گفتگوبا قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) حنانه ضاربیان

در این مظلب گفتگوبا قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) حنانه ضاربیان را می‌خوانید.

گفتگوبا قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) حنانه ضاربیان
نام و نام خانوادگی: حنانه ضاربیان
رشته‌ تحصیلی: تجربی 
میانگین تراز: 7000 
تحصیلات پدر: کارشناسی ارشد 
شغل پدر:  قاضی
تحصیلات مادر: کارشناسی 
شغل مادر: دبیر 



اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:

ادبیات 73
عربی 87 
دینی 100 
زبان 100 
زمین30 
ریاضی 87 
شیمی 87 
فیزیک93 
زیست 73 


من با هر بار آزمون دادن نکات جدیدی را یاد می گیرم...


آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

از سال ۹۴ وارد کانون شدم. ۳ سال در آزمون های کانون شرکت کردم . در واقع در پایه های ششم دبستان,دهم و دوازدهم دانش آموز کانونی بودم. در سال ششم هدف من از شرکت در آزمون های کانون آمادگی برای آزمون های نمونه دولتی و تیزهوشان بود و در سال دهم و امسال هم به دلیل آمادگی بیشتر در کنکور در آزمون ها شرکت می کنم. 


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

فرآیند آزمون دادن برای من چیزی بیشتر از صرفا آزمون دادن است ! دیدگاه من درباره ی آزمون دادن این است که علاوه بر این که در این فرآیند خود سنجی صورت می گیرد، آموزش هم نیز محسوب می شود ؛ پس من با هر بار آزمون دادن نکات جدیدی را یاد می گیرم و این شوق یادگیری و هیجان خودسنجی باعث تداوم حضور من می‌شود. 

 

 3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟  

از نظر من ، مهم ترین ویژگی آزمون های اصلی , تشابه بسیار زیاد به آزمون کنکور سراسری است. مهم ترین ویژگی آزمون هدف گذاری آمادگی ذهنی پیش از آزمون است . مهم ترین ویژگی آزمون مشابه پارسال آشنا شدن با سطح سوالات در مباحث مشخص شده است . هدف من از شرکت در این آزمون ها, خودسنجی و یادگیری است . به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهم.


4- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

از سال یازدهم تابستان را جدی گرفتم. شرکت در آزمون های تابستان کمک شایانی در جمع بندی مباحث پایه به من کرد. همچنین احساس می کنم اگر در تابستان شرکت نمی کردم آمادگی کمتری از لحاظ شیوه صحیح آزمون دادن داشتم و از این لحاظ در دوران مدرسه به من کمک کرد.


5-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟ 

اولین ترازی که امسال در کانون گرفتم 6796 بود و به تراز 7326 رسید‌.


6-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

دروس فیزیک،ریاضی و زیست در دروس اختصاصی و دروس دین و زندگی،زبان در دروس عمومی نقاط قوت من هستند.

درس زیست: من در این درس بیشتر تمرکزم را روی کتاب درسی می گذارم و بلافاصله بعد از تدریس معلم، مبحث آن روز را برای تثبیت در حافظه ی بلندمدت مطالعه می کنم. سپس برای نکات تکمیلی به منبع کمک درسی مراجعه می کنم و تست می زنم.

درس فیزیک: من سعی می‌کنم که ابتدا مطالب و مفاهیم را به طور کامل متوجه شوم و به صورت مفهومی درس را بخوانم . همچنین بعد از تدریس دبیر فیزیک ، مطالب تدریس شده توسط ایشان را مرور می کردم و بعد تعداد زیادی تست از آن  مبحث حل می کنم تا بتوانم به یک ایده کلی از مدل سوالات دست پیدا کنم.

درس ریاضی: من سر کلاس درس ریاضی با دقت جزوه برداری می کنم. در خانه مباحث را مجددا مثل یک دبیر برای خودم تدریس می کنم.سپس در همون روز بعد از کلاس، مثال هایی که دبیر در کلاس حل کرده بودند را دوباره خودم حل می کردم. سپس تست های کنکور و تالیفی را حل می کنم تا کاملا به مباحث مسلط شوم.

درس دینی: من در روش مطالعه دینی، ابتدا آیات را حفظ می کنم و پیام آیات را برای خودم بازگو می کنم. بعد متن درس را مطالعه می کنم و بررسی می کنم کدام قسمت ها برای طراحی سوال مناسب ترند. درواقع از دیدگاه طراح سوال به متن کتاب درسی نگاه می کنم.

زبان انگلیسی: این درس از 4 بخش تشکیل شده؛ لغت، گرامر، درک مطلب و کلوز تست. روش مطالعه زبان انگلیسی من این طور است که برای لغات ابتدا معانی را یاد می گیرم و سپس تست می زنم. برای گرامر ابتدا درسنامه را می خوانم و سپس تعداد زیادی تست می زنم. از تابستان، هر دو شب یک درک مطلب و یک کلوز تست حل می کنم.


7-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

بله برای پیشرفت از مشاورم , پشتیبان و پدر و مادرم مشورت گرفتم.


8- بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟ 

بله بعد از شرکت در آزمون ها در مدرسه هم رشد داشتم . فرآیند ارزشیابی در آزمون ها به من کمک می کند تا نقاط ضعف و قوت خودم را بدانم و بتوانم آن ها را رفع کنم و در مدرسه هم پیشرفت کنم‌.

برنامه و کتاب

1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

هماهنگی این برنامه با آموزش و پرورش نظم ذهنی و آرامش زیادی را برای من به وجود آورده است ، همچنین امکان جبران مباحث عقب مانده و متناسب بودن حجم برنامه از مهم ترین ویژگی های برنامه کانون است.


2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟

خوشبختانه به دلیل هماهنگی زیاد برنامه کانون با آموزش و پرورش, برنامه کانون و مدرسه تطابق بالایی دارند اما در مباحثی که تطبیق نداشته باشند به کمک منابع کمک آموزشی سعی به فهم مباحث تدریس نشده می کنم و اگر هم برنامه مدرسه جلوتر باشد به کمک برنامه ریزی مناسب سعی می کنم هم مباحث آزمون را بخوانم و هم مباحث جدید مدرسه‌.


3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟ 

بله طبیعتاً باید هم تفاوت داشته باشد زیرا در این سال باید به جمع بندی مطلوبی از هر 3 سال رسید به این ترتیب باید روش های مطالعه ی مطمئن و سریع را استفاده کرد.


4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

با استفاده از کارنامه های آزمون , نقاط ضعف و قوت خودم را مشخص می کنم و در همین جهت برنامه ام را تغییر می دهم‌‌.


5-ازکدام یک  از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

از کتاب آبی قلم چی استفاده می کنم. کتاب آبی منبع پوششی بسیار خوبی است که تمام مباحث درسی را پوشش می دهد ،  همچنین مباحثی در کتاب درسی هستند که به‌ندرت در کنکور مورد سؤال قرار می‌گیرند و هم‌چنین مباحثی وجود دارند که میانگین 4 یا 5 تست در کنکور را هر ساله به خود اختصاص می‌دهند؛ پس داوطلب باید بداند که نیاز دارد از هر مبحث چه تعداد تمرین حل کند. در کتاب آبی با توجه به این ضریب تناسب و توازن سؤالات مورد نیاز گردآوری شده تا هم به نیاز آموزشی داوطلب به طور دقیق و کامل توجه شود و هم از اتلاف وقت جلوگیری شود.


6-آيادفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟

بله دارم . دفتر برنامه ریزی در جهت منظم شدن ساعت های مطالعه و استراحت،ایجاد تعادل مطالعاتی،مدیریت ساعات خواب واستراحت به من کمک زیادی کرد. از نظر من مهم ترین ویژگی دفتر برنامه ریزی ایجاد رقابت با خود و آرامش ذهنی،داشتن نظم ذهنی و تعهد به اجرایی برنامه ریزی شخصی است.


7-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

در  روش مطالعه درس زیست که اکنون یکی از نقاط قوت من هست تغییر ایجاد کردم. در گذشته متاسفانه به متن کتاب توجه زیادی نداشتم اما اکنون اولین اولویت من در این درس کتاب درسی است.


کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟

سایت کانون بخش های مفید زیادی دارد , علاوه بر استفاده از بخش کارنامه ها   که شامل کارنامه ی آزمون ها , کارنامه 5نوع درس, کارنامه اشتباهات و کارنامه هدف گذاری می شود از مقاله های کانون هم استفاده زیادی می کنم‌.


2-آیا تا بحال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟

بله


3-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

روز جمعه کارنامه را معمولا تا ساعت 4  از سایت دریافت می کنم. بیشتر به بخش درصد ها و مقایسه با هم تراز ها دقت می کنم‌.

 

 4-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده میکنی و چرا؟ 

از کارنامه ی اصلی آزمون، کارنامه ی هدف گذاری، کارنامه ی 5 نوع درس،استفاده می کنم . هر کدام از کارنامه ها ویژگی متفاوتی دارند . از کارنامه اصلی جهت اطلاع از درصد ها و ترازم استفاده می کنم.کارنامه 5 نوع درس نقاط قوت و ضعف من را مشخص می کند و کارنامه هدف گذاری نتایج مفیدی دارد که به بهبود نتایج آزمون منجر می‌شود.


5-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟

هفته اول و بخش زیادی از هفته دوم برنامه ام را مطابق برنامه کانون برنامه ریزی می کنم و در روز های پایانی هفته دوم به جمع بندی می پردازم‌. ساعت 8 صبح آزمون را آغاز می کنم . بله نسبت به سال های پایه پیشرفت داشتم . دلیل این پیشرفت را بررسی دقیق آزمون ها می دانم چون با تحلیل آزمون نقاط قوت و ضعف خودم را مشخص می کنم و طبق آن برنامه ریزی می کنم‌‌..


6-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

سوال هایی که اشتباه پاسخ داده ام را مشخص می کنم. روی این سوال ها بلافاصله پس از آزمون  تمرکز می کنم و علت پاسخ اشتباه را پیدا می کنم . سوال هایی که اشتباه پاسخ داده ام را پیش از آزمون باز هم تمرین می کنم . سپس سراغ سوال هایی که پاسخ نداده ام می روم.از میان سوال هایی که اصلا پاسخ نداده ام ابتدا به سراغ سوال های ساده تر می روم که سرجلسه وقت کم  آورده بودم . سپس سوالاتی که دشوار تر بودند را بررسی می کنم. همچنین سوالات صحیح را به صورت کوتاه بررسی می کنم و روش مطالعه درست را از این طریق می یابم.


7-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

در سال های دهم و یازدهم دانش آموز متوسطی بودم و میانگین تراز 6000 را داشتم . نسبت به سال های پیش پیشرفت کردم و دلیل این پیشرفت را شرکت در آزمون های کانون و تغییر نوع دیدگاهم به آزمون می دانم.


مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت

1-آيا هدف گذاري چند از 10را انجام مي دهی؟ براي كدام درس ها ؟ چگونه انجام مي دادي؟

بله برای تمام دروس.در هر آزمون روی چند تا از ۱۰ تای هر درس هدف گذاری می کنم . درواقع سعی می کنم نقاط قوت خود را حفظ کنم و روی دروس دیگر ، چند تا از ۱۰ تای خودم را یک واحد اضافه کنیم . بله از کارنامه هدف گذاری استفاده می کنم.

 

2-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟

روش بازیابی. با توجه به حجم مطالب ، با روش دوباره خوانی نمی توانم فرصت کنم تمامی دروس را پوشش دهم . ابتدا به مطالعه نکات می پردازم سپس آزمون می دهم و درس می خوانم‌..


3-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟

بله . روش خلاصه نویسی من علامت گذاری ، خط کشیدن زیر نکات مهم تر، حاشیه نویسی و دسته بندی است.


4-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟

سعی می کنم از اخبار و فضای مجازی تا حدود زیادی دور باشم.


5-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟ 

در سال دهم اوایل سال افت داشتم و این افت به دلیل تحلیل نادرست آزمون بود . با یادگیری روش صحیح تحلیل آزمون توانستم پیشرفت کنم.


6-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟

پشتیبان من نقش زیادی در پیشرفت من داشته اند . به نظر من یک پشتیبان خوب باید دانا، صبور و با حوصله باشد که پشتیبان من تمام این ویژگی ها را دارند.


7-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

اعضای خانواده به خصوص پدر و مادر سعی می کنند محیط درس خواندن را برای من فراهم کنند ، به طور منظم برنامه ریزی روزانه ام را چک کنند و همچنین بعد از هر آزمون روحیه من را تقویت کنند.


روش های مدیریت زمان

1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت می کنید؟

با استفاده از تکنیک ضربدر و منها , زمان نقصانی و استراتژی بازگشت زمان خودم را کنترل می کنم . اولین تکنیک، تکنیک ضربدر و منها است. با استفاده از تکنیک ضربدر منها, سؤالات ساده را از سؤالات وقت‌‌گیر و چالشی تفکیک می کنم. در کنار سؤالات وقت‌گیر ضربدر می زنم و سؤالاتی را که بلد نیستم منها می گذارم. در تکنیک زمان نقصانی برای دروس اختصاصی و عمومی هر کدام 15 دقیقه ذخیره می کنم،در این مدت به سراغ پاسخ‌برگ رفته و سؤالات پاسخ‌برگ را با دفترچه‌ی عمومی تطبیق می دهم تا از خطای دید جلوگیری کنم. در استراتژی بازگشت به سراغ مباحث و تست هایی می روم که تسلط دارم اما وقت گیر هستند.


2-از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کنید؟

از تکنیک های ضربدر و منها , زمان نقصانی و استراتژی بازگشت استفاده می کنم.


هدفگذاری و شروع نیم سال دوم

1-در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای می کنید؟ چرا؟

دروس شیمی،فارسی و زمین شناسی هدف گذاری می کنم تا بتوانم آن ها را به نقاط قوت خودم تبدیل کنم.


2-در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر می دهید؟ چرا؟

در درس زمین شناسی. با توجه به درصد هایی که در این درس کسب می کنم متوجه روش مطالعه نادرست خود شده ام و آن را اصلاح می کنم..


3-در نیمسال اول چه ضعف هایی را از خود شناسایی کردید که قصد داید در شروع نیم سال دوم ان را برطرف کنید؟

مطالعه بعضی از دروس ضعف های من هستند که آن ها را شناسایی و اصلاح می کنم.


4-یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟

آزمون 24 دی و کتاب جمع بندی قلم چی این نگرانی را در من کاهش داده است زیرا هر دو مورد با استراتژی و برنامه ریزی مناسب باعث تثبیت مطالب می شوند.


5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

برای نوروز سعی می کنم جمع بندی جامعی از مطالب داشته باشم.

--------------------------------------------

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برتر ها  دنبال کنید.

گفتگوبا قهرمان پیوستگی نیمسال اول (تجربی) حنانه ضاربیان


--------------------------------------------


Menu