نام و نام خانوادگی: جویا خالقی
میانگین تراز: 6750
رشته تحصیلی: تجربی
تحصیلات مادر: دکتری پزشکی
تحصیلات پدر: لیسانس
شغل مادر: روانپزشک
شغل پدر: تولید کننده
میانگین درصد:
ادبیات 70 / عربی 80 / دینی 90 / زبان 100 / شیمی 80 / فیزیک 70 / زیست 75 / ریاضی 60
مهمترین ویژگی آزمون های اصلی سطح مناسب سوالات و پوشش دهی خوب مباحث مختلف است...
آزمون
1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایههایی در آزمونهای کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟
یک مقطع در سال ششم دبستان برای آمادگی آزمون تیزهوشان و از سال نهم برای کنکور.
2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟
تقویت روش های تست زنی و پیدا کردن بهترین روش تست زنی، تقویت مدیریت زمان و آشنایی با سوالات مختلف با توجه به اینکه آزمون های کانون درصد تطبیق بالایی با کنکور دارند.
3-مهم ترین ویژگی آزمونها از نظر شما چیست؟
مهمترین ویژگی آزمون های اصلی سطح مناسب سوالات و پوشش دهی خوب مباحث مختلف، مهمترین ویژگی آزمون هدف گذاری آشنا کردن من با نقاط ضعف در مباحثی که هفته اول مطالعه می کنم.
4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟
در سال یازدهم ابتدا به صورت آنلاین و از طریق سایت آزمون می دادم اما متوجه شدم که بر روی سرعت تست زنی ام اثر منفی می گذارد برای همین از اواخر سال یازدهم و شروع تابستان دوازدهم آزمون ها را مشابه حالت حضوری و با دفترچهی چاپی می زنم.
5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چهقدر این موضوع برایتان مهم است؟
موضوع تقلب حتی در سال های قبل کرونا هم وجود داشت و ممکن بود بعضی اوقات تراز پایین باعث کم شد میل من به درس خوندن بشود اما از تابستان دوازدهم ملاک را درصد و تعداد غلط ها و پیشرفت خودم قراردادم.
6-آزمون های هدفگذاری چه تاثیری در برنامهریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟
اگر از درس هایی که در آزمون هدف گذاری پاسخ می دادم درصد مناسبی نمی گرفتم سعی می کردم دوباره آن مبحث را در هفته بعد مطالعه کنم.
7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ میدهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟
آزمون هدف گذاری را روز جمعه و در برخی دروس می زنم. به من کمک می کند بفهمم درس را به طور کامل یادگرفتم یا نه. به صورت درس به درس به آزمون هدفگذاری پاسخ می دهم.
8-از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟
از شروع تابستان سال دوازدهم. آزمون های تابستان باعث شد تا حدود زیادی مباحث دهم و یازدهم را جمع کنم و در طول سال فقط رفع اشکال داشته باشم.
9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیدهاید؟ دلیل پیشرفت خود را چه میدانید؟
اولین تراز سال نهم حدود 6000 بود و در سال دوازدهم به 7200 رسید. پیوستگی، آشنا شدن با دام سوالات مختلف و کم کردن بی دقتی ها
10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب میشود؟ در این درس چه روش مطالعهای دارید؟
دروس زبان انگلیسی ،دینی ، شیمی و زیست شناسی. برای دروس دینی و زیست شناسی و شیمی خلاصه نویسی انجام میدهم که برای جمع بندی و مرور خیلی کمک می کند.
11-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟
بله در تابستان از مشاور استفاده کردم.
12-بعد از شرکت در آزمونها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمونها چگونه باعث رشد شما در مدرسه شدهاست؟
معمولا آزمون های مطابق پیشروی مدرسه است برای همین می شود با یک تیر دو نشان زد و برای هر دو آماده شد و هم در مدرسه و هم در آزمون پیشرفت کرد.
برنامه و کتاب
1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟
برنامه راهبردی به شما یک دورنما از کاری که باید در طول سال بکنید می دهد و به شما کمک می کند راحت تر برنامه ریزی کنید.
2-چهقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمونها را هماهنگ میکنید؟
در سال های دهم و یازدهم برنامه راهبردی و مدرسه مطابق هم بودند و گاهی مدرسه جلوتر بود اما در سال دوازدهم سرعت پیشروی برنامه قلمچی بیشتر است و باید با برنامه قلمچی برنامه ریزی کرد.
3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سالهای پایه تفاوتی کردهاست؟ چه تفاوتی؟
بله . در سال های قبل اهمیت زیادی به خلاصه نویسی نمی دادم اما متوجه شدم که چقدر کار مفیدی است و الان تقریبا برای همه دروس خلاصه نویسی دارم.
4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامهریزیهای خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟
افزایش ساعت مطالعه و مرور مطالب در بازه های زمانی کوتاه تر برای تثبیت بهتر مطالب.
5-ازکدام یک از کتابهای آبی، سه سطحی، تابستان ، نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کردهاید؟ مهمترين ويژگيهاي اين كتابهايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد.
از کتاب های آبی و سه سطحی استفاده می کنم. از کتاب های آبی برای زدن سوالات شناسنامه دار و از کتاب سه سطحی برای دیدن سوالات چالشی که در سال های گذشته در آزمون ها آمده.
6-در کدام درسها روش مطالعه خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید؟ چگونه؟
در دروس دینی و شیمی و زیست شناسی. خلاصه نویسی در این دروس باعث شد مرور آنها برایم ساده تر شود و درصدم بالاتر برود .
کارنامه و سایت
1-از سایت کانون در این مدت چه استفادههايي کردهای؟
از بخش مصاحبه با رتبه های برتر، بخش شوخی های کامنتی و کامنت های انگیزشی
2-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي ميگيري؟ و چگونه و به كدام قسمتها بيشتر توجه ميكني؟
راس ساعت 3 کارنامه را می گیرم و بیشتر به درصد ها و تعداد غلط ها توجه می کنم.
3-از جعبهی ابزار کارنامه، از کدام کارنامهها استفاده میکنی و چرا؟
از کارنامه ی اصلی و کارنامه ی اشتباهات.
4-هفتهی اول و دوم برنامهتان چگونه است؟ روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع میکردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه قرار میگرفتید يا در پردازشهاي بعدي؟ چرا؟
در هفته ی اول سعی می کنم تمام دروس دوازدهم را مطالعه کنم تا بتوانم در آزمون هدف گذاری شرکت کنم و هفته دوم را بیشتر اختصاص به تست زنی و جمع بندی دروس پایه می دهم. در تمام دوازدهم تلاشم این بود در پردازش اول قرار بگیرم اما در چند آزمون اخیر بدلیل وقفه انداختن بین دو دفترچه ی عمومی و اختصاصی به پردازش اول نرسیدم.
5-روش شما برای بررسی کارنامهها و تحلیل آزمونها چگونه بود؟
معمولا روز بعد آزمون تحلیل را بدین صورت که همه سوالات را بررسی کنم انجام می دهم. روی سوالات شک دار که علامت زده ام بیشتر کار می کنم تا ببینم کجای مبحث را خوب یاد نگرفته ام.
6-در سالهای دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمونها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سالهای پایه پیشرفت داشتهاید، دلیل و انگیزهی این پیشرفت چه بود؟
در سال های دهم و یازدهم وضعیت یکسانی داشتم و میانگین ترازم حدود 6500 بود.
مهارت های خودتنظیمی و فراشناخت
1-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس ميخوانديد بعد آزمون مي داديد؟
برای بعضی دروس از روش دوباره خوانی استفاده می کنم مانند فارسی و دینی ولی برای دروس فیزیک، شیمی و زیست شناسی از روش بازیابی استفاده می کنم بدین صورت که اول یک آزمون جامع از اون مبحث را می زنم و بعد سوالاتی که مشکل داشتم را از روی خلاصه نویسی ها چک می کنم.
2-آیا خلاصهنویسی دارید؟ روش خلاصهنویسی شما چگونه است؟
بله. متن کتاب را به صورت نمودار درختی خلاصه می کنم و نکات تستها را هم لابهلای نمودار وارد می کنم.
3-آیا خلاصهنویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟ اگر دارید ویژگی آن را بنویسید.
بنظرم خلاصه نویسی هرکسی متفاوت است و ویژگی های خودش را دارد.
4-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دور باشيد، چه كارهايي انجام میدهید؟
زیاد درگیر اخبار و حواشی نمی شوم و اگر خبری قطعی باشد قطعا روی سایت سنجش قرار می گیرد و از آن جا اخبار را دنبال می کنم.
5-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روشهایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید؟
در سال دهم بدلیل شیوع کرونا و در سال یازدهم بدلیل المپیاد از برنامه راهبردی عقب می افتادم و مجبور می شدم با افزایش مطالعه خودم را به برنامه برسانم. البته در سال یازدهم در بعضی مباحث نیم سال دوم به طور کامل جا ماندم ولی در تابستان دوازدهم آن ها را به سطح قابل قبولی رساندم.
6-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامهریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟
خانواده ام خیلی روی تراز حساسیت ندارند و همیشه از لحاظ روحی و آزموشی حامی من بوده اند و هرجا که نیاز بوده به من کمک کرده اند و همیشه قدردان آنها هستم.
روشهای مدیریت زمان
1-زمان آزمونهای خود را چگونه مدیریت میکنید؟
در سوالات عمومی معمولا مشکلی با مدیریت زمان ندارم. اما در دروس اختصاصی بعضی اوقات سوالات قدری سخت اند و نمی توانم به تمام سوالات پاسخ بدهم و بعضی سوالات را نخوانده رها می کنم.
2-از کدام یکی تکنیکهای مدیریت زمان استفاده میکنید؟
در دروس عمومی از هر دو تکنیک ضربدرمنها و زمان های نقصانی ولی در دروس اختصاصی فقط از تکنیک ضربدر منها استفاده می کنم.
هدفگذاری و شروع نیمسال دوم
1-در نیمسال دوم در کدام یک از درسها هدفگذاری ویژهای میکنید؟ چرا؟
در دروس ریاضی و فیزیک. در این دروس نسبت به بقیه احساس ضعف بیشتری دارم.
2-در نیمسال اول چه ضعفهایی را از خود شناسایی کردید که قصد دارید در شروع نیمسال دوم آن را برطرف کنید؟
در درس ریاضی یکسری مشکلات پایه ای دارم که باید در ایام باقی مانده آن ها را برطرف کنم.
3-یکی از چالشهای مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحثهای نیمسال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟
با مرور خلاصه نویسی ها در زمانی مشخص قبل از آزمون های جمعبندی.
4-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟
با استفاده از برنامه راهبردی و دانستن نقاط ضعف ام برای نوروز برنامه می ریزم و سعی می کنم مباحث عقب مانده یا مباحثی که به تسلط 100 درصدی نرسیده ام را تا جای ممکن در ایام نوروز جمع بندی کنم.
++++++++++++++++++++++++++++++
دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها دنبال کنید.
++++++++++++++++++++++++++++++