حافظه و علل فراموشی- روانشناسی یازدهم- فاطمه ذبیحی

درسنامه ای کوتاه از روانشناسی درس حافظه و علل فراموشی به قلم فاطمه ذبیحی

حافظه و علل فراموشی- روانشناسی یازدهم- فاطمه ذبیحی

دوستان خوب کنکوری سلام من فاطمه ذبیحی هستم دانشجوی حقوق تبریز و در این مطلب میخواهم به بررسی نکات مهم روان شناسی درس حافظه و علل فراموشی مطابق آزمون 19 آذر بپردازم.

مراحل سه گانه حافظه : 

۱ ) رمزگردانی : گام به حافظه سپردن را رمزگردانی گویند . رمزگردانی به صورت های مختلف صورت می گیرد . این مرحله در کودکان و بزرگسالان متفاوت است . کودکان به صورت جزء به جزء اطلاعات‌ را رمزگردانی می کنند . رمزگردانی جزء به جزء شامل جزئیات یک موضوع یا رویداد است .در این رمزگردانی امکان خطا بیشتر است به همین دليل به حافظه ی کوکان نمی توان اعتماد کرد . بزرگسالان‌ به صورت کلی و خلاصه رمزگردانی می کنند . رمزگردانی کلی در برگیرنده خلاصه موضوع است . 

نکته : رمزگردانی به انواع شنیداری ، دیداری و معنایی 

تقسیم می شود . 

۲ ) ذخیره سازی : نگهداری اطلاعات ، ذخیره سازی یا اندوزش نام دارد . زمان ذخیره سازی اطلاعات متفاوت است . براساس زمان ذخیره سازی می توان خاطرات را درجه بندی کرد . 

۳ ) بازیابی : آخرین مرحله حافظه یعنی به خاطر آوردن اطلاعات ذخیره شده ، بازیابی نام دارد . در بازیابی ، اطلاعاتی از حافظه فراخوانده می شود . برخی با اینکه رمزگردانی خوبی دارند و اطلاعات را برای مدت زمان طولانی در ذهن نگهداری می کنند ، اما نمی توانند آنها را از حافظه بیرون بیاورند . پدیده ی نوک زبانی زمانی اتفاق می افتد که فرد جواب سوال را بداند ولی نتواند به آن پاسخ بدهد که در این صورت در مرحله ی بازیابی مشکل دارد . بازیابی اطلاعات از حافظه به نشانه های آن اطلاعات وابسته است . هر چه نشانه بیشتری داشته باشیم بازیابی بهتری انجام می شود . در پدیده نوک زبانی نیز گفتن اولین کلمه یکی از نشانه های مرتبط به آن بوده است .

منبع :

Menu