دانستنی‌های آب معدنی

.

دانستنی‌های آب معدنی

دانستني‌هاي آب معدني

 

آب معدني از جمله نوشيدني‌هاي گوارايي است که خصوصاً خنک آن در روزهاي گرم سال از طرفداران زيادي برخوردار است.

اين نوشيدني که در قالب قوطي‌هاي پلاستيکي به بازار عرضه مي‌شود، در ميان افراد چنان جايگاهي پيدا کرده که گاهي برخي خانواده‌ها براي مصرف روزانه به‌جاي آب لوله‌کشي، از آب معدني استفاده مي‌کنند.

آب معدني همان آب چشمه است که با عبور از طبقات و لايه‌هاي کوه‌ها به‌طور طبيعي تصفيه شده و هنگامي که به سطح زمين مي‌رسد، به جوش و خروش درمي‌آيد و هوا و اکسيژن فراواني را دريافت مي‌کند. اين آب به‌دليل املاح معدني نظير کلسيم، منيزيم، سديم و پتاسيم داراي طعم و مزه بهتري نسبت به آب لوله‌کشي است و مي‌تواند تا حدودي تأمين کننده نيازهاي بدن باشد.

البته از آن‌جا که سديم حضور قوي در اغلب آب‌هاي معدني دارد، مصرف زياد آن براي کساني که دچار فشار خون هستند، کم‌تر مناسب بوده يا اصلاً توصيه نمي‌شود.

معمولاً براي ضدّعفوني کردن اين نوع آب‌ها از روش کلر زدن استفاده نمي‌شود و در عوض از روش‌هاي فيلتراسيون، ضدّعفوني کردن با ازت و اشعه‌ي مادون قرمز استفاده مي‌شود که احتمال دارد در هنگام کاربرد نامناسب برخي اشعه‌ها، ترکيبات مضر بطري به درون آب منتقل شده و زمينه‌ي افت املاح آب را فراهم سازد.

از طرفي نوشيدن هميشگي و دائم آب‌هاي معدني به سبب وجود نيترات، نيتريت، سرب، کادميوم و جيوه براي سلامتي زيان‌بخش هستند؛ لذا با توجّه به اين که دريافت نيترات و نيتريت از طريق استفاده از غذاهاي حاضري، معمولاً در رژيم غذايي افراد بالاست و هم‌چنين به‌دليل آن که برخي از اين آب‌ها به‌ويژه انواعي که از آب‌هاي پايين دست تهيه مي‌شوند، در معرض آلوده شدن به فاضلاب، انواع کودها و آفت‌کش‌ها و نيز فلزات سنگين هستند، لذا مصرف زياد آب معدني توصيه نمي‌شود.

نکته‌ي ديگر آن‌که درصد املاح برخي از آب‌هاي معدني بيش از حدّ نياز بوده، بنابراين مي‌تواند خطر بروز سنگ کليه را در افراد مستعد افزايش دهد.

 

● چند توصيه

E از مصرف بيش از حدّ آب معدني‌هاي گازدار بپرهيزيد؛ چراکه گاز کربن دي‌اکسيد مي‌تواند به ميناي دندان صدمه زده و براي افراد دچار ريفلاکس و نفخ، مخاطره‌آميز باشد.

E از خريد آب معدني‌هاي يخ زده يا بطري‌هايي که پشت شيشه مغازه‌ها در مجاورت تابش مستقيم نور خورشيد هستند، اجتناب کنيد؛ چرا که درجه‌ي حرارت‌هاي بسيار بالا و پايين مي‌تواند موجب انتقال ترکيبات مضر بطري به درون آب شوند و زمينه افت املاح آب را فراهم سازد؛ لذا اگر در هنگام نوشيدن اين نوع آب‌ها مزه‌هاي عجيب و طعم پلاستيک را احساس کرديد، مطمئن باشيد که حلّال‌هاي شيميايي ديواره‌ي بطري در آب حل شده‌اند.

E از پر کردن مجدّد بطري‌هاي آب معدني با آب شهري يا موادي مثل آبغوره، ترشي، سرکه و آبليمو خودداري کنيد؛ چرا که موادّ اسيدي و بازي مي‌توانند با ديواره‌ي قوطي‌هاي پلاستيکي فعل و انفعالات نامطلوبي ايجاد کرده و موجب سمّي و سرطان‌زا شدن محصولات داخل بطري شوند.

 


 

منبع :

Menu