فایل درسنامه ادبیات یازدهم دروس نیم سال دوم در ضمیمه برایتان قرار داده شد.
"بعد از خواندن درسنامه خود را با 5تست زیر بسنجید!"
- 1. املای واژههای کدام گزینه بهترتیب برای کامل کردن پایان بیتهای زیر درست است؟ (صفحهی 88، کتاب درسی)- (آزمون کانون- 3 اسفند 97)
الف) تا چین سر زلف بتان شد وطن دل عـزم سفـرش از گذر حُبّ وطن (…)
ب) نــانــم افــزود و آبــرویــم کاست بـیـنـوایـی بــــه از مـذلّـــتِ (…)
ج) مـگــر طاعــت ایــزد بینـیــــــاز کــه او راست فـرمان و تقدیر و (…)
1) خاست- خواست- خاست 2) خاست- خواست- خواست
3) خواست- خاست- خاست 4) خواست- خاست- خواست
- 2. آرایههای «جناس، مجاز، حسآمیزی، کنایه، حسن تعلیل»، به ترتیب در کدام ابیات وجود دارد؟ (سراسري هنر- 93)
الف) ریخت خون خلق و میسازد به جولان پایمال قــــاتل مــا بر اسیران تند میراند فرس
ب) کــــس نـــدیدیم کـه تلخی نشنیدیم ازو گرچه با پیر و جوان چون شکر و شیر شدیم
ج) از کــــوی تـو چــون بـاد برآشفتم و رفتم گــــردی ز دل مــــدّعیان رُفتم و رفتم
د) سیل در هامون، صدا در کوه، مـیدانی چه بود؟ از غم من کوه مـینالید و هامون میگریست
هـ) گر کشتــــنیم بــاری هم دست تو و تیغت خود دســــت به خون من هم تر نکنی دانم
1) الف، ب، د، هـ، ج 2) الف، هـ، ب، ج، د
3) ج، ب، هـ، د، الف 4) ج، هـ، ب، الف، د
- 3.در متن زير چند «تركيب وصفي» وجود دارد؟ (صفحهی 94، مکمل تمرین 2، کتاب درسی)- (سراسري خارج از كشور با اندكي تغيير- 90)
«اين شاعر، برجستهترين چهرهي ادبي قرن نوزدهم فرانسه است. برخي از داستانهاي وي به زبان فارسي ترجمه شده است. تا سالهاي آخر عمر مورد احترام و ستايش عام بود.»
1) پنج 2) هفت 3) شش 4) هشت
- 4.در عبارت «از همان اوايل قرن دوم هجري، عدهاي معدود از مردان هنرور و نگارگر به خلق آثار تمثيلي و حماسي و مضامين مربوط به شرح دلاوري و فداكاري شهداي كربلا به شكل ابتدايي آن پرداختند و به دنبال اين حركت واژههاي شبيهخواني و تعزيه و غمنامههاي مذهبي در ادب فارسي راه يافت.» چند صفت وجود دارد؟
(صفحهی 94، مکمل تمرین 2، کتاب درسی)- (سراسري زبان - 91)
1) يازده 2) دوازده 3) سيزده 4) چهارده
- 5. آرایههای بیت زیر، کدام است؟ (صفحهی 95، کتاب درسی) - (سراسری ریاضی- 98)
«جای خنده است سخن گفتن شیرین پیشت / که آب شیرین چو بخندی برود از شکرت»
۱) استعاره، مجاز، کنایه، تلمیح ۲) تشبیه، ایهام، مجاز، حسن تعلیل
۳) استعاره، ایهام تناسب، تلمیح، تناقض ۴) تشبیه، ایهام، استعاره، ایهام تناسب
پاسخــــــــــــــــــــــــنــــــــــــــــــــامــــــــــــــــــه- 1. گزينهی «4» صحیح است.
املای صحیح واژگان بهترتیب عبارتاند از: خاست، خواست، خواست
خاستن: بلند شدن / خواستن: درخواست کردن، طلبیدن
- 2.گزينهی «4» صحیح است.
بيت «ج»، جناس: «رُفتم و رَفتم»
بيت «هـ»، مجاز: «خون» مجاز از «كشتن»
بيت «ب»، حسآميزي: «تلخي نشنيدن»
بيت «الف»، كنايه: «فَرَس راندن» كنايه از «رفتار خصومتآميز كردن»
بيت «د»، حسن تعليل: «شاعر علت جاري گشتن سيل در صحرا و انعكاس صدا را در كوه، گريستن صحرا و نالهي كوه از غم خود (شاعر) ميداند.»
- 3.گزينهی «3» صحیح است.
تركيبهاي وصفي: اين شاعر (صفت اشاره)/ برجستهترين چهره (صفت عالي)/ چهرهي ادبي (صفت بياني)/ قرن نوزدهم (صفت شمارشي ترتيبي نوع 2)/ زبان فارسي (صفت بياني)/ سالهاي آخر (صفت بياني) ←6 تركيب وصفي
- 4.گزينهی «3» صحیح است.
تركيبهاي وصفي و شناسايي صفتها عبارتاند از:
همان اوايل (صفت اشاره)/ قرن دوم (صفت شمارشي ترتيبي) / قرن هجري (صفت بياني)/ عدهاي معدود (صفت بياني ساده)/ مردان هنرور (صفت بياني)/ مردان نگارگر (صفت بياني)/ آثار تمثيلي (صفت بياني)/ آثار حماسي (صفت بياني)/ مضامين مربوط (به شرح دلاوري و …) (صفت بياني)/ شكل ابتدايي (صفت بياني)/ اين حركت (صفت اشاره)/ غمنامههاي مذهبي (صفت بياني)/ ادب فارسي (صفت بياني)
- 5.گزينهی «4» صحیح است.
تشبیه: سخن گفتن تو همانند سخن گفتن شیرین و زیباتر از آن است. (تشبیه تفضیل یا مرجح) / ایهام: شیرین (در مصراع اول) 1) معشوقة خسرو 2) دلپذیر، نیکو و جذّاب / استعاره: «شکر» استعاره از سخن دلپذیر و شیرین / ایهام تناسب: شیرین (در مصراع دوم) 1) معشوقة خسرو (معنای مورد نظر و پذیرفتنی) 2) مزة شیرین که با شکر تناسب دارد.