فصل2و3 - علوم هفتم - درسنامه آموزشی و تست - الهه پروری

سنگ مرمر+ نفت خام+ نمک خوراکی(سدیم کلرید)+ ویژگی‌های فلزها و نافلزها+ ساختار اتمی فلزها و نافلزها + ساختار اتم + تست

فصل2و3 - علوم هفتم - درسنامه آموزشی و تست - الهه پروری

دوستان هفتمی سلام!

در این مطلب می خواهیم با هم به مرور کوتاهی از درسنامه فصل سوم علوم هفتم که برای پاسخگویی به سوالات آزمون باید به آن‌ها مسلط باشید، بپردازیم.


الهه پروری، فارغ التحصیل مهندسی شیمی دانشگاه تهران


فصل2و3 - علوم هفتم - درسنامه آموزشی و تست - الهه پروری


نفت خام: مایعی سیاه و غلیظ با بویی خاص که بیشتر از عنصر های هیدروژن و کربن تشکیل شده است و بدلیل ارزش و کاربرد های فراوان، طلای سیاه می­ نامند‌. 

موادی که از نفت خام تشکیل می ­شوند: نفت سفید، گازوییل، بنزین، نفت سیاه، نایلون، مواد شوینده و باکتری کش، حشره کش، رنگ، چسب، لاستیک، پلاستیک، ترکیبات شیمیایی همچون کودهای شیمیایی، اسیدها، آمونیاک، گوگرد و... نیز تهیه می ­شود.

نمک خوراکی(سدیم کلرید): نوعی کانی سفیدرنگ، با بلورهای مکعبی شکل و ترکیبی از سدیم و کلر است که بجز مصارف آشپزی در صنایع غذایی مانند تهیه خیارشور، درصنایع چرم سازی و دباغی پوست، در پزشکی (برای معالجه کاهش آب میان بافتی، کمبود سدیم، بصورت سرم تزریقی یا شست و شو دهنده)، گاوداری ها، برای ذوب برف و یخ در خیابان ها، برای تهیه شیشه و سرامیک استفاده می­ شود.


انواع عنصر ها: عنصرها را می توان به دو گروه فلز و نافلز طبقه بندی کرد. 

ویژگی فلز ها: جلای فلزی - رسانایی الکتریکی- رسانایی گرمایی - چگالی- چکش خواری - دمای ذوب و جوش


ساختار اتمی فلز ها: فلزات از اتم های یکسان تشکیل شده اند ولی تفاوت مهمی که فلزها با دیگر عنصرها دارند این است که ذرات سازنده تمام عنصرهای فلزی فقط اتم است .

ساختار اتمی نافلزها: مولکول ها اجتماعی از اتم ها هستند. ذرات سازنده نافلز ها مولکول هایی از دو یا چند اتم یکسان می­ باشند. اکسیژن، هیدروژن، نیتروژن، فلوئور، کلر، برم و ید عنصرهای نافلزی هستند که مولکول های دواتمی دارند.


ساختار اتم: دانشمندان با انجام آزمایشات مکرر خلاقانه توانسته اند با روش های غیرمستقیم به ساختار درونی اتم پی ببرند. این آزمایشات منجر به شناخت سه ذره اصلی و بنیادی با نام های الکترون، پروتون و نوترون شده است. به عبارت دیگر اتم ها خود نیز از ذرات کوچکتری ساخته شده اند.


دوستان عزیز می توانید برای دسترسی به نسخه کامل درسنامه و پاسخ سوالات، فایل پی دی اف زیر را دانلود کنید!

فراموش نکنید اگر سوالی در رابطه با این مبحث داشتید می توانید به راحتی در کامنت ها سوال خود را برای ما بنویسید.


دوستان عزیزم ما تصمیم گرفتیم برای اینکه بتونیم ارتباطمون رو با هم بیشتر کنیم و قدم به قدم کنارتون باشیم، صفحه اینستاگرام رتبه برترهای کانون رو بسازیم و همراهتون باشیم.

رتبه برترهای کانون

با آرزوی موفقیت و کامیابی

فایل های ضمیمه

Menu