گفت و گوی زهرا رفیق شیرزن با قهرمان پیشرفت سیده نگار خاموشی

من سه بار کنکور داده ام و در دوسال اول مشکلاتی داشتم که مانع من شد تا نتیجه‌ی دلخواهم را بگیرم ، پس تصمیم گرفتم پشت کنکور بمانم تا در رشته‌ی مورد علاقه ام پذیرفته شوم.

گفت و گوی زهرا رفیق شیرزن با قهرمان پیشرفت سیده نگار خاموشی

سیده نگار خاموشی جاماسبی در یک نگاه 

شهر: کرمانشاه

رتبه ی سال 98 : 8900 منطقه ی 2

رتبه ی سال  99 : 3948  منطقه ی 2

رتبه ی سال 1400 : 723 منطقه ی 2

رشته ی قبولی: پزشکي دانشگاه علوم پزشکي کرمانشاه

سابقه کانونی: از دهم تا دوازدهم و دوسال فارغ التحصیلی: 5 سال، 88 آزمون

میانگین تراز 1400: 6300

 

چرا پشت کنکور ماندید؟

من سه بار کنکور داده ام و در دوسال اول مشکلاتی داشتم که مانع من شد تا نتیجه ی دلخواهم را بگیرم ، پس تصمیم گرفتم پشت کنکور بمانم تا در رشته ی مورد علاقه ام پذیرفته شوم.

 

فکر می کنید چه دلیلی داشت که سال اول و دوم موفق نشدید؟

سال اولی که کنکور دادم به خاطر جو مدرسه استرس زیادی داشتم چون بچه هایی را می دیدم که از من بهتر بودند و با خودم فکر می کردم که قبول نمی شوم و امیدم را از دست داده بودم .هر چند واقعا تا پایان فروردین در سطح خوبی بودم و اگر همان طور ادامه می دادم و تا آخرین لحظه تلاش می کردم حتما قبول می شدم . ولی در دوماه مانده به کنکور کاملا ناامید شدم و دوماه آخر عملا هیچی نخواندم که باعث شد قبول نشوم. برای کنکور ۹۹ هم تا ماه های پایانی در وضعیت خوبی بودم اما باز هم در دوماه پایانی که خیلی هم مهم بود مشکلات زیادی برایم پیش آمد که از نظر روحی باز هم به هم خوردم و نتوانستم نتیجه ی دلخواهم را کسب کنم ، تقریبا نزدیک کنکور بود که اسباب کشی داشتیم و خانه مان شلوغ بود و در همین حین حادثه ای برای مادرم پیش آمد و پایش شکست و جمع کردن خانه و اسباب کشی بر دوش من و خواهرم افتاد و این حوادث از نظر روحی من را کاملا بهم ریخت و باز هم نتوانستم در کنکور نتیجه ی دلخواهم را بدست آورم.

 

برای سال سوم با چه چالش هایی رو به رو بودید؟

وقتی که نتیجه کنکور 99 آمد برای پزشکی ارتش و بقیه الله انتخاب رشته کردم و درنهایت برای پزشکی ارتش دعوت به مصاحبه شدم که نهایتا رد شدم . وقتی که دعوت به مصاحبه برای پزشکی ارتش شدم تقریبا مطمئن شده بودم که دیگر لازم نیست پشت کنکور بمانم و درس خواندن را ول کرده بودم تا وقتی که نتیجه ی مصاحبه آمد و فهمیدم قبول نشده ام. عملا خیلی دیر دوباره شروع به درس خواندن کردم و آذر ماه بود که جدی شروع کردم.  کمبود وقت یک چالش مهم برای من  بود .هم چنین کتاب ها تغییراتی پیدا کرده بود که دیگر نمی توانستم از کتاب تست هایم استفاده کنم و مجبور شدم بسیاری از آنها را دوباره بخرم.

 گفت و گوی زهرا رفیق شیرزن با قهرمان پیشرفت سیده نگار خاموشی

روش مطالعه نقاط قوت یک درس اختصاصی و عمومی را بیان کنید. 

درس زیست نقطه ی قوت من بود که سعی می کردم بیشتر روی کتاب تمرکز کنم و متن کتاب را کاملا حفظ کنم .تا روز کنکور هر کتاب زیستم را تقریبا ۱۵ دور روخوانی کرده بودم.

در عمومی ها نقطه ی قوتم درس عربی بود که باز هم تمرکزم را روی کتاب درسی می گذاشتم و تمام تمرین های کتاب را کاملا حل می کردم و تنها بعد از اینکه روی کتاب کاملا مسلط شده بودم تست میزدم.

 

درسی بوده که روش مطالعش را تغییر داده باشید؟ توضیح دهید. 

برای درس های فیزیک و ریاضی قبلا  روی کتاب و درس نامه بیشتر از تست زدن تمرکز می کردم که اشتباه بود . روشم را تغییر دادم و سعی کردم ۹۰ درصد وقتی که روی این دو درس می گذاشتم را صرف تست زدن بکنم.

  

تحلیل آزمون را چه زمانی و چگونه انجام می دادید؟

برای تحلیل آزمون معمولا تا آمدن پاسخ نامه ی کاغذی صبر می کردم و دوشنبه ها بعد از دریافت پاسخنامه ی کاغذی بررسی آزمونم را شروع می کردم و سوالاتی را که غلط پاسخ داده بودم یا جواب نداده بودم و یا نکته ی خاصی داشت را دوباره حل می کردم 0 معمولا بررسی آزمونم را تقسیم می کردم و هر روز یکی از درس ها را بررسی می کردم تا وقتی که کاملا به دفترچه ی آزمون قبلی مسلط می شدم.

 

از چه مطالبی در سایت و مجله آزمون استفاده می کردید؟

 معمولا مصاحبه های قهرمانان پیشرفت و نفرات برتر کنکور را درمجله ها  می خواندم . چون برای ادامه ی راه به من انگیزه می داد. در سایت هم روش های مطالعه ی نفرات برتر را می خواندم .

 

از روش های مدیریت زمان استفاده می کردید؟ دفتر برنامه ریزی داشتید؟

تکنیک زمان های نقصانی را خیلی تمرین کردم و در کنکور هم توانستم به خوبی آنرا استفاده کنم. از دفتر برنامه ریزی استفاده می کردم و به نظرم در منظم شدن درس خواندنم خیلی تاثیر داشت.

 

فکر می کردید چنین رتبه بگیرید؟

 بعد از کنکور فکر می کردم که خراب کرده ام و  تصمیم داشتم اگر قبول نشدم دوباره پشت کنکور بمانم و اصلا انتظار چنین رتبه ای را نداشتم.

 

روز کنکور چطور بود؟

 روز کنکور برای من به بدترین شکل ممکن گذشت0 از شب قبل سردرد خفیفی داشتم که وقتی صبح بیدار شدم سردردم شدید تر شده بود و لحظه به لحظه هم بدتر میشد (میگرن دارم) وقتی هم که ساعت ۷ و نیم به حوزه ی آزمونم رفتم متوجه شدم که برای من که چپ دست هستم صندلی راست دست قرار داده اند و این موضوع استرسم را بیشتر کرد و درنهایت هم با همان صندلی راست دست امتحان دادم 0 وقتی هم که سوالات عمومی ام تمام شد و سوالات اختصاصی را شروع کردم با دیدن سطح سوالات ریاضی استرسم بیشتر شد و تا پایان آزمون علاوه بر سردرد شدید حالت تهوع هم داشتم0 با وجود همه ی این مشکلات خیلی سعی می کردم که آرامشم را حفظ کنم چون که برای این روز خیلی تلاش کرده بودم و با خودم می گفتم که نباید اجازه دهم این مشکلات زحمات من را به باد بدهد

 

توصیه تان برای دانش آموزان

 برای کنکور علاوه بر تلاشی که می کنید آرامش خودتان بسیار در نتیجه تاثیر گذار است0 سعی کنید به حاشیه ها توجهی نکنید و بهترین خودتان باشید0 هم چنین هرگز خودتان را با کسی مقایسه نکنید چون این کار به جز استرس اضافه دادن به خودتان هیچ فایده ای ندارد.

مصاحبه کننده: زهرا رفیق شیرزن


قهرمان پیشرفت، مهشاد فرهادی، از رتبه ی 3992 تا رتبه ی 544

قهرمان پیشرفت، امیررضا عباسی، 3022 تا رتبه ی 1297

قهرمان پیشرفت، مریم اسکندری، از رتبه ی 4926 تا رتبه ی 974

Menu