گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول محمدجواد کلکی طبری

در این مطلب گفتگوی الهام حاجی محمدی با قهرمان پیوستگی نیم سال اول محمدجواد کلکی طبری می‌خوانیم.

گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول محمدجواد کلکی طبری
نام و نام خانوادگی: محمدجواد کلکی طبریرشته تحصیلی:انسانینام شهر: بابلمیانگین تراز:7000تحصیلات پدر: دیپلمشغل پدر:مغازه دارتحصیلات مادر: دیپلمشغل مادر: خانه دار


اطلاعات چند از 10 دانش آموز در آزمون:

فارسی 50  عربی 70دینی 80ریاضی 40 زبان 50ادبیات تخصصی75
جامعه شناسی 90جغرافیا 60عربی  اختصاصی 80تاریخ 60روان شناسی 80 فلسفه و منطق 80


بیشتر سعی میکنم خودم را نسبت به آزمون های قبلی خودم بسنجم...

آزمون‌

1-از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟

من از اواسط فروردین ۱۴۰۰ یعنی اواسط پایه یازدهم وارد کانون شدم برای اینکه درس خواندنم با توجه به برنامه و بودجه بندی ها هدفمند تر بشود.


2-دلیل حضور مداوم و پیوستگی شما در آزمون های کانون چیست؟

برای اینکه بتوانم هر دو هفته یکبار ضعف هایی که تو هر درس دارم را شناسایی کنم.

  

3-مهم ترین ویژگی آزمون‌ها از نظر شما چیست؟ 

به نظر من مهم ترین ویژگی آزمون های کانون بودجه بندی منطقی و بازگشت به عقب خوب آزمون است که باعث می شود اگر عقب ماندگی در آزمون قبل باشد بتوان آن را جبران کرد. همیشه برای آمادگی در آزمون ها،آزمون های هدفگذاری و مشابه پارسال را پیرینت می گیرم و ضعف هایم را شناسایی می کنم تا بتوانم بر اساس آن برای روز آزمون یک هدفگذاری منطقی  داشته باشم.


4-شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته است؟

من زمانی که در کانون ثبت نام کردم آزمون ها آنلاین بود و این شرایط بسیار سخت بود.ولی چند ماه است که آزمون ها حضوری شده و خداروشکر خیلی بهتر است.


5-چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم است؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان هستید و چقدر این موضوع برایتان مهم است؟

بیشتر سعی میکنم خودم را نسبت به آزمون های قبلی خودم بسنجم. با توجه به شرایط مجازی بودن آزمون ها قطعا هستند کسانی که تقلب بکنند و زیاد نسبت به این موضوع اهمیت نمیدهم.


6-آزمون های هدف گذاری چه تاثیری در برنامه ریزی مطالعاتی و ساعت مطالعه شما وپیشرفت در هر آزمون داشت؟

آزمون های هدفگذاری علاوه بر اینکه باعث مرور می شود  بلکه باعث می شود تا در درس هایی که خیلی ضعیف هستم برای هفته پیش رو ساعت مطالعه بیشتری تنظیم کنم و در نهایت یک هدفگذاری منطقی چند از ده انجام بدهم.


7-چگونه و در چه زمانی در آزمون هدف گذاری و آزمون مشابه پارسال شرکت می کنید؟ چه هدفی از شرکت در این آزمون ها دارید؟ آیا در چند نوبت به درس ها پاسخ می دهید یا اینکه به همه درس ها در یک زمان پاسخ می دهید؟

معمولا آزمون مشابه پارسال یک یا دو روز قبل آزمون اصلی بررسی می کنم تا یک  مرور کلی از درس ها در ذهنم ایجاد شود .با توجه به اهمیت شناسایی نقطه قوت و ضعف سعی میکنم آزمون هدفگذاری را همان پنج شنبه ی یک هفته قبل آزمون انجام بدهم.


8-از چه سالی تابستان را جدی گرفتید؟ و شرکت در آزمون های تابستان به شما در طول سال و در دوران مدرسه چه کمکی کرد؟ 

فقط میتوانم بگویم اهمیت آزمون های تابستون را الان بهتر درک می کنم.چون الان که داریم دروس پایه را در کنار دروس سال دوازدهم امتحان میدهیم میتوانم با یک مرور نتیجه مطلوب خودم  را به دست بیاورم.


9-اولین ترازی که در کانون گرفتید چند بود و به چه ترازی رسیده اید؟ دلیل پیشرفت خود را چه می دانید؟

اولین ترازم 6000 بود و به 7150 رسیدم. به نظرم مهم ترین دلیلش پیوستگی در آزمون ها و رسیدن به بودجه بندی بوده است.


10-کدام درس نقطه قوت شما محسوب می شود؟ در این درس چه روش مطالعه ای دارید؟

در درس فلسفه به دلیل اینکه بیشتر به آن علاقه دارم نتیجه مطلوب تری را کسب می کنم..این درس کاملا مفهومی است و برای یادگیری آن اول از هرچیزی سعی می کنم سر کلاس کاملا به تدریس توجه کنم و همان جا مطلب را یاد بگیرم و در نهایت با مرور و تست مطالب را تا حدودی تثبیت کنم.


11-بعد از شرکت در آزمون‌ها در مدرسه هم رشد داشتی؟ آزمون ها چگونه باعث رشد شما درمدرسه شده است؟ 

بله چون برنامه آزمون ها مطابق با پیشروی مدارس بوده است.


برنامه و کتاب

1-همانگونه که میدانید بسیاری از دانش آموزان که کانونی هم نیستند طبق برنامه راهبردی کانون برنامه ریزی میکنند. به نظر شما مهمترین ویژگی برنامه راهبردی چیست؟ 

مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی منطقی بودن آن است. یعنی نه آنقدر سنگین است که دانش آموز نتواند به آن برسد و نه آنقدر سبک که انگیزه ای برای تمام کردنش نداشته باشد.


2-چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق دارد؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ می کنید؟

فرق چندانی ندارد.


3-آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرده است؟ چه تفاوتی؟ 

بله هم ساعت مطالعه افزایش پیدا کرده و هم اینکه مطالعه هدفمند تر و جدی تر شده  است.


4-برای رسیدن به تراز کنونی، در برنامه‌ریزی‌های خود چه تغییراتی ایجاد کردی؟

سعی کردم ساعت مطالعه بیشتری را به آن درس هایی که در آنها ضعیف هستم اختصاص بدهم.. بعد از اتمام آزمون ها معمولا روی سه یا چهار درسی که نتوانستم انتظارات خودم را در آنها برآورده کنم هدفگذاری می کنم تا بتوانم آنها را بیشتر در برنامه هفتگی ام داشته باشم.


5-ازکدام یک  از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده میکنید یا کرده اید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟ 

از کتاب جمع بندی دوازدهم استفاده می کنم.

 

6-در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت زیادی داشتید ؟چگونه؟

در درس فلسفه با توجه به تیپ سوالات آزمون ها و کنکور سعی کردم مفهومی تر بخوانم و مرور خودم را در این درس بیشتر کنم و از اهمیت تست زدن هم غافل نشوم.


کارنامه وسایت:

1-از سایت کانون در این مدت چه استفاده هایی کرده ای؟

فقط برای کارنامه و پاسخبرگ و دانلود سوالات آزمون ها


2-روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گيري ؟ و چگونه و به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي كني؟

 معمولا همان روز آزمون کارنامه را دریافت می کنم تا بتوانم در همان روز متوجه ضعف هایم بشوم و برای دو هفته آینده برنامه ریزی کنم.


3-هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه است ؟روزهای جمعه آزمون را در چه زمانی شروع می کردید؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید يا در پردازش هاي بعدي ؟ چرا؟ 

معمولا هفته اول آزمون ها به خواندن و تست در حد آموزشی اختصاص پیدا میکند و هفته دوم به مرور و زدن و تست زدن به صورت آزمونی. در تمام آزمون ها در پردازش اول قرار می گرفتم و در همان زمان 8 صبح آزمون در آزمون شرکت می کردم.


4-در سال های دهم و یازدهم از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟ در آزمون ها چه ترازی داشتید؟ اگر نسبت به سال های پایه پیشرفت داشته اید، دلیل و انگیزه ی این پیشرفت چه بود؟

در سال یازدهم باتوجه به اینکه اولین سال حضورم در آزمون ها بود و آزمون ها مجازی بود کمی ترازم پایین میشد اما بعد از آشنایی با نوع سوالات و هدفمند کردن مطالعه عملکردم رو بهتر کردم


مهارت های خودتنظیمی وفراشناخت 

1-آیا خلاصه نویسی دارید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه است ؟

در حین خواندن درس ها حاشیه نویسی می کنم و برای مرور معمولا از همان ها استفاده می کنم..اینکه مطالب را به صورت نمودار خلاصه نویسی کنم باعث میشود بهتر آنها را بخوانم.


2-آیا خلاصه نویسی و جزوه ای دارید که به سایر دانش آموزان کمک کند ؟

معمولا خلاصه نویسی ها نسبت به هر دانش آموزی متغیر هست و دانش آموز بر اساس نیاز خودش نوع خلاصه نویسی خودش را انتخاب میکند.


3-براي اين كه از حاشيه های کنکور و کرونا و ... به دورباشيد، چه كارهايي انجام میدهید؟

بیشتر سعی میکنم به طور خودخوان پیش بروم و در درس هایی که امکان خود خوان بودن وجود ندارد از فیلم های آموزشی استفاده کنم تا متضرر شرایط کرونایی نشوم.


4-در صورتی که در یک مقطع از سال افت تراز داشتید بگویید علت این افت چه بود و چگونه و با چه روش هایی توانستید دوباره به مسیر درست برگردید ؟

 در یک دوره مریض شدم و متاسفانه کمی افت تراز داشتم که با بهبود اوضاع تو آزمون بعدی جبران کردم.


5-پشتیبان شما چه کمکی در پیشرفت شما داشته است و از نظر شما پشتیبان خوب چه ویژگی هایی دارد؟

پشتیبان من نکات ضعف بنده را در آزمون ها گوش زد می کردند و برای بالابردن درصد ها در اون درس با توجه به کارنامه راهنمایی می کردند.


روش های مدیریت زمان:

1-زمان آزمون های خود را چگونه مدیریت می کنید؟

در بحث مدیریت زمان سعی میکنم اول درس هایی را که در اون تسلط بیشتری دارم و از نظر ضریب ارزش بیشتری دارند را بزنم و بعد به سراغ درس ها و سوالاتی بروم که زمان بیشتری را صرف می کنند. البته نگاه کلی چند ثانیه ای به سوال برای اینکه تشخیص بدهیم که آیا در زمان استاندارد می شود آن را حل کرد یا نه هم تاثیر بسیار زیادی در مدیریت زمان دارد. در درس هایی که ضعیف هستم هدفگذاری چند از ده بسیار بر مدیریت زمان و عدم اتلاف وقت تاثیر گذار است و به نظرم در این درس ها در قدم اول نباید افت کنیم و درثانی باید به پیشرفت پله پله در هر آزمون بسنده کنیم.


----------------------------------------------------------------

دانش آموزان عزیز، خلاصه مصاحبه های کانون با رتبه های تک رقمی کنکور 1400 را در صفحه  کانون برترها دنبال کنید.

 گفتگو با قهرمان پیوستگی نیمسال اول محمدجواد کلکی طبری

 

-------------------------------------------------------------------

Menu