چرخه آب - علوم هفتم - درسنامه آموزشی و تست - الهه پروری

آب + چرخه آب + نقطه شبنم + ابر و مه + بارش باران و برف + تگرگ + سرنوشت آب حاصل از بارش + تست

چرخه آب - علوم هفتم - درسنامه آموزشی و تست - الهه پروری

سلام به همه دوستان هفتمی عزیز ! 

در این مطلب قصد داریم نکات مهم درس 6 علوم هفتم را با هم مطالعه و بررسی کنیم. 

امیدواریم مطالب بیان شده، شما را در یادگیری این مباحث، یاری کند.

برای دریافت این مطلب با گرافیک و کیفیت بهتر ، فایل پی دی اف را از قسمت ضمیمه دانلود کنید.الهه پروری فارغ التحصیل مهندسی شیمی دانشگاه تهران



چرخه آب - علوم هفتم - درسنامه آموزشی و تست - الهه پروری


آب مایعی کمیاب! می دانید که ۷۵ درصد سطح زمین را آب فرا گرفته که به آن آب کره (هیدروسفر) می‌گویند. پس چگونه آب، مایعی کمیاب است؟ از کل آب موجود در کره زمین۹۷.۶ درصد آن در اقیانوس ها بوده و شور است! این جمله، خود کافی است تا دریابیم که آب شیرین مورد نیاز ما و جانوران بسیار کم است.

 آب در کره زمین: اقیانوس ها و دریاها:  ۹۷.۶ درصد

 رودخانه‌ها دریاچه‌ها و آبگیرها:  ۰.۰۲ درصد

 آب‌های زیرزمینی:  ۰.۴۷ درصد

 یخ های قطبی و یخچال های طبیعی:  ۱.۹ درصد

 رطوبت خاک: کمتر از ۰.۰۱ درصد

 بخار آب هوا: ۰.۰۰۰۱ درصد


 چرخه آب: آب، مایعی تجدید پذیر است و همه آب زمین به نسبت تقریباً ثابتی در میان منابع آب یعنی دریاها، رودها، دریاچه‌ها، سفره‌های زیرزمینی و... توزیع می‌شود. به چرخش در آمدن آب در میان این منابع را چرخه آب می گویند. تقریباً در تمام نقاط زمین، همیشه هوا، مقداری بخار آب به همراه دارد و می‌توان گفت که هوای کاملا خشک عملاً وجود ندارد ولی مقدار بخار آب موجود در هوا در نقاط مختلف از کمی بیش از صفر تا ۵ درصد هواست.


نقطه شبنم: زمانی که رطوبت هوا زیاد است با سرد شدن هوا در شب، این رطوبت اضافی با برخورد به سطح اجسام به شکل قطرات آب بر سطح اجسام دیده می‌شوند که به آن ها شبنم می‌گوییم. دمایی که در آن دما، هوای غیر اشباع از رطوبت به حالت اشباع درآید، نقطه شبنم می نامند. برای مثال، اگر در طول روز دمای هوا ۲۰ درجه سانتیگراد باشد و از بخار آب اشباع نشده باشد، وقتی در طول شب دما به ۱۵ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد، رطوبت موجود در هوا با مقدار رطوبت لازم برای اشباع هوا در دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد برابر می‌شود و می‌گوییم دمای ۱۵ درجه سانتی‌گراد نقطه شبنم در این رطوبت خاص است.


 باران: برای ایجاد باران باید قطرات و بلورهای داخل ابر بر اثر برخورد و پیوستن به هم به اندازه کافی تلاش کنند تا بر مقاومت هوا غلبه کنند و شروع به سقوط کنند. هنگام تشکیل باران، دمای هوا بالاتر از صفر درجه سانتیگراد می باشد. وزن قطره های اولیه باران ممکن است در اثر جمع شدن با سایر ذرات، اضافه شود یا برعکس، در اثر گرما تمام یا قسمتی از آن تبخیر شود.


سرنوشت آب حاصل از بارش: بخشی از آب تبخیر شده و به اتمسفر بازمی‌گردد. بخشی از آب در سطح زمین جاری می‌شود. بخشی به داخل زمین نفوذ می‌کند.

آب های جاری: بخشی از آب باران در جهت شیب زمین و به سمت مناطق پست، جریان پیدا می کند. از به هم پیوستن جویبارها، رودها به وجود می‌آیند. سرچشمه رود ها، نقاط مرتفع و قلل کوه ها می باشد. رودها منابعی از آب شیرین محسوب می شوند.


سازمان هواشناسی میزان بارندگی را در ........... اندازه گیری می کند و با واحد ............ بیان می کند.

1) ایستگاه های ماهواره ای - سانتی متر

2) ایستگاه های باران سنجی - سانتی متر

3) ایستگاه های ماهواره ای - میلی متر

4) ایستگاه های باران سنجی - میلی متر

کدام گزینه درست است؟

1) بیشتر اتمسفر مایع است.                                           2) بیشتر آب کره شور است.

3) بیشتر آب کره جامد است.                                         4) بیشتر آب کره در زیر سطح زمین است.

از کدام ماده برای بارورسازی ابرها استفاده می شود؟

1) کربن دی اکسید جامد          2) اکسیژن مایع        3) هیدروژن جامد             4) آب منجمدشده



دوستان عزیزم ما تصمیم گرفتیم برای اینکه بتونیم ارتباطمون رو با هم بیشتر کنیم و قدم به قدم کنارتون باشیم، صفحه اینستاگرام رتبه برترهای کانون رو بسازیم و همراهتون باشیم

رتبه برترهای کانون


با آرزوی موفقیت و کامیابی

فایل های ضمیمه

Menu