گفتگو باقهرمان پیوستگی نیمسال اول(تجربی) محمدامیر جلایری

در این مطلب گفتگو باقهرمان پیوستگی نیمسال اول(تجربی) محمدامیر جلایری را می‌خوانید.

گفتگو باقهرمان پیوستگی نیمسال اول(تجربی)  محمدامیر جلایری
نام و نام خانوادگی: محمد امیر جلایری
نام شهر: بیرجند
رشته‌ تحصیلی: تجربی 
میانگین تراز: ۷۳۷۱ 
تحصیلات پدر: کارشناسی ارشد معماری 
شغل پدر:  مهندس
تحصیلات مادر: کارشناسی ارشد روانشناسی 
شغل مادر: پرستار 



اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:

ادبیات 85
عربی 84 
دینی 82 
زبان 88 
زمین 90 
ریاضی 85 
شیمی 83 
فیزیک83 
زیست 92 



خلاصه نویسی و روش مطالعه صحیح و تست زنی چیزی است که درصد فراموشی را به صفر نزدیک می‌کند...


آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

از کلاس هفتم تا هم اکنون تقریبا یعنی حدود ۶ سال. دلیل آن مقایسه خود با جامعه دانش آموزان کشور و استفاده از منابع کانون و همچنین پیشرفت در دروس


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

آمادگی برای کنکور


3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟  

مهم ترین ویژگی آزمون‌های اصلی ، مقایسه خود با سطح دیگر دانش آموزان است. مهم ترین ویژگی آزمون‌های مشابه پارسال، مقایسه خود با دانش آموزان کانونی پارسال و رتبه آنان در کنکور است. مهم ترین ویژگی آزمون‌های هدف گذاری، تمرین و تست زنی است.


4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

بلی ، درواقع راحت آزمون دادن در آزمون های آنلاین سطح دانش آموزان را پایین آورده . البته که درد سر های آزمون آنلاین نیز بسیار است ولی مارا به سبک آزمون دهی کنکور عادت نمی دهد ولی می توان شرایط راتاحدی بهتر نمود.


5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

تراز و رتبه دیگران بسیار مهم است چرا کنکور یک رده بندی است نه بر اساس مقدار درصد و نمره ای که می گیریم. فکر نمی‌کنم درصد تقلب کاران بالا باشد چرا که ، چه کسی برای کانون پول پرداخت کرده سپس در آزمون ها تقلب می‌کند؟


6-آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

این آزمون را فقط در بعضی مواقع جهت تست زنی شرکت می کنم.


7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

این آزمون هارا بعضی مواقع ، جهت تست زنی و مقایسه با دانش آموزان و رتبه برتر های سال پیش شرکت می کنم، آزمون های مشابه پارسال را در یک زمان پاسخ داده ، ولی آزمون هدف گذاری را قسمت قسمت و در زمان خودش پاسخ می دهم.


8- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

سال دوازدهم ، به یاد گیری بهتر درس ها کمک خوبی کرد..


9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟ 

اولین تراز از سال دهم فکر می کنم ۵۰۰۰ ، اولین آزمونی که امسال دادم ۶۶۰۰ و آخرین آزمون ۷۰۷۱.


10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

زمین شناسی ، زیست شناسی ، زمین که روش خاصی لازم ندارد ، مطالعه ی خوب و دقیق کتاب و زدن تعدادی تست کافیست.  برای زیست شناسی با مطالعه ریز به ریز کتاب و بررسی دقیق عکس ها و تمام نکات و البته پس از آن مثلا بعد از گذشت چند ساعت زدن تست هایی در مورد مبحثی که خوانده ام. زدن تست آن مبحث در فردای آن روز و زدن تست هایی جامع تر در پایان هفته....


11-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

از دوست خود که رتبه برتر بود.

  

12- بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟ 

آزمون های کنکوری و مدرسه در یک راستا هستند می‌توان با مطالعه کنکوری کتاب ها،  در مدرسه نیز پیشرفت کرد ، اگرچه گاهی خط فکر و سوالات معلم ها از خط فکری کنکوری و طراحان جداست ولی به طور کلی می‌توان گفت که بلی باعث پیشرفت بودند


برنامه و کتاب

1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

زمان بندی نسبتا مناسب برای مطالعه


2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟

فرق زیادی هست ولی معلم ها همکاری می‌کنند.


3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟ 

بله ، گرچه مطالعه ی سال های پیش مختص همان سال بوده است ولی مطالعه در امسال شامل مطالعه ی ترکیبی، تست زنی ترکیبی و مرور سال های پیش نیز می‌شود به طور کلی برای من درس خواندن در سال کنکور بسیار بیشتر و دقیق تر از سال های پیش می باشد.


4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

مرور و تست زنی از سال های قبل


5-ازکدام یک  از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

سه سطحی ، سطح بندی و سوالات خوب آن اصلی ترین دلیل  استفاده ی بنده از این کتاب است.


6-آيادفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟

مطالعه ی مناسب و کافی نه کم و نه زیاد ، کم شدن استرس،  مهم ترین ویژگی آن نیزدادن وقت های آزاد است تا در آن به مرور های نا منظم یا مطالعه و مرور بعضی قسمت های مهم تر و به بررسی درس ها یا قسمت هایی که در آن مشکل دارم می پردازم.

  

7-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

گرچه سبک خواندن ریاضی را عموما به خواندن و حفظ فرمول اتلاف میکردم ولی فهمیدم تست زنی در این درس ، بسیار بسیار بسیار مفید تر است.

 

کارنامه و سایت

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کرده ای ؟

بررسی کارنامه ها ، دیدن فیلم های آموزشی


2-آیا تا بحال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟

بله ، بعضی مواقع


3-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

عموما شب و به اشتباهات و غلط های خود توجه بیشتری دارم.


4-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده میکنی و چرا؟ 

کارنامه ی اصلی آزمون: بررسی درصد خود و نسبت آن به درصد جامعه ی کانونی 

کارنامه ی پروژه ای: مقدار پیشرفت خود

 کارنامه ی 5 نوع درس: بررسی آن که در کدام درس ها نیاز به وقت گذاشتن بیشتری دارم

کارنامه ی اشتباهات: بررسی اشتباهات خود


5-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟

طبق برنامه راهبردی کانون پیش رفته و در قسمت هایی که ضعف داشتم بیشتر تمرین می کنم تست و مطالعه را به موازات هم انجام داده و پیش می روم، عموما ظهر یا بعد از ظهر، به صورت میانگین پردازش دوم دلیل آن عموما این است که پردازش دوم شرکت کننده ی بیشتری دارد ، البته داشتن برنامه های صبحگاهی نیز در این نوع شرکت کردنِ من بی تاثیر نیست .

 

6-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

درس های قوی و ضعیف خود را طبقه بندی می کنم و برنامه ای برای افزایش مطالعه، تغییر روش مطالعه یا بهینه تر خواندن آن درس پیدا می کنم ، علاوه بر آن با بررسی اشتباهات خود نقطه ضعف های دیگر خود مثلا بی دقتی در بعضی زمینه هارا با تست زنی بهبود می دهم.


7-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

با توجه به سخت گیری های بیشتر مدارس سمپاددانش آموز متوسطی از نظرخودم بودم ، یکی کرونا و درگیری کمتر با مدرسه و دیگری نزدیک شدن به کنکور اصلی ترین دلایل تلاش بیشتر برای من بود


مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت

1-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد ازمون مي داديد؟

بازیابی ، روش بازیابی کانون به صرفه مفید و کاربردی است . شروع کردن برای پیدا کردن بهترین روش مطالعه بهتر است زودتر ، حتی از سال دهم شروع شود . من اول درس را خوانده سپس آزمون می دادم(به جز در آزمون مهر، روش متفاوتی را امتحان کردم که جوابگو نبود).


2-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟

بله ، بنده با رده بندی مطالب  فرار و مهم(مثلا اسم های سخت یا فرمول های پیچیده) که با رمز گذاری و مطالعه هفتگی آن هارا یاد می گیرم. مطالب مهم که هر سه ماه مطالعه میکنم و مطالب سخت و فرار با ارزش کمتر که آنهارا برای وقت های خالی مثل نوروز گذاشته ام.


3-آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟ 

متاسفانه خیر، خلاصه نویسی به دست خود دانش آموز برای خود او کاربردی است ، درواقع جزوه شما برای خودتان خوانا تر و البته قابل دسترس تر است ، چرا که به کلیت آن آشنایی دارید ، علاوه بر آن نوشتن جزوه خودش یکی از روش های یادگیری است که می‌تواند برای کسانی که با نوشتن یاد می‌گیرند بهتر باشد. جزوه بنده با رمز گذاری و رده بندی هایی که خودم به آنها آشنایی دارم و به جمع بندی سریع تر من کمک می‌کند عملا برای دیگران کاربردی ندارد.


4-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟

به فضای مجازی زیاد سر نمیزنم یا آن را محدود می کنم ، سعی میکنم وقت خالی خود را با کار های ساده تر مثل ورزش ، حرف زدن با دوستان یانوشتن داستان  پر می کنم. برای هر کس منبع آرامش متفاوتی وجود دارد. نوشیدنی ها مثل گل گاو زبان که بسیار موثر است تا موسیقی های آرام یا بی کلام یا کلاسیک،  برنامه ریزی برای آینده و فکر کردن به هدف خود که شاید مهم ترین پیش رانه ی هر شخص برای سختی کشیدن هاست. برای من به شخصه خواندن قرآن و توکل به پروردگار نیز بسیار مهم و تاثیر گذار است.


5-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟ 

دلیل آن روش مطالعه ی بعد آزمون بود که اگرچه فایده هایی داشت ولی در زمینه ی مقایسه خود با جامعه آماری کانون که بسیار مهم است عملا بی فایده شده بود.


6-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟

پشتیبان من با راهنمایی های به موقع و مناسب ، پاسخ گوی کامل و البته اینکه خود ایشان به تازگی دانش جوی پزشکی شدند بسیار بسیار حرف ها و تجربیات ایشان برای من مناسب بود. به نظر من یک پشتیبان منعطف در زمینه ی چیز هایی که از آن اطمینان کامل ندارد و سخت گیر در زمینه چیز هایی که به آن اطمینان کامل دارد، به دانش آموز کمک می‌کند یک پشتیبان ایده آل است!!! پشتیبان باید با برنامه ریزی صحیح و البته آماده کردن دانش آموز از نظر روحی، با استفاده از تجریبات خودش درزمان تحصیل و تجربه دیگر دانش آموزان خود، به بقیه کمک کند.


7-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

ایجادآرامش در  من بااعتماد  واینکه با تلاش وتوکل بر خدا می توانم به اهدافم برسم و با برنامه غذایی صحیح ، ایجاد وقت خالی کافی برای درس خواندن ،وفضای مناسب، گرفتن منابع آموزشی مناسب برای من و انتقال تجربه های خود به من راجب کنکور و بررسی و محدود کردن من در زمینه بازی ها و فضای مجازی از اصلی ترین کمک های خانواده ی من به من بوده است. برای افزایش روحیه ، با تعیین یک هدیه و در کنار آن توضیح کاملی راجب زندگی و فواید درس خواندن در افزایش روحیه ی من تاثیر گذار بوده است.

 

روش های مدیریت زمان

1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت میکنید؟

اگرچه به دلیل دستپاچگی و سماجت در بعضی سوال ها عموما لب مرزی آزمون را تمام می کنم ولی روش نسبتا مناسبی را در پیش گرفته ام. نگذاشتن وقت روی سوالات وقت گیر، چه سوالاتی که مشکل دارم ولی وقت می‌برند،  چه سوال هایی که ممکن است بعد گذاشتن زمان به راه حل آن برسم یا موفق نشوم ، یا سوال هایی که بلد نیستم. و طبقه بندی این دسته سوالات با ضرب در یا علامت (مثلا سوالاتی که بلد بودم ولی وقت گیر بودند در اولویت هستند و کنار آن ها یک ستاره میزنم که زمان رسیدن به پایان آزمون حتما آنهارا بررسی کنم). من سرعتم خوب است و مخصوصا براي اختصاصي ها که گاهي وقت هم براي آنها اضافه هم می آورم.

 

2-از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کنید؟

ضربدر منها


هدفگذاری و شروع نیم سال دوم

1-در نیم سال دوم در کدام یک از درس ها هدفگذاری ویژه ای می کنید؟ چرا؟

ریاضی و شیمی ، چرا که درس های مهمی هستند ولی در آنها ضعف دارم.


2-در کدام درس در نیم سال دوم روش مطالعه را تغییر می دهید؟ چرا؟

ریاضی ، در این درس اگرچه اکثرا مطالعه و حفظ فرمول کار من بود ولی حالا میفهمم تست زدن بسیار بسیار مفید تر واقع می‌شود.


3-در نیمسال اول چه ضعف هایی را از خود شناسایی کردید که قصد داید در شروع نیم سال دوم ان را برطرف کنید؟

کمی در زمان بندی مشکل دارم که قصد دارم به خوبی به آن رسیدگی کنم.


4-یکی از چالش های مهم آن ها نگرانی برای فراموشی مبحث های نیم سال اول دوازدهم است. چگونه این موضوع را حل خواهید کرد؟

خلاصه نویسی و روش مطالعه صحیح و تست زنی چیزی است که درصد فراموشی را به صفر نزدیک می‌کند.


5-برای نوروز چه برنامه خاصی دارید؟ 

تست و جمع بندی

--------------------------------------------

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحهکانون برتر ها  دنبال کنید.

گفتگو باقهرمان پیوستگی نیمسال اول(تجربی)  محمدامیر جلایری

--------------------------------------------

Menu