تحلیل درس درک عمومی هنر آزمون 23 مهر

تحلیل آزمون 23 مهر درس درک عمومی هنر توسط گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه سه کنکور هنر 98 83) سال 1888 از چه نظر در تاریخ عکاسی حائز اهمیت است؟

تحلیل درس درک عمومی هنر آزمون 23 مهر

 

تحلیل آزمون 23 مهر درس درک عمومی هنر

توسط گلشن اسکندری رتبه 5 منطقه سه کنکور هنر 98


 83) سال 1888 از چه نظر در تاریخ عکاسی حائز اهمیت است؟

1) ثبت اولین تاریخ عکاسی                 

  2) به بازار آمدن اولین فیلم قابل انعطاف عکاسی

3) موفقیت لویی داگر در تهیه ی تصاویر دقیق و پیچیده 

 4) نصب عدسی در مقابل روزنه ی اتاقک تاریک

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: 

کارخانه کداک در سال 1871 در آمریکا نخستین نگاتیو های منعطف را طراحی کرد و فیلمهای قرقره ای وارد بازار عکاسی شد. با این روش دیگر نیازی نبود که پس از هر عمل عکسبرداری فیلم جابه جا شود. سال 1888 از چه نظر در تاریخ عکاسی حائز اهمیت است؟ سال 1888 اولین فیلم قابل انعطاف عکاسی به همراه دوربین کوچک به بازار آمد. اولین عکس از تاریخ عکاسی در سال 1826 توسط ژرف نیسفور نیپس ثبت شد. لوئی داگر در سال 1829 موفق شد با روش پیچیده تصاویر زیبا و دقیق تهیه کند.

عکاسی رنگی در روزهای نخست قرن بیستم شکل گرفت. حرکت دنباله داری که از روش " اتوکروم " ساخته برادران لومیر در سال 1907 آغاز شده بود و به نخستین تولیدات انبوه کارخانه کداک در دهه 30 منجر شد.

منبع: کتاب درسی عکاسی 1

 

89) در کدام یک از انواع هنرهای سنتی ایرانی، طراحی و رنگ آمیزی محدود به یک یا دو رنگ است و اغلب از طلا استفاده می شود؟

1) تذهیب               2) تشعیر                  3) طراحی سنتی                 4) نگارگری

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: 

تشعیر (حاشیه): روش آرایش حاشیه ی صفحات کتاب یا مرقع است همراه با نقش مایه های حیوان، گیاهان و ...

نگارگران نقش مایه ها را با رنگ طلایی بر پس زمینه لاجوردی طراحی می کنند. تشعیر را به صورت تخت اجرا می کنند.

تشعیر ابتدا در دیوان اشعار به کار می رفت. تشعیر در دوره تیموریان و صفویان به اوج خود رسید.

ویژگی های تشعیر: 

1) طراحی و رنگ آمیزی محدود (یک یا دو رنگ اغلب طلایی یا نقره ای)

2) قلم گیری طرح ها با نقوش سنتی

مهمترین ویژگی بارز تشعیر ← قلم گیری خاص تشعیر و تفاوتش با تذهیب است.

منبع: کتاب درسی  میراث فرهنگی هنری و آشنایی با صنایع دستی ایران 1

 

91) کدام گزینه، از ویژگی های تصویرگری دوره نوسنگی ایران است؟

1) رمزگرایی - اغراق                                   2) واقع گرایی - استیلیزاسیون

3) طبیعت گرایی - اغراق                             4) چکیده گرایی - بی قرینگی

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: 

شیوه تصویر نگاری موجودات (انسان و جانوران) ← چکیده نگار بود. 

نکته: هنر چکیده نگاری یا ساده سازی یا استیلیزاسیون در مقابل هنر طبیعت پردازی بود.

هنر چکیده نگاری = هنر انتزاعی

هنر چکیده نگاری ← روش های ساده، تکرار منظم، قرینه سازی، اغراق صوری و تغییر تناسبات همراه بود.

شاخص ترین نمونه های چکیده نگاری:

1) سفالینه های دوران نوسنگی

2) موزائییک های دوره بیزانس

منبع: کتاب درسی تاریخ هنر جهان و رویین پاکباز

 

92) کشف کدام محوطه، سبب تجدید نظر باستان شناسان درباره ی تمدن سومر به عنوان کهن ترین تمدن جهان شد؟

1) جیرفت              2) مارلیک            3) نوشی جان تپه             4) گنج دره هرسین

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: 

کشف کتیبه آجری به خط نشانه ای ایلام مقدم در محوطه جیرفت کرمان، باعث شد باستان شناسان درباره داشته های پیشین خود درباره کهن ترین تمدن جهان (سومر) تجدید نظر کنند.

در محوطه شهداد کرمان معروف به خبیص، خط نشانه ی شهداد بر روی سفالینه های قرمز رنگ پیدا شد.

منبع: کتاب درسی آشنایی با میراث فرهنگی هنری ایران

 

98) تجسم جانوران به صورت ترکیبات طبیعت گرایانه معرف آثار کدام منطقه است؟

1) لرستان                 2) زیویه                  3) مارلیک                     4) شوش

گزینه 1 صحیح است.

تحلیل سوال: 

موضوع اصلی مفرغینه های لرستان، جانوران است که برخی با حالت افسانه ای و گاهی با ویژگی های انسانی بیان شده اند. جانوران به صورت ترکیبات طبیعت گرایانه با چشم برجسته ی کروی، گوش برجسته و اندام کشیده ساخته شده اند و به حلقه ای معمولا منتهی می شوند. نقش تکراری در این جانوران بز و شیر است.

منبع: کتاب درسی تاریخ هنر ایران

 

100) تپه گیان نهاوند در هزاره دوم ق.م به دلیل کدام میراث تاریخی شهرت دارد؟

1) جام های طلایی با نقوش برجسته ی طبیعت گرا

2) ظروف سفالین منقاندار با اشکال جانوری

3) سپرهای زرین با تزئینات حیوانات ترکیبی و افسانه ای

4) سفال های منقوش با طرح های هندسی پیچیده

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: گزینه چهار سفالینه های تپه گیان نهاوند را بیان می کند. گزینه سوم زیویه، گزینه دوم مربوط به سفالینه های سیلک کاشان است.

خصوصیت کلیدی سفالینه های تپه گیان نهاوند: سفالینه های منقوش تک رنگ با رنگ قهوه ای تیره بر زمینه نخودی با طرح های هندسی پیچیده است.

منبع: کتاب درسی تاریخ هنر ایران

  

104) کدام هنرمند، توسط پیروان جنبش فرانسوی قرن نوزدهم که طغیان علیه موضوعات تاریخی و اساطیری بود، مورد ستایش قرار گرفت؟

1) کوربه                      2) مانه                    3) رامبرانت                          4) انگر

گزینه 3 صحیح است.

تحلیل سوال: 

در نیمه دوم قرن نوزدهم با تاکید بر واقعیات اجتماعی و سیاسی سبک رئالیسم در مقابل احساساتی گری رومانتیسم و خصلت آرمانی کلاسیسم مطرح گردید. رئالیسم مترادف ناتورالیسم و متضاد با رومانتیک-آرمانگرایی کلاسیک-چکیده نگاری و انتزاع گرایی است. مشخصه سبک رئالیسم: طغیان علیه موضوعات تاریخی و اساطیری و مذهبی است و تمایل به بازنمایی صحنه های غیر آرمانی زندگی مدرن داشت. رابرانت، ورمیر، شاردن، کاراواجو و ... در این مکتب مورد ستایش قرار گرفتند.

منبع: دایره المعارف رویین پاکباز

 

105) کدام هنرمند، نخستین نقاشی است که بر کیفیت حسی و عاطفی متمایز از نمایش ظاهر چیزها تاکید کرد؟

1) ویلیام ترنر                   2) میکل آنژ                   3) ویلیام بلیک                      4) اوژن دلاکروا

گزینه 4 صحیح است.

تحلیل سوال: 

دلاکروا، نخستین هنرمندی است که بر جنبه ی موسیقایی نقاشی و کیفیت حسی و عاطفی متمایز از ظاهر چیزها تاکید کرد. دلاکروا، رنگ را در نقاشی ارجح می دانست و آن را با دانش و آگاهی با توجه به معانی و مفاهیم گسترده به کار برد (رنگ در آثار دلاکروا اغراق آمیز جلوه می کند و در آن نوعی سراسیمگی است). دلاکروا، نقاشی را پلی میان نقاش و نگرنده می دانست و رنگ را مهمترین عنصر اثر گذار در نقاشی محسوب کرد.

 

108) در غرب تا قبل از رنسانس و انقلاب مدرن، از چه الگویی در طراحی معماری استفاده می شد؟

1) الگوی کمینه گرا                         2) هندسه و نظم حاکم بر هستی

3) الگوی عملکرد گرا                       4) طراحی های یگزاگ و خطوط عمودی

گزینه 2 صحیح است.

تحلیل سوال: 

گزینه ی یک تعریفی از جنبش مینیمالیسم یا کمینه گرایی است. گزینه دوم مربوط به معماری قبل از رنسانس است. گزینه سه جنبش آرت دکو در معماری است.

Menu