گفت و گوی آرش فتحعلی با قهرمان پیشرفت محمدرضا افشاری

بعد از دیدن نتیجه‌ی کنکورم فکر نمی‌کردم اوضاع انقدر خراب باشد، فکر می‌کردم نتیجه‌ی بهتری بگیرم بنابراین تصمیم گرفتم خودم را برای کنکور 1400 آماده کنم...

گفت و گوی آرش فتحعلی با قهرمان پیشرفت محمدرضا افشاری

محمدرضا افشاری در یک نگاه

نام شهر:  رشت ( گیلان)

نام مدرسه: استعداد درخشان میرزاکوچک خان

رتبه‌ی سال 99: 9101 منطقه‌ی 2 ریاضی

رتبه‌ی سال 1400: 367 منطقه‌ی 2 ریاضی

سال‌های حضور در کانون:  دهم ،یازدهم و دوازدهم و یک‌سال فارغ‌التحصیلی به‌مدت 4 سال

رشته‌قبولی: مهندسی کامپیوتر دانشگاه گیلان

تحصیلات و شغل پدر: فوق لیسانس مهندسی کشاورزی،کارمند وزارت کار و رفاه اجتماعی

تحصیلات و شغل مادر: دکتری الهیات و معارف اسلامی،هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان رشت

تعداد خواهر و برادر : 1 برادر کوچکتر کلاس هفتم

 

شما از سال دهم به کانون آمدی، از نظر آموزشی چه وضعیتی داشتید؟

وضعیت درسی خوبی داشتم با معدا 19.86 در سال دهم به کانون آمدم و هر سال پیشرفت کردم،در آرمون های کانون با ترار 6500 شروع کردم. در دهم به 7100 رسیدم و در سال یازدهم به میانگین 7400 رسیدم اما در سال دوازدهم تا قبل عید خوب بودم و بعد از عید افت کردم.


با توجه به اینکه در مدرسه استعداد های درخشان درس می خوندی و رتبه ات 9101 شد ناراحت نشدی؟

خیلی ناراحت شده بودم همه از من انتظار رتبه عالی داشتند اما من می دونستم که آن طور که باید و شاید تلاش نکرده ام در واقع زیاد نا امید نبودم.


چه شد که تصمیم گرفتید دوباره کنکور بدهید؟

بعد از دیدن نتیجه ی کنکورم فکر نمی کردم اوضاع انقدر خراب باشد، فکر می کردم نتیجه ی بهتری بگیرم بنابراین تصمیم گرفتم خودم را برای کنکور 1400 آماده کنم.


نظر پدر و مادرت برای کنکور مجدد چه بود؟

هر دو اتفاق نظر داشتند که من مجدد برای کنکور سال بعد بخونم که در اصل این همراهی برای من قوت قلب شد.

 

از چه زمانی دوباره شروع به درس خواندن کردید؟

تقریباً یک ماه  بعد از اعلام نتایج  و از آبان ماه شروع کردم. بعد از مدتی هم در  آزمون‌های کانون ثبت‌نام کردم و وقتی اولین آزمون را دادم ترازم 6800 شد. در ادامه هم ترازم تا 7000 رسید و در همان بازه ماند.

گفت و گوی آرش فتحعلی با قهرمان پیشرفت محمدرضا افشاری

وضعیت ساعت مطالعه‌ی شما در این سه سال چگونه بود؟

سال گذشته به من می گفتند باید روزی 12 ساعت مطالعه داشته باشم من هم همین کار رو انجام دادم اما بعد از عید کم آوردم و افت کردم مجدد با مشاورم و مدیر مدرسه ام صحبت کردم و ساعت مطالعه ام  به طور میانگین بین 8 تا 9 ساعت بود.


وقتی آزمون‌ها در دوران کرونا  غیرحضوری شد عملکرد شما چگونه بود؟

اوایل زیاد فرقی برایم نمی کرد اما هر چقدر از جو و فضای مدرسه دورتر شدم وضعیت درسی ام افت کرد به خصوص بعد از عید که کامل از شرایط عالی ام دور شدم .سال گذشته به صورت آنلاین امتحان می دادم اما امسال دفترچه را می گرفتم و بعد از آزمون پاسخ ها را وارد سایت می کردم.


تحلیل آزمون‌ها را چگونه انجام می‌دادید؟

 عقیده ی من این بود که اگر تحلیل آزمون انجام ندهم انگار اصلا آزمون نداده ام به همین علت همان روز آزمون تحلیل را انجام می دادم و بین 1.5 تا 3 ساعت تحلیل آزمونم زمان می برد. تحلیل درس ریاضی و شیمی خیلی  زمان گیربودند به  علت اینکه من در این دو درس مشکل داشتم.

  

نمره‌های کنکور شما در هر دو سال چگونه بود؟

سال 99 : فارسی 20، عربی 70، دینی 60،  زبان 55،   ریاضی 21،  فیزیک 64،   شیمی 16 

سال 1400: فارسی 50، عربی 70، دینی 86، زبان 85، ریاضی 22،  فیزیک 89، شیمی 50


استراتژی خاصی برای درس خواندن در سال دوم داشتی؟

من به درس فیزیک علاقه ی زیادی داشتم و المپیاد فیزیک هم شرکت کرده بودم به طور کلی علاقه ی قلبی به این درس داشتم در درس زبان هم چون از کودکی کلاس زبان می رفتم به این درس بسیار علاقمند بودم و همیشه زمان بیشتری رو صرف این دو درس می کردم. چون در درس ریاضی مشکل داشتم می خواستم با درس فیزیک ضعفم رو در ریاضی جبران کنم.

 

با چه روشی فیزیک را می خواندی؟ ساعت مطالعه ات چند ساعت بود و چه میزان تست کار می کردی؟

من به طور مستمر روزی یک ساعت و نیم فیزیک می خواندم و تقریبا روزی 100 تست فیزیک کار می کردم البته تست زدن در درس فیزیک رو از سال یازدهم شروع کرده بودم و روزی 40 تست می زدم اما چون می خواستم درصد بهتری در درسی که بهش علاقه دارم کسب کنم تعداد تست هایم را افزایش دادم.


معمولا افرادی که پایه زبان قوی دارند ترجیح می دهند زبان را کمتر مطالعه کنند و وقت آن را صرف درس دیگری کنند اما شما برعکس این کار را انجام دادید توضیح می دهید؟

 من  هم در سال 99 همچین دیدگاهی داشتم  و کلاس های آیلتس هم شرکت کرده بودم  اما در کنکور غافلگیر شدم و دقیقا از جایی که انتظارش را نداشتم ضربه خوردم و زبان را   55  درصد زدم و حتا از دوستان خودم که زبان ضعیف تری داشتند کمتر زدم.  به همین علت تصمیم گرفتم برای کنکور 1400 تمرکز بیشتری روی زبان داشته باشم تا بتوانم درصد خوبی در این درس کسب کنم.


 در درس شیمی هم پیشرفت داشتی ، روش درس خواندنت در این درس را توضیح دهید؟

من اصلا به درس شیمی علاقه نداشتم  . در سال اول که کنکور دادم فقط جزوه ی معلم را می خوندم اما سال بعد کتاب درسی را هم خواندم و بعد خلاصه نویسی انجام می دادم  و  به توصیه معلم خود کتاب آبی جامع شیمی کانون رو تهیه کردم و تست زدم.  این کتاب با توجه به تغییرات خوبی که داشته خیلی به من کمک کرد وبه جرات می گویم سطح کتاب آبی بسیار خوب و عالی شده است.

 

استراتژی شما برای مرور درس ها چگونه بود ؟

 من یک دفتر به اسم " دفتر اشتباهات" داشتم و  هر تستی که اشتباه می زدم و یا سوالاتی که مشکل آموزشی داشتم را در این دفتر یادداشت می کردم و پنج شنبه هفته ی  اول با  آزمون هدف گذاری  درس های سال دوازدهمم را مرور می کردم و پنج شنبه ی هفته ی دوم  با آزمون مشابه پارسال کل درس هایم را مرور می کردم.

 

در مورد این دو آزمون بیشتر برایمان توضیح بدید؟

 آزمون هدف گذاری موجب می شد بتوانم مطالب سال دوازدهمم را طبقه بندی کنم و با این آزمون وضعیت خودم را بررسی کنم ، این کار انگیزه ی مرا بیشتر می کرد. آزمون مشابه پارسال  موجب می شد هم با دام های آموزشی آشنا بشوم  هم مرور خوبی داشته باشم و هم قلق آزمون دستم می آمد و موجب می شد روز جمعه استرس نداشته باشم.

  

آیا تفاوت معنا داری بین درصد های آزمون هدف گذاری با آزمون اصلی وجود داشت؟

 بله! در آزمون هدف گذاری معمولا درصد پایین تری به دست می آوردم و با پی بردن به نقاط ضعغم و روش های مطالعه ام،  آن را در هفته ی بعد اصلاح می کردم  این کار موجب می شد در آزمون جمعه درصد بالاتری را کسب کنم.

 

من از صحبت با شما نکته ای رو متوجه شدم گویا تعدادپاسخ های اشتباه شما در سال گذشته زیاد بوده در این مورد توضیح می دید؟

سال گذشته  من به تمام تست ها پاسخ  می دادم حتا اگر سوالی را بلد نبودم خودم را مجبور می کردم و آن سوال را پاسخ می دادم اما امسال هدف گذاری چند از 10 انجام دادم و با توجه به شناختی که از خودم در آزمون های هدف گذاری و مشابه پارسال به دست آورده بودم فقط به سوالاتی که بلد بودم پاسخ می دادم و با این تکنیک در جلسه آزمون وقت  هم کم نمیاوردم.

 

آیا دچار نا امیدی هم شدی ؟ چه اقدامی انجام دادی؟

 افکار پوچ همیشه سراغ همه  می آید اتفاقا سراغ من هم آمد اما هر زمان که نا امید می شدم سریعا با پدر و مادر و مدیر مدرسه ام صحبت می کردم و آنها به من آرامش و قوت قلب می دادند. 

 

درباره‌ی جلسه‌ی کنکور توضیح می‌دهید؟ روز کنکور برای شما چگونه بود؟

در جلسه آزمون، ادبیات مطابق انتظارم بود و عربی و دینی هم مشکلی نداشتم و در درس زبان نتیجه ی برنامه ریزی ام را گرفتم و خیلی خوب زدم و روحیه ی زیادی گرفتم.

 

در اختصاصی‌ها چگونه عمل کردید و به سؤالات پاسخ دادید؟

در درس ریاضی غافلگیر شدم سوال اول را حل کردم  اما سوال های بعدی را که نگاه کردم دیدم نمی توانم جواب بدهم و روحیه ام در حال خراب شدن بود که تصمیم گرفتم بقیه را نزنم  و رفتم سراغ درس  فیزیک، تست های فیزیک را که زدم خیلی روحیه گرفتم و با خوشحالی درس شیمی را جواب دادم بعد از درس شیمی تقریبا مطمئن شده بودم که رتبه ی خوبی در کنکور به دست خواهم آورد و با اطمینان خاطر و قوت قلب سراغ درس ریاضی رفتم و توانستم حدود 11 سوال را پاسخ بدهم.

  

توصیه شما به دانش آموزان کنکوری چیست؟ 

توصیه من به کنکوری ها این است که سعی کنند همان سال اول خوب درس بخوانند و نتیجه ی خوبی بگیرند و از عید به بعد را خیلی جدی بگیرند من خودم در این ایام لطمه خوردم و سال بعد هم از همین ایام نهایت استفاده را بردم و نتیجه گرفتم. 


همینطور به افرادی که یک سال پشت کنکور هستند؟

به پشت کنکوری ها هم توصیه می کنم که به حرف دیگران توجه  نکنند چراکه شما در حال ساختن آینده ی خودتون هستید پس برای داشتن آینده ی بهتر بجنگید و هرگز نا امید نشوید.

 

درپایان از چه کسی می خواهید تشکر کنید؟

 از دبیر حسابان سال یازدهم خود  آقای غنوی تشکر می کنم که موجب شد من به رشته ی ریاضی علاقه مند شوم و همینطور از آقای علی روشن دبیر حسابان سال دوازدهم خود که انگیزه ی پیشرفت در ریاضی را در من تقویت کردند


مصاحبه کننده: آرش فتحعلی

Menu