گفت و گوی احمد بیکی با قهرمان پیشرفت محمدعلی خوش بین

توصیه دیگرم هم این است که در هر درس سوالات مهم یا نکته داری هستند که اهمیت یا نکته ویژه ای دارند اگر انها را علامت بزنند تا دوباره در زمان جمع بندی به آن رجوع کنند این کار خیلی مفید است

گفت و گوی احمد بیکی با قهرمان پیشرفت محمدعلی خوش بین

محمدعلی خوش‌بین خوش‌نظر در یک نگاه

نام شهر: گرگان

نام مدرسه: تیزهوشان گرگان

رتبه سال 99: 3282 منطقه ی 2 تجربی

رتبه سال 1400: 70 منطقه ی 2 ریاضی

سال های حضور در کانون: دهم یازدهم و دوازدهم و یک سال هم پشت کنکور 59 آزمون

میانگین تراز 1400: 6798

رشته قبولی: مهندسی برق دانشگاه شریف

شغل  و تحصیلات پدر:دکترای فیزیک پزشکی و استاد دانشگاه

شغل  و تحصیلات مادر:لیسانس مامایی و فرهنگی


درصدهای کنکور 1400:

فارسی76 / عربی74 / دینی 70/ زبان 84/ ریاضی 50/ فیزیک 75/ شیمی 45


چه شد که باعث شد که به پشت کنکور ماندن فکر کنی؟

من در سال دهم خیلی در انتخاب رشته دقت نداشتم و با توجه به پرطرفدار بودن رشته تجربی آن را انتخاب کرده بودم و از سال یازدهم به طور جدی به مطالعه کنکور پرداختم و هدفم رشته پزشکی بود و تراز هایم همیشه قابل قبول بود اما چند ماه مانده به کنکور(باتوجه به اینکه کنکور ۹۹دوماه به تعویق افتاد) به این نتیجه رسیدم و یقین پیدا کردم که به رشته ریاضی علاقه مند تر هستم و آینده خود را هم در این رشته می دیدم علی الاصول از کودکی از حل ریاضیات و هندسه لذت می بردم و در دبیرستان به فیزیک بسیار علاقه مند بودم خلاصه از حدود دو ماه مانده به کنکور بسیار کم مطالعه کردم و بسیاری از دروس را مرور نکردم و افت بسیار زیادی داشتم به خصوص در عمومی ها . با این حال با خود گفتم یک بار کنکور تجربی را بدهم . البته اصلا تصور رتبه سه هزار را نداشتم و فکر می کردم نهایتا رتبه ای حدود هزار کسب کنم ولی به هر حال کنکور ۹۹گذشت و انتخاب رشته نکردم . من از اواسط آبان برای کنکور  ۱۴۰۰ رشته ی ریاضی استارت زدم.

 

از چالش هایت مخصوصا بعد تغییر رشته ات بگو

 بزرگترین چالش من درس ریاضی بود . چون در رشته تجربی بسیار کم تر و خلاصه تر است و من تنها هفت ماه زمان داشتم تا ریاضیات سه پایه را مطالعه کنم و از درصد های کنکور ۹۹ ام مشخص است شیمی و عمومی هایم هم تعریفی نداشت و پر واضح بود که نیاز به مطالعه جدی داشتم که توانستم تا فروردین تمام دروس را تمام کرده و بعد از آن به مرور و جمع بندی بپردازم

  

چرا نیم سال دوم مهم تر است؟ 

 جواب کوتاه این است که چون هر چه تا الان بچه ها مطالعه کرده اند احتملا تا ۷ماه دیگر فراموش می کنند پس هرچه به کنکور نزدیک تر می شویم کیفیت و کمیت مطالعه اهمیت بیشتری پیدا می کند. جواب طولانی تر این است که زمان بسیار خوبی باقیست تا با مطالعه مفید تمام مطالب را جمع و جور کرد البته دوران امتحانات ترم یک و دو وتعطیلات عید فرصت بسیار خوبی برای رفع اشکالات درسی و مرور انان است که دانش اموز می تواند تمام نقص های خود را برطرف کند.


مهم ترین تغییری که ایجاد کردی؟

 تنها تغییری که من ایجاد کردم دو ماه پایانی مانده به کنکور بود. یعنی در دوماه مانده به هردو کنکور از امادگی تقریبا یکسانی بهره مند بودم ولی در کنکور ۱۴۰۰ نتیجه خیلی بهتری گرفتم چون سعی کردم بیشتر از این دوران استفاده کنم با این که در فروردین و اردیبهشت  افت کرده بودم دراین دوران با مرور کامل و دادن آزمون های زیاد و تحلیل آن ها و تمرکز بیشتر روی عمومی ها پیشرفت زیادی در عمومی ها داشتم اما مثلا در کنکور 99 فقط به یکی از به سوالات لغت فارسی که 5 یا 6 سوال بود جواب دادم چون چند هفته آخر لغت فارسی را مطالعه نکردم. من مشاور  خوب و با تجربه ای داشتم. ایشان همیشه برای نشان دادن اهمیت دوماه اخر می گفتند که چند هفته پایانی هفته های اضافه و کم کردن صفر های رتبه کنکور است.

گفت و گوی احمد بیکی با قهرمان پیشرفت محمدعلی خوش بین

اهمیت دوران جمع بندی؟ 

باید بگویم بسیار مهم است و باید به نحوی تمام مطالبی که دانش اموز اموخته را مرور کند و تمام نکات را به یاد اورد و نقاط قوت خود را حفظ کند و البته بسیاری دروس که کمتر مطالعه داشته را می تواند با مطالعه هوشمندانه جمع و جور کند. مثلا دانش اموزی که دو مبحث فیزیک را خوب فرا نگرفته به نظرم می تواند به نوعی با زدن تست های تیپ بندی شده و مطالعه و مرور، حداقل اگر از آن مباحث سوالات اسان طرح شود پاسخ بدهد یا دستور زبان فارسی که مبحث بسیار گسترده ای است فکر می کنم فقط۳ تست دارد. حتی اگر دانش اموز وقت زیادی را طی سال صرف ان کرده باشد باز هم اگر مرور نکند شاید نکته ای را فراموش کند و از همان مبحث در کنکور سوال بیاید و امتیاز ان را از دست بدهد.


روش خاصی در مطالعه دروس داشتی ؟

 در طی سال سعی کردم تا جایی که می توانم مطالب را بفهمم و تست های زیادی حل کنم به نظرم یکی از نکات مهم در خواندن مطالعه ی مفید است یعنی اگر دانش آموز می خواهد مطالعه کند ، با تمام حواس این کار را بکند. مثلا در زمان تست زدن با همان سرعتی که در ازمون ها شرکت می کند این کار را انجام دهد وقت خود را تلف نکند. چون مطالعه با بازدهی پایین دانش اموز را صرفا خسته می کند و زمانش را می گیرد. پس از تحلیل سوالات و تست های غلط زده یا نزده جوری ان را مطالعه کند که اگر باز ان سوال را دید حتما درست پاسخ بدهد.

توصیه دیگرم هم این است که در هر درس سوالات مهم یا نکته داری هستند که اهمیت یا نکته ویژه ای دارند اگر انها را علامت بزنند تا دوباره در زمان جمع بندی به آن رجوع کنند. این کار خیلی مفید است

 

سخنی با دانش اموزان 

می خواستم خیلی کوتاه در این مورد یگویم که اگر هدفی دارید فقط خودتان می توانید آن را از خودتان بگیرید و به نظرم مسیر هر چقدر که سخت باشد نرسیدن به هدف سخت تر است و هدف اگر اگاهانه و با شناخت از خود باشد ارزش تلاش و جنگیدن را دارد.

مصاحبه کننده: احمد بیکی


قهرمان پیشرفت، سامرند صلواتی، از رتبه ی 10462 تا رتبه ی 211

قهرمان پیشرفت، فراز کاظمیان، از رتبه ی 5165 تا رتبه ی 791

Menu