سنجشگری در تفکر - منطق - نکات درسی - مهرشاد ایمانی نسب

سلام به دوستان عزیز رشته انسانی . . . ! ! ! در این مطلب قصد داریم نکات و مطالب مهم درس دهم منطق را با هم بررسی و مطالعه کنیم .

سنجشگری در تفکر - منطق - نکات درسی - مهرشاد ایمانی نسب

سلام به دوستان عزیز رشته انسانی . . . ! ! !

در این مطلب قصد داریم نکات و مطالب مهم درس دهم منطق یعنی (( سنجشگری در تفکر )) را با هم بررسی و مطالعه کنیم .

امیدواریم مطالب بیان شده ، شما را در یادگیری بهتر این درس ، یاری کند .


سنجشگری در تفکر - منطق - نکات درسی - مهرشاد ایمانی نسب









مهرشاد ایمانی نسب

دانشجوی رشته علوم قضایی دانشگاه علوم قضایی تهران 

رتبه 16 منطقه دو - کنکور انسانی  1400


صفحه اینستاگرام و کانال تلگرام ما

برای ارتباط بیشتر با رتبه برترها و رزرو پشتیبان ویژه ، پیج کانون برترها را دنبال کنید و به کانال تلگرام کانون برترها ملحق شوید .

همچنین می توانید با شماره 0218451 داخلی 3123 تماس بگیرید .




 انواع خطاهای ذهنی 

1 )  خطاهای صوری : خطاهای ناشی از به کار بردن استدلال های نامعتبر

2 ) خطاهای غیر صوری : خطاهای ناشی از به کار بردن مقدمات غلط و خطاهای ناشی از عوامل روانی



 تفاوت های میان متفکر نقاد و غیرنقاد 

1 ) جدی گرفتن فرایند تفکر  2 ) توجه آگاهانه به تفکر   3 ) پرسیدن سوالات درست و به جا


 

بار ارزشی کلمات : کلمات و الفاظی که در زندگی روزمره به کار می بریم ، دارای بارهای ارزشی متفاوتی هستند که شامل بار مثبت ، بار منفی ، بار خنثی است . به کار بردن اشتباهی یا عمدی کلماتی که دارای بار ارزشی متفاوتی هستند ، می تواند منشا خطای اندیشه ای باشد که به آن ، مغالطه بار ارزشی کلمات می گویند .



مغالطه در اثر عوامل روانی : در این نوع مغالطات ، با استفاده از احساسات و تاثیر عوامل روانی ، نوعی فریب کاری و مغالطه صورت می گیرد . عوامل روانی مانند تملق ، ترس ، تطمیع و . . . از ابزارهای فریب هستند . البته توجه داشته باشید که اگر گوینده در ابتدا دلایل منطقی سخن خود را بیان کند و سپس از عوامل روانی جهت اقناع شنوندگان استفاده کند ، دچار مغالطه نشده است .


 انواع مغالطه های در اثر عوامل روانی 

1 ) مغالطه مسموم کردن چاه    2 ) مغالطه تله گذاری    3 ) مغالطه توسل به احساسات    4 ) مغالطه بزرگ نمایی و کوچک نمایی



در این نوع مغالطه ، فرد مغالطه گر بدون ذکر دلیل ، تنها ویژگی های نامناسبی را به یک نظریه یا پیروان آن نسبت می دهد تا کسی جرأت نکند به آن نظر توجه کند یا آن را بپذیرد . مثال : هر انسانی به جز افراد خشن و بی ذوق تشخیص می دهد که برای رشد فکری و ذهنی ، خواندن مداوم رمان ضروری است .



این مغالطه ، در نقطه مقابل و مخالف مغالطه اول است . در این نوع مغالطه ، صفات مثبت و مناسبی به نظریه ای باطل یا معتقدان به آن نسبت داده می شود و برای افراد تله می گذارد تا آن نظریه را بپذیرند.در اصطلاح عامیانه به این مغالطه (( هندوانه زیر بغل کسی گذاشتن )) می گویند . مثال : جز انسان های مظلوم و پاک دل ، کسی با عقیده ما موافقت نمی کند .



در این نوع مغالطه ، بدون ذکر دلیل معتبر از احساسات و عواطف افراد سوء استفاده می شود . عباراتی مانند تملق و چاپلوسی ، تطمیع ، تهدید ، ترس ، ترحم و . . . به این مغالطه اشاره دارند . مثال : اگر برادر من با پسر همسایه دعوا کرده است ، حتما حق با برادر من است .



در این نوع مغالطه ، با بزرگ نمایی به دنبال تایید نظری هستیم یا با کوچک نمایی به دنبال مخفی کردن حقیقتی هستیم . مثال : همه مقالات علمی او به اندازه یک کتاب 300 صفحه ای هم نیست !!! در حالی که دوست من پنج کتاب رمان 500 صفحه ای نوشته است .



🟥   تــســت   🟥 


1-عبارت (( خواهی نشوی رسوا همرنگ جماعت شو )) ، به کدام یک از مغالطه های زیر مربوط می شود ؟ (سطح : متوسط  ، آزمون کانون 23 / 12 /98) 

1)مغالطه مسموم کردن چاه                                     2)مغالطه تله گذاری 

3)مغالطه توسل به احساسات                                 4)مغالطه بزرگ نمایی 


2-کدام گزینه با مغالطه (( توسل به احساسات )) ناسازگار است ؟                     (سطح : آسان ، آزمون کانون 23 / 12 / 98)

1)ایجاد ترس و هراس و تهدید                                   2)تمجید و نسبت دادن صفات شایسته 

3)ایجاد حس ترحم و تحریک احساسات                     4)تملق و چاپلوسی به جهت خودخواهی 


3-روی جلد یک کتاب نوشته شده است : (( مشاوران و دبیران خیانتکار دوست ندارند این کتاب را بخوانید )) ، در این عبارت چه مغالطه ای وجود دارد ؟ (سطح : متوسط ، آزمون کانون 23 / 12 / 98)

1)مسموم کردن چاه                                               2)توسل به احساسات 

3)تله گذاری                                                         4)بزرگ نمایی و کوچک نمایی 


4-هدف اصلی مغالطه گر در مغالطه تله گذاری چیست ؟                                     (سطح : دشوار ، آزمون کانون 23 / 12 / 98)

1)جلوگیری از مخالفت مخاطب                              2)پذیرش نتیجه مغالطه توسط مخاطب 

3)همراهی مخاطب با مغالطه گر                           4)اقناع مخاطب 


5-به ترتیب ، تمجید ، تهمت ، تبلیغ و تطمیع در کدام مغالطه ها کاربرد دارد ؟    (سطح : متوسط ، آزمون کانون 23 / 12 / 98)

1)تله گذاری – مسموم کردن چاه – بزرگ نمایی – توسل به احساسات 

2)مسموم کردن چاه – تله گذاری – بزرگ نمایی – توسل به احساسات 

3)تله گذاری – مسموم کردن چاه – توسل به احساسات – کوچک نمایی 

4)توسل به احساسات – مسموم کردن چاه – کوچک نمایی – تله گذاری 



✅  پاسخنامه  ✅ 


پاسخ گزینه 3 است . در عبارت صورت سوال ، گوینده از طریق ترس و تهدید ، عقیده خود را به مخاطب تحمیل می کند . 


پاسخ گزینه 2 است . تمجید و نسبت دادن صفات شایسته ، مربوط به مغالطه تله گذاری است . 


پاسخ گزینه 1 است . در عبارت صورت سوال ، نویسنده بدون ذکر دلیل ، به دبیران و مشاوران لقب ناشایست خیانتکار را نسبت داده است . 


پاسخ گزینه 1 است . در مغالطه تله گذاری برای افراد تله می گذارند تا به سمت پذیرش آن مطلب گرایش پیدا کنند (( گرایش به معنی پذیرش نیست )) و در نتیجه با آن طرح یا آن نظریه مخالفت نکنند . 


پاسخ گزینه 1 است . از تمجید در مغالطه تله گذاری ، از تهمت در مغالطه مسموم کردن چاه ، از تبلیغ در مغالطه بزرگ نمایی و کوچک نمایی ، از تطمیع در مغالطه توسل به احساسات استفاده می شود . 



تهیه کننده :

مـهـرشـاد ایـمـانـی نـسـب  -  دانشجوی رشته علوم قضایی


سپاس از توجه شما  🌹  🌹  🌹

Menu