درس 4 - علوم هشتم- بیشتر بدانیم - الهه پروری

دانستنی‌های جذاب (مخ + مخچه + مغز + ساقه مغز + غده هیپوفیز + نورون + قلب، مغز، کلیه، چشم، گوش)

درس 4 - علوم هشتم- بیشتر بدانیم - الهه پروری

سلام به همه دوستان هشتمی عزیز ! 

در این مطلب قصد داریم دانستنی های جالبی در مورد درس 4 علوم هشتم را با شما درمیان بگذاریم. 

امیدواریم مطالب بیان شده، شما را در یادگیری این مباحث، یاری کند.

برای دریافت مطلب بیشتر با گرافیک و کیفیت بهتر ، فایل پی دی اف را از قسمت ضمیمه دانلود کنید.

الهه پروری فارغ التحصیل مهندسی شیمی دانشگاه تهران


درس 4 - علوم هشتم- بیشتر بدانیم - الهه پروری


مغز است که تمام این کارها را به علاوه هزاران وظیفه دیگر در بدن تو انجام می‌دهد. در واقع می‌توانیم بگوییم که مغز فرمانده بدن است و تمام فعالیت‌های بدن را حتی وقتی که تو خوابی کنترل می‌کند. این کار برای مغز که شبیه یک اسفنج بزرگ، خاکستری و پر از چین‌وچروک است، زیاد هم سخت نیست.

مغز از بخش‌های مختلفی ساخته شده: 5تا از این بخش‌ها بازیکنان کلیدی تیم مغز هستند:

1. مُخ 

2. مُخچه 

3. ساقه مغز 

4. غده هیپوفیز (بگو: هی+پُ+فیز)

5. هیپوتالاموس (بگو: هی+پُ+تا+لا+موس)


حفظ تعادل بدن با مخچه: عضو مهم بعدی در تیم مغز، ‌اسمش مُخچه است. 

مخچه در پشت مغز قرار دارد، درست زیر مُخ. مخچه خیلی‌خیلی از مخ کوچک‌تر بوده و اندازه‌اش تقریباً 8/1 مخ است. اما با همه‌ کوچکی‌اش بخش خیلی مهمی از مغز است که تعادل، حرکت و هماهنگی اعضای مختلف بدن را کنترل می‌کند. به کمک مخچه است که تو می‌توانی بایستی، تعادلت را حفظ کنی و در جهت‌های مختلف حرکت کنی.

یک موج‌سوار را در ذهنت مجسم کن که دارد با تخته‌ مخصوصش روی موج‌ها حرکت می‌کند. 

این موج‌سوار برای حفظ تعادلش به چه چیزی احتیاج دارد؟ بهترین تخته موج‌سواری؟ سبک‌ترین لباس شنا؟ نه، او بیشتر از هرچیزی به مخچه‌اش نیاز دارد! 


غده هیپوفیز، کنترل‌کننده رشد بدن

غده هیپوفیز خیلی‌خیلی کوچک است، تنها اندازه یک نخود کوچک! وظیفه‌اش هم تولید و آزاد کردن هورمون‌ها در بدن است. تو رشد می‌کنی، نشانه‌اش هم این است که لباس‌های سال قبل برایت کوچک و تنگ شده‌اند. اما دلیلش چیست؟ این در واقع شاهکار غده هیپوفیز است که با آزاد کردن هورمون‌های مخصوصی باعث رشد تو می‌شود. 

غده هیپوفیز در دوران بلوغ هم نقش خیلی مهمی ایفا می‌کند. دوران بلوغ زمانی است که دخترها و پسرها دچار بزرگ‌ترین تغییرات جسمی و روحی شده و آرام آرام به زن‌ها و مردها تبدیل می‌شوند. تمام این اتفاقات را غده هیپوفیز به همراه هورمون‌هایش فرماندهی می‌کند. این غده کوچک نقش مهمی هم در ساختن هورمون‌های دیگر دارد، مانند آن هورمونی که مقدار قند و آب موجود در خون را کنترل می‌کند. همچنین به سوخت‌وساز بدن هم کمک می‌کند. سوخت‌وساز یعنی هرچیزی که در بدن اتفاق می‌افتد تا باعث شود که تو زنده بمانی، رشد کنی و انرژی بدنت تامین شود. نفس کشیدن، گوارش غذا و گردش خون بخشی از سوخت‌وساز بدن هستند.


سیستم عصبی از میلیون‌ها و میلیون‌ها نورون (بگو: نُ+رُن)(یاخته عصبی) تشکیل شده است. نورون‌ها سلول‌های خیلی‌خیلی ریز میکروسکوپی هستند. هر نورون شاخه‌های خیلی ریزی دارد که به کمک آن با نورون‌های دیگر ارتباط برقرار می‌کند. 


گوجه فرنگی شبیه قلب

با نگاه کردن به گردو مغزتان را از نزدیک ببینید

کلیه لوبیایی تان را سلامت کنید

با خوردن هویج چشمانتان مانند عقاب تیزبین می شود

با خوردن این ماده غذایی صداها را از یک کیلومتری بشنوید



دوستان عزیزم ما تصمیم گرفتیم برای اینکه بتونیم ارتباطمون رو با هم بیشتر کنیم و قدم به قدم کنارتون باشیم، صفحه اینستاگرام رتبه برترهای کانون رو بسازیم و همراهتون باشیم.

رتبه برترهای کانون


با آرزوی موفقیت و کامیابی

فایل های ضمیمه

Menu