حل مسئله- روانشناسی یازدهم- آرمین عبدالحسینی

درسنامه به همراه حل تست از روانشناسی یازدهم به قلم آرمین عبدالحسینی

حل مسئله- روانشناسی یازدهم- آرمین عبدالحسینی

سلام من آرمین عبدالحسینی ، رتبه 29 کنکور 1400 ، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران هستم در اين مطلب قصد بررسي درسنامه و تست هاي درس حله مسئله از روانشناسي يازدهم را دارم. با ما همراه باشيد.

    مقدمه    

- اطلاعات حافظه به این دلیل که می تواند تفکر ما را شکل دهد ، ارزشمند است.

- هر چه اطلاعات بیشتری در حافظه داشته باشیم ، برای تفکر آمادگی بیشتری خواهیم داشت. البته برخورداری از حافظه قوی لزوما به معنای داشتن تفکر قوی نیست.

- به مجموعه فعالیت هایی از قبیل قراردادن اطلاعات حافظه در کنار هم ، تفسیر ، قضاوت ، حل مسئله و تصمیم گیری ، تفکر است. تفکر کاملا آگاهانه است.

حل مسئله

- اگر افراد بتوانند با استفاده از روش های درست ، مسائل را حل کنند ، مسئله به جای تهدید به یک فرصت پیشرفت تبدیل می شود.

- مسئله عبارت است از عدم دستیابی فوری به یک هدف مشخص به دلیل موانع مشخص با توجه به امکانات و توانمندی های محدود.

- حل مسئله به معنای یافتن بهترین راه حل برای رسیدن به هدف با توجه به شرایط موجود است.

ویژگی های مسئله

1- هدفمند است: وقتی هدف روشن نباشد ، درک از مسئله ناقص خواهد بود.

2- مسئله یک فرایند تحت کنترل است: در جریان حل مسئله ، هر چه جدی تر باشیم ، احتمال انتخاب راه حل بهتر ، بیشتر است.

3- در مسئله ، توانمندی های ما محدود است: عدم شناسایی دقیق توانمندی ها باعث استفاده از راه حل های غیرمنطقی می شود.

4- در مسئله موقعیت فعلی یا مبدأ باید مشخص باشد: اگر قرار باشد در آینده نزدیک در یک آزمون مهم شرکت کنید ، شناخت میزان دانش فعلی تان به شما کمک می کند تا موانع احتمالی را به خوبی بشناسید و راه حل های بهتری ارائه دهید.

چرا حل مسئله مهم است؟؟!

- هدف از تمرین های مختلف آموزشی ، فقط دستیابی به راه حل آن مسئله خاص نیست بلکه هدف آن است که در اثر حل مسئله ، به اصول و قوانینی دست یابیم که در موقعیت های دیگر هم قابل استفاده باشد

- یادگیری حاصل از حل مسئله در مقایسه با سایر یادگیری ها ، قابل تعمیم است.

انواع مسئله

+ ویژگی های مسئله خوب تعریف شده:

- موقعیت اولیه و اقدامات احتمالی آن مشخص است.

- قوانین کاملا استانداردی برای حل آن وجود دارد.

- می دانیم اگر مراحل را به درستی طی کنیم ، به هدف مورد نظر می رسیم.

- موانع موجود در آن ، روشن است و دست یابی به راه حل آن آسان تر است.

+ ویژگی های مسئله بد تعریف شده:

- ابهامات فراوانی در آن وجود دارد.

- اقدامات مشخص و استانداردی برای حل آن نداریم.

- نمی دانیم آیا استفاده از اقدامات ، ما را به هدف مورد نظر می رساند یا خیر.

- بد تعریف شده به معنای پیچیده بودن و دشواری حل مسئله است. به عبارت دیگر ، مسئله های پیچیده از آن جایی که علل متعددی دارند به راحتی قابل تعریف نیستند.

+ شاخص های تقسیم مسائل به دو نوع خوب تعریف شده و بد تعریف شده:

1- شناسایی موقعیت اولیه

2- فهرست اقدامات یا راهبردهای در دسترس

3- تعریف دقیق هدف

4- امکان تضمین دستیابی یا عدم دستیابی به هدف

نکته: مسئله های علوم انسانی ، عمدتا از نوع بد تعریف شده هستند.

مراحل حل مسئله

1- تشخیص مسئله:

- قبل از حل مسئله ، خود مسئله باید مشخص شود. 

- احساس مبهم از یک مسئله با تشخیص مسئله متفاوت است. تصور مبهم موجب راه حل های غیرمنطقی و نادرست می شود.

- در تشخیص مسئله ، بهتر است که دیگران نقش راهنما را داشته باشند و فرد خودش مسئله را شناسایی کند.

2- به کار گیری راه حل مناسب برای حل مسئله:

- مطالعه خرد خرد و تمرین مکرر از راه حل های مناسب برای حل مسئله و تسلط درسی است.

3- ارزیابی راه حل:

- باعث می شود که ملاک روشنی از موقعیت داشته باشیم.

- مقایسه نمرات درسی ، بعد و قبل از اجرای راه حل ، نمونه از ارزیابی می باشد.

4- بازبینی و اصلاح راه حل ها: 

- افرادی که مسائل را به خوبی حل می کنند ، دوست دارند روش های قبلی را بهبود ببخشند و یا اصلاح کنند.

5- انتخاب راه حل های جایگزین:

- در صورت شکست راه حل های به کار گرفته شده  در حل مسئله ، می توان از راه حل های جایگزین استفاده نمود.

عوامل موثر در حل مسئله

1- تجربه گذشته:

- تاثیر یادگیری های گذشته بر حل مسئله را انتقال می گویند.

- اثر تجربه گذشته ، همیشه آسان کردن راه حل نیست.

- مهم ترین دلیل عدم موفقیت برخی افراد در حل مسئله ، پیروی صرف از تجربه گذشته است بنابراین تجربه گذشته در صورت بازبینی می تواند راهگشا باشد.

2- نوع نگاه به مسئله:

- باعث می شود تا فرد در حافظه خود اطلاعات مرتبط با آن نگاه خاص را به خاطر آورد.

- اقدامات احتمالی فرد برای حل مسئله ، تحت الشعاع آن نگاه خاص خواهد بود.

- بن بست ، زمانی ایجاد می شود که حل کننده مسئله با نگاه فعلی قادر به حل مسئله نباشد.

- راه خروج از این بن بست ، تغییر  نگاه فرد و تغییر بازنمایی آن مسئله است.

3- نادیده گرفتن حل مسئله برای مدت زمانی خاص:

- وقتی سماجت بر حل مسئله برای مدت زمانی نادیده گرفته می شود ، عواملی که مانع حل آن مسئله هستند ، فراموش می شود.

- به اثر نادیده گرفتن حل مسئله برای مدت زمانی مشخص ، اثر نهفتگی می گویند که از دیرباز سنت معمول حکما و دانشمندان بوده است.

روش های حل مسئله

روش تحلیلی:

- مبتنی بر محاسبات ذهنی ، قواعد منطقی ، نیازسنجی واقعی است.

- دستیابی به راه حل مسئله را تضمین می کند.

- مورد قبول همه است.

مثال: پرسید از دوستان که آیا به مهمانی می آیند ، سپس خرید مایحتاج مهمانی

روش اکتشافی:

- بدون دلیل منطقی و عمدتا تابع نظر و احساس شخصی است.

- اجرای آن دستیابی به راه حل مسئله را تضمین نمی کند.

مثال: حدس زدن این که چند نفر به مهمانی می آیند و خرید بر اساس حدس شخصی

* هر چند استفاده از روش های تحلیلی برای مسئله ، از قواعد مشخصی تبعیت می کند و ما را در دستیابی به نتیجه کمک می کند اما در بسیاری از موارد زمان بر است ؛ به همین دلیل برخی تمایل دارند از روش های اکتشافی حل مسئله استفاده کنند.

* روش های اکتشافی نیاز به پردازش عمیق اطلاعات ندارند و در حداقل زمان به راه حل می رسند ، امام اعتبار آن راه حل ها با گذشت زمان به شدت متزلزل می شود.

انواع روش های اکتشافی حل مسئله:

1- روش خرد کردن:

- یک مسئله بزرگ به چندین مسئله کوچک تقسیم می شود و افراد با حل کردن مسائل کوچک ، به حل مسئله بزرگ دسترسی پیدا می کنند.

2- روش کاهش تفاوت وضعیت موجود با وضعیت مطلوب:

- در هر موقعیت مسئله با دو حالت موجه هستیم ، وجود مسئله (وضعیت موجود) و حالت دسترسی به راه حل (وضعیت مطلوب) موجه هستیم. در این روش ، حل کننده مسئله تلاش می کند فاصله این دو وضعیت را کاهش دهد.

3- روش بارش مغزی:

مرحله اول: مسئله را تعریف می کنیم.

مرحله دوم: سعی می شود راه حل های مختلف ارائه شود.

مرحله سوم: معیارهایی برای داوری درباره هر راه حل ارائه می شود.

مرحله چهارم: در نهایت ، بهترین راه حل با استفاده از معیارهای داوری ، ارائه می گردد.

نکته: اگر به هر دلیلی قادر به استفاده از روش تحلیلی نباشیم ، بعد از روش اکتشافی برای اطمینان صد در صدی ، استفاده از روش تحلیلی مفید تر است.

4- روش شروع از آخر:

- این روش بیشتر در حل مسائل ریاضی کاربرد دارد.

- روش مهندسی معکوس ، نمونه ای از روش های شروع از آخر است.

پیامدهای ناتوانی در حل مسئله

1- ناکامی: 

- وضعیت عاطفی ناخوشایندی ایجاد می کند که (ناکامی) نام دارد. ناکامی باعث پرخاشگری می شود.

2- فشار روانی: 

- باعث فشار روانی می شود زیرا ناتوانی در حل مسئله ، فرد را از رسیدن به هدف باز می دارد و در نتیجه احساس فشار روانی به وجود می آید.

- پرورش روش های درست حل مسئله باعث کاهش فشار روانی می شود.

- بسیاری از افرادی که احساس شکست می کنند ، مشکلات عاطفی جدی ندارند ، بلکه مهارت های حل مسئله را نمی دانند.

- افرادی که مدام در حالت فشار روانی قرار دارند ، روش های کارآمد حل مسئله را نمی دانند.

 

 

موفق و پیروز باشید

 ويدئو حل تست همين مبحث در فيلم زير قرار گرفته و ميتوانيد تماشا کنيد. 

برترها رو در اینستاگرام دنبال کنید. 

منبع :

Menu