امکان شناخت – فلسفه یازدهم- آرمین عبدالحسینی

درسنامه درس ششم – فلسفه یازدهم – امکان شناخت – مطابق با آزمون 3 دی 1400

امکان شناخت – فلسفه یازدهم- آرمین عبدالحسینی

بسم الله الرحمن الرحیم

درسنامه درس ششم فلسفه یازدهم (امکان شناخت) مطابق با آزمون 3 دی 1400

امکان شناخت – فلسفه یازدهم- آرمین عبدالحسینی

تهیه شده توسط: آرمین عبدالحسینی ، رتبه 29 کنکور 1400 ، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران

چگونگی امکان شناخت انسان:

- ما پدیده های پیرامون خود را شناسایی می کنیم و از طریق این شناخت:

    * با آن ها ارتباط برقرار می کنیم.

    * از آن ها استفاده می کنیم.

- ما درباره امور فراتر از حواسمان (گذشته ، آینده و ...) فکر می کنیم و در این زمینه باورهایی داریم بنابراین ما موجودی هستیم که از خود و جهان پیرامون خود شناختی دارید.

- شناخت ما از جهان به تدریج حاصل می شود یعنی با عمل آموختن و یادگیری در مسیر شناخت پیش می رویم.

- شناخت ما محدود است یعنی انسان هر اندازه بیاموزد حقایق دیگری انسان هر اندازه بیاموزد حقایق دیگری نیز وجود دارد که هنوز نیاموخته است.

- از آنجا که درباره یک موضوع واحد ، نظرات مختلفی وجود دارد پس شناخت ما ممکن است نادرست باشد.

- تأمل درباره مسائل مربوط به شناخت موجب می شود پرسش هایی درباره ابعاد شناخت برای ما پیش آید.

- بحث و گفت و گو درباره یک مسئله نشانگر این است که امکان خطا در شناخت و همچنین امکان اصلاح آن وجود دارد.

معرفت شناسی:

- بخشی از فلسفه که به شناخت و مطالعه درباره پدیده شناخت می پردازد معرفت شناسی نامیده می شود.

- در گذشته برخی از مباحث معرفت شناسی در ضمن مباحث فلسفی طرح می شد ولی امروزه به دلیل:

       * طرح سوالات جدی و جدید درباره معرفت

       * ظهور دیدگاه های گوناگون

     باعث شده که این بخش از فلسفه به عنوان یک شاخه جدا مطرح شود.

- انسان در مورد موضوعات مختلف مثل انسان و هستی می اندیشد پس منطقی است که درباره ابزار این کار یعنی پدیده شناخت نیز تفکر کند.

- بسیاری از فیلسوفان قدیم و جدید درباره معرفت و شناخت نظر داده اند ولی توجه ویژه کانت (فیلسوف آلمانی قرن 18) به مسئله شناخت باعث شد که شاخه معرفت شناسی رشد بیشتری داشته باشد.

چیستی معرفت:

- معنای معرفت چنان روشن و واضح است که نیاز به تعریف ندارد.

- ممکن است از جهت لغت و کلمه ابهامی داشته باشد که با بیان یک معادل رفع می شود.

مثال: وقتی کسی می گوید توپ آنجاست به این معنا است که او به وجود توپ در آنجا آگاه و عالم است و ما به ازای آگاهی او ، یک توپ وجود دارد.

امکان شناخت:

- امکان معرفت یک امر بدیهی و روشن است و کسی به طور طبیعی در امکان اصل شناخت شک نمی کند زیرا اگر معرفت و شناخت نبود امکان هیچ عملی نبود.

- گرگیاس از سوفیست های معتقد به شکاکیت شناختی می گوید:

           1- چیزی وجود ندارد.

           2- اگر وجود داشته باشد برای انسان قابل شناخت نیست و انسان ابزار شناخت را ندارد.

           3- اگر برای انسان قابل شناخت باشد ، نمی تواند آن را به دیگری منتقل کند.

- این امر بدیهی چه در گذشته و چه در حال ، انکار شده است. این که ما برخی حقایق را نمی دانیم موجب شک در امکان اصل معرفت نیست. شک در بعضی توانایی های مربوط به شناخت ، غیر از شک در امکان اصل شناخت است.

- شکاک مطلق: کسی که در اصل امکان دانش و معرفت تردید وارد کند.

- شکاکیت مطلق ، فرد را دچار تناقض می کند زیرا کسی که می گوید شناختن و دانستن ممکن نیست چگونه می توان ادعا کند که می داند شناختن ممکن نیست و باور او درست است؟؟!

پیشرفت پیوسته دانش انسان:

- بشر از ابتدای زندگی خود برای درک جهان تلاش کرده است ، زیرا :

          * به طور طبیعی به امکان شناخت باور داشته است.

          * وجود اشتباه را به معنای ناتوانی بشر در کسب معرفت تلقی نمی کرده است.

- اشکال پیشرفت دانش بشر:

          * دستیابی به دانش های جدید درباره اشیاء

          * تصحیح اشتباهات گذشتگان

- پیشرفت روزافزون دانش بشری ، دلیلی بر توانایی بشر برای رسیدن به معرفت است.

- سیر تفکر درباره نظام کیهانی به این شکل است:

          * منجمان قدیم: زمین مرکز جهان است و خورشید به دور زمین می چرخد.

          * منجمان جدید: زمین به دور خورشید می گردد.

 راستی تو پیجمون مطالب بیشتری از رتبه برترها قرار میگیره پس از دستش نده =)

پیج اینستاگرام برترها رشته انسانی

 

 

موفق و پیروز باشید

منبع :

Menu