گفت و گوی محدثه غلامی با قهرمان پیشرفت محمدرضا ویسی

سال 99 بعد از اتمام جلسه کنکور حس خوبی نداشتم و می‌دانستم که نتیجه مطلوب خود را کسب نمی‌کنم ...

گفت و گوی محدثه غلامی با قهرمان پیشرفت محمدرضا ویسی

محمدرضا ویسی در یک نگاه

نام شهر: لردگان

نام مدرسه: نمونه دین و دانش

رتبه‌ی سال 99: ۲۲۷۸

رتبه‌ی سال 1400: ۷۴۳

سال‌های حضور در کانون: 2 سال

رشته‌قبولی: پزشکی دانشگاه اصفهان

تحصیلات و شغل پدر: معلم، لیسانس

تحصیلات و شغل مادر: خانه‌دار، دیپلم

 

دلیل اینکه برای یک سال دیگرپشت کنکور ماندید چه بود؟

سال ۹۹ بعد از اتمام جلسه کنکور حس خوبی نداشتم و می‌دانستم که نتیجه مطلوب خود را کسب نمی کنم بعد از انتشار کلید های دبیران مطرح از سایت کانون درصدهای همه درس هایم را حساب کردم تا مطمئن شوم .با بررسی درصد هایم متوجه شدم که به هدفم نمی رسم. پس قبل از اعلام نتیجه اولیه کنکور سراسری راجع به این موضوع فکر کردم که آیا می توانم یک بار دیگر این مسیر را طی کنم یا نه. سرانجام به این نتیجه رسیدم که یک بار دیگر فرصت خود را امتحان کنم و خودم را برای کنکور سال بعد آماده کنم. اما چون کنکورسال99 به تعویق افتاده بود و من هم تا پایان مرداد داشتم درس می خواندم  و خسته بودم،  ترجیح دادم مدتی استراحت کنم .با رتبه سال اول هم می توانستم رشته های خوبی قبول شوم اما این رتبه اصلاً متناسب با تلاشی که کرده بودم نبود. این برای من خیلی سخت بود که این رتبه را بپذیرم. مطمئن بودم که اگر امسال دوباره تلاش نکنم این موضوع مرا در مراحل بعدی زندگیم آزار می دهد که چرا یک بار دیگر برای هدفم تلاش نکردم این موضوع خیلی مرا مصمم کرد که با وجود آگاهی از سختی های مسیر کنکور این مسیر را دوباره انتخاب کنم.

 

نظر خانواده برای اینکه دوباره کنکور بدهید چه بود؟ چگونه شما را در این سال همراهی کردند؟

 من تصمیم خودم را قبل از اعلام رتبه ها گرفته بودم. من با شناختی که در مسیر کنکور کسب کردم با بررسی درصد های کنکورسال99،توانستم رتبه ام را حدس بزنم و این موضوع خیلی برایم جالب بود که توانستم با تقریب مناسبی رتبه ام را قبل از اعلام نتایج پیش بینی کنم.سعی کردم همه جوانب را در نظر بگیرم اما با خانواده خود تصمیمم را در میان گذاشتم و سرانجام خانواده هم راضی شدند و به من روحیه دادند که سال بعد می توانم موفق شوم. 

 گفت و گوی محدثه غلامی با قهرمان پیشرفت محمدرضا ویسی

فکر می‌کنید چه دلیلی داشت که سال اول موفق نشدید؟

برای کنکور سال ۹۹من تنها کنکور نظام جدید یعنی سوالات کنکور ۹۸ را بررسی کردم و دیدگاه من از کنکور سراسری ۹۹ مشابه کنکور ۹۸ بود احساس می کردم که کنکور امسال هم کنکور متعادلی خواهد بود. اما سر جلسه آزمون با کنکوری دشوار روبرو شدم که از قبل پیش بینی اش را نکرده بودم. سوالات درس ادبیات و زیست شناسی خیلی برایم چالش برانگیز بود که این باعث شد کنترل درستی روی زمان خود نداشته باشم و حتی در درس هایی که نقاط قوتم بود، درصد مطلوبی کسب نکنم.

 

امسال با چه چالش‌هایی روبه‌رو بودید؟

تقریباً از اوایل آبان ماه مطالعه دوباره را شروع کردم من که تقریبا دو ماه از درس فاصله داشتم شروع کردن دوباره کمی برایم سخت بود و برخی عادت های درسی که سال قبل در وجودم نهادینه شده بود کمرنگ تر شد و اوایل، درس خواندن برایم سخت بود و کمی زمان برد تا دوباره عادت های خودم را بسازم.

و دیگر این که من برای سال ۹۹ همه درس ها را یک بار به طور کامل مطالعه کرده بودم سال دوم که می‌خواستم درس ها را مطالعه کنم تکراری بودن مطالب به ویژه در درس زیست من را کمی اذیت می‌کرد و ادامه دادن را برایم سخت می‌کرد. مطالب قاعدتاً تکراری بودند اما سعی کردم تست‌های جدید کار کنم به مرور که تست های جدید کار کردم با مطالب جدیدی از کتاب آشنا شدم و این باعث شد که کتاب‌های درسی را به شکل فعال تری مطالعه کنم.

 

در کنکور درصد 95 را در درس عربی کسب کردید. روش مطالعه شما در این درس چگونه بود؟

عربی کنکور امسال را ۹۵ درصد پاسخ دادم و عربی جزء نقاط قوتم بود در درس عربی قواعد بسیار مهم هستند به طوری که در پاسخگویی به ۲۰ از ۲۵ تست عربی کنکور قواعد دخیل هستند من می‌دانستم که کلید دستیابی به یک درصد بالا در درس عربی تسلط روی قواعد است سعی می‌کردم که قواعد را به خوبی یاد بگیرم و تحلیل کنم برای درس عربی برنامه بلندمدت داشتم و تقریباً هفته‌ای سه درک مطلب کار می‌کردم و به صورت یک روز در میان هم تست ترجمه کار می‌کردم سوالات عربی آزمون های کانون هم بعد از کنکور مهمترین منبع من در درس عربی بود به نظرم شبیه ترین درس عمومی کانون به کنکور سراسری سوالات درس عربی است.

 

اگر در درسی نحوه مطالعه را تغییر داده اید بگویید که این تغییر به چه صورت بوده است؟

زیست کنکور ۹۹ برای چالشی بود و با اینکه وقت زیادی سر جلسه به این درس اختصاص دادم نتوانستم درصد مطلوبی کسب کنم.سال اول بیشتر تست کار می کردم و به متن کتاب درسی توجه زیادی نداشتم. سال دوم سعی کردم که هم تست به اندازه کافی کار کنم و هم به متن کتاب درسی توجه لازم را داشته باشم بسیاری از سوالات کنکور چالشی بودند اما تسلط روی متن کتاب می توانست از این چالش کم کند چرا که برخی از گزینه های سوالات کنکور دقیقا متن کتاب بودند سال دوم سعی کردم که به متن کتاب درسی توجه بیشتری داشته باشم و نهایتاً هم درصد مطلوبی در درس زیست کنکور کسب کردم.

 

چطور با کانون آشنا شدید؟ به چه دلیل به کانون آمدید؟ از چه سالی عضو کانون بودید؟ مهمترین ویژگی های آزمون های کانون که برای شما مفید بود را توضیح دهید.

مهمترین موضوعی که باعث شد در آزمون های کانون شرکت کنم برنامه منسجم و حساب شده کانون بود که پیش رفتن با این برنامه مناسب، به من احساس آرامش بیشتری می‌داد به همین خاطر از ابتدای تابستان سال دوازدهم در آزمون های کانون شرکت می‌کردم .سال بعد هم که می خواستم دوباره برای کنکور درس بخوانم چون آزمون ها غیرحضوری بود می خواستم در هیچ آزمونی شرکت نکنم و خودم پیش بروم اما بعد از 4هفته درس خواندن متوجه شدم که آزمون دادن به نظم و آرامش ذهنی کمک شایانی می‌کند به همین خاطر برای جلوگیری از بی نظمی احتمالی در ادامه راه آذر ماه در آزمون های کانون شرکت کردم و مطابق با آن پیش رفتم.

   

 برنامه ریزی را در طی دو هفته چگونه انجام می دادید؟

معمولاً برنامه ریزی من به این شکل بود که هفته اول دروس دوازدهم را می‌خواندم و هفته دوم هم دروس پایه. البته دروس عمومی را به شکل موضوعی می خواندم و تقریباً هر روز دو درس عمومی کار می‌کردم دروس اختصاصی هم هر روز ۳ یا ۴ درس اختصاصی در برنامه‌ام داشتم. سال دوم زودتر خسته می شدم و سعی می کردم با تنوع دادن به برنامه روزانه از خستگی ام کم کنم.

 

تحلیل آزمون را چه زمانی آغاز می کردید و به چه مواردی دقت می‌کردید؟

بعد از اتمام آزمون حدود چند ساعت استراحت می کردم و عصر از صفحه شخصی کانون پاسخ تشریحی را دانلود می کردم و به تحلیل می‌پرداختم. در تحلیل آزمون، مجدد تمام سوالات را حل می کردم اما تمرکزم بیشتر روی سوالاتی بود که جواب نداده بودم یا غلط جواب داده بودم. اگر در پاسخ نامه نکاتی بود در کتاب درسی یادداشت می‌کردم و سوالات غلط و نزده را در دفترچه آزمون علامت گذاری می‌کردم و مجدد آنان را طی روزهای بعد حل می کردم.

 

 از چه منابعی از کانون استفاده می کردید؟ چه ویژگی‌هایی داشتند؟

کتاب های سه سطحی کانون کتابهای بسیار مناسبی برای دوران جمع بندی هستند. یک دانش آموز می تواند مطابق با سطحی که دارداز سوالات آن استفاده کند.

  

از چه مطالبی در سایت و مجله آزمون استفاده می‌کردید؟

گاهی مصاحبه با رتبه های برتر را مطالعه می‌کردم و این در پیدا کردن مسیر درست به من کمک کرد سال کنکور جای آزمون و خطا نیست باید با یک راهنمای مناسب مسیر درست را تشخیص داده و با کمترین زمان ممکن بهترین مسیر را یافت و انتخاب کرد

 

 1ز روش های مدیریت زمان استفاده می‌کردید؟ دفتر برنامه ریزی داشتید؟

بله روش زمان های نقصانی را در جلسات آزمون به کار می بردم. وقت آزمون سراسری محدود است و باید حتماً از استراتژی های خاصی برای کنترل زمان سر جلسه استفاده کرد. در حقیقت آزمون کنکور آزمونی تلفیقی از سواد و مهارت است اما به نظر می‌رسد که در کنکورهای اخیر بُعد مهارتی کنکورها بیشتر مطرح هستند و کسی موفق است که مهارت بالایی در کنترل زمان، کنترل روحیه و اعتماد به نفس و...مهارت بالایی داشته باشد اما خیلی از دانش آموزان به این بُعد مهم توجه ندارند و موفقیت در کنکور را صرفا وابسته به سواد می دانند.

  

فکر می‌کردید چنین رتبه ای بگیرید؟روز کنکور مورد خاصی که پیش نیامد؟

با توجه به ترازهایم انتظار رتبه بهتری از رتبه خودم داشتم.در واقع سال ۱۴۰۰ من خود را برا کنکوری دشوار اما آسان تر از  ۹۹ آماده کردم.همین طور هم بود ولی سوالات درس ریاضی بسیار دشوار تر از حد انتظارم بودند و وقتی با سوالات ریاضی روبه رو شدم کمی دچار استرس شدم اما سعی کردم سریع به سراغ سوالات درس زیست بروم و روی سوالات درس ریاضی نمانم هرچند روبه رو شدن با سوالات ریاضی بر روی روحیه ام تاثیر منفی داشت اما سعی کردم روی درس زیست و شیمی آرامش خود را حفظ کنم.


توصیه ای برای دانش آموزان داری؟

توصیه ام به همه دانش آموزان این است که برای داشتن یک عملکرد مناسب برای کنکور ۱۴۰۱ به سطح کنکور۹۹  و۱۴۰۰ توجه کنید.وقتی در کنکور۱۴۰۰ شاهد این موضوع بودیم که ریاضی تا این حد دشوار بود باید خود را برای آزمون های سخت آماده کنیم و از رویایی با سوالات سخت نترسیم اگر قرار باشه شما سراغ سوالات دشوار نروید سوالات دشوار سر جلسه کنکور سراغ شما می آیند. در کنکور نتیجه ای که شما می گیرید به وسعت تلاش شماست و باور کنید کنکور جزء معدود مسیر هایی است که شما می تونید با داشتن یک استعداد متوسط، با تلاش مناسب به موفقیت بزرگ برسید.البته خیلی مهم است که تلاش شما تلاش درست و اصولی باشد.

مصاحبه کننده: محدثه غلامی


قهرمان پیشرفت، فاطمه امرایی، از رتبه ی 2636 تا رتبه ی 944

قهرمان پیشرفت، متین عالی فر، از رتبه ی 6226 تا رتبه ی 663

قهرمان پیشرفت، مریم جهانبخش، از رتبه ی 3345 تا رتبه ی 825

Menu