فصل چهارم- شیمی دوازدهم - خلاصه نکات - نوید آرمات

در این مطلب به جمع بندی خلاصه نکات و حفظیات مبحث فناوری، سنتز و بازیافت از فصل چهارم شیمی 3 مطابق با بودجه بندی آزمون 30 اردیبهشت که برای پاسخگویی به سوالات آزمون باید به آن‌ها مسلط باشید، می‌پردازیم.

فصل چهارم- شیمی دوازدهم - خلاصه نکات - نوید آرمات

سلام دوستان عزیز 

در این مطلب می خواهیم به جمع بندی خلاصه نکات و حفظیات مبحث فناوری، سنتز و بازیافت از فصل چهارم شیمی 3 مطابق با بودجه بندی آزمون 30 اردیبهشت که برای پاسخگویی به سوالات آزمون باید به آن‌ها مسلط باشید، بپردازیم.


فصل چهارم- شیمی دوازدهم - خلاصه نکات - نوید آرمات

نويد آرمات

دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه تهران رتبه 328 منطقه دو - کنکور ریاضی 1398


برای ارتباط بیشتر با برترها و رزرو پشتیبان ویژه، پیج کانون برترها را دنبال کنید، همچنین میتونید با شماره ۰۲۱۸۴۵۱ داخلی ۳۱۲۳ تماس بگیرید. 

بودجه بندی فصل چهارم در کنکور سال های اخیر

برای دسترسی به خلاصه نکات قبلی مرتبط با این آزمون روی لینک زیر کلیک کنید:

فناوری و سنتز - شیمی 3 - خلاصه نکات - نوید آرمات

مراحل کلی بازیافت 

1- بازیافت             2- انجام فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی    3- تبدیل ماده ی اولیه به مواد قابل استفاده

یکی از راه های بازیافت این است که پلاستیک را پس از شسشو و تمیز کردن، ذوب کرده و دوباره از آن ها برای تولید وسایل و ابزار دیگر استفاده می کنند.

همچنین پس ازشستشوی مواد پلاستیکی آن ها را خرد کرده و به تکه های کوچک به نام پرک تبدیل و در تولید مواد پلاستیکی دیگر استفاده کرد. (روش فیزیکی)

در روش دیگر پسماندها را به مونومرهای سازنده یا مواد اولیه مفید و ارزشمند تبدیل می کنند. (روش شیمیایی)

متانول مایعی بی رنگ، بسیار سمی و ساده ترین عضو خانواده الکل ها است که می توان آن را از چوب تهیه کرد. از آنجا که این الکل کاربردهای زیادی در صنایع گوناگون دارد باید آن را در مقیاس صنعتی تولید کرد. در صنعت گاز کربن مونوکسید را با گاز هیدروژن در شرایط مناسب و در حضور کاتالیزگر واکنش می دهند. معادله شیمیایی این واکنش به صورت زیر است:

مواد واکنش دهنده برای این واکنش در دسترس نیستند از این رو نخست باید آنها را تولید و سپس به متانول تبدیل کرد. برای تهیه گازهای کربن مونوکسید و هیدروژن می توان از واکنش گاز متان با بخار آب در حضور کاتالیزگر بهره برد.

گاز متان سازنده اصلی گاز طبیعی است که در میدان های نفتی به فراوانی یافت می شود. در این میدان ها برای افزایش ایمنی، بخش قابل توجهی از آن را می سوزانند. گاز متان واکنش پذیری بسیار کمی دارد و تبدیل آن به متانول فرایندی دشوار است که انجام آن به دانش و فناوری پیشرفته نیازمند است. به دلیل اهمیت متانول در صنایع گوناگون از یک سو و ارزان بودن گاز متان از سوی دیگر، پژوهش های شیمیایی زیادی در حال انجام است تا بتوان روشی برای تبدیل گاز متان به متانول پیدا کرد.

متوسط – آزمون کانون قلم چی 1400


متوسط – آزمون کانون قلم چی 1400


دوستان عزیز می توانید برای دسترسی به نسخه کامل خلاصه نکات به همراه پاسخ، فایل پی دی اف زیر را دانلود کنید.


با آرزوی موفقیت و کامیابی


🔵عضویت در کانال تلگرامی کانون برترها🔵

Menu