گفت وگو مهدیه امین باقهرمان پیوستگی نیم سال اول سعید فروتن

دفتر برنامه ریزی سبب می‌شود علت نقص هایم را پیدا کنم و یک شمای کلی مناسب از عملکردم داشته باشم...

گفت وگو مهدیه امین باقهرمان پیوستگی نیم سال اول سعید فروتن

نام و نام خانوادگی:سعید فروتن

نام شهر: تبریز

رشته‌ تحصیلی: تجربی

میانگین تراز: 6700

تحصیلات پدر: کارشناسی ارشد ریاضیات

شغل پدر:  فرهنگی

تحصیلات مادر: کارشناسی پرستاری

شغل مادر: پرستار

 

اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:

ادبیات 70-عربی 90-دینی 95-زبان 90-زمین 90-ریاضی 90-شیمی 80-فیزیک85 -زیست 70

 

دفتر برنامه ریزی سبب می شود علت نقص هایم را پیدا کنم و یک شمای کلی مناسب از عملکردم داشته باشم...

آزمون‌

1-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

جامعه آماری کانون بالا است و همين موضوع باعث می‌شود بتوانم جایگاهم را در بین دانش آموزان کشور بدانم. همچنين سوالات کانون استاندارد هستند و به سوالات کنکور بسیار نزدیک اند، به همين دليل در آزمون‌ها به طور پيوسته حضور داشته‌ام. 


2-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

بله، اوایل دوران کرونا که آزمون ها غیر حضوری شده بود از شرایط ايده‌آلم فاصله گرفتم، زيرا آزمون مجازي شرايط آزمون حضوري را ندارد.


3-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

سعی میکنم تراز و درصدهایم را با کسانی که از سلامت آزمون دادنشان مطمئن هستم مقایسه کنم اما در مجموع به علت شرایط موجود اهمیت و اعتبار تراز و رتبه برایم کاهش یافته و بیشتر روی درصدهایم تمرکز میکنم. 


4- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

از تابستان نهم به دهم آزمون‌ها برایم مهمتر شدند. این سنجش های تابستانه باعث شدند درس های سال گذشته ام را به خوبی مرور کنم و در کنار آن با پیش خوانی بخشی از دروس سال پیش رو پیش زمینه ای از آینده به دست بیاورم.


5-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

زیست و عربی جزو نقاط قوتم هستند. در درس زیست براي تست زنی و تحلیل تست ها اهمیت فراوانی قائلم و همپنین علی رغم خیلی از دوستانم خیلی روی متن کتاب تاکید میکنم. در عربی هم موضوعی خوانی را از سال قبل شروع کرده ام و روزانه بین ده تا بیست تست از ترجمه و تحلیل صرفی کار میکنم. 


6-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

با پشتیبانم که از رتبه برترهای سالیان گذشته است راجع به شیوه های مطالعه سوال مي‌کنم و همين باعث شده نسبت به قبل منظم تر شوم و از استرسم کاسته شود، البته برای انتخاب منابع مطالعاتی از دبیرانم کمک گرفتم. 


7- بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شده است؟ 

بله، بودجه بندی آزمون ها طی دو سال اخیر معمولا جلوتر از مدرسه بوده و همين باعث شد همواره یک گام از دبیرانم جلوتر باشم و وقتی مباحث در کلاس تدریس میشد بیشتر جنبه مرور برایم داشتند.


برنامه و کتاب

1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

برنامه راهبردی در مجموع توازن خوبی دارد و بین مباحث امسال و سال های قبل ارتباط خوبی برقرار می کند، همین باعث میشود با خیال آسوده به آن اعتماد کنم و نگرانی بابت مطالعه تمام مباحث نداشته باشم.


2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟

همیشه مدرسه کمی عقب تر از بودجه بندی بوده به خاطر همین درس ها را خودم میخوانم و تلاش میکنم با تست زدن مفاهیم جدید را برای خودم تثبيت کنم و از طریق ارتباط با معلمان رفع اشکال میکنم.


3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟ 

امسال نسبت به دو سال قبل ساعت مطالعه ام بیشتر شده و بیشتر از قبل روی ترکیبی خوانی و ارتباط بین مفاهیم تاکید میکنم. 


4-به صورت میانگین چند ساعت در هفته مطالعه داری و چند تست در هر هفته میزنی؟

حدودا بین هفتاد تا هشتاد ساعت در هفته مطالعه میکنم و سعي مي‌کنم تقريبا 1200 تست در هفته کار کنم.


5-آيا دفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟

بله، دفتر برنامه ریزی سبب می شود علت نقص هایم را پیدا کنم و یک شمای کلی مناسب از عملکردم داشته باشم. هم چنین این دفتر به من کمک کرده ساعت مطالعاتی ثابت و منظمي داشته باشم.


6-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

ادبیات، قبلا درس به درس مطالعه مي کردم ولی با مشورتی که پشتیبانم انجام دادم شیوه مطالعه را به موضوعی تغییر دادم. در این روش هر روز تعداد معینی تست ادبی کار میکنم تا مهارتم بیشتر شود. به کمک اين روش به اندازه سه از ده پیشرفت کردم.

 

کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟

معمولا قسمت مصاحبه نفرات برتر را میخوانم و از آن ها الگو برداری می کنم. علاوه بر اين غالبا فیلم تحلیل دروسی را که ضعیف تر هستم نگاه میکنم تا سوالات مهم آزمون را با دقت بيشتري رفع اشکال کرده باشم.


2-آیا تا به حال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟

حدودا ساعت 4 کارنامه ام را می گیرم و تمرکز اصلیم را روی درصدهایم می گذارم و آن ها را با ساعت مطالعه و تعداد تست هايي که پاسخ داده‌ام مقایسه میکنم و با توجه به این دو مورد برای هفته های پیش رو برنامه ریزی میکنم.


3-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

کارنامه اصلی که مهم ترین معیار برای سنجش عملکردم است. هم چنین با توجه به سبک کارنامه اشتباهات به آن خیلی علاقه دارم و با وسواس زیادی همراه پشتیبانم آن را بررسی میکنم.


4-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟

هفته اول بیشتر روی فراگیری مفاهیم تاکید دارم و تست های بدون زمان میزنم ولی در هفته دوم تست های سنجشی کار میکنم و مديريت زمان را برای آزمون تمرين مي‌کنم. در نیمه دوم هفته منتهی به آزمون مباحث حفظی را مرور می کنم تا با آمادگی بيشتري آزمون بدهم. غالبا پردازش اول کارنامه میگیرم تا وقت کافی برای برنامه ریزی هفته های آینده داشته باشم.

 

مهارت های خودتنظیمی و فراشناخت

 

1-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟

من از سال دهم خلاصه نویسی و نکته برداری هایم در زیست مورد علاقه بعضی دوستانم بوده و معمولا آن ها را با بقیه به اشتراک میگذارم.


2-آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند؟ 

خلاصه نویسی دارم اما به شکل نکته محور، من خلاصه نویسی ها را به شکل نکات، شاخه درخت گونه و کلیدواژه‌ای در یک صفحه می‌نویسم.


3-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟

تقريبا اخبار کرونا را پیگیری نمیکنم تا درگیر استرس این بیماری نشوم. در بین دوستانم با آن هایی که مثبت اندیش تر هستند معاشرت می کنم و اصولا از آدم های همیشه گله مند و ناراحت دوری میکنم. علاوه بر اين‌ها هر وقت احساس کنم که از فضای درسی دوره شده‌ام با پشتیبانم صحبت مي‌کنم.

 

هدفگذاری و شروع نیم سال دوم

1-در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای می کنید؟ چرا؟

نسبت سال‌هاي گذشته خيلي بيشتر به دروس مهارتی مانند بخش هایی از ادبیات و زبان اهمیت می دهم. برای رسيدن به پیشرفت سعی میکنم تست های زیاد و سوالات متنوعي را کار کنم.


2-یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟

در طول نیمسال دوم برای مرور و رفع اشکال مباحث نیمسال اول از کتاب های تست آزمون محور استفاده میکنم و در زمان های اضافه به خلاصه نویسی هایم مراجعه میکنم تا در هنگام جمع بندی زمان اضافه ای برای یادآوری مباحث نیمسال اول اختصاص ندهم.

--------------------------------------------

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برترها دنبال کنید.

گفت وگو مهدیه امین باقهرمان پیوستگی نیم سال اول سعید فروتن


Menu