گفتگوالهام حاجی محمدی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول محمد سپهوند

در این مطلب گفتگوالهام حاجی محمدی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول محمد سپهوند را می‌خوانید. کانون قلم چی

گفتگوالهام حاجی محمدی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول محمد سپهوند
نام و نام خانوادگی: محمد سپهوندنام شهر: خرم آبادرشته‌ تحصیلی: تجربیمیانگین تراز: 7200
تحصیلات پدر: کارشناسی مدیریت دولتی،کارشناسی ارشد IT
شغل پدر:  آزاد
تحصیلات مادر: دیپلم
شغل مادر: خانه دار


اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:

عربی90
ادبیات 70
دینی 80
زبان 100
زمین 100
ریاضی 90
شیمی 100
فیزیک90
زیست 80


آزمون های اصلی سکویی هست برای مقایسه و اطلاع از جایگاه نسبی دانش آموز...


آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

از مهر ماه ورودی به پایه دهم،دهم،یازدهم،دوازدهم به مدت سه سال. به دلیل حفظ نظم و پیوستگی


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟ 

چون اگر غیبتی مرتکب می شدم جبران آن سخت می شد و اخلال در نظم و برنامه هایم ایجاد می کرد.


3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

آزمون های اصلی سکویی  هست برای مقایسه و اطلاع از جایگاه نسبی دانش آموز. آزمون های هدف گذاری باعث شناخت و فرا شناخت دانش آموز به خود و آنچه که در هفته گذشت ومعیاری برای مقایسه نتیجه در روز آزمون با آنچه که بودیم و آنچه در آزمون اصلی ارائه دادیم. آزمون های مشابه پارسال برای آمادگی دانش آموز برای آزمون اصلی.

  

4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟ 

سعی کرده ام که روند آزمون های حضوری را پیش بگیرم،و یک ربع مانده به ساعت هشت دفترچه را چاپ کنم و در شرایط آزمون حضوری ،در آزمون شرکت کنم.


5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

آزمون معیاریست برای مقایسه خود شخص نسبت به تلاش هایی که در طول دو هفته انجام داده است،من همیشه درصد های آزمون را وارسی می کنم و به پیشرفت یا پسرفتم نسبت به آزمون های قبلی توجه می کنم،سکوی مقایسه هم تراز هم ایده اجمالی در رابطه با هم تراز ها ارائه می دهد که می تواند موثر باشد. در رابطه با بحث تقلب ها اوایل خیلی ناراحت می شدم اما الان دیگر تراز برایم معیار نیست و درصد محور شده ام،دانش آموزی که تقلب می کند در واقع به خودش ظلم می کند نه به دیگران.


6-آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

آزمون هدف گذاری باعث می شود تا سعی کنم در هفته اول بودجه را تا جایی که میتوانم پیش ببرم و تنبلی را کنار بگذارم.


7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

جمعه یک هفته قبل از آزمون یا شنبه در آزمون هدف گذاری در یک نوبت پاسخ می دهم مگر اینکه در درسی واقعا خیلی کم پیشروی کرده باشم که به آن در روز های بعد پاسخ می دهم.


8- از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟

من به تابستان همواره به صورت یک فرصت طلائی نگاه کرده ام،تابستان ورودی به یازدهم مطالب پایه دهم را جمع بندی کردم،تابستان یازدهم به دوازدهمم هم به همین شکل،البته در تابستان ورود به دوازدهم دروس فیزیک و زیست شناسی دوازدهم را تا حدودی پیش خوانی کردم.


9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟ 

اولین ترازم در کانون 6250 شد و الان به حد مطلوبی رسیده است دلیل پیشرفت خود را مشورت دوستان و وجود نظم در برنامه ریزی و پایبندی به اجرای آن می دانم.

 

10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

درس شیمی را معمولا 10از10پاسخ می دهم و دلیل این پیشرفت را برنامه ریزی طولانی مدت و آگاهانه و وقتی که به آن اختصاص داده ام می دانم .پس از تدریس مبحث توسط دبیر مدرسه یک دور کتاب را چشم خوانی می کنم،مباحث را طبقه بندی کرده و قبل از خواندن هر عنوان ، کامل متن را می خوانم نکاتش را یادداشت می کنم و به خاطر می سپارم و به تستها پاسخ می دهم ، برای مباحث استوکیومتری هم هرچه تیپ های مختلف سوال بیشتری کار شود آشنایی با مبحث بیشتر می شود، خواندن بعضی رفرنس ها و کتب المپیادی هم به نقشه راه ذهن و شیوه تفکر در مسائل مختلف کمک می کند اما برای یک دانش آموز دوازدهمی سم خالص است.


11-برای پیشرفت کردن، با کسی مشورت کردی و از کسی کمک گرفتی؟

بله،عوامل و اساتید مدرسه،رتبه های برتر و دوستان و از همه مهم تر خانواده ام مشورت گرفتم و پیشرفت هایم را مدیون این بزرگواران میدانم.


12- بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟ 

بله پیش خوانی و آمادگی در آزمون ها تاثیر مستقیم در پیشرفت  دروس در مدرسه داشت


برنامه و کتاب

1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟

پیوستگی و منطق آزمون،برنامه ای بودن،انعطاف در برنامه،ایستگاه های جبرانی


2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟

به ندرت پیش می آید که تداخلی بین برنامه های کانون و مدرسه پیش بیاید ، اگر هم در درسی  مدرسه از برنامه های کانون عقب می افتاد سعی می کردم پیش خوانی کنم.


3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟ 

در سال کنکور با جدیت بیشتری درس می خوانم، سعی می کنم از برنامه آزمون ها عقب نیفتم ، کار ها و تفریحاتم منظم تر شده است.

 

 4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

روش مطالعه برخی دروس را تغییر داده ام قبلا برای درس زیست شناسی خیلی وقت می گذاشتم اما الان با وسواس کمتری اما با تعداد دفعات مرور بیشتری درصد قابل قبولی از این درس در آزمون ها کسب می کنم ،قبلا برای دروس عمومی کمتر وقت می گذاشتم اما الان سعی می کنم به نسبت ضریب هر درس در کنکور به آن بها دهم.


5-ازکدام یک  از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

از کتاب های آبی،زرد ، جمع بندی، برنامه ریزی و تابستان کانون استفاده کردم.از کتاب های آبی بسیار راضی هستم،چون سوالات کنکور را پوشش میدهند و سطح قابل قبولی را ارائه می دهند.


6-آيادفتر برنامه ريزي دارید؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد و مهمترین ویژگی آن چیست؟

بله،توصیه های آقای قلم چی بهترین بخش کتاب است.


7-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

بله، قبلا برای درس زیست شناسی خیلی وقت می گذاشتم اما الان با وسواس کمتری اما با تعداد دفعات مرور بیشتری درصد قابل قبولی از این درس در آزمون ها کسب می کنم.


کارنامه و سایت

1-آیا تا بحال برای مرور و جمع بندی پیش از آزمون از مطالب درسی سایت کانون استفاده کرده اید؟

بله از مطالب و تحلیل  آزمون های در سایت ، بامیس تجربی،و پیج کانون


2-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

ساعت سه ، دو ساعت پس از پردازش اول،به کارنامه اصلی،کارنامه پنج نوع درس و کارنامه اشتباهات.


3-از جعبه‌ی ابزار کارنامه، از کدام کارنامه‌ها استفاده میکنی و چرا؟ 

از کارنامه اصلی برای مقایسه درصد ها با آزمون قبلی. ازکارنامه پنج نوع درس برای مقایسه وضعیت کلی در دروس نسبت به زمان واز کارنامه اشتباهات برای تحلیل آزمون

 

4-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟

تا روز کنکور حدود شش ماه فرصت داریم ، اولویت من همواره رسیدن به بودجه آزمون پیش روست همواره سعی می کنم از برنامه کانون عقب نمانم ، برنامه ریزی هایم بر اساس آزمون های کانون است، سعی می کنم در هفته ی اول دروس جدید و نا آشنا و پیشروی جدید آزمون را بررسی و مطالعه کنم و مابقی همان هفته و هفته بعد را به مرور مطالب گذشته و تست زنی بپردازم. آزمون را از ساعت 8 به طور رسمی شروع میکنم و همواره در پردازش اول قرار می گیرم.


5-روش شما برای بررسی کارنامه ها و تحلیل آزمون ها چگونه بود ؟

مهم ترین بخش یک آزمون از نظر بنده رفع اشکال و تحلیل آزمون ها به صورت هدفمند است. زمانی که پاسخنامه آزمون در سایت بارگذاری می شود و با توجه به کارنامه های در جعبه ابزار کانون،سوالات نزده و سوالاتی که در آزمون اشتباه پاسخ داده ام را از کل سوالات جدا و وارسی می کنم،به آن دسته از سوالاتی که پاسخ نداده ام رجوع میکنم و بررسی می کنم که آیا به علت کمبود زمان نتوانسته ام به آنها پاسخ بدهم یا اینکه به بودجه آزمون نرسیده ام،اگر  مشکل زمانی وجود داشت سعی میکنم در آن هفته تست های زماندار بیشتری حل کنم ، درصورتی که مشکل در آموزش و نرسیدن به بودجه آزمون باشد سعی می کنم برای آزمون بعدی خود را به بودجه برسانم، اگر بودجه آزمون بعدی از مباحث دیگری طرح شود،خواندن این مبحث را  نهایتا به ایستگاه های جبرانی موکول می کنم. آن دسته از سوالاتی را هم که به علت اشتباهات محاسباتی یا حواس پرتی از دست داده ام،دلیل حواس پرتی و یا نوع اشتباه را در دفترچه ای یادداشت میکنم و قبل از آزمون بعدی نگاهی گذرا به آن دفترچه می اندازم.


6-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

مدرسه پیگیر  امور ما بود و سعی میکرد با ایجاد فضای رقابتی ما را  برای کنکور آماده کند،در سه سال دبیرستان به حمدلله وضعیت خوبی داشتم و روند صعودی خوبی داشتم،درسال اول میانگین تراز6600،یازدهم به 7000و امسال هم همین روند را حفظ کرده ام ،دلیل پیشرفتمم را هم فضای رقابتی که با دوستانم داشتم و ممارست در راه کنکور می دانم.


7-آیا تاکنون در تالار گفت  و گوی سایت کانون شرکت داشته اید یا به کامنت های درسی دانش آموزان در صفحه مقطع پاسخ داده اید؟

بله،در اوقات فراغتم به نوبه ی خودم به سوالاتی که میتوانستم پاسخ دهم در تالار گفتگوی اختصاصی پاسخ می دادم.

 

مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت

1-شما امسال بيشتر با روش بازيابي درس مي خوانید يا با روش دوباره خواني؟ نظر خودرا راجع به روش بازيابي بنويسيد. آيا اول آزمون مي داديد بعد درس مي خوانديد يا اول درس مي خوانديد بعد آزمون مي داديد؟

با روش بازیابی،دروس سال های گذشته را مرور و بازیابی می کردم، مشخصا اول درس می خواندم و سپس آزمون می دادم.


2-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است؟

فقط فرمول های مثلثاتی و فرمول های سینماتیک و.. وبه طور کلی در دروس ریاضی و فیزیک و تا حدودی حفظیات شیمی را خلاصه نویسی کردم،سعی میکنم که مطالبی را که فرار هستند مثل شیمی آلی خلاصه نویسی کنم،روش خلاصه نویسی هم به این صورت بود که سعی می کردم چکیده و اصل مطلب و آنچه را که برای کنکور مهم است را یادداشت کنم و از اضافه گویی و نکته گویی بپرهیزم.


3-آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟ 

به نظر من خلاصه نویسی هر شخص،تنها برای همان فردشخصی سازی شده و تنها شخصی می تواند از آن خلاصه نویسی استفاده کند که به آن اشراف داشته باشد و بداند که خلاصه ای را که میخواند مربوط به کدام قسمت است،در ضمن وقتی شخصی خلاصه مطلبی را می نویسد بنا به علم خودش و آگاهی نسبی که به آن مطلب دارد بخشی از مطلب را حذف می کند،در حالی که ممکن است فردی دیگر که آن خلاصه نویسی را می خواند نسبت به آن مطلب حذف شده آگاهی نداشته باشد.


4-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام می دهید؟

سعی می کنم که حتی الامکان از اخبار و حواشی دور باشم،دوستانم و دایره ارتباطاتم را تا جای ممکن محدود کنم،پروتکل های بهداشتی را کامل رعایت کنم .


5-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟ 

دی ماه سال دهم به خاطر آغاز شیوع کرونا افت تحصیلی پیدا کردم اما با هدایت مشاور و خانواده توانستم خودم را جمع و جور کنم.


6-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟

پشتیبان های کانون در طول آزمون ها بدیهیات را به من متذکر می شدند و شب قبل آزمون هم دل گرمی خوبی بودند.


7-اعضای خانواده برای کمک کردن در برنامه ریزی، افزایش روحیه و کنترل وضعیت درسی شما چه اقداماتی داشته و دارند؟

سعی می کنند شرایط برایم محیا باشد تادر محیطی آرام بتوانم به مطالعه بپردازم.


روش های مدیریت زمان

1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت می کنید؟

سعی می کنم از زمان پیشنهاد شده برای دروس عمومی پانزده دقیقه را ذخیره کنم تا بتوانم یک دور دیگر کامل سوالات را بررسی کنم،در دروس اختصاصی هم سعی میکنم ده دقیقه از زمان درس ریاضی را به زیست شناسی و شیمی اختصاص دهم. اینطور تراز بهتری کسب می کنم


2-از کدام یکی تکنیک های مدیریت زمان استفاده می کنید؟

از تکنیک زمان های نقصانی و ضربدر و منها استفاده می کنم،سوالاتی که پاسخ به آنها بیشتر از زمان مقرر طول می کشد را ضربدر،سوالاتی که ایده ای برای حلشان به ذهنم نمی رسد  باعلامت منها مشخص می کنم تا در دور های بعدی بتوانم بر اساس وقت ذخیره شده ام آنها را حل کنم.

 

-------------------------------------------------------

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه کانون برترها دنبال کنید.

گفتگوالهام حاجی محمدی با قهرمان پیوستگی نیمسال اول محمد سپهوند

-------------------------------------------------------

Menu