حافظه و علل فراموشی- روانشناسی - صبا مرادی

چند تست و پاسخ تشریحی از درس حافظه و علل فراموشی ویژه آزمون 19 آذر

حافظه و علل فراموشی- روانشناسی - صبا مرادی


سلام و درود خدمت دانش آموزان عزیز

بنده صبا مرادی، دانشجو مشاوره فرهنگیان و رتبه 167 قصد دارم در این مطلب به بررسی 10 تست از مبحث حافظه و علل فراموشی بپردازم. من در کنکور سراسری، روانشناسی  را 95% زدم.

 

  1. حسین اسم بیمارستانی را که در آن به دنیا آمده است، به خاطر نمی آورد. از مادرش میخواهد اولین حرف آن را به عنوان راهنمایی به او بگوید تا به خاطر بیاورد. حسین در کدام مرحله حافظه دچار مشکل شده است؟
  2. 1.رمزگردانی
  3. 2.بازیابی
  4. 3.اندوزش
  5. 4.ذخیره سازی                                                                           

آبی کانون 

2-به ترتیب در مثال های زیر از کدام یک از روش های بهبود حافظه استفاده شده است؟

  1. تفاوت سونامی با خلیج وقوع زلزله در بستر دریاست.
  2. به خاطر سپردن شماره تماس دوستمان به جهت تشابه اعداد آن به تاریخ تولد خود
  3. پرسش از خود درباره مفاهیم و موضوعاتی که در کتاب خوانده ایم.
  4. فهم مطالب و موضوعات جدید با خواندن دوباره متن
  5. 1.تمایز بخشی- بسط معنایی-مرور کارامد- روش پس خبا
  6. 2.تمایز بخشی- استفاده از رمزگردانی معنادار- مرور کارامد- روش پس خبا
  7. 3.بسط معنایی- استفاده از رمزگردانی معنادار- روش پس خبا- مرور کارامد
  8. 4.بسط معنایی-برگردان به زبان خود- روش پس خبا- مرور کارامد

آبی کانون

 

 

3-کدام عبارت با مفهوم«حافظه رویدادی» در ارتباط نیست؟

  1. 1.حافظه مبتنی بر تصاویر ذهنی فرد
  2. 2.تجربه مشخص و دانش اختصاصی مبتنی بر یک مکان و زمان خاص
  3. 3.یادآوری داده ها درباره یک مفهوم با استفاده از بسط معنایی
  4. 4.نوعی فیلم شخصی از دیده ها و شنیده ها

آبی کانون


4- کدام فاصله مرور مطالب، برای کنترل اثر گذشت زمان بر حافظه مناسب نیست؟

  1. 1. 2ساعت
  2. 2. 4 ساعت
  3. 3. 6ساعت
  4. 4. 8ساعت

آبی کانون


5-اگر دانش آموزی محتوای کتاب درسی را به خوبی فرا گرفته باشد، اما هنگام پاسخگویی به پرسش های شفاهی معلم، قادر به بازیابی طبقه بندی شده اطلاعات نباشد، در کدام یک از روش های بهسازی حافظه با مشکل رو به رو است؟

  1. 1.بسط معنایی
  2. 2.ساماندهی مطالب
  3. 3.مرور کارآمد
  4. 4.کاهش اثر تداخل

آبی کانون


6- در فرض ادعای وقوع رویداد خاص به غلط، کدام خطای حافظه شکل گرفته است؟

  1. ناتوانی در بازشناسی اطلاعات
  2. فراموشی
  3. بازشناسی غیرواقعی
  4. تحریف خاطات و افسانه بافی

آبی کانون


7-عبارت زیر در رابطه با کدام یک از روش های بهسازی عملکرد حافظه می باشد؟

«حافظه بدون نظم و انضباط، همانند کتابخانه بدون فهرست نویسی است.»

  1. 1.ساماندهی مطالب
  2. 2.کاهش اثر تداخل  مطالب
  3. 3.پرهیز از همزمانی چند فعالیت
  4. 4.تمایزبخشی

 

آبی کانون

8- رمزگردانی.....پایدارتر از رمزگردانی.......است که اجتماع آنها مربوط به..... از روش های بهبود عملکرد حافظه است.

  1. 1.دیداری-شنیداری-مطالعه چندحسی
  2. 2.شنیداری-معنایی-استفاده از رمزگردانی معنادار
  3. 3.شنیداری-دیداری-بسط معنایی
  4. 4.دیداری-شنیداری-استفاده از سایر اندام های بدن

 

آبی کانون

9-نوع رمزگردانی کدام حافظه، حسی همراه با توجه می باشد و زمان بازیابی این حافظه چقدر است؟

  1. 1.کوتاه مدت- چنددقیقه
  2. 2.کاری-از چند دقیقه تا آخر عمر
  3. 3.حسی-حدود نیم ثانیه
  4. 4.بلند مدت- از چند دقیقه تا آخر عمر

آبی کانون

 

 

10- به ترتیب «طراحی سوال کلیدی از متن» و «بیان جواب های سوالات و دوباره خوانی متن» به کدام مراحل روش پس خبا اشاره دارد؟

  1. 1.دومین مرحله – چهارمین مرحله
  2. 2.چهارمین مرحله – دومین مرحله
  3. 3.سومین مرحله – پنجمین مرحله
  4. 4.پنجمین مرحله – سومین مرحله

آبی کانون

پاسخنامه

1-گزینه 2

یکی از مشکلاتی که در مرحله بازیابی ممکن است صورت گیرد، پدیده نوک زبانی است.

2-گزینه3

مثال های بیان شده به ترتیب به روش بسط معنایی- استفاده از رمزگردانی معنادار- روش پس خبا- مرور کارامد اشاره دارند.

3-گزینه 3

حافظه رویدادی، دربرگیرنده تجربه مشخصی است که به یک زمان و مکان مشخصی مربوط می شود. بسط معنایی درباره یک مفهوم در حافظه معنایی صورت می پذیرد.

4-گزینه 4

برای کنترل اثر گذشت زمان، نباید فاصله مرور مطالب بیشتر از شش یا هفت ساعت باشد.

5-گزینه 2

منظور از ساماندهی، نظم بخشی و قفسه بندی (طبقه بندی) اطلاعات است. حافظه بدون نظم و انضباط هم چون کتابخانه بدون نظم است که پیدا کردن کتاب ها (اطلاعات) در آن  با مشکل مواجه است.

 

6-گزینه 3

یکی از رایج ترین خطاهای اضافه کردن، بازشناسی یا یادآوری غیرواقعی رویداد اتفاق نیفتاده است که فرد به غلط ادعا می کند آن رویداد خاص قبلا اتفاق نیفتاده است.

7-گزینه 1

عبارت«حافظه بدون نظم و انضباط، همانند کتابخانه بدون فهرست نویسی است.»، در ارتباط با ساماندهی مطالب از روش های بهسازی حافظه است.

8-گزینه1

رمزگردانی دیداری از رمزگردانی شنیداری پایدارتراست و اجتماع آنها مربوط به مطالعه چندحسی از روش های بهبود عملکرد حافظه است.

9-گزینه 1

نوع رمزگردانی حافظه کوتاه مدت، حسی همراه با توجه می باشد و زمان بازیابی در آن چنددقیقه است.

10-گزینه 1

طرح سوال های کلیدی از متن، دومین مرحله روش پس خبا است. (سوال کردن)

بیان جواب ها و دوباره خوانی متن، چهارمین مرحله روش پس خبا است. (به خود پس دادن)

 

  1. موفق باشید.
منبع :

Menu