سلام خدمت دوستان عزیز رشته انسانی . . . ! ! !
در این بخش قصد داریم به حل تست های کنکوری دروس 7 تا 12 فلسفه دوازدهم بپردازیم .
دوستان عزیز ، لطفاً ابتدا خودتون تست ها را حل کنید و سپس پاسخ ها را مطالعه و بررسی کنید . . .
![]() | دانشجوی رشته علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی تهران رتبه 16 منطقه دو - کنکور انسانی 1400 |
صفحه اینستاگرام ما
برای ارتباط بیشتر با برتر ها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برتر ها را دنبال کنید .
همچنین میتوانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید .
ویژگی های مطلب
🟡 تست های کنکوری 🟡
🟡 پاسخنامه تشریحی 🟡
1-کدام عبارت عقل عملی را به درستی و با دقت بیشتری توضیح می دهد ؟ (سطح : دشوار ، کنکور خارج 1400)
1)آن عقلی که به علوم عملی یعنی باید ها و نباید ها ، مهارت ها و فنون اختصاص دارد .
2)جنبه ای از عقل که باید ها و نباید ها را مورد بررسی و شناخت قرار می دهد .
3)آن بعد از وجود انسان که به انجام باید ها و پرهیز از نباید ها مبادرت می ورزد .
4)نوعی از عقل که به رفتار های اختیاری و باید ها و نباید های او اختصاص دارد .
2-کدام عبارت بیانگر نظر اوگوست کنت است ؟ (سطح : دشوار ، کنکور داخل 1400)
1)نهایت تلاش عقل در شناخت واقعیات ، استفاده از مشاهدات برای دستیابی به دانش های تجربی و پیشرفت در آن است .
2)شناخت واقعیت کار حواس است و آنچه نقش عقل در علم تجربی پنداشته می شود ، ساخته ی فیلسوفان است .
3)روش معتبر در شناخت واقعیت ، تجربه ی علمی است و عقل که به امور انتزاعی اختصاص دارد ، دخالتی در آن ندارد .
4)در دستگاهی که فیلسوفان از جهان ارائه می دهند ، اصول عقلی را با ساخته های ذهن خود ، ارائه می دهند .
✅ پاسخنامه تشریحی درس هفتم ✅
تست اول
تست دوم
1-در صورتی که برخی از دستاوردهای عقل با داده های وحی متعارض به نظر برسند ، با توجه به نظرات ملاصدرا ، کدام احتمال مطرح نمی شود ؟ (سطح : متوسط ، کنکور داخل 1400)
1)در دستاوردهای عقل خطایی رخ داده است .
2)برخی از داده های وحی را به درستی نفهمیده ایم .
3)آنچه را که به اشتباه داده وحی تصور کرده ایم ، داده وحی نیست .
4)وقتی دستاوردهای عقل ، با قرآن و سنت معارض به نظر می رسد ، باید عقل را کنار گذاشت .
2-کدام عبارت بیانگر نظر ملاصدرا است ؟ (سطح : دشوار ، کنکور داخل 1400)
1)وحی فقط همان را می گوید که عقل به آن رسیده باشد .
2)هر چه را که وحی گفته باشد ، باید بتوان با عقل اثبات کرد .
3)عقل دو وظیفه دارد : اداره امور زندگی و اثبات حقانیت دین .
4)عقل و وحی دو منبع مستقل از یکدیگر ، اما مؤید یکدیگرند .
✅ پاسخنامه تشریحی درس هشتم ✅
تست اول
تست دوم
1-مهم ترین فیلسوف سیاسی اسلام که هرگز مشاغل سیاسی را نپذیرفت و با اهل سیاست معاشرت نداشت ، که بود و به کدام لقب ملقب شد و دلیل آن لقب چه بود ؟ (سطح : متوسط ، کنکور داخل 85)
1)ابن سینا – معلم اول – مؤسس فلسفه اسلامی بود .
2)فارابی – معلم ثانی – مؤسس فلسفه مشائی در اسلام بود .
3)فارابی – معلم ثانی – به همه ی علوم زمان خود احاطه داشت .
4)ابن سینا – معلم اول – به همه ی علوم زمان خود احاطه داشت .
2-با توجه به آرای سیاسی و اجتماعی فارابی ، کدام مورد درست نیست ؟ (سطح : دشوار ، کنکور داخل 92)
1)انسان بر حسب طبیعت خود ، موجودی اجتماعی است .
2)نیاز متقابل انسان ها به یکدیگر ، عامل برپایی جوامع بوده است .
3)نه تنها نیازهای مادی ، بلکه برترین نیازهای انسانی نیز در اجتماع برآورده می شوند .
4)آدمیان بر حسب ضرورت و برای رفع نیازهای اولیه ، اجتماع بشری را تشکیل داده اند .
3-مردم مدینه جاهله چنانند که . . . . (سطح : خیلی دشوار ، کنکور داخل 93)
1)سلامت جسم را خیر و خوبی می شمرند و در پی آن هستند .
2)اگر به سعادت دست نیابند ، گمان کنند که به بدبختی افتاده اند .
3)اگر از سعادت راستین گفته شود ، نظر آنان تغییری نمی کند .
4)سعادت را نمی شناسند و هرگز نمی توانند آن را بشناسند .
4-با توجه به نظر فارابی ، از (( مدنی بالطبع بودن انسان )) کدام مورد را نمی توان برداشت کرد ؟ (سطح : متوسط ، کنکور داخل 95)
1)گرایش به اجتماع در بشر غیر اکتسابی است .
2)نیاز متقابل ، انسان ها را به سوی یکدیگر کشانده است .
3)بشر ناخواسته و ناآگاهانه به تشکیل اجتماع تن داده است .
4)بدون زندگی اجتماعی ، دستیابی به سعادت غیر ممکن است .
5-کدام مورد جزء ویژگی های رئیس مدینه فاضله نیست ؟ (سطح : دشوار ، کنکور خارج 95)
1)احاطه به علوم مختلف مورد نیاز جامعه 2)آراستگی به فضایل و کمالات انسانی
3)توانایی ایجاد شرایط لازم برای رشد جامعه 4)توانایی بیان مصالح مردم و احکام الهی به زبان مردم
6-کدام یک از ویژگی های لازم برای رئیس مدینه فاضله فارابی نیست ؟ (سطح : متوسط ، کنکور داخل 96)
1)نبوت 2)خردمندی
3)سرشت عالی 4)توانایی اداره جامعه
✅ پاسخنامه تشریحی درس نهم ✅
تست اول
تست دوم
تست سوم
تست چهارم
تست پنجم
تست ششم
1-هر یک از آثار باقی مانده از ابن سینا که به عنوان دایره المعارف علمی و فلسفی ، فرهنگ نامه ی پزشکی ، ابواب مختلف حکمت و آخرین دیدگاه های فلسفی ، به ترتیب کدام است ؟ (سطح : آسان ، کنکور خارج 89)
1)قانون – شفا – اشارات و تنبیهات – دانشنامه علایی 2)شفا – قانون – اشارات و تنبیهات – دانشنامه علایی
3)قانون – شفا – دانشنامه علایی – اشارات و تنبیهات 4)شفا – قانون – دانشنامه علایی – اشارات و تنبیهات
2-منظور سهروردی از نور کدام است ؟ (سطح : متوسط ، کنکور داخل 96)
1)هستی مطلق 2)حقایق مجرده 3)واقعیت اشیا 4)ذات باری تعالی
3-با توجه به طبیعت شناسی ابن سینا ، کدام عبارت نادرست است ؟ (سطح : متوسط ، کنکور 94 خارج)
1)شرور و نقایص طبیعی ، زمینه ساز خیر و کمال طبیعت هستند .
2)هر موجودی با توجه به طبیعت خود ضرورتاً به کمال می رسد .
3)در هر پدیده ی طبیعی می توان حکمت بالغه ی الهی را مشاهده کرد .
4)موجودات را فقط در ربط آنها با مبدأشان واقعاً می توان شناخت .
4-کدام عبارت ، وجه برتری (( مشرق جهان )) را بر (( مغرب جهان )) نزد سهروردی ، مشخص تر نشان می دهد ؟ (سطح : متوسط ، کنکور 95 خارج)
1)نور آن بر ظلمتش غلبه دارد . 2)هیچ نقصی در آن راه ندارد .
3)در تقابل با جهان مغرب قرار دارد . 4)موجودات فناپذیر قادر به مشاهده اش نیستند .
5-پاسخ اصلی ابن سینا به این سوال که (( چرا نظام عالم ، نظام احسن است ؟ )) کدام است ؟ (سطح : آسان ، کنکور 96 داخل)
1)وقایع ویرانگر هم جزء ضروری نظام عالم اند . 2)هر موجودی به سوی خیر و کمال حرکت می کند .
3)نظام موجودات بر اساس عنایت الهی است . 4)هر موجودی در طبیعت نقش خاصی دارد .
6-کدام عبارت را می توان از دیدگاه ابن سینا در طبیعت شناسی نتیجه گرفت ؟ (سطح : متوسط ، کنکور 1400 داخل)
1)همه ی موجودات طبیعی ، دارای طبیعت خاصی هستند که بر اساس تحولات و حرکات آنها شکل می گیرد .
2)تحقیق در ماورای طبیعت ، دانشمند را از روابط میان پدیده ها آگاه می کند و به خشوع در برابر حق وا می دارد .
3)با توجه به اینکه نظام عالم احسن است ، داوری در مورد وقایع مخرب طبیعی که خیرند یا شر ، غیر ممکن است .
4)وجود هر موجود طبیعی ، از جهاتی خیر است و از جهاتی دیگر شر ؛ اما در مجموعه ی عالم ، وجودش جز خیر نیست .
7-با استفاده از طبیعت شناسی ابن سینا ، کدام عبارت درست است ؟ (سطح : دشوار ، کنکور 1400 خارج)
1)بندگان عالِم خداوند که خشیت او را به دل دارند ، کسانی اند که از طبیعت گذشته و در ماوراءالطبیعه تحقیق کرده اند .
2)با وجود خسارت هایی که ملخ های مهاجم به کشاورزان می زنند ، نمی توان آنها را حشراتی بی فایده و مضر به حال طبیعت دانست .
3)بیماری ، پیری و مرگ هر چند شر و بدی به نظر می رسند ، اما با توجه به نظام احسن ، هیچ گونه داوری در مورد آنها نمی توان کرد .
4)طبیعت مرتبه ای از هستی است که رو به مقصدی خاص دارد و موجودات آن ، دستخوش تحولاتی می شوند که منشأ طبیعت آنها می شود .
✅ پاسخنامه تشریحی درس دهم ✅
تست اول
تست دوم
تست سوم
تست چهارم
تست پنجم
تست ششم
تست هفتم
1-کدام مورد در توضیح مفهوم اصالت در بحث اصالت وجود یا ماهیت مناسب تر است ؟ (سطح : آسان ، کنکور 96 داخل)
1)آن چیز که قائم به چیز دیگری نیست . 2)مفهومی که دارای منشأ واقعی است .
3)چیزی که دارای نوعی مصداق باشد . 4)آنچه واقعیت را تشکیل می دهد .
2-بحث (( اصالت وجود و اصالت ماهیت )) ، بلافاصله بعد از کدام مرحله قابل طرح است ؟ (سطح : متوسط ، کنکور 98 داخل)
1)تعیین ملاک نیازمندی معلول به علت 2)تجزیه واقعیت یگانه ، در ذهن ، به دو مفهوم جداگانه
3)پذیرش وجود واقعیت هایی مستقل از ذهن 4)تبیین منشأ اختلاف موجودات از نظر خواص و آثار
3-کدام عبارت درست است ؟ (سطح : دشوار ، کنکور 98 خارج)
1)در سفر (( فی الخلق بالحق )) سالک به اذن پروردگار ، عوالم گوناگون را پشت سر گذاشته و به ذات حق می رسد .
2)ملاصدرا در کتاب اسفار ، مباحث صفات الهی را در مرحله ی (( سیر من الحق الی الخلق )) مورد توجه قرار داده است .
3)مباحث کلی وجود که زمینه ساز بحث توحید است ، در اسفار ، با مرحله ی (( سفر من الخلق الی الحق )) مطابقت دارد .
4)ملاصدرا برای تأکید بر شیوه ابتکاری اش در فلسفه ، در کتاب اسفار ، سفرهای چهارگانه عرفانی را مورد بررسی قرار داده است .
4-اگر هم (( وجود )) و هم (( ماهیت )) اعتباری باشند ، کدام نتیجه به دست می آید ؟ (سطح : متوسط ، کنکور 98 خارج)
1)زیادت وجود بر ماهیت در ذهن 2)تمایز ذاتی موجودات از یکدیگر
3)بسته شدن راه شناخت واقعیات 4)اشتراک موجودات در اصل وجود و اختلاف ماهیات آنها
5-کدام عبارت بیانگر دلیل مغایرت مفهوم وجود با ماهیت است ؟ (سطح : دشوار ، کنکور 99 داخل)
1)مفهوم وجود را می توان بر ماهیات حمل کرد . 2)چیزهایی وجود دارند که دارای ماهیت نیستند .
3)می توان ماهیاتی را تصور کرد که موجود نیستند . 4)سلب وجود از ماهیت ، در ذهن و در خارج امکان پذیر است .
6-کدام عبارت نظر ملاصدرا را به درستی بیان می کند ؟ (سطح : دشوار ، کنکور 1400 داخل)
1)از میان دو مفهوم (( انسان )) و (( وجود )) ، وجود مفهوم واقعی و انسان مفهومی ساخته ی ذهن اشخاص است .
2)ماهیت ها اموری ذهنی هستند که ما آنها را به موجودات گوناگون نسبت می دهیم .
3)در خارج از ذهن ما ، آنچه که واقعاً هست ، یک حقیقت است و آن ، وجود است .
4)با توجه به واقعی بودن وجود ، هیچ جایی برای تکثر و کثرت در عالم نیست .
7-کدام عبارت با نظرات ملاصدرا سازگار است ؟ (سطح : دشوار ، کنکور 1400 خارج)
1)آنچه اصیل است ، وجود است و ماهیت انتزاعی است ، یعنی هیچ گونه واقعیتی ندارد .
2)میان وجود و ماهیت ، وجود امری واقعی و ماهیت مفهومی ساخته و پرداخته ذهن افراد است .
3)ذهن عادی و طبیعی انسان ، در مسئله اصالت وجود یا ماهیت ، حقیقت را وارونه نشان می دهد .
4)وحی و شهود را باید در فلسفه به همان نحوی به کار گرفت که عقل و استدلال به کار می روند .
✅ پاسخنامه تشریحی درس یازدهم ✅
تست اول
تست دوم
تست سوم
تست چهارم
تست پنجم
تست ششم
تست هفتم
*توجه : با توجه به اینکه درس 12 فلسفه دوازدهم (حکمت معاصر) در چاپ جدید اضافه شده و قبل از آن وجود نداشته است ، لذا تا الآن تستی از آن در کنکور طرح نشده است .
⭕ با کلیک بر روی عنوان هر مطلب ، میتوانید درسنامه آن را مشاهده کنید ⭕