گفت و گوی لیلا محمدی با قهرمان پیشرفت فائزه حسن پور

وقتی نتایج آمد برخلاف انتظار خودم ودیگران رتبه ای که میخواستم کسب نکردم. تصمیم بین ماندن وانتخاب رشته برایم سخت بود. چون سال اول تلاش زیادی کردم واز لحاظ جسمی و روحی خسته بودم

گفت و گوی لیلا محمدی با قهرمان پیشرفت فائزه حسن پور

 †  فائزه حسن پور در یک نگاه  …

 • نام شهر: هشترود (آذربایجان شرقی)

• نام مدرسه: نمونه دولتی مکتب الزهرا (س)

• رتبه سال 1399: 3115 (منطقه 3 تجربی)

• رتبه سال 1400 : 1263(منطقه 3 تجربی)

• سال های حضور در کانون: از ششم تا دوازدهم و یک سال فارغ التحصیلی به مدت 8 سال

• رشته قبولی: پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زنجان

• تحصیلات مادر : دیپلم

• شغل مادر : خانه دار

• تحصیلات پدر: لیسانس

• شغل پدر: دبیر ریاضی (بازنشسته)


شما ازچه سالی به کانون آمدید و ازنظرآموزشی چه وضعیتی داشتید؟

 من ازسال  ششم ابتدایی عضوکانون شدم وهمه ی آزمون هایش را شرکت کردم . وضعیت درسی من در مدرسه خوب بود و با شرکت در آزمون های کانون توانستم مهارت تست زنی رایادبگیرم و سطح درسی ام را بهبود ببخشم.

 

چرا تصمیم گرفتید که یک سال دیگرکنکور دهید؟

 وقتی نتایج آمد برخلاف انتظار خودم ودیگران رتبه ای که میخواستم کسب نکردم. تصمیم بین ماندن وانتخاب رشته برایم سخت بود. چون سال اول تلاش زیادی کردم واز لحاظ جسمی و روحی خسته بودم. ولی درنهایت بخاطر هدفم وآینده ای که میخواستم داشته باشم تصمیم گرفتم باردیگرکنکور بدهم.

 

آیا خانواده برای این که یک سال دیگر پشت کنکور بمانید شمارا همراهی کردند؟ 

خانواده ام، هم در سال اول وهم درسال دوم بسیار مرا حمایت کردند. مادرم محیط خانه را آرام نگه می داشتند و در هرشرایطی به من آرامش می دادند . پدرم هر منبعی که لازم بود در اسرع وقت تهیه می کردند و به من در درس ریاضی بسیار کمک کردند. حمایت ها وپشتیبانی های خانواده تاثیر فراوانی درمسیرکنکوردارد .من موفقیت خود رامدیون حمایت ها و راهنمایی های پدرومادرم هستم.

 

چرا کانون را انتخاب کردید؟ لطفا مهم ترین ویژگی های کانون را بیان کنید.

من در ششم ابتدایی با تشویق دوستانم درکانون ثبت نام کردم . وجود دلایلی مثل داشتن جامعه آماری بالا،فاصله مناسب بین آزمون ها، کیفیت مناسب سوالات و مهم تر از همه داشتن برنامه راهبردی اصولی آن که به روند مطالعه نظم می دهد .همچنین وجود ایستگاه های جبرانی باعث جبران عقب ماندگی ها وتثبیت ومرور دروس می شود.این موضوع به طور خاص باعث شد در کانون ماندگار باشم وبدون غیبت شرکت کنم.

  

کانون و شرکت در آزمون ها چقدر در تنظیم مدیریت زمان شما در کنکور کمک کرد؟

اوایل در مدیریت زمان مشکل داشتم و درجلسه آزمون خصوصا در عمومی ها با کمبود زمان مواجه بودم. اما با یادگیری واجرای دقیق روشهای مدیریت آزمون( ضربدر منها ، زمان های نقصانی، استراتژی بازگشت و...) توانستم دردروس عمومی 22 دقیقه ودر اختصاصی ها 42 دقیقه زمان ذخیره کنم .

 

گفت و گوی لیلا محمدی با قهرمان پیشرفت فائزه حسن پور

 

 

وضعیت ساعت مطالعاتی شما چگونه بود؟ آیا دفتربرنامه ریزی داشتید؟ لطفا میزان تاثیر دفتربرنامه ریزی رادر شخصی سازی برنامه راهبردی توضیح دهید. 

من در سال دوم ساعت مطالعه وتعداد تست بالا داشتم. اوایل از 8ساعت شروع کردم ودردوران جمع بندی به 14ساعت در روز رسیدم.  من دفتربرنامه ریزی داشتم ودرآن ساعت مطالعه وتعداد تست رایادداشت می کردم . دفتر برنامه ریزی به روند مطالعه من نظم می داد. همچنین با ثبت ساعت مطالعه وتعدادتست باعث می شد با خودم رقابت داشته باشم وتلاشم را افزایش دهم ونیز در بررسی علت افت وپیشرفتم در آزمون ها به من کمک می کرد.


تحلیل آزمون ها وارزیابی سوالات را چگونه انجام می دادید؟ 

من در کنکور سال دوم به تحلیل آزمون خیلی اهمیت می دادم. روش تحلیل آزمونم را به دو صورت راهبردی وآموزشی انجام می دادم. تحلیل راهبردی به این صورت بود که اگر در درسی افت داشتم4سوال از خود میپرسیدم:

1-ساعت مطالعه ام در این درس به چه میزان بود؟

2-تعداد تست کافی بود یا خیر؟

3-روش مطالعه من درست واصولی بود؟

4- منبع مطالعه ام درست بود یا خیر؟

 البته برخی از اوقات به جواب درستی از این سوالات نمیرسیم. چون ممکن است درآن شرایط در وضعیت روحی مناسبی نباشیم . استرس نیز گاهی اوقات می تواند مانع این موضوع شود.بنابراین گاهی دانش آموزان با ذهنیت نادرست به تست ها پاسخ می دهند. شاید درسی را کامل مطالعه کرده باشیم ولی چون اعتماد به نفس کافی نداریم با این تفکر که نمیتوانیم درصدخوبی کسب کنیم سرجلسه برویم واغلب هم این اتفاق می افتد. 

تحلیل آموزشی راابتدا از اختصاصی ها شروع می کردم. تمامی سوالات را دقیق بررسی می کردم و نکات مهم را در دفترم یادداشت می کردم.  من در آزمون ها بی دقتی زیاد داشتم. سوالاتی که بی دقتی کرده بودم و نیز دلیل بی دقتی ام را می نوشتم وتاآزمون بعدی بارها مرورمی کردم تا دوباره در دام این گونه سوالات نیفتم .تست های کانون برایم خیلی ارزشمند بود.چون تک تک سوالات حاوی نکات مهم وکلیدی بود ومن بعد از آزمون تا روز کنکور بارها تست ها و نکاتشان را مرور می کردم واین کار خیلی باعث پیشرفت من، خصوصا درزیست شناسی شد.

 

نقاط قوت خودرا دردروس اختصاصی وعمومی بیان کنید.

در عمومی ها درس عربی ودر اختصاصی ها درس زیست شناسی نقطه قوت من بود.

 روش مطالعه من در درس عربی به این شکل بود که اول مرور کلی برروی کتاب درسی داشتم. سپس سراغ درس نامه کتاب کار می رفتم و سعی می کردم قواعد را خیلی خوب یادبگیرم. برروی کاغذی می نوشتم و قواعد را باتمام جزئیات و نکات به خودم توضیح می دادم و دو منبع برای این درس داشتم که هردو را 3بار کار کردم . همچنین یک دفترچه داشتم که نکات ریز وترکیبی ومهم ومطالبی که فراموش می کردم را یادداشت می کردم و در دوران جمع بندی بارها مرور کردم واین باعث شد درکنکوربتوانم از این درس درصد 94.8 را کسب کنم . 

من در درس زیست شناسی اول کتاب درسی رامطالعه می کردم وسپس سراغ تست می رفتم. روش تحلیل تست ها به این صورت بود که اول پاسخنامه را مطالعه می کردم وبلافاصله به سراغ کتاب درسی می رفتم ونکته ی  مربوطه را در همان قسمتی که سوال طراحی شده بود می نوشتم و نیز همان مطلب را از روی کتاب درسی دوباره می خواندم.  این بار با درک بالاتری کتاب درسی را متوجه می شدم . من به شکل های کتاب درسی خیلی دقیق توجه می کردم و خودم سوال طراحی می کردم وسعی می کردم تا حد ممکن بیشتر ذهنم را درگیر کنم تا به خوبی یادبگیرم. همچنین کتاب درسی را بارها مرور کردم.

 

درسال دوم که برای کنکور می خواندید به سال قبل فکر کردید که ای کاش سال قبل با این کیفیت می خواندم؟

 بعد از کنکور اشتباهات وکم کاری هایم رایادداشت کردم. مثلا من سال اول به عمومی ها خصوصا زبان انگلیسی اهمیت ندادم ودر کنکور به شدت ضربه خوردم. یا اینکه مباحثی که نقطه ضعفم بود را نمی خواندم و همچنین تمرکزم برروی خواندن درسنامه بود وتست کمتری کار می کردم . درسال دوم تمامی کم کاری هایم را جبران کردم و تست خیلی زیاد کار می کردم درواقع دانش آموزان باید بدانند با مطالعه درس نامه می توان به میزان کمی به تسلط رسید واکثر یادگیری با زدن تست اتفاق می افتد . سال دوم ،  دو سوم زمان خود رابه تست وتنها یک سوم را به مطالعه ی درس نامه اختصاص می دادم .سال دوم به خودم می گفتم کاش همه ی این هارا پارسال رعایت می کردم.

 

از چه منابعی از کانون استفاده می کردید و چه ویژگی هایی داشتند؟ 

من از کتاب های سه سطحی وزرد عمومی استفاده می کردم. کتاب های سه سطحی گلچین سوالات کانون هستند واز سطح مناسبی برخوردار هستند. این کتاب برای دوران جمع بندی نیم سال اول و دوران نوروز بسیارمناسب است. همچنین کتاب های زرد عمومی برای اواخر سال به عنوان مرور دروس عمومی منبع بسیار مناسبی است.

 

چرا نیم سال دوم مهم تراز نیم سال اول است؟

 نیم سال دوم به چند دلیل مهمتراز نیم سال اول است:

1-در نیم سال دوم دانش آموزان تا حدزیادی بر روی خود شناخت پیدا کرده اند واز نقاط ضعف وقوت خود آگاه اند وباید دقیق بدانند برای ادامه راه به چه چیزهایی نیازدارند

2-جدیت دانش آموزان در این نیمسال دو چندان می شود وتلاش وتمرکز افزایش می یابد. پس اگر دانش آموزی نیمسال دوم را از دست بدهد کل کنکور خودرا از دست داده است.

3-در نیمسال دوم دوران طلایی نوروز را داریم که می توان درس هارا تا حدود زیادی مرور کرد و به تثبیت رساند.

 

آیا فکر می کردید چنین رتبه ای کسب کنید وخاطره خود را از زمان اعلام نتایج بیان کنید. 

باتوجه به شناختی که ازخود داشتم حدس می زدم رتبه ام در حدود 1200می شود . روز اعلام نتایج قبل از آمدن نتیجه استرس زیادی کشیدم و حدود دو ساعت بعد از اعلام نفرات برتر، نتایج گذاشته شد. درلحظه دیدن رتبه ام حال عجیبی داشتم. وقتی رتبه ام را به خانواده ام نشان دادم بهترین لحظه زندگی ام بود چون توانسته بودم عزیز ترین افراد زندگیم را عمیقا خوشحال کنم.

 

درپایان کسی هست بخواهید از او تشکر کنید.

 ازپدرومادرعزیزم سپاسگزارم که در این مسیر پشتیبان من بودند. هم چنین ازمشاوردلسوزم که راه را برایم هموارتر کردند کمال تشکر را دارم.

 

اگرتوصیه ای برای دوستان کنکوری خود دارید بیان کنید. 

درطول مسیرم بارها خسته شدم. برخی روزها حتی نمی توانستم یک صفحه درس بخوانم و گاهی بخاطرعذاب وجدان دو سه ساعت می خواندم. اما خودم را بازیابی می کردم و ادامه می دادم. کنکور مسیر آسانی نیست. اما سختی ها دلیل نمی شود اهدافمان را دنبال نکنیم.   بیا نجنگیده نبازیم...

مصاحبه کننده: لیلا محمدی


قهرمان پیشرفت،صالح محسنی، از رتبه ی 17766 تا رتبه ی 1120

Menu