دروس 7 تا 12 - فلسفه دوازدهم - تست‌های کنکور - مهرشاد ایمانی

سلام خدمت دوستان عزیز رشته انسانی . . . ! ! ! در این بخش قصد داریم به حل تست‌های کنکوری دروس 7 تا 12 فلسفه دوازدهم بپردازیم .

دروس 7 تا 12 - فلسفه دوازدهم - تست‌های کنکور - مهرشاد ایمانی

سلام خدمت دوستان عزیز رشته انسانی  . . . ! ! ! 
 
 در این بخش قصد داریم به حل تست های کنکوری دروس 7 تا 12 فلسفه دوازدهم بپردازیم .
 
 دوستان عزیز ، لطفاً ابتدا خودتون تست ها را حل کنید و سپس پاسخ ها را مطالعه و بررسی کنید . . . 




دروس 7 تا 12 - فلسفه دوازدهم - تست‌های کنکور - مهرشاد ایمانی







مـهـرشـاد ایـمـانـی نـسـب

دانشجوی رشته علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی تهران 

رتبه 16 منطقه دو - کنکور انسانی  1400



صفحه اینستاگرام ما 

برای ارتباط بیشتر با برتر ها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برتر ها را دنبال کنید .

همچنین میتوانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید .

ویژگی های مطلب 

🟡  تست های کنکوری  🟡

🟡  پاسخنامه تشریحی  🟡





1-کدام عبارت عقل عملی را به درستی و با دقت بیشتری توضیح می دهد ؟                       (سطح : دشوار ، کنکور خارج 1400)

1)آن عقلی که به علوم عملی یعنی باید ها و نباید ها ، مهارت ها و فنون اختصاص دارد . 

2)جنبه ای از عقل که باید ها و نباید ها را مورد بررسی و شناخت قرار می دهد .

3)آن بعد از وجود انسان که به انجام باید ها و پرهیز از نباید ها مبادرت می ورزد .   

4)نوعی از عقل که به رفتار های اختیاری و باید ها و نباید های او اختصاص دارد .


2-کدام عبارت بیانگر نظر اوگوست کنت است ؟                                                             (سطح : دشوار ، کنکور داخل 1400)

1)نهایت تلاش عقل در شناخت واقعیات ، استفاده از مشاهدات برای دستیابی به دانش های تجربی و پیشرفت در آن است . 

2)شناخت واقعیت کار حواس است و آنچه نقش عقل در علم تجربی پنداشته می شود ، ساخته ی فیلسوفان است . 

3)روش معتبر در شناخت واقعیت ، تجربه ی علمی است و عقل که به امور انتزاعی اختصاص دارد ، دخالتی در آن ندارد . 

4)در دستگاهی که فیلسوفان از جهان ارائه می دهند ، اصول عقلی را با ساخته های ذهن خود ، ارائه می دهند .



✅ پاسخنامه تشریحی درس هفتم ✅


تست اول


تست دوم





1-در صورتی که برخی از دستاوردهای عقل با داده های وحی متعارض به نظر برسند ، با توجه به نظرات ملاصدرا ، کدام احتمال مطرح نمی شود ؟                       (سطح : متوسط ، کنکور داخل 1400) 

1)در دستاوردهای عقل خطایی رخ داده است .

2)برخی از داده های وحی را به درستی نفهمیده ایم . 

3)آنچه را که به اشتباه داده وحی تصور کرده ایم ، داده وحی نیست . 

4)وقتی دستاوردهای عقل ، با قرآن و سنت معارض به نظر می رسد ، باید عقل را کنار گذاشت .


2-کدام عبارت بیانگر نظر ملاصدرا است ؟                                                                       (سطح : دشوار ، کنکور داخل 1400) 

1)وحی فقط همان را می گوید که عقل به آن رسیده باشد . 

2)هر چه را که وحی گفته باشد ، باید بتوان با عقل اثبات کرد . 

3)عقل دو وظیفه دارد : اداره امور زندگی و اثبات حقانیت دین .

4)عقل و وحی دو منبع مستقل از یکدیگر ، اما مؤید یکدیگرند .



✅ پاسخنامه تشریحی درس هشتم ✅


تست اول


تست دوم





1-مهم ترین فیلسوف سیاسی اسلام که هرگز مشاغل سیاسی را نپذیرفت و با اهل سیاست معاشرت نداشت ، که بود و به کدام لقب ملقب شد و دلیل آن لقب چه بود ؟                                                                             (سطح : متوسط ، کنکور داخل 85)

1)ابن سینا – معلم اول – مؤسس فلسفه اسلامی بود . 

2)فارابی – معلم ثانی – مؤسس فلسفه مشائی در اسلام بود . 

3)فارابی – معلم ثانی – به همه ی علوم زمان خود احاطه داشت . 

4)ابن سینا – معلم اول – به همه ی علوم زمان خود احاطه داشت .


2-با توجه به آرای سیاسی و اجتماعی فارابی ، کدام مورد درست نیست ؟                            (سطح : دشوار ، کنکور داخل 92)

1)انسان بر حسب طبیعت خود ، موجودی اجتماعی است . 

2)نیاز متقابل انسان ها به یکدیگر ، عامل برپایی جوامع بوده است . 

3)نه تنها نیازهای مادی ، بلکه برترین نیازهای انسانی نیز در اجتماع برآورده می شوند . 

4)آدمیان بر حسب ضرورت و برای رفع نیازهای اولیه ، اجتماع بشری را تشکیل داده اند .


3-مردم مدینه جاهله چنانند که . . . .                                                                       (سطح : خیلی دشوار ، کنکور داخل 93)

1)سلامت جسم را خیر و خوبی می شمرند و در پی آن هستند . 

2)اگر به سعادت دست نیابند ، گمان کنند که به بدبختی افتاده اند . 

3)اگر از سعادت راستین گفته شود ، نظر آنان تغییری نمی کند . 

4)سعادت را نمی شناسند و هرگز نمی توانند آن را بشناسند .


4-با توجه به نظر فارابی ، از (( مدنی بالطبع بودن انسان )) کدام مورد را نمی توان برداشت کرد ؟     (سطح : متوسط ، کنکور داخل 95)

1)گرایش به اجتماع در بشر غیر اکتسابی است . 

2)نیاز متقابل ، انسان ها را به سوی یکدیگر کشانده است . 

3)بشر ناخواسته و ناآگاهانه به تشکیل اجتماع تن داده است . 

4)بدون زندگی اجتماعی ، دستیابی به سعادت غیر ممکن است .


5-کدام مورد جزء ویژگی های رئیس مدینه فاضله نیست ؟                                                  (سطح : دشوار ، کنکور خارج 95)

1)احاطه به علوم مختلف مورد نیاز جامعه                        2)آراستگی به فضایل و کمالات انسانی 

3)توانایی ایجاد شرایط لازم برای رشد جامعه                    4)توانایی بیان مصالح مردم و احکام الهی به زبان مردم


6-کدام یک از ویژگی های لازم برای رئیس مدینه فاضله فارابی نیست ؟                            (سطح : متوسط ، کنکور داخل 96)

1)نبوت                                                  2)خردمندی 

3)سرشت عالی                                     4)توانایی اداره جامعه



✅ پاسخنامه تشریحی درس نهم ✅


تست اول


تست دوم


تست سوم


تست چهارم


تست پنجم


تست ششم





1-هر یک از آثار باقی مانده از ابن سینا که به عنوان دایره المعارف علمی و فلسفی ، فرهنگ نامه ی پزشکی ، ابواب مختلف حکمت و آخرین دیدگاه های فلسفی ، به ترتیب کدام است ؟                                               (سطح : آسان ، کنکور خارج 89)

1)قانون – شفا – اشارات و تنبیهات – دانشنامه علایی               2)شفا – قانون – اشارات و تنبیهات – دانشنامه علایی 

3)قانون – شفا – دانشنامه علایی – اشارات و تنبیهات              4)شفا – قانون – دانشنامه علایی – اشارات و تنبیهات


2-منظور سهروردی از نور کدام است ؟                                                                               (سطح : متوسط ، کنکور داخل 96)

1)هستی مطلق                       2)حقایق مجرده                         3)واقعیت اشیا                          4)ذات باری تعالی


3-با توجه به طبیعت شناسی ابن سینا ، کدام عبارت نادرست است ؟                                 (سطح : متوسط ، کنکور 94 خارج)

1)شرور و نقایص طبیعی ، زمینه ساز خیر و کمال طبیعت هستند . 

2)هر موجودی با توجه به طبیعت خود ضرورتاً به کمال می رسد . 

3)در هر پدیده ی طبیعی می توان حکمت بالغه ی الهی را مشاهده کرد . 

4)موجودات را فقط در ربط آنها با مبدأشان واقعاً می توان شناخت .


4-کدام عبارت ، وجه برتری (( مشرق جهان )) را بر (( مغرب جهان )) نزد سهروردی ، مشخص تر نشان می دهد ؟ (سطح : متوسط ، کنکور 95 خارج)

1)نور آن بر ظلمتش غلبه دارد .                              2)هیچ نقصی در آن راه ندارد . 

3)در تقابل با جهان مغرب قرار دارد .                     4)موجودات فناپذیر قادر به مشاهده اش نیستند .  


5-پاسخ اصلی ابن سینا به این سوال که (( چرا نظام عالم ، نظام احسن است ؟ )) کدام است ؟             (سطح : آسان ، کنکور 96 داخل)

1)وقایع ویرانگر هم جزء ضروری نظام عالم اند .             2)هر موجودی به سوی خیر و کمال حرکت می کند . 

3)نظام موجودات بر اساس عنایت الهی است .             4)هر موجودی در طبیعت نقش خاصی دارد .


6-کدام عبارت را می توان از دیدگاه ابن سینا در طبیعت شناسی نتیجه گرفت ؟                        (سطح : متوسط ، کنکور 1400 داخل)

1)همه ی موجودات طبیعی ، دارای طبیعت خاصی هستند که بر اساس تحولات و حرکات آنها شکل می گیرد . 

2)تحقیق در ماورای طبیعت ، دانشمند را از روابط میان پدیده ها آگاه می کند و به خشوع در برابر حق وا می دارد . 

3)با توجه به اینکه نظام عالم احسن است ، داوری در مورد وقایع مخرب طبیعی که خیرند یا شر ، غیر ممکن است . 

4)وجود هر موجود طبیعی ، از جهاتی خیر است و از جهاتی دیگر شر ؛ اما در مجموعه ی عالم ، وجودش جز خیر نیست .


7-با استفاده از طبیعت شناسی ابن سینا ، کدام عبارت درست است ؟                                     (سطح : دشوار ، کنکور 1400 خارج)

1)بندگان عالِم خداوند که خشیت او را به دل دارند ، کسانی اند که از طبیعت گذشته و در ماوراءالطبیعه تحقیق کرده اند . 

2)با وجود خسارت هایی که ملخ های مهاجم به کشاورزان می زنند ، نمی توان آنها را حشراتی بی فایده و مضر به حال طبیعت دانست .

3)بیماری ، پیری و مرگ هر چند شر و بدی به نظر می رسند ، اما با توجه به نظام احسن ، هیچ گونه داوری در مورد آنها نمی توان کرد .

4)طبیعت مرتبه ای از هستی است که رو به مقصدی خاص دارد و موجودات آن ، دستخوش تحولاتی می شوند که منشأ طبیعت آنها می شود .




✅ پاسخنامه تشریحی درس دهم ✅


تست اول


تست دوم


تست سوم


تست چهارم


تست پنجم


تست ششم


تست هفتم





1-کدام مورد در توضیح مفهوم اصالت در بحث اصالت وجود یا ماهیت مناسب تر است ؟              (سطح : آسان ، کنکور 96 داخل)

1)آن چیز که قائم به چیز دیگری نیست .                    2)مفهومی که دارای منشأ واقعی است . 

3)چیزی که دارای نوعی مصداق باشد .                      4)آنچه واقعیت را تشکیل می دهد .


2-بحث (( اصالت وجود و اصالت ماهیت )) ، بلافاصله بعد از کدام مرحله قابل طرح است ؟               (سطح : متوسط ، کنکور 98 داخل)

1)تعیین ملاک نیازمندی معلول به علت                         2)تجزیه واقعیت یگانه ، در ذهن ، به دو مفهوم جداگانه 

3)پذیرش وجود واقعیت هایی مستقل از ذهن             4)تبیین منشأ اختلاف موجودات از نظر خواص و آثار


3-کدام عبارت درست است ؟                                                                                             (سطح : دشوار ، کنکور 98 خارج)

1)در سفر (( فی الخلق بالحق )) سالک به اذن پروردگار ، عوالم گوناگون را پشت سر گذاشته و به ذات حق می رسد . 

2)ملاصدرا در کتاب اسفار ، مباحث صفات الهی را در مرحله ی (( سیر من الحق الی الخلق )) مورد توجه قرار داده است . 

3)مباحث کلی وجود که زمینه ساز بحث توحید است ، در اسفار ، با مرحله ی (( سفر من الخلق الی الحق )) مطابقت دارد . 

4)ملاصدرا برای تأکید بر شیوه ابتکاری اش در فلسفه ، در کتاب اسفار ، سفرهای چهارگانه عرفانی را مورد بررسی قرار داده است .


4-اگر هم (( وجود )) و هم (( ماهیت )) اعتباری باشند ، کدام نتیجه به دست می آید ؟                   (سطح : متوسط ، کنکور 98 خارج)

1)زیادت وجود بر ماهیت در ذهن                        2)تمایز ذاتی موجودات از یکدیگر 

3)بسته شدن راه شناخت واقعیات                     4)اشتراک موجودات در اصل وجود و اختلاف ماهیات آنها  


5-کدام عبارت بیانگر دلیل مغایرت مفهوم وجود با ماهیت است ؟                                                  (سطح : دشوار ، کنکور 99 داخل)

1)مفهوم وجود را می توان بر ماهیات حمل کرد .                2)چیزهایی وجود دارند که دارای ماهیت نیستند .

3)می توان ماهیاتی را تصور کرد که موجود نیستند .          4)سلب وجود از ماهیت ، در ذهن و در خارج امکان پذیر است .


6-کدام عبارت نظر ملاصدرا را به درستی بیان می کند ؟                                                     (سطح : دشوار ، کنکور 1400 داخل)

1)از میان دو مفهوم (( انسان )) و (( وجود )) ، وجود مفهوم واقعی و انسان مفهومی ساخته ی ذهن اشخاص است . 

2)ماهیت ها اموری ذهنی هستند که ما آنها را به موجودات گوناگون نسبت می دهیم .

3)در خارج از ذهن ما ، آنچه که واقعاً هست ، یک حقیقت است و آن ، وجود است . 

4)با توجه به واقعی بودن وجود ، هیچ جایی برای تکثر و کثرت در عالم نیست .


7-کدام عبارت با نظرات ملاصدرا سازگار است ؟                                                                  (سطح : دشوار ، کنکور 1400 خارج)  

1)آنچه اصیل است ، وجود است و ماهیت انتزاعی است ، یعنی هیچ گونه واقعیتی ندارد . 

2)میان وجود و ماهیت ، وجود امری واقعی و ماهیت مفهومی ساخته و پرداخته ذهن افراد است . 

3)ذهن عادی و طبیعی انسان ، در مسئله اصالت وجود یا ماهیت ، حقیقت را وارونه نشان می دهد . 

4)وحی و شهود را باید در فلسفه به همان نحوی به کار گرفت که عقل و استدلال به کار می روند .




✅ پاسخنامه تشریحی درس یازدهم ✅


تست اول


تست دوم


تست سوم


تست چهارم


تست پنجم


تست ششم


تست هفتم




*توجه : با توجه به اینکه درس 12 فلسفه دوازدهم (حکمت معاصر) در چاپ جدید اضافه شده و قبل از آن وجود نداشته است ، لذا تا الآن تستی از آن در کنکور طرح نشده است .



⭕ با کلیک بر روی عنوان هر مطلب ، می‌توانید درسنامه آن را مشاهده کنید ⭕ 

درس 7

عقل در فلسفه (1) - فلسفه دوازدهم - درسنامه و تست - مهرشاد ایمانی نسب

درس 8

عقل در فلسفه (2) - فلسفه دوازدهم - درسنامه و تست - مهرشاد ایمانی نسب

درس 9

آغاز فلسفه - فلسفه دوازدهم - درسنامه و تست - مهرشاد ایمانی نسب

درس 10

دوره میانی - فلسفه دوازدهم - درسنامه و تست - مهرشاد ایمانی نسب

درس 11

دوران متأخر - فلسفه دوازدهم - درسنامه و تست - مهرشاد ایمانی نسب

درس 12

حکمت معاصر - فلسفه دوازدهم - درسنامه و تست - مهرشاد ایمانی نسب



تهیه کننده :

مـهـرشـاد ایـمـانـی نـسـب  -  دانشجوی رشته علوم قضایی


سپاس از توجه شما  🌹  🌹  🌹 

Menu