سلام خدمت دوستان عزیز رشته انسانی . . . ! ! !
در این مطلب قصد داریم به حل تست های منطق و فلسفه کنکور 99 داخل کشور بپردازیم .
دوستان عزیز ، لطفاً ابتدا خودتون تست ها را حل کنید و سپس پاسخ ها را مطالعه و بررسی کنید . . .
![]() | دانشجوی رشته علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی تهران رتبه 16 منطقه دو - کنکور انسانی 1400 |
1-کدام عبارت درست است ؟
1)موضوع دانش منطق بر اساس نوع آگاهی های ذهن ، به حیطه های مختلف تقسیم می شود .
2)آموزش و ممارست در فن منطق ، باعث پرورش قوه خلاقیت و توسعه دانش انسان می شود .
3)منطق مانند سیستم های کنترلی خودرو است که آسیب های موتور را نشان داده و باعث حرکت آن می شود .
4)در تصوری مانند (( درخت )) که امری واقعی است ، (( وجود داشتن )) یک ویژگی است که در ضمن تصور موجود است .
پاسخ گزینه 1 است . آگاهی و علم بشری به دو قسم تصور و تصدیق تقسیم می شود که جهت کشف تصدیقات مجهول از استدلال و جهت کشف تصورات مجهول از تعریف بهره می بریم . بررسی سایر گزینه ها :
2 – منطق مواد خود را از سایر علوم می گیرد ، پس توسعه دانش بر عهده سایر علوم است ، نه منطق .
3 – منطق محرک نیست ؛ بلکه صرفا به ما هشدار می دهد .
4- (( وجود داشتن )) مربوط به تصدیق است و نه تصور .
2-کدام مورد ، قابلیت مغالطه توسل به معنای ظاهری را دارد یا بر اساس این مغالطه بیان شده است ؟
1)دانایان معتقدند که شیر ، در رویاهای صادقه ، از علم حکایت دارد .
2)میان ماه من تا ماه گردون تفاوت از زمین تا آسمان است .
3)گفتم : فعلا کمی دست به عصا باش . گفت : آخر عصا ندارم .
4)مزرع سبز فلک دیدم و داس مه نو یادم از کشته ی خویش آمد و هنگام درو .
پاسخ گزینه 3 است . دست به عصا بودن کنایه از محتاط بودن است (( دلالت التزامی )) ولی طرف مقابل اشتباهاً خود عصا را برداشت کرده است ((دلالت مطابقی))
3-اگر قضایای (( بعضی الف ها ب هستند )) و (( بعضی الف ها ب نیستند )) درست باشند ، درباره رابطه (( الف و ب )) کدام عبارت درست است ؟
1)لزوماً عموم و خصوص من وجه است . 2)تساوی یا عموم و خصوص مطلق است .
3)تساوی یا عموم خصوص من وجه است . 4)عموم و خصوص مطلق یا عموم و خصوص من وجه است .
پاسخ گزینه 4 است . برای پاسخ به این پرسش باید شکل های عمومی نسبت های چهارگانه را بلد باشیم . در تساوی جملات (( هر – هر )) وجود دارد اما در عموم و خصوص مطلق و عموم خصوص من وجه جملات صورت سوال صادق است .
4-کدام تعریف ، جامع و مانع نیست ؟
1)حیوان : موجود جاندار دارای حواس 2)پرنده : موجودی که در آسمان پرواز می کند .
3)اسب : حیوان چهارپا که علفخوار است . 4)فعل : کلمه ای که انجام کاری یا وقوع حالتی را می رساند .
پاسخ گزینه 2 است . بعضی پرندگان پرواز نمی کنند مانند مرغ ، شتر مرغ و ... و همچنین بعضی موجودات که پرواز می کنند ، پرنده نیستند مانند هواپیما ، خفاش و ... . پس تعریف نه جامع است و نه مانع .
5-کدام استدلال تمثیلی است ؟
1)انسان باید زیاد سیر و سیاحت کند ؛ زیرا آب اگر در یک جا بماند ، می گندد .
2)انسان که زیاد سفر کند ، تجربه اش بیشتر می شود ، پس باید به سیر و سیاحت بپردازم .
3)انسان مانند همه موجودات زنده به غذا نیاز دارد و باید تغذیه کافی و مناسب داشته باشد .
4)من انسان هستم و هر انسانی به هوای سالم نیاز دارد ؛ من هم مانند دیگران به هوای سالم نیازمندم .
پاسخ گزینه 1 است . این استدلال بر اساس تمثیل انسان به آب ساخته شده است . سایر گزینه ها قیاس هستند .
6-کدام قضیه شخصیه است ؟
1)زاغکی قالب پنیری دید . 2)زاغ گور کندن را به قابیل آموخت .
3)زاغ برعکس غاز می شود . 4)زاغ می خواست راه رفتن کبک را بیاموزد .
پاسخ گزینه 3 است . قضیه ای که موضوع آن جزئی باشد ، قضیه ای شخصیه است . در گزینه 3 خود لفظ (( زاغ )) مورد نظر است ؛ لذا موضوع جزئی است و قضیه شخصیه است .
7-اگر از قضیه (( برخی از ثروتمندان متکبر نیستند )) نتیجه بگیریم که (( برخی از متکبران ثروتمند نیستند )) ، کدام عبارت درست است؟
1)استدلال ما دوری است . 2)دچار قیاس نامعتبر شده ایم .
3)دچار ایهام انعکاس شده ایم . 4)با توجه به واقعیت ، استدلالی معتبر انجام داده ایم .
پاسخ گزینه 3 است . اگر دو قاعده را رعایت نکنیم ، دچار ایهام انعکاس می شویم : 1-عکس مستوی موجبه کلیه ، موجبه جزئیه می شود . 2-سالبه جزئیه عکس لازم الصدق ندارد . در این سوال ، قاعده دوم رعایت نشده است .
8-کدام یک از قیاس های زیر معتبر است ؟
1)هر ج د است . هر ج ب است . = بعضی د ب است .
2)هر الف ب است . هیچ الف ج نیست . = هیچ ب ج نیست .
3)هیچ ج د نیست . بعضی د الف است . = بعضی ج الف نیست .
4)هیچ الف ب نیست . بعضی ج ب است . = بعضی الف ج نیست .
پاسخ گزینه 1 است . بررسی سایر گزینه ها :
گزینه 2 : شرط سوم برقرار نیست ؛ چون ب در نتیجه مثبت و در مقدمه منفی است .
گزینه 3 : شرط سوم برقرار نیست ؛ چون الف در نتیجه مثبت اما در مقدمه منفی است .
گزیه 4 : شرط سوم برقرار نیست ؛ چون ج در نتیجه مثبت و در مقدمه منفی است .
9-از قضیه (( این موجود یا انسان است یا غیر حیوان )) درستی کدام قضیه را می توان فهمید ؟
1)هیچ غیر انسانی حیوان نیست . 2)بعضی انسان ها غیر حیوان هستند .
3)بعضی غیر حیوان ها انسان هستند . 4)بعضی انسان ها غیر حیوان نیستند .
پاسخ گزینه 4 است . راه حل آسان تر پاسخگویی از نظر معنایی است :
گزینه 1 : هیچ غیر انسانی حیوان نیست ، کاذب است ؛ برای مثال گاو انسان نیست اما حیوان است .
گزینه 2 : بعضی انسان ها غیر حیوان هستند ، کاذب است ، چون در تعریف انسان ، (( حیوان بودن )) وجود دارد .
گزینه 3 : بعضی غیر حیوان ها انسان هستند ، کاذب است ؛ چون انسان حیوان ناطق است و هیچ غیر حیوانی انسان نیست .
10-کدام مورد تفاوت اساسی فلسفه را با سایر علوم نشان می دهد ؟
1)ارائه دیدگاه های کلی 2)موضوع و مسائل آن
3)حیرت در برابر هستی 4)استفاده از روش عقلی
پاسخ گزینه 2 است . تفاوت اصلی فلسفه با سایر علوم در موضوع فلسفه است . تفاوت از نظر روش هم وجود دارد اما دانش فلسفه با برخی دانش ها در روش اشتراک دارد مانند ریاضیات که هر دو عقلانی هستند .
11-کدام عبارت درست است ؟
1)رشته های مختلف دانش ، رابط فلسفه اولی با فلسفه های مضاف هستند .
2)در حیطه فلسفه سیاست ، یک فیلسوف در عین حال باید سیاستمدار هم باشد .
3)فلسفه اولی بخش اصلی فلسفه است که ریشه و شاخه های فلسفه را در بر می گیرد .
4)مکتب های گوناگون تربیتی عصر حاضر ، در آثار بسیاری از فیلسوفان قدیمی ریشه دارد .
پاسخ گزینه 4 است . فیلسوفان قدیمی مثل افلاطون ، ارسطو و ... دیدگاه هایی در فلسفه داشته اند که همان دیدگاه ها سبب پیدایش مکاتب بزرگ تربیتی شده است . بررسی سایر گزینه ها :
1)فلسفه های مضاف رابط فلسفه اولی با رشته های مختلف دانش هستند .
2)لزومی ندارد که فیلسوف یک حوزه از دانش ، حتما آن دانش را به صورت تخصصی بداند ؛ زیرا وظیفه فیلسوف صرفا بررسی مبانی است .
3)فلسفه اولی که بخش اصلی فلسفه است ، صرفا ریشه دانش فلسفه را در بر می گیرد .
12-پارمنیدس از این استدلال که هستی از نیستی به وجود نمی آید و نیستی به هستی تبدیل نمی شود ، به کدام نتیجه می رسد ؟
1)حقیقت هستی ، امری ثابت است و حرکت در آن راه ندارد .
2)آنچه که هست ، هست و آنچه که نیست ، نیست .
3)وجود همان (( بودن )) و صیرورت و حرکت همان (( شدن )) است .
4)بودن و شدن از مفاهیم اساسی فلسفه هستند .
پاسخ گزینه 1 است . پارمنیدس اعتقاد دارد که هستی همواره ثابت است و هیچ گونه حرکتی در آن راه ندارد .
13-کدام عبارت را می توان از دفاعیات سقراط نتیجه گرفت ؟
1)منشأ همه بدی ها و ناراستی ها ، نادانی انسان است .
2)دانای حقیقی خداست و فقط آنچه او می گوید ، درست است .
3)هر کس خدا را باور داشته باشد ، باید صفات او را نیز بپذیرد .
4)کسی که خورشید و ماه را به خدایی بپذیرد ، سزاوار سرزنش است .
پاسخ گزینه 1 است . این سوال را باید با حذف گزینه های غلط پاسخ داد ؛ چون به صورت مستقیم در کتاب درسی اشاره نشده است :
گزینه 2 : این طور نیست که فقط آنچه خداوند می گوید درست باشد . مثلا سخنان خود سقراط هم درست بود .
گزینه 3 : سقراط برعکس این مطلب را می گفت . یعنی هر کس صفات خدا را قبول داشته باشد ، باید او را نیز بپذیرد . به عبارت دیگر سقراط از طریق صفات و آثار خدا ، او را ثابت کرد ، نه اینکه از طریق او ، صفات و آثارش را ثابت کرده باشد .
گزینه 4 : سقراط معتقد بود کسی که از فرمان خدا سرپیچی کند ، سزاوار سرزنش است ولی در مورد کسی که خورشید و ماه را به خدایی بپذیرد ، چیزی نگفت .
14-این عبارت که (( معلوم است که ما از خود و جهان پیرامون ، شناختی داریم )) به کدام یک از حیطه های معرفت شناسی مربوط می شود ؟
1)ابزارهای شناخت 2)قلمرو شناخت 3)ماهیت شناخت 4)امکان شناخت
پاسخ گزینه 4 است . جمله مذکور در صورت سوال بیان می کند که ما می توانیم از خود و جهان پیرامون خود ، شناخت داشته باشیم .
15-کدام عبارت بیان کننده مواردی از نقض نظریه پوزیتیویست ها است ؟
1)دانش تجربی واقعیت را آن طور که هست ، نشان نمی دهد .
2)با پیشرفت علم ، بسیاری از نظریه های علمی تغییر کرده اند .
3)دانشمندان در بررسی نظریه های علمی نیز از ابزار عقل استفاده می کنند .
4)هرکس متناسب با باورهای خود ، به شناختی متفاوت از دیگران دست می یابد .
پاسخ گزینه 2 است . نظریه تجربه گرایان از جمله پوزیتیویست ها ، اشکالات نظری متعددی را پدید آورد ؛ زیرا مسائلی مانند خطاهای تجربه ، تغییرات علوم تجربی و تفاوت های موجود در تجربه ی انسان های مختلف ، می توانست قطعیت احکام تجربی را از بین ببرد . لذا تغییرات نظریات علمی که با پیشرفت علم حاصل شدند ، از موارد نقض نظریه تجربه گرایان از جمله پوزیتیویست ها است .
16-با توجه به دیدگاه ملاصدرا در انسان شناسی ، کدام عبارت درست است ؟
1)روح و بدن وحدتی حقیقی دارند ، به گونه ای که روح درون بدن است .
2)انسان ضرورتاً مسیر تکاملی خود به سوی خدا را طی می کند .
3)مراحل تکاملی انسان در طبیعت به پایان می رسد .
4)روح نتیجه رشد و تکامل جسم و بدن است .
پاسخ گزینه 4 است . روح یک چیز ضمیمه شده و چسبیده شده به بدن نیست ؛ بلکه نتیجه رشد و کمال بدن است که اصطلاحاً به آن باطن بدن نیز گفته می شود .
17-کدام نظر درباره فعل اخلاقی ، با نظرات کانت ناسازگار است ؟
1)قابل تعمیم است . 2)بر اساس حکم وجدان است .
3)در جهت نیل به سعادت است . 4)احساسات در آن دخالتی ندارد .
پاسخ گزینه 3 است . هر کاری که انسان صرفاً برای اطاعت از وجدان خود انجام دهد و هیچ گونه هدف و منفعت شخصی در آن نداشته باشد ، خیر اخلاقی شمرده می شود . مثلا اگر انسان عدل را نه به خاطر تشویق و تمجید دیگران و نه حتی برای رسیدن به سعادت ، بلکه برای اطاعت از وجدان انجام دهد ، خیر اخلاقی است . پس گزینه 3 با نظر کانت ناسازگار است .
18-کدام عبارت بیانگر دلیل مغایرت مفهوم وجود با ماهیت است ؟
1)مفهوم وجود را می توان بر ماهیات حمل کرد . 2)چیزهایی وجود دارند که دارای ماهیت نیستند .
3)می توان ماهیاتی را تصور کرد که موجود نیستند . 4)سلب وجود از ماهیت ، در ذهن و در خارج امکان پذیر است .
پاسخ گزینه 3 است . می توانیم ماهیاتی را بدون اینکه وجود داشته باشند ، تصور کنیم یعنی وجود و ماهیت دو چیز کاملا متفاوت هستند و با یکدیگر مغایرت دارند.
19-در مورد تفاوت اصلی نظریه امکان فقری با نظریه امکان ماهوی کدام عبارت مناسب تر است ؟
1)لازمه امکان فقری ، فقر وجودی و لازمه امکان ماهوی ، وجوب بالغیر است .
2)در نظریه امکان فقری ، فقر و نیاز از ناحیه خود ذات است ، نه از ناحیه امری بیرونی .
3)در نظریه امکان فقری ، نیازمندی ، به وجود موجودات باز می گردد ، نه به ماهیت آنها .
4)در نظریه امکان فقری ، به جای نگاه کردن به ماهیت به حالت امکانی آن نگاه می کنیم .
پاسخ گزینه 3 است . ملاصدرا اعتقاد دارد به جای نگاه کردن به حالت امکانی باید به خود وجود نگاه کرد که یک وجود وابسته به وجود غنی است .
20-کدام مورد ، عبارت را مطابق نظر فیلسوفان مسلمان کامل می کند ؟
(( هنگامی که حرارت فلزی را منبسط می کند ، . . . . . . . . . ))
1)تجربه کشف می کند که حرارت ، علت انبساط فلز است .
2)حس ، انبساط فلز را و تجربه ، علت منبسط شدن فلز را درک می کند .
3)بداهت عقلی حکم می کند که فلز به خاطر حرارت منبسط شده است .
4)تجربه ، حرارت را علت انبساط فلز یافته و اصل علیت را نتیجه می گیرد .
پاسخ گزینه 1 است . طبق نظر فیلسوفان مسلمان ، برای کشف علل امور طبیعی و یافتن مصادیق علت و معلول باید از حس و تجربه کمک گرفت اما درک رابطه علیت از طریق عقل امکان پذیر است .
21-کدام عبارت مفهوم (( شانس )) در اصطلاح عامیانه را به نحو مناسب تری تحلیل می کند ؟
1)نفی قانون علیت ؛ به این معنی که هر معلولی ، از هر علتی صادر می شود .
2)عاملی خارج از قانون علیت که بر روند امور یک شخص تاثیر می گذارد .
3)نفی قانون علیت ، به این معنی که میان علت و معلول رابطه ضروری وجود ندارد .
4)اعتقاد به اینکه در زنجیره حوادث زندگی ، تعیین اهداف نهایی امکان پذیر نیست .
پاسخ گزینه 2 است . شانس در اصطلاح عامیانه ، عامل موفقیت یا عدم موفقیت است که برای برخی بیشتر و برای برخی کمتر است . این یعنی شانس عاملی خارج از قانون علیت است که بر روند امور فرد تاثیر می گذارد و در واقع با علیت سازگار نیست و می تواند اتفاقی باشد .
22-کدام عبارت درست است ؟
1)کانت وجود خدا را از طریق نفس غیر مادی انسان اثبات می کند .
2)به اعتقاد ویلیام جیمز ، عمده دلایل وجود خدا تجربی هستند .
3)هیوم بر اساس دلایل حسی تجربی اثبات می کند که خدا وجود ندارد .
4)به عقیده دکارت ، تصور موجود نامتناهی نمی تواند از جانب موجود متناهی باشد .
پاسخ گزینه 4 است . دکارت معتقد است که تصور موجود نامتناهی نمی تواند از جانب موجود متناهی باشد .
23-کدام تمثیل برای بیان برهان فارابی مبنی بر اثبات وجود خداوند ، مناسب تر است ؟
1)مدیر یک شرکت ، پرداخت وام را در صورت تامین اعتبار و تامین اعتبار را به شرط تصویب مجلس ممکن می داند .
2)کسی که می خواهد روی کاغذ مطالبی بنویسد ، علاوه بر قلم ، کاغذ ، مرکب و سایر عوامل ، به اراده نیز نیازمند است .
3)در دو کفه ترازو که در حالت استوا قرار دارد ، سنگینی یک کفه نسبت به دیگری ، نیازمند عامل بیرونی است .
4)فردی که دو لیوان یکسان آب در مقابلش قرار دارد ، برای ترجیح یکی از دو لیوان بر دیگری ، نیازمند علت است .
پاسخ گزینه 1 است . برهان فارابی مبتنی بر محال بودن تسلسل علل نامتناهی است . در تسلسل علل نامتناهی ، وجود هر معلول ، مشروط بر وجود علت آن و وجود آن علت هم مشروط بر وجود علتی دیگر است . در گزینه 1 ، پرداخت وام مشروط به تامین اعتبار و تامین اعتبار مشروط به تصویب مجلس است .
24-پیش فرض سخن زیر کدام عبارت است ؟
(( اگر چیزی بدون علت می تواند وجود داشته باشد ، تفاوتی نمی کند که آن چیز ، خدا باشد یا جهان ))
1)هر چه موجود است ، به علت نیاز دارد . 2)هر ممکن الوجودی به واجب الوجود نیاز دارد .
3)هر چه به وجود آمده است ، نیازمند علت است . 4)هر چیزی که وجودش وابسته است ، به موجودی مستقل اتکا دارد .
پاسخ گزینه 1 است . این جمله متعلق به راسل است . راسل می گوید : (( اگر هر موجودی باید علتی داشته باشد ، پس خدا هم نیاز به علت دارد . اگر چیزی می تواند بدون علت وجود داشته باشد ، آن چیز هم می تواند خدا باشد و هم می تواند جهان باشد . ))
صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام ما
برای ارتباط بیشتر با رتبه برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید و به کانال تلگرام کانون برترها ملحق شوید .
همچنین می توانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید .
تهیه کننده :
مـهـرشـاد ایـمـانـی نـسـب - دانشجوی رشته علوم قضایی
سپاس از توجه شما 🌹 🌹 🌹