سلام به شما کنکوریهای پرتلاش
این دفترچه نکات و درسنامه های دروس عمومی گروه پشتیبان ویژه برای همه دروس است. این دفترچه برای آمادگی آزمون 8 بهمن تدوین شده است.
گروه علمی
نام درس | ادبیات | عربی | دینی | زبان |
نویسنده | مهشید خدامرادی | مدیا ویس بیگی | مائده حسنی | ملیکا علوی تبار |
عیار علمی | دانشجوی ادبیات فرهنگیان | دانشجوی عربی فرهنگیان | رتبه 9 کنکور 1400 | رتبه 93 کنکور 1400 |
نمونه تست: ( برای مشاهده تمامی مطالب دفترچه زیر را دانلود کنید.)
ادبیات
4- در کدام عبارت، واژه ای یافت می شود که با از دست دادن معنای پیشین و پذیرفتن معنای جدید، به دوران بعد منتقل شده است؟
(سراسری تجربی، ۹۹)
- 1.مردی به طلب درزی آمد و خبر مرگ درزی نداشت.
- 2.پس چون یک چند برآمد ملک روم خراج باز گرفت.
- 3.صحرا را دریایی دریافت در جوش و هوایی از بانگ اسبان با برگستوان
- 4.گروهی را گفت به دکان و بازار باشید و کار کنید و دبیران را گفت به دیوان نشینند.
5- تعداد جملات کدام بیت متفاوت است؟
(آزمون کانون، ۹ اسفند ۹۸)
- 1.من اگر نیکم اگر بد تو برو خود را باشر / هر کسی آن درود عاقبت کار که کشت
- 2.بر سر من چون کلاه ساز شها تختگاه / در بر خود چون قبا تنگ بگیرم به بر
- 3.عشق که بی دست او دست تو را دست ساخت / بی سر و دستش مبین شکل دگر کن نظر
- 4.گفت کسی عشق را صورت و دست از کجا؟ / منبت هر دست و پا عشق بود در صور (منبت: محل رشد کردن)
6- آرایه های بیت زیر در کدام گزینه درست آمده است؟
(سراسری خارج از کشور تجربی و ریاضی۹۹)
«می کند خنده خونین به ته پوست نهان / پسته از بس خجل از غنچه خندان تو شد»
- 1.تناقض، اغراق، مجاز، استعاره
- 2.کنایه، استعاره، تشخیص، حسن تعلیل
- 3.اغراق، تشخیص، تشبیه، ایهام تناسب
- 4.استعاره، جناس، مجاز، حسن تعلیل
7- در کدام بیت هر سه آرایه (تشبیه، استعاره و کنایه) وجود دارد؟
(سراسری ریاضی ۹۴)
- 1.تو قله خیالی و تسخیر تو محال / بخت منی که خوابی و تعبیر تو محال
- 2.بعد یک عمر قناعت دگر آموخته ام / عشق گنجی است که افزونی اش از انفاق است
- 3.چون که گل رفت و گلستان درگذشت / نشنوی زان پس ز بلبل سرگذشت
- 4.به صحرای هوس تا کی دلا سر در هوا گردی؟ / نمی بینی رهی، ترسم که گم گردی چو واگردی
عربی
12- تبادُل المفردات بين اللّغات يؤثر عليها تأثيراً يجعلها غنيّةً في الاسلوب و البيان!
١) عوض کردن واژگان بین زبانها بسیار اثرگذار است به گونه ای که آن ها را در اسلوب و بیان بی نیاز میسازد!
۲) در میان زبانها عوض کردن واژه ها چنان تاثیری بر آنها میگذارد که آن ها را در اسلوب و بیان غنی میسازد!
۳) در میان زبانها جا به جایی کلمات است که بر آنها اثر میکندو آنها را در اسلوب و بیان پر ثمر میگرداند!
۴) تبادل کلمات بین زبانها به گونه ای بر آنها اثر میگذارد که آنها را در اسلوب و بیان غنی میگرداند!
13- ابر بخار متراکمی است در آسمان که باران از آن فرو میریزد!
۱) السّحاب، المتراكم في السماء و المطر نزل منه!
٢) الغيم، بخار متراكم في السّماء ينزل منه المطر!
٣) الغيوم، البخار المتراكم في السّماء ينزل منه مطر!
٤) السّحاب، متراكم في السماء و البخار نزل منه المطر!
14- شاهدتُ نتيجةً عملٍ يقتلني في نفسي فلَن أكذب أبداً في الحياة!
١) نتیجه کار را مشاهده کردم در حالی که مرا در جان خودم میکشت، پس هیچگاه در زندگی دروغ نگفتم!
۲) نتیجه کاری را مشاهده کردم که مرا در خودم میکشت، پس هرگز در زندگی دروغ نخواهم گفت!
۳) نتیجه کارم را دیدم که مرا در جانم کشته بود، بنابراین هیچگاه در زندگیام دروغ نخواهم گفت!
۴) نتیجه کاری را دیدم که از آن در خودم کشته میشدم، بنابراین پس از آن هیچگاه در زندگی دروغ نمیگویم!
15- عيّن الصحيح:
١) العلمُ كنزٌ، الكنزُ لن يُطفأ أبداً!: دانش گنج است، گنجی که هیچگاه خاموش نخواهد شد!
٢) المسكُ عِطرٌ يُتّخذ مِن نوعٍ مِن الغِزلان!: مشک عطری است که از نوعي از آهو گرفته میشود!
٣) رأيتُ ابن سعيدٍ في حفلة المَدرسة!: پسر خوشبختی را در جشن مدرسه دیدم!
٤) رأيتُ تلاميذَ في المدرسة يُفتشونَ عَن مُعجم!: دانش آموزانی را در مدرسه دیدم که دنبال فرهنگ لغتی میگشتند!
16- عين ما ليس فيه فعلٌ يصف ما قبله:
١) للحرباء عينٌ تدور كلّ اتّجاه تريده!
٢) لا تَرفع صوتَك بأيّ دليل عندما تتكلّم مع اُمّك!
٣) يُقدم لقمان مواعظ قيّمة یشیر القرآن إليها!
٤) ألّف كتابٌ عظيم يُحصي مدننا الجذّابة للسّياحة!
دینی
24- پس از خروج جریان رهبری از مسیر امامت و اداره حکومت در یک دوره کوتاه توسط امام علی(ع) چه کسانی جانشینی پیامبر(ص) را غصب کردند؟ (سراسری خارج 95)
1) افرادی از مسلمانان که عمر خود را در راه جنگ سپری کرده بودند و از اداره حکومت ناتوان بودند.
2) افرادی از مهاجران و انصار که علی رغم سابقه طولانی در اسلام، صلاحیت جانشینی پیامبر(ص) را نداشتند.
3)کسانی که خود را عموزادگان ائمه اطهار(ع) می دانستند ولی روش سلطنتی را پیش گرفتند و ادامه دادند.
4) کسانی که در آخرین سال های حیات پیامبر(ص) به ظاهر اسلام آورده بودند و خلافت را به سلطنت تبدیل کردند.
25- «به انزوا کشیده شدن اهل بیت پیامبر»، «ورود جاهلیت درلباس جدید به زندگی اجتماعی مسلمانان» و«رواج یافتن بافته های ذهنی کعب الأحبارها» به ترتیب بازتاب کدام رخداد در جامعه اسلامی پس از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله می باشد؟
(سراسری انسانی 91)
1) تحریف در معارف اسلامی- تبدیل حکومت عدل نبوی به سلطنت- ارائه الگوهای نامناسب
2) ارائه الگوهای نامناسب- تحریف در معارف اسلامی- تبدیل حکومت عدل نبوی به سلطنت
3) تحریف در معارف اسلامی- ارائه الگوهای نامناسب- تبدیل حکومت عدل نبوی به سلطنت
4) ارائه الگوهای نامناسب- تبدیل حکومت عدل نبوی به سلطنت- تحریف در معارف اسلامی
26- کدام مورد سبب گمراهی بسیاری از مسلمانان در دوره حاکمیت بنی عباس و بنی امیه شد و جعل احادیثی از قول رسول خدا ویژگی کدام دسته بود؟ (آزمون کانون، 25 بهمن 98)
1) در انزوا قرار گرفتن شخصیت های اصیل جامعه- دنیاطلبان
2) در انزوا قرار گرفتن شخصیت های اصیل جامعه- علمای به ظاهر مسلمان اهل کتاب
3) راه یافتن مطالب تحریفی به کتاب های تفسیری- دنیاطلبان
4) راه یافتن مطالب تحریفی به کتاب های تفسیری- علمای به ظاهر مسلمان اهل کتاب
27- کدام افراد با بهره مندی از محضر ائمه اطهار (ع) از دانش آن بزرگواران استفاده کرده اند؟ (سراسری انسانی خارج 99)
الف) سعید بن جبیر ب) سفیان ثوری ج) سید رضی د) ابوحنیفه
1) الف - ج 2) ب – د 3) الف – ج - د 4) الف – ب – د
28- امامان معصوم (ع) در مبارزه ای که با حاکمان جور داشتند از اصولی پیروی می کردند. کدام عبارت، بیانگر توضیح مناسبی برای آن می باشد؟ (سراسری هنر 99)
1) اگر حاکمی در موردی بر طبق دستور اسلام عمل می کرد، آن مورد را تایید می کردند.
2) ائمه اطهار (ع) به دور از انزوا، شجاعانه و با صراحت درباره همه مسائل اظهار نظر می کردند.
3) ثمره حضور سازنده امامان (ع)، فراهم آمدن کتاب های بزرگ حدیث در کنار قرآن کریم است.
4) اگر حاکمی در موردی بر طبق دستور اسلام عمل می کرد، آن مورد هم مورد تایید قرار نمی گرفت.
زبان
36.You'd better know that I …… to go …….. since I came home.
(کانون-22 اسفند99)
decided-shopping 2-have decided-shop 3-decided-shop 4-have decided-shopping
37.It is unbelievable that we human beings do not seem to attach as much importance as we should to the ….. effect our activities have on the ozone layer.(سراسری زبان-99)
natural 2-invisible 3-unique 4-harmful