اسید و باز(1) - شیمی دوازدهم - خلاصه نکات - نوید آرمات

در این مطلب می‌خواهیم با هم به جمع بندی نکات شیمی 3 از مباحث اسید و باز (مطابق با آزمون) و خلاصه نکات که برای پاسخگویی به سوالات آزمون باید به آن‌ها مسلط باشید، بپردازیم.

اسید و باز(1) - شیمی دوازدهم - خلاصه نکات - نوید آرمات

سلام

در این مطلب می خواهیم با هم به جمع بندی نکات شیمی 3 از مباحث اسید و باز (مطابق با آزمون) و خلاصه نکات که برای پاسخگویی به سوالات آزمون باید به آن‌ها مسلط باشید، بپردازیم.

نوید آرمات، دانشجوی مهندسی عمران دانشگاه تهران

اسید و باز(1) - شیمی دوازدهم - خلاصه نکات - نوید آرماتاسیدهای قوی: با حل شدن در آب، تقریبا به طور کامل یونش می یابند؛ یعنی تقریبا همه مولکول های اسید در آب یونیده می شوند. غلظت هر یک از یون ها در محلول اسیدهای قوی تک پروتون دار با غلظت اولیه اسید برابر است و پس از یونش، خبری از اسید اولیه به صورت مولکولی نیست. محلول اسیدهای قوی را می توان محلولی شامل یون های آبپوشیده دانست؛ به طوری که در آنها تقریبا مولکول های پونیده نشده وجود ندارد. HI ،HBr ، HCl و HNO از جمله اسیدهای قوی هستند. غلظت نسبی گونه های موجود در محلول اسیدهای قوی تک پروتون دار را می توان به صورت زیر نشان داد:

اسیدهای ضعیف:  با حل شدن در آب به طور جزئی یونش می یابند؛ یعنی تعداد کمی از مولکول های اسید به یون تبدیل می شوند و در محلول، علاوه بر یون های آبپوشیده، مولکول های اسید نیز وجود دارند. معادله یونش اسیدهای ضعیف در آب را به صورت دوطرفه (برگشت پذیر) نشان می دهیم:


اسید تک پروتون دار: به اسیدی که هر مولکول آن در آب تنها یک یون هیدرونیوم تولید می کند، اسید تک پروتون دار گویند.

نکته: در کربوکسیلیک اسیدها تنها هیدروژن گروه کربوکسیل آن ها می تواند به صورت یون هیدرونیوم وارد محلول شود.


تعادل

اگه یادتون باشه ! گفتیم که در محلول اسیدهای ضعیف، یون های آبپوشیده به طور همزمان با مولکول های اسید یونیده نشده حضور دارند؛ به طوری که در شرایط معین، غلظت همه گونه های موجود در محلول، ثابت است. حضور همزمان یون ها و مولکول های یونیده نشده با غلظت ثابت در محلول نشان میدهد که محلول اسیدهای ضعیف در آب یک سامانه تعادلی است. حالا ببینیم تعادل یعنی چی؟! در شیمی دهم خواندیم که به واکنش هایی که می توانند در هر دو جهت رفت (تبدیل واکنش دهنده ها به فراورده ها) و برگشت (تبدیل فراورده ها به واکنش دهنده ها) انجام شوند، واکنش های برگشت پذیر می گویند. اگر این واکنش ها در شرایط مناسبی انجام شوند، سرانجام لحظه ای فرا می رسد که سرعت واکنش رفت با سرعت واکنش برگشت برابر می شود. در این لحظه، غلظت واکنش دهنده ها و فراورده ها ثابت می ماند؛ به طوری که همان مقدار از واکنش دهنده ها که در واحد زمان طی واکنش رفت مصرف می شوند، در اثر واکنش برگشت، دوباره تولید می شوند. به همین ترتیب همان مقدار از فراورده ها که در یک واحد زمان طی واکنش رفت تولید می شوند، در اثر واکنش برگشت مصرف می شوند. در این حالت می گوییم واکنش به تعادل رسیده است. برای واکنش های تعادلی از نماد ⇋ استفاده می شود.


تست 1:


تست 2:

تست 3:

تست 4:

تست 5:

تست 6:

تست 7:


دوستان عزیز می توانید برای دسترسی به نسخه کامل خلاصه نکات به همراه پاسخ فایل، پی دی اف زیر را دانلود کنید!

فراموش نکنید اگر سوالی در رابطه با این مبحث داشتید می توانید به راحتی در کامنت ها سوال خود را برای ما بنویسید.


دوستان عزیزم؛ برای ارتباط با رتبه برترها صفحه اینستاگرام زیر رو دنبال کنید.

رتبه برترهای کانون


برای مشاهده ی همه ی فایل های مربوط به درس شیمی می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.



با آرزوی موفقیت و کامیابی

Menu