هویت ایرانی- جامعه شناسی دهم و دوازدهم- فاطمه ذبیحی

تست‌های جامعه شناسی مطابق آزمون 19 آذر از جامعه شناسی دهم و دوازدهم

هویت ایرانی- جامعه شناسی دهم و دوازدهم- فاطمه ذبیحی

سلام من فاطمه ذبیحی هستم دانشجوی حقوق دانشگاه تبریز و امروز در خدمتتونم با 10 تست و پاسخ تشریحی از جامعه شناسی دهم و دوازدهم.


۱ - از نظر فارابی حقیقت با کدام معیار تعیین و با چه ابزاری شناخته می شود ؟

۱ ) اراده ی انسان - تجربه و عقل 

۲ ) اراده ی الهی - تجربه و عقل 

۳ ) اراده ی الهی - عقل و وحی 

۴ ) اراده ی انسان - وحی و تجربه 


پاسخ : گزینه ی سه ؛ از نظر فارابی حقیقت با اراده ی الهی تعیین و با کمک عقل و وحی شناخته می شود .

۲ - ایران سرزمینی است که ...... قدمت دارد و هویت ایرانی قبل از ظهور اسلام هویتی ........ و ........ و در مواردی ......... بود .

۱ ) هفت هزار سال - سکولار - اساطیری - مشرکان 

۲ ) هفت هزار سال - توحیدی - دینی - آمیخته به آموزه های اساطیر 

۳ ) پنج هزار سال - زرتشتی - دینی - آمیخته به آموزه های اساطیر 

۴ ) پنج هزار سال - سکولار - دنیوی - مشرکان 


پاسخ : گزینه ی دو

۳ - به آن دسته از فعالیت های روزمره که برای تهیه و تولید وسایل ضروری زندگی و رفع نیازهای ........ و ......... خود و دیگران انجام می دهیم ......... می گویند .

۱ ) فردی - اجتماعی - فعالیت اقتصادی 

۲ ) مادی - معشیتی - کنش اقتصادی 

۳ ) مادی - معنوی - نهاد اقتصاد 

۴ ) معشیتی - حیاتی - کنش اجتماعی 


پاسخ : گزینه ی دو ؛ کنش های اقتصادی برای رفع نیاز های مادی و معشیتی انجام می شوند .

۴ - کدام مورد مربوط به معیار های دسته بندی نظام های سیاسی از نظر ارسطو نیست ؟

۱ ) تاثیرگذاری یک فرد و تصمیم گیری بر مدار احکام و قوانین الهی 

۲ ) تاثیرگذاری اقلیت و تصمیم‌گیری بر اساس نظریات اکثریت مردم و خواسته های ان ها 

۳ ) تاثیر گذاری اقلیت و تصمیم گیری حاکمان بر اساس خواسته ها و اغراض شخصی 

۴ ) تاثیرگذاری اکثریت و تصمیم گیری حاکمان بر مدار حقیقت و فضیلت و با موازین عقلی 


پاسخ : گزینه ی یک ؛ ارسطو به معیار احکام و قوانین الهی برای تصمیم گیری های سیاسی اشاره ای نکرده است . این ملاک مربوط به دیدگاه فارابی است .

۵ - کدام گزینه مربوط به ویژگی های گروه دو نفره نیست ؟

۱ ) چیزی غیر از اعضایش نیست و هیچ واقعیتی فراتر از اعضای خود ندارد . 

۲ ) فرد تنها با فرد رابطه دارد و خبری از رابطه ی فرد با گروه نیست . 

۳ ) کناره گیری هر یک از اعضایش باعث نابودی گروه می شود . 

۴ ) یک نفر از آن ها می تواند نقش واسطه و و داور داشته باشد . 


پاسخ : گزینه ی چهار ؛ در گروه های دو نفره امکان وجود نقش واسطه گری وجود ندارد زیرا اگر یکی داور و واسطه گر شود دیگر دو نفر وجود ندارد تا داور و واسطه گر بین آن ها باشد .

۶ - نویسندگان کتاب های (( غرب زدگی - فطرت - بازگشت به خویشتن )) به ترتیب کدام هستند ؟

۱ ) دکتر شریعتی - شهید مطهری - جلال آل احمد 

۲ ) شهید مطهری - دکتر شریعتی - جلال آل احمد 

۳ ) جلال آل احمد - شهید مطهری - دکتر شریعتی 

۴ ) جلال آل احمد - دکتر شریعتی - شهید مطهری 


پاسخ : گزینه ی سه

۷ - جهان های اجتماعی مختلف بر اساس ......... تعاریف متفاوتی از  ......... دارند .

۱ ) هویت دنیوی خود ، دانش عمومی 

۲ ) هویت فرهنگی خود ، دانش علمی 

۳ ) هویت دنیوی خود ، دانش علمی 

۴ ) هویت اجتماعی خود ، دانش عملی


پاسخ : گزینه ی دو

۸ - کدام یک از متفکران زیر، معتقد بودکه پدیده های معنادار را نمی توان مانند پدیده های طبیعی از طریق حواس مطالعه کرد ؟

۱ ) ویلهلم دیلتای 

۲ ) اگوست کنت 

۳ ) کارل مارکس 

۴ ) ماکس وبر


پاسخ : گزینه چهار 

۹ - این عقیده که پدیده های معنادار را نمی توان از طریق حواس بررسی کرد مربوط به کدام رویکرد اجتماعی است ؟

۱ ) پوزیتیویستی 

۲ ) تفهمی 

۳ ) انتقادی 

۴ ) هیچ کدام 


پاسخ : گزینه دو ؛ رویکرد تفهمی معتقد است که پدیده های معنادار را نمی توان از طریق حواس بررسی کرد .

۱۰ - گزینه صحیح را مشخص کنید .

۱ ) دانش عمومی بخشی از ذخیره دانشی است . 

۲ ) دانش عمومی حاصل از زندگی است . 

۳ ) دانش عمومی مجموعه ای از آگاهی های مشترک افراد یک جامعه است . 

۴ ) همه ی موارد 


پاسخ : گزینه ی چهار ؛ هر سه گزینه در مورد دانش عمومی صحیح هستند .

منبع :

Menu