مطالعه درس عربی به روش رتبه 19 کنکور سراسری

شیوه مطالعه درس عربی به روش محمدحسین شکری رتبه 19 کنکور سراسری

مطالعه درس عربی به روش رتبه 19 کنکور سراسری

این مطلب توسط محمدحسین شکری،رتبه 19 منطقه دو کنکور انسانی،دانشجوی علوم قضایی _پشتیبان ویژه کانون تهیه شده است.

درس خواندن را با تست زدن شروع می کردی یا مطالعه درسنامه؟

در درس عربی،با توجه به اینکه در کنکور نظام جدید(یعنی از سال 98 تا الان)تاکید اصلی طراحان محترم کنکور سراسری بر متن کتاب و تمرینات تعبیه شده در آن است،می بایست ابتدا متن درس،لغت نامه آن و تمرینات موجود در آن را با دقتی زیاد مطالعه کرد و پس از آن به سراغ تست که شامل مباحث ترجمه ای،لغات،ضبط حرکات،تحلیل صرفی و قواعد است برویم.

⭕ در چه زمان هایی اولویت را به تست زدن می دادی و در چه زمان هایی به مطالعه درسنامه؟

در این درس،هنگامی که برای اولین بار با مطالب آن مواجه می شویم باید به روشی که پیش از این اشاره شد،مطالعه درسنامه را اولویت قراردهیم اما به وقت آزمون جمع بندی تابستان(آخرین آزمون قبل از شروع رسمی سال تحصیلی)،آزمون میان دو ترم اول و دوم سال تحصیلی(که در حکم جمع بندی مطالب نیم سال اول است)،آزمون های جمع بندی عید(در فروردین ماه) و آزمون های جامع قبل از کنکور(که معمولا چهارمرحله ای است) اولویت با تست زدن است؛علت این امر آن است که دانش آموز بر مطالب اصلی کتاب مسلط است و تنها برای بازیابی آنچه که سابق بر این خوانده بود،نیازمند تست های مروری است.

 مطالعه پاسخنامه سوالات :

⭕ پاسخ همه سوالات را بررسی می کردی یا  فقط بعضی از آنهارا؟

معیار شما برای مطالعه پاسخ نامه چه بود؟

لازم نیست که پاسخ تمام سوالاتی را که برای تسلط بر متن کتاب درسی حل می کنیم دیگربار بخوانیم زیرا به طور مثال در بحث ترجمه و لغات،اصل مطالب متنی و حفظی است و پاسخنامه این دسته از سوالات مطلب در خور توجه ای ندارد.

پاسخ دادن نادرست به سوالات،روش دیگری در حذف گزینه های سوالات ترجمه،استفاده از راه حل متفاوتی در پاسخ به سوالات ضبط حرکات و تحلیل صرفی و درنهایت دام دار بودن سوال از معیار های بررسی پاسخنامه بود.


منبع مطالعه محمدحسین شکری در درس عربی:

منبع من در این درس کتاب آبی کانون بود.

⭕ این کتاب چه تاثیری در پیشرفت درسی شما داشت؟ 

از مهم ترین اثرات قطعی کتاب آبی کانون در درس عربی این بود که پس از حل سوالات آن به تدریج با نوع نگاه طراحان آشنا شده(با توجه به اینکه مباحث مختلف این درس را از جمله ترجمه،لغات،ضبط حرکات،تحلیل صرفی،قواعد و... را پوشش می داد) و بعد از آن می دانستم که باید هر بخش از کتاب درسی را چگونه بخوانم و اگر خواندم باید در آزمون ها با چه نوعی از سوالات و چگونه مواجه شوم.

⭕ کدام ویژگی های کتاب برای شما مفید و از نظر شما جالب بود؟ 

دربرگرفتن تعداد مناسبی از سوالات،تنوع در تیپ های تست،درسنامه ای مشتمل بر نکات بسیارمهم و کنکوری،پاسخنامه ای جامع و مفید و در نهایت پوشش دادن سوالات کنکور های سال قبل از کنکور های نظام قدیم که با مطالب کتاب درسی نظام جدید منطبق شدند.

⭕ برای مطالعه کتاب چه توصیه هایی به دانش اموزان داری؟ 

توصیه بنده به عزیزان کنکوری این است که ابتدای امر،متن هر درس،واژه نامه موجود پس از آن و تمرینات آن را دقیق حل کنند و پس از آن سراغ درسنامه شامل نکات کنکوری کتاب آبی رفته و در نهایت به حل تست های تالیفی و سوالات سال های قبل کانون و کنکور بپردازند.


سوالات درسی و مشاوره ای خود را از محمدحسین شکری رتبه 19 کنکور انسانی در قسمت نظرات بپرسید.



منبع :

فایل های ضمیمه

Menu