گفت و گوی حمید مینایی با قهرمان پیشرفت سیدعلی حجازی

علاقه­ مند نشدم ؛ علاقه­ مند بودم! از دوران طفولیت با آرزوی پزشکی درس خوندم و پرقدرت و با اراده تمام بدون اندکی شک در هدفم ، تلاش کردم تا به اینجا رسیدم...

گفت و گوی حمید مینایی با قهرمان پیشرفت سیدعلی حجازی


 سیدعلی حجازی در یک نگاه

شهرستان : عجب شیر

سال‌های حضور در کانون: چهارم تا ششم ابتدایی و دهم ، یازدهم ، دوازدهم و یک سال فارغ التحصیلی به‌مدت 7 سال

رتبه‌ی سال 99 : 4963 تجربی منطقه3

رتبه‌ی سال 1400:  1027 تجربی منطقه3

میانگین تراز: 6191

رشته‌ی قبولی: پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارومیه 

تحصیلات و شغل پدر: لیسانس،  دبیر علوم تجربی دوره اول متوسطه

تحصیلات و شغل مادر: لیسانس، خانه دار

سال 99 :   فارسی 17 ، عربی 75 ، دینی 57 ،  زبان 14 ،   ریاضی 23 ،  زیست 59 ،  فیزیک 32 ،  شیمی 39 

سال 1400:   فارسی 51 ، عربی 79 ، دینی 84 ، زبان 38 ، ریاضی 30 ، زیست 76  ، فیزیک 21 ، شیمی 42

  

مهم‌ترین ویژگی آموزشی (شخصیت آموزشی) شما چیست؟

اراده فولادین در رسیدن به هدف و علاقه مورد نظر، مهم ترین ویژگی من هستند .


پدر و مادر چگونه با شما همراهی می‌کنند؟

در رسیدن به هدف مورد نظر باید در حد امکان عوامل محیطی برای شخص کنکوری متعادل و مناسب برای مطالعه باشد که پدر و مادر عزیزم همواره مراقب این امور و همراه من تا کنکور بودند و شرایط را برای آرامش من مهیا کردند که واقعا سپاس­گذار زحمات آنها هستم و خواهم بود.

 

مهم‌ترین ویژگی آزمون‌های برنامه‌ی ای کانون چیست؟

این که داوطلب با نگاه به برنامه کلی،  تمام مسیر پیش رو تا کنکور را واضح و دقیق مشاهده می کند و مطمئن هست که کل بودجه بندی کنکور را پله پله طی خواهد کرد و به اندازه کافی ایستگاه های جبرانی برای جبران کم کاری های احتمالی یا تقویت نقاط ضعف خاص وجود دارد و تا کنکور مرور های لازم رو انجام خواهد داد تا مطالب رو فراموش نکند.


کانون چه دستاوردهای مهمی برایت داشت؟

نظم و دقت و افزایش سرعت عمل

 

تحلیل آزمون را به چه صورتی انجام می دادی؟ آیا استراتژی خاصی داشتی؟

من به پیشنهاد پشتیبانم آقای صادقیان یک کلاسور طبقه بندی شده و منظم، طبق بودجه بندی آزمون های کانون، داشتم که همه مطالبی رو که از مطالعه درس نامه های کتاب های کمک آموزشی و کتاب های درسی یاد می گرفتم و روش های میان بر خودم و تیپ بندی های شخصی خودم را به صورت کاملا خلاصه شده در این کلاسور می نوشتم. بعد از هر آزمون تمامی سوالاتی که اشتباه پاسخ داده ام و سوالاتی که به علت کمبود وقت نزدم و حتی تیپ جدید سوالات رو که تا حالا مشابه آن را ندیده بودم را، نوشته و همیشه پنجشنبه قبل از هرآزمون ، این کلاسور طلایی رو مرور می کردم. سال 99 تحلیل آزمون رو با این کیفیت انجام نمی دادم ولی امسال برای تحلیل آزمون از خود آزمون بیشتر وقت می گذاشتم و تا کل آزمون رو به طور کامل یاد نگرفته بودم و یادداشت های لازم رو انجام نداده بودم دفترچه آزمون رو رها نمی کردم.  به نظرم یکی از مهم ترین کارهای امسال من که باعث موفقیت شد همین تحلیل کامل آزمون ها و کلاسور طلایی بود که در دوران جمع بندی ، کل کنکور رو خیلی راحت و بدون استرس و منظم مرور کردم. چون مطمئن بودم کنکور چیزی جز همین آموخته های من نیست.

 گفت و گوی حمید مینایی با قهرمان پیشرفت سیدعلی حجازی

سبک برنامه ریزی روزانه ات چگونه بود؟

من هر هفته آزمون کانون را شرکت می کردم  پنج شنبه هفته اول آزمون هدف گذاری و پنج شنبه هفته دوم آزمون مشابه پارسال و جمعه آزمون اصلی. همیشه سعی می کردم هفته اول ، تمام مباحث برنامه راهبردی رو بخوانم و تست های آموزشی بزنم. همین جا به شما هم توصیه می کنم که تست های منابع خود را به صورت مضربی بزنید. هفته اول بعد از مطالعه کامل کتاب و درس نامه و خلاصه نویسی و یادداشت برداری های لازم ، به صورت یک در میان تست آموزشی می زدم . پس از اتمام منبع اولم ، سراغ کتاب های سه سطحی می رفتم و تا سه شنبه این تست ها هم تمام می شد و حالا چهارشنبه تست های نشان دار را دوباره کار می کردم و پنجشنبه آزمون مشابه سال قبل را کار کرده و هم کلاسور طلایی ام رو مرور می کردم. جمعه با اجرای کامل شرایط کنکور آزمون می دادم و بعد از ظهر نیز به طور کامل تحلیل می کردم.

 

نظر شما در بخش قهرمانان پیشرفت در سایت کانون  چیست؟ 

همیشه بعد از آزمون این بخش رو کامل می خوندم. چون با خواندن این بخش انگیزه و اراده ام مضاعف می شد مخصوصا وقت هایی که در آزمون ها افت می کردم و حالم خوب نبود و بعضا از تجربه های دوستان استفاده می کردم و با انرژی بیشتری حرکت به سمت هدف رو ادامه می دادم و همیشه می گفتم ان شاءالله سال بعد خودم قهرمان پیشرفت خواهم شد و شدم 


چطور شد که به رشته‌ی تجربی علاقه‌مند شدی؟

علاقه­ مند نشدم ؛ علاقه­ مند بودم!  از دوران طفولیت با آرزوی پزشکی درس خواندم و پرقدرت و با اراده تمام بدون اندکی شک در هدفم ، تلاش کردم تا به اینجا رسیدم.


از کدام کتاب‌ کانون استفاده می‌کردی؟ مزیت این کتاب ها چه بود؟

کتاب های آبی و کتاب های سه سطحی. طبقه بندی بودن تست های کتاب های آبی و درس نامه کم حجم و مفید بودن کتاب های سه سطحی از مزیت های این کتاب ها است.

کتاب های سه سطحی. کم حجم بودند و  با توجه به کیفیت بالا و تنوع بی نظیر و دیدگاه های جدید و ناب به مباحث کنکور، از مزیت های مهم این سری کتاب هاست. با توجه به بیشتر شدن سوالات خلاقانه در کنکورهای 99 و 1400 استفاده از این کتاب به عنوان منبع دوم بسیار حائز اهمیت است.

 

میانگین ساعت مطالعه‌تان چگونه بود؟ 

به نظر من مهم تر از کمیت ساعت مطالعه ، کیفیت آن است. ممکن است 4ساعت مطالعه یک شخص بهتر از 8ساعت مطالعه فرد دیگر باشد. به طور کلی قبل از عید 8 الی 10 ساعت و بعد از عید 10 الی 12 ساعت و در دوران تورق سریع حدود 13 ساعت میانگین ساعت مطالعه من بود.


تعادل مطالعاتی هم داشتید؟

از اول مهر تا خود کنکور هر روز همه درس های کنکور به صورت منظم و متعادل در برنامه ام وجود داشت و فقط چون در درس های دینی و عربی عملکردم بهتر بود اکثرا یک درمیان در برنامه ام قرار می دادم. و این تعادل در همه درس ها مهم است و از فراموشی مطالب و پسرفت در دروس خاص جلوگیری خواهد کرد.

   

جمع بندی نیم سال اول را چگونه انجام دادی؟

اول آزمون هایی جامع از نیم سال اول را از خودم می گرفتم و نقاط ضعف و قوتم مشخص می شد و بعد برای خواندن مباحث اولویت بندی می کردم.

 

 

به‌طور مشخص در چه درسی پیشرفت خاصی داشتی؟

در زبان و ادبیات و ریاضی در سال اول بسیار مشکل داشتم و سخت ترین ها برایم بودند و حتی گاهی درصد هایم در آزمون ها تک رقمی می شدند! ولی امسال با مرور و تست حداکثری و نترسیدن از محک خودم توانستم در حد خودم بالا تر بزنم و حتی مواقعی تونستم در آزمون ها ، این دروس را بالای 80 درصد و حتی 100 بزنم.


در اردیبهشت و بعد از آن دوران جمع‌بندی چه وضعیتی داشتی؟.

چون فارغ التحصیل بودم با وجود اینکه هنوز برنامه راهبردی تمام نشده بود، آزمون های جامع مشابه کنکور رو از اول اردیبهشت شروع کردم و تا آخر خرداد ادامه دادم.

آیا در دوران جمع‌بندی همچنان نقاط ضعفی داشتی که نگرانت کند و ذهنت مشغول باشد؟

خیر. چون دوران جمع بندی ، دورانی برای نگرانی و استرس نیست و داوطلب باید روحیه خود را در بهترین شرایط حفظ کند و سعی به تثبیت و مرور مطالب آموخته شده کند.


روز کنکور چگونه گذشت؟ 

طبق برنامه ریزی و کارهایی که همیشه در آزمون های شبیه ساز کنکوری که در خانه و یا نمایندگی کانون شهرمان در دو ماه آخر به دفعات زیاد (حدود 30 بار) انجام داده بودم سر جلسه کنکور اصلی نیز به همان شکل حاضر شدم چون دیگر کنکور دادن برایم عادی شده بود .در دوران جمع بندی هرگونه سوالات آسان و سخت رو کار کرده بودم و برای هرشکل از کنکور آماده بودم. البته کمی استرس در چنین شرایط حساسی به نظرم طبیعی است.

 

دفترچه سوالات کنکور را به چه صورت پاسخ دادید؟

طبق ترتیب شخصی همیشگی خودم با عربی شروع کردم (چون نسبت به بقیه بهتر بودم) بعد دینی بعد زبان و در آخر ادبیات. چون طبق چندین کنکوری که کار کرده بودم می دانستم که ادبیات همیشه سخت طراحی می شود و همچنین چون در اول دفترچه هست ، طراح کنکور نهایت سعی خود را خواهد کرد تا ذهن دانش آموز را درگیر کند و در میزان پاسخ دهی به بقیه دروس عمومی اثر منفی خواهد گذاشت. در دفترچه اختصاصی طبق همان ترتیب همیشگی خودم با ریاضی شروع کردم و دیدم که سوالات ریاضی غیر معقول و خارج از عرف معمولی کنکوراست و برخلاف بقیه خوشحال شدم و فهمیدم که درصد کم برای ریاضی کافیست. بعد سراغ شیمی سپس زیست رفتم و در آخر فیزیک رو پاسخ دادم .

  

توصیه‌ات به دانش‌آموزان کنکوری چیست؟

روشن و قطعی بودن هدف نقطه‌ی شروع تمام موفقیت‌هاست و بااراده و انگیزه کامل به سمت آن بروید. پایین و بالا شدن ترازهای آزمون ها چیز طبیعی است. من در هیچ آزمونی غایب نبودم و به شما هم توصیه می کنم  به هیچ عنوان در آزمون ها غیبت نکنید حتی اگر مباحث را کامل تمام نکرده باشید و یا در مبحثی خاص ضعیف باشید. همچنین هیچ وقت ناامید نشوید. به نظر من موفقیت ، پاداش افراد شکست خورده ای است که ناامید نشده اند.

 

درپایان از چه کسی می خواهید تشکر کنید؟

اول از همه از خدا ، از پدر و مادر همیشه همراهم ، از پشتیبان و دوست دلسوزم آقای صادقیان ، همه عوامل نمایندگی کانون عجب شیر ، مدیر و معاونین و دبیران گرانقدر دبیرستان علامه حلی عجب شیر.

مصاحبه کننده: حمید مینایی 


قهرمان پیشرفت، محدثه ملکی، از رتبه ی 6386 تا رتبه ی 944

قهرمان پیشرفت، پوریا دادورنژاد، از رتبه ی 13125 تا رتبه ی 586

قهرمان پیشرفت، محمدرضا ویسی، از رتبه ی 2278 تا رتبه ی 743

Menu