گفت وگو مهدیه امین با قهرمان پیوستگی نیم سال اول ایلیا ثنائی

هماهنگی و انطباق بسیار زیاد برنامه راهبردی با بودجه بندی کلیه دروس مدرسه در ایام سال تحصیلی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های برنامه راهبردی کانون است‌...

گفت وگو مهدیه امین با قهرمان پیوستگی نیم سال اول ایلیا ثنائی

نام و نام خانوادگی:ایلیا ثنائی

نام شهر: ایلخچی

رشته‌ تحصیلی: علوم انسانی

میانگین تراز: 7000

تحصیلات پدر: لیسانس

شغل پدر:مشاور حقوقی

تحصیلات مادر: لیسانس

شغل مادر: دبیر

 

اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:

ادبیات 60-عربی 52-دینی 80-زبان 38-ریاضی و آمار 65-اقتصاد 90-علوم و فنون 60-تاریخ و جغرافیا 72-جامعه شناسی 75-فلسفه و منطق 64-روانشناسی 66-عربی اختصاصی 60

 

هماهنگی و انطباق بسیار زیاد برنامه راهبردی با بودجه بندی کلیه دروس مدرسه در ایام سال تحصیلی یکی از مهم ترین ویژگی های برنامه راهبردی کانون است‌...

 

آزمون‌

1- چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کرده‌اید؟ چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 

بنده در ۲ وهله وارد کانون قلمچی شده ام، بار اول سال ششم ابتدایی و بار دوم سال دوازدهم. علل مختلفی مانند اصولی و منسجم بودن برنامه راهبردی، جامعه آماری قابل توجه، سوالات چالشی آزمون‌ها و ... دلیل حضور من در آزمون‌ها بوده است.


2- دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون‌های کانون چیست؟ 

زیرا آزمون‌ها باعث پیشرفت تحصیلی، روشن کردن مسیر از ابتدا تا انتها و مصمم کردن دانش آموز در جهت هدف می‌شود.


3- مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ (اصلی و هدف‌گذاری و مشابه پارسال) 

مهم ترین ویژگی آزمون های کانون از نظر بنده هدفمند بودن آزمون ها، آماده نگه داشتن دانش آموز و پوشش کامل و جامع نکات ریز تمامی دروس می‌باشد .


4- شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون‌ها، چه تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

مهم ترین نگرانی من در ابتدای سال آنلاین بودن آزمون ها بود، زیرا به عقیده من حضوری بودن آزمون های آزمایشی و قرار گرفتن در فضای آزمون‌ها میتواند کارآمد و تاثیر گذار باشد. در حال حاضر با پیگیری های مدیر و پشتیبان گرامی کانون در شهر ایلخچی سرکار خانم سلمانزاده و تلاش های آقای رسولی و ضمن تشکر و آرزوی سلامتی برای ایشان امتحانات به صورت حضوری و به نحو احسن برگزار می‌شود.


5- آیا در تحلیل کارنامه، مقایسه با خود را در اولویت قرار می‌دهید یا مقایسه با دیگران؟ چه‌قدر تراز، رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ 

در مرحله اول حتما مقایسه با خود را در اولویت قرار میدهم چون باعث می شود بهتر و روشن تر از وضعیت سابق و حال و آن مسیری که باید طی کنم رهنمون شوم و البته چون بالاخره کنکور یک رقابت علمیست در مراحل بعد تراز خود را با دیگران هم مقایسه میکنم .

6- چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف‌گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون‌ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس‌ها پاسخ می‌دهید یا این‌که به همه درس‌ها در یک زمان پاسخ می‌دهید؟

من در آزمون های مشابه پارسال در سایت شرکت نمیکنم ولی با توجه به دفترچه آزمون غیر حضوری که پس از هر آزمون دریافت میکنم در طول هفته پس از اتمام هر درس سوالات آن دفترچه را میزنم و پاسخ های آن را بررسی می کنم .


7- از چه زمانی هدف اصلی را کنکور سراسری قرار دادید و برای آن به چه صورت برنامه‌ریزی کرده‌اید؟

از شروع متوسطه دوم کنکور برایم مهم بوده ولی به صورت جدی از سال تحصیلی دوازدهم مرکز توجهم قرار گرفته است. از آن جایی که برنامه های راهبردی کانون متناسب با کنکور است به کمک پشتیبان خود و پیگیری های فراوان ایشان طبق بودجه بندی برنامه راهبردی در هر آزمون پیشروی کرده ام .


8- اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده‌اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می‌دانید؟ 

اولین تراز من ۶۸۸۰ بوده ولی از ابتدا تاکنون ترازم بین ۶۸۰۰ و ۷۳۰۰ متغیر بوده است. علت پیشرفتم، سازگاری بیشتر با آزمون ها و آشنایی بیشتر با سوالات و نوع سوالات است.


9- بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون‌ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده‌است؟ 

یکی از مهم ترین تاثیرات آزمون های کانون برای من دقیقا همین موضوع است که رشد من در دروس مدرسه به صورت محسوس بوده، زیرا آزمون ها کاملا مطابق با برنامه مدرسه بوده و دشواری خاص سوالات، ایجاد دقت و نکته بینی در مطالعه باعث شده مطالب مدرسه چالش زیادی برای من نداشته باشد .

 

برنامه و کتاب

1- همان‌گونه که می‌دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه‌ریزی می‌کنند. به نظر شما مهم‌ترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

هماهنگی و انطباق بسیار زیاد برنامه راهبردی با بودجه بندی کلیه دروس مدرسه در ایام سال تحصیلی یکی از مهم ترین ویژگی های برنامه راهبردی کانون است .


2- روش و ساعت مطالعه شما در سال کنکور با سال‌های پایه چه تفاوتی دارد؟ دلیل آن چیست؟

در سال های قبل با توجه به عدم احساس ضرورت به پردازش جدی و عدم شرکت در آزمون های کانون ساعت مطالعه کمتری داشتم اما امسال تغییر چشمگیری در نوع و ساعات مطالعه‌ام اتفاق افتاده است .


3- برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

ساعت بالای مطالعه در کنار کارآمدی مطالعه طبق برنامه راهبردی و کمک های پشتیبانم دلایل اصلی رسیدن به این تراز می‌باشد.


4- از کدام یک  از کتاب‌های آبی، سه سطحی، تابستان ، نوروز و زرد و.... استفاده می‌کنید یا کرده‌اید؟ مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كتاب‌هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد.

من از کتاب آبی برای درس اقتصاد استفاده میکنم که ویژگی بسیار بارز این کتاب پیمانه ای بودن، خلاصه بودن درسنامه و جمع بندی درس ها یکبار در پایان هر درس و یکبار هم در پایان هر فصل می‌باشد که باعث مرور بیشتر مطالب و یادگیری بهتر آن می شود.


5- در کدام درس بیشتر با چالش رو‌ به رو می‌شدید؟ برای رفع این مشکل به چه راه‌حلی رسیده‌اید؟

بیشتر از اینکه با درس خاصی با مشکل روبرو شوم، چالشم با مباحث برخی درس ها مانند آرایه‌های فارسی، درک مطلب زبان می باشد که سعی در برطرف کردن آن به وسیله تمرین های روزانه دارم .


6- کدام درس (دروس) نقطه قوت شما محسوب می‌شود؟ در این درس چه روش مطالعه‌ای دارید؟

به نظرم در دروس عمومی، درس دینی و در دروس اختصاصی، درس ریاضی و آمار نقاط قوت من هستند. در مطالعه درس دین و زندگی ابتدا کتاب درسی را خط به خط مطالعه میکنم بعد یک بار دیگر آن درس را در کتاب آیات و روایات خوانده و سپس سراغ تست های آن درس میروم . با زدن تست با نوع سوالات و نظر طراح در مورد قسمت های مهم کتاب آشنا می شوم و بار دیگر که کتاب را مرور میکنم با نگاهی بازتر و بهتر متوجه مطالب آن درس می شوم .


7-یادگیری شما بیشتر از چه طریقی است؟

یاد گیری بنده بیشتر از طریق تمرین و آموزش خودم از طریق کتاب های کمکی و خود کتاب های مدرسه می باشد. 


8- پیشنهاد شما برای دانش‌آموزانی که به تراز مطلوب خود نرسیده‌اند چیست؟

با همقدم شدن با برنامه راهبردی و مطالعه مطابق با برنامه راهبردی و پیدا کردن نقاط ضعف و قدرت به همراه تلاش، امید و اعتماد به نفس قطعا هم خود و هم همه دانش آموزان به تراز و وضعیتی بهتر و ایده آل تر می توانیم برسیم .

 

کارنامه و سایت

1- از سایت کانون در این مدت چه استفاده‌هايي کرده‌اید؟

از فیلم های آموزشی و خلاصه درس ها در سایت کانون استفاده کرده ام و که کمک های بسیاری به من کرده اند.


2- روز جمعه چه ساعتی آزمون را شروع می‌کنید؟ كارنامه را چه ساعتي مي‌گيريد؟ 

در روز جمعه ساعت 8 و 15 دقیقه آزمون خود را شروع میکنم و معمولا تا ساعت ۳ ظهر کارنامه به دستم میرسد.


3- از جعبه‌ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده می‌کنی؟ چرا؟ 

از کارنامه های پروژه ای و مبحثی بیشتر استفاده می کنم زیرا کارنامه پروژه ای وضعیت کلی و میانگین کل را نمایش میدهد و می توام از وضعیت خود بهتر آگاهی پیدا کنم. کارنامه مبحثی هم به من کمک می کند تا بدانم در کدام مباحث دروس مختلف ضعف دارم تا بیشتر برای آن ها وقت بگذارم.


4- روش شما برای بررسی کارنامه‌ها و تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟

بیشتر روی اشتباهاتم تمرکز داشته و سعی در ریشه یابی اشتباهاتم و برطرف کردن آن ها داشته ام.

 

مهارت‌های خودتنظیمی و فراشناخت

1- آیا خلاصه‌نویسی دارید؟ در کدام درس‌ها؟ روش خلاصه‌نویسی شما چگونه است؟

بله، خلاصه نویسی من بیشتر فرمول های ریاضی و جملات پر تکرار تست ها در دروس حفظی است که بیشتر خلاصه ها را در حاشیه کتاب ها مینویسم و زمان مرور با خواندن آن ها در زمان مطالعه بسیار صرفه جویی می شود.


2- چه زمانی یک مبحث را خلاصه‌نویسی می‌کنید؟ خلاصه‌نویسی شما چه ویژگی‌هایی دارد؟

زمانی که آن مبحث به نظرم خیلی مهم باشد و در بیشتر تست ها از آن سوال طرح شود که ویژگی خلاصه نویسی بنده جملات کوتاه و تک جمله ای و شامل کلید واژه های مهم است .


3- براي اين كه از حاشيه‌های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام می‌دهید؟

بیشتر خود را با تماشای فیلم ها و موسیقی های شاد و پر انرژی و ورزش های فیزیکی سرگرم میکنم .


4- در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش‌هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟

از طریق مرور دوباره، پیدا کردن نقاط ضعف و تحلیل آن ها و تلاش بیشتر  توانستم دوباره به مسیر درست برگردم.


5- پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته‌است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یکی از مهم ترین عواملی که باعث پیشرفتم شده و بسیار مدیون ایشان هستم داشتن پشتیبانی بسیار فعال و پیگیر می باشد .


6- اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه‌ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

اعضای خانواده تا حد زیاد متوجه شرایط و موقعیت بنده هستند و سعی در فراهم کردن شرایطی دارند که بهتر بتوانم به سوی هدف مورد نظر پیشروی کنم.


7- زمان استراحتتان به چه میزان است و چه کارهایی برای تفریح انجام می‌دهید؟

زمان استراحتم بعد از هر مطالعه یک و نیم ساعته ، ۱۵ دقیقه است و سعی میکنم بیشتر از ۱۵ دقیقه صرف نشود و در این زمان بیشتر موسیقی شاد گوش می دهم و میوه یا تنقلات می خورم (بیشتر از تنقلات شیرین مثل خرما استفاده میکنم تا قند مصرف شده مغز را جبران کند).

 

روش‌های مدیریت زمان

1- زمان آزمون‌های خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟

سعی میکنم سوالاتی را که مسلط تر هستم و زمان کمی می برد را سریع پاسخ دهم و بعد در زمان اضافی به سوالات دشوار پاسخ دهم و در صورت ناآشنایی با سوالات سریع رد می شوم تا زمانم هدر نرود .


2- از کدام یکی تکنیک‌های مدیریت زمان استفاده می‌کنید؟ (ضربدر منها، زمان‌های نقصانی و ...) به طور خلاصه روش خود را توضیح دهید.

تکنیک مدیریت زمان، من همانطور که عرض کردم هنگام مواجهه شدن با سوال اگر سوال را بلد نباشم سریع رد می شوم ولی اگر بلد باشم اما زمان بر باشد آن را نگه داشته و در آخر اگر زمان اضافی آوردم به آن سوال پاسخ می دهم.


3- هفته‌ای چند ساعت مطالعه می‌کنید؟ این تعداد ساعت را چگونه در طول هفته تقسیم می‌کنید؟

تقریبا هفته ای ۵۲ تا ۵۶ ساعت مطالعه می کنم. در روزهای تعطیل (پنجشنبه و جمعه) که زمان زیادی برای مطالعه دارم از این زمان به خوبی استفاده کرده و زمان مطالعه‌ام در این روزها بیشتر از بقیه روزهای هفته است .


هدف‌گذاری و شروع نیم‌سال دوم

1- در نیم‌سال دوم در کدام یک از درس‌ها هدف‌گذاری ویژه‌ای می‌کنید؟ چرا؟

در نیمسال دوم سعی دارم در دروسی که نقاط ضعفم هستند مانند زبان برای رشد درصدهای آن هدفگذاری ویژه ای داشته باشم و در وهله دوم دروسی که نقاط قوت من هستند را بهتر و بهتر کنم .


2- در کدام درس در نیم‌سال دوم روش مطالعه خود را تغییر می‌دهید؟ چرا؟

در مطالعه دروسی مانند زبان و فنون سعی دارم روش و زمان مطالعه ام را بهتر و بیشتر کنم تا نتیجه دلخواه را به دست آورم .


3- در نیم‌سال اول چه ضعف‌هایی را از خود شناسایی کرده‌اید که قصد دارید در شروع نیم‌سال دوم آن را برطرف کنید؟

طبق مطالبی که عرض کردم ضعف هایی در برخی دروسی شناسایی کرده ام و سعی دارم در ایام نوروز و با مرور آن ها را برطرف کنم.


4- یکی از چالش‌های مهم دانش‌آموزان نگرانی برای فراموشی مباحث نیم‌سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید‌کرد؟

به نظرم به دلیل اینکه برنامه راهبردی کانون بودجه بندی های دروس را به طور عادلانه رعایت کرده و میدانم اگر مطابق آن پیشروی کنم قطعا نگرانی زیادی در مورد فراموشی مطالب نخواهم داشت.


5- برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

در ایام نوروز قصد دارم در کلاس های اساتید کانون که قرار است جمع بندی دروس پایه در آن انجام شود شرکت کنم که به نظرم بسیار مفید خواهد بود، زیرا علاوه بر مرور مطالب، دیگر نگرانی در مورد از قلم افتادن مطلبی نخواهم داشت.

                                                    --------------------------------------------                                 

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برترها دنبال کنید.

گفت وگو مهدیه امین با قهرمان پیوستگی نیم سال اول ایلیا ثنائی


Menu