گفتگو فاطمه گزدرازی با قهرمان پیوستگی نیم سال اول، نسترن سمیعی

گفتگو فاطمه گزدرازی با قهرمان پیوستگی نیم سال اول، نسترن سمیعی.

گفتگو فاطمه گزدرازی با قهرمان پیوستگی نیم سال اول، نسترن سمیعی

نام و نام خانوادگی: نسترن سمیعی

نام شهر: تربت حیدریه

میانگین تراز: 6650

رشته تحصیلی: انسانی

تحصیلات مادر: ابتدایی

تحصیلات پدر: دیپلم

شغل مادر: خانه دار

شغل پدر: خیاط


میانگین درصد:  ادبیات  30  / عربی 50 / دینی 60 / زبان 10 / ریاضی 70 / اقتصاد  80 / فنون 60 / عربی تخصصی 60 / جامعه شناسی 87 / منطق  80 /  فلسفه:50 / روان شناسی :65



از نظر من مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی روشن کردن راه از ابتدا تا رسیدن به کنکور است



آزمون

  1. 1- از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ 
  2. از ابتدای سال یازدهم. من از ابتدای سال یازدهم وارد کانون شدم زیرا قصد داشتم کنکوری خواندن و آزمون دادن و قرار گرفتن در شرایط آزمون را تمرین کنم و خودم را برای کنکور آماده کنم. 

  3. 2- دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟
  4.  من از ابتدای سال یازدهم تا الان در هیچ یک از آزمون ها غیبت نداشتم و مهم ترین دلیل خودم برای حضور در آزمون ها ارزیابی عملکرد خودم در دو هفته اخیر بود.

  5. 3-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چه‌قدر این موضوع برایتان مهم است؟
  6.  تراز و رتبه دیگران تا کنون تاثیری بر روند مطالعه من نگذاشته است چون من تنها کسی که هر هفته خودم را با او مقایسه میکنم نتیجه آزمون قبلم است. از نظر من یک کار اشتباه که اکثر بچه ها انجام میدهند مقایسه خود با دوستان و اطرافیان است. باید در نظر داشت که هر کس به میزان تلاش و سخت کوشی خود نتیجه میگرد اگر شخصی که تلاش نمی‌کند یا با روش درست تلاش نمی‌کند خود را با دوستان خود مقایسه کند باعث افت انگیزه و خود کم بینی می‌شود، به خاطر همین سعی میکنم تنها کسی که خودم را با او مقایسه میکنم خودم باشم. در مورد تقلب هم نگاه کردن به درصد ها بهترین کار ممکن است. 

  7. 4- آزمون های هدف‌گذاری چه تاثیری در برنامه‌ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟
  8.  من سعی میکنم حدالامکان در آزمون های هدفگذاری شرکت کنم. این آزمون ها نشان میدهند تا چه حد در مطالعه هفته اول راه را درست رفته ام و چه اندازه بر روی دروس تسلط دارم.
  9.  
  10. 5- چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می‌دهید یا این‌که به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟
  11.  آزمون هدف گذاری را جمعه هفته اول و آزمون مشابه پارسال را پنجشنبه قبل از آزمون جهت سنجیدن خود و قرار دادن خودم در شرایط آزمون انجام می‌دهم. من تمام دروس را در یک نوبت پاسخ نمیدم، کاری که میکنم این است :ابتدا حل درس از آزمون مشابه پارسال و بعد از فهمیدن این که چه قسمت از دروس را فراموش کرده ام به سراغ کتاب میروم و آن قسمت را مرور میکنم و به همین ترتیب… 

  12. 6- اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده‌اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می‌دانید؟
  13.  اولین ترازم 6200 و آخرین ترازم 7000. از نظر من مهم‌ترین دلیل پیشرفتم خودشناسی و شناخت نقاط قوت و تلاش برای ثابت نگه داشتن آنها و همچنین شناخت نقاط ضعف و تلاش برای رفع و تبدیل آنها به نقاط قوت بوده است. 

 

  1. 7- کدام درس نقطه قوت شما محسوب می‌شود؟ در این درس چه روش مطالعه‌ای دارید؟
  2.  ریاضی، اقتصاد، منطق دروسی هستند که نقاط قوت من به شمار می‌روند. در این دروس اول کتاب و درسنامه را باید به خوبی خواند و تحلیل کرد و مثال های درسنامه را به خوبی یاد گرفت بعد از آن به سراغ تست برای رسیدن به تسلط رفت؛ نشاندار کردن تست های نکته دار و مهم هم برای مرور بسیار کمک کننده است. 


برنامه و کتاب

  1. 1- همان‌گونه که می‌دانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی می‌کنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟ 
  2. از نظر من مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی روشن کردن راه از ابتدا تا رسیدن به کنکور است، برنامه راهبردی ایستگاه های جبرانی، مرور و پیشروی مناسبی دارد از نظر من اینکه آزمون ها هم 2 هفته یک بار است هم ویژگی مثبت دیگری است و زمان مناسبی برای خواندن و در پایان ارزیابی خود است. 


  1. 2- چه‌قدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون‌ها را هماهنگ می‌کنید؟
  2.  مدرسه ما اصولا از برنامه راهبردی و آزمون های کانون عقب تر است در دروسی که عقب تر است خودم میخوانم و مسلما به سوالات معلم هم میتوانم پاسخ دهم و در مورد دروسی که جلوتر از برنامه راهبردی است سعی بر این است که درس را بخوانم و به سوالات معلم پاسخ بدهم و تست زدن آن را با برنامه راهبردی و آزمون همراه کنم. 

  3. 3- آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال‌های پایه تفاوتی کرده‌است؟ چه تفاوتی؟
  4.  بله. من در سال پایه دهم مطالعه ام صرفا تشریحی و برای پاسخ دادن به امتحانات و بدون تست بود اما از ابتدای یازدهم کنکوری خواندن و تست زدن را شروع کردم. 


  1. 4- برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟
  2.  من کاری که در سال های قبل انجام می‌دادم این بود که درس ها را عمیق و مفهمومی نمیخواندم و فقط در حد امتحان های تشریحی مدرسه و نمره سر کلاس بود کاری که برای بهتر شدن انجام دادم اول این بود که درس ها را عمیق و مفهومی بخوانم و دوم مرور را حتما در برنامه خود جای دهم. 

  3. 5- ازکدام یک  از کتاب‌های آبی، سه سطحی، تابستان ، نوروز و زرد و.... استفاده می‌کنید یا کرده‌اید؟ مهم‌ترين ويژگي‌هاي اين كتاب‌هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد. 
  4. من در چند درس مثل فلسفه ومنطق، جامعه و ریاضی از کتاب های آبی استفاده میکنم و به نظرم سطح سوالات و تعداد تست مناسب هستند و در تابستان هم از کتاب تابستان استفاده کردم.
  5.  
  6. 6- آيا دفتر برنامه‌ريزي دارید؟ دفتر برنامه‌ريزي چه كمكي به شما كرد و مهم‌ترین ویژگی آن چیست؟
  7.  بله، دفتر برنامه ریزی تصویر خوبی از دو هفته و میزان تلاش ما برای آزمون و در کل کنکور ارائه می‌دهد. چیزی که باید توجه داشت این است که باید همیشه و همیشه دفتر برنامه ریزی را پر کرد و از آن فرار نکرد البته متاسفانه خود من در دورانی که ناامید و کم انگیزه شده بودم از دفتر برنامه ریزی فرار میکردم و سعی می‌کردم آن را تکمیل نکنم اما الان تلاشم بر این است که هر روز ساعات مطالعاتی خودم را ثبت کنم. 

  8. 7- در کدام درس‌ها روش مطالعه‌ خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید؟ چگونه؟
  9. در درس عربی. من همیشه برای عربی وقت کمتری اختصاص میدادم و فرض بر این می‌گذاشتم که من در این درس ضعیف هستم و استعداد ندارم. اما متوجه شدم که ربطی به استعداد و ضعف ندارد و باید وقت مناسبی را به آن اختصاص داد تا درصد معقول و خوبی را کسب کرد. من از 20 درصد به 70 درصد رسیدم. 

 


کارنامه و سایت

  1. 1- روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي‌گيري؟ و چگونه و به كدام قسمت‌ها بيشتر توجه مي‌كني؟ 
  2. آزمون را در اولین پردازش حل میکنم و کارنامه را در ساعت 16 از سایت کانون میگیرم و بیشتر سعی میکنم به درصد دروس توجه کنم. اما به هر حال پایین یا بالا بودن تراز روی روحیه من تاثیر می‌گذارد. 

  3. 2- هفته‌ی اول و دوم برنامه‌تان چگونه است؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می‌کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه قرار می‌گرفتید يا در پردازش‌هاي بعدي؟ چرا؟
  4. هفته اول تا اواسط هفته دوم سعی در خواندن و است زدن مطالب و از اواسط هفته دوم سعی در مرور مطالب دارم. روزهای جمعه هم آزمون را ساعت 8 شروع و در پردازش اول ثبت میکنم. 

  5. 3- روش شما برای بررسی کارنامه‌ها و تحلیل آزمون‌ها چگونه بود؟
  6.  من جمعه هفته اول بعد از استراحت به سراغ کارنامه و تحلیل آزمون میروم. روش من هم این است :ابتدا پیدا کردن سوالات غلط و پیدا کردن علت غلط زدن آن و بعد سوالات نزده. در مورد سوالات درست هم اگر نکته ای داشته باشد آن را تحلیل میکنم.

  7. 4- در سال‌های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون‌ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال‌های پایه پیشرفت داشته‌اید، دلیل و انگیزه‌ی این پیشرفت چه بود؟
  8.  از سال یازدهم که وارد کانون شدم ترازم 6200 شده بود. این به من انگیزه میداد و تمام تلاشم را برای بهتر بودن میکردم. از آزمون اول تا الان روش درست خواندن هر درس را با آزمون و خطا یاد گرفتم. من هم مثل سایرین با آزمون و تراز پایین تر از سطح انتظارم مواجه شدم و تمام تلاشم بر ناامید نشدن از این آزمون و پیدا کردن علت و رفع آن بوده است. 

 

مهارت های خودتنظیمی و فراشناخت 

  1. 1- آيا هدف‌گذاري چند از 10 را انجام مي‌دهی؟ براي كدام درس‌ها ؟ چگونه انجام مي‌دادي؟ آيا براي هدف‌گذاري از اين كارنامه‌ها استفاده مي‌كردي؟
  2.  بله من هدف گذاری چند از ده را برای همه دروس خودم انجام می‌دادم و میدهم. این کار را با استفاده از شناختی که از خودم و آزمون های قبل دارم انجام می‌دهم این کار باعث می‌شود به همان میزان که هدف‌گذاری کرده ام تلاش کنم و در طول هفته از درسی غافل نشوم 

  3. 2- شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي‌خوانديد بعد آزمون مي داديد؟ 
  4. من در هفته اول تا اواسط هفته دوم دروس را میخوانم و بعد مرور و آزمون. در مورد آزمون های جمعبندی برعکس این کار یعنی اول آزمون های قبل و بعد از آن خواندن. 

  5. 3- آیا خلاصه‌نویسی دارید؟ روش خلاصه‌نویسی شما چگونه است؟ 
  6. من برای دروس کمی خلاصه مینویسم. و سعی بر این دارم که دروس را از طریق بازیابی مرور کنم و اگر قسمتی از درس را فراموش کرده باشم به کتاب مراجعه کنم. 

  7. 4- در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش‌هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟  
  8. خیلی عادی است که همه ما بعضی وقت ها خسته بشویم و انگیزه‌ای برای ادامه راه نداشته باشیم. من در بازه امتحانات دی ماه و اوایل بهمن دچار افت انگیزه شدید شده بودم، سردرگمی بین آزمون و امتحان باعث شده بود که از میزان تلاش من کم بشود. کاری که من برای بازگشت به درس انجام دادم به خاطر آوردن هدفم و میزان اهمیتش برای خودم بود. 

  9. 5- اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه‌ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟
  10.  اعضای خانواده یک دانش آموز کنکوری مهم ترین کاری که می‌توانند بکنند حفظ روحیه دانش آموز و قوت قلب دادن به اوست. خانواده من در هر وقت که تراز و درصد های خوبی کسب نمیکردم یا روحیه ام را از دست میدادم سعی می‌کردنند به من انگیزه و امید بدهند و حامی من باشند. 


روش‌های مدیریت زمان 

  1. 1- زمان آزمون‌های خود را چگونه مدیریت می‌کنید؟
  2. من در اولین آزمون سال دوازدهم که دفترچه عمومی و اختصاصی از هم جدا شد با کمبود وقت مواجه شدم. یک چیز بسیار مهم علاوه بر خوب خواندن و تست زدن در خانه، یادگرفتن مدیریت آزمون و مدیریت زمان است. زدن تست زماندار در خانه می‌تواند تا حد زیادی مارا برای آزمون آماده کند. مهم ترین کاری که من برای مدیریت زمانم در آزمون ها انجام می‌دهم این است که ابتدا سعی میکنم سوالات ساده و بدون چالش تر را پیدا کنم و حل کنم بعد از آن به سراغ سوالات وقت گیر تر و چالشی تر میروم. 

هدف‌گذاری و شروع نیم‌سال دوم 

  1. 1- در نیم‌سال دوم در کدام یک از درس‌ها هدف‌گذاری ویژه‌ای می‌کنید؟ چرا؟
  2.  در درس زبان انگلیسی. این درس یکی از نقاط قوت من است و تمام تلاش و انگیزه من از بین بردن و رفع این نقطه ضعف است. 

  3. 2- یکی از چالش‌های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث‌های نیم‌سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟
  4. سعی بر این دارم که در دوران نوروز و ایستگاه های جبرانی مرور کنم تا مطالب نیم سال اول را فراموش نکنم. به نظرم ایستگاه های جبرانی و آزمون های جمعبندی فرصت خوبی برای برطرف کردن این نگرانی است.
  5.  
  6. 3- برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟
  7.  آزمون های سه روز یکبار و کتاب زرد عمومی و اختصاصی یکی از مهم ترین برنامه های من برای این دوران است. 



+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید. گفتگو فاطمه گزدرازی با قهرمان پیوستگی نیم سال اول، نسترن سمیعی
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ 

Menu