گفتوگو با پارسا محمدی نژاد - رتبه 11 سهمیه25درصد - کنکور تجربی

در این مطلب گفت گو با پارسا محمدی نژاد - رتبه 7 سهمیه 25 درصد - کنکور زبان آورده شده است.

گفتوگو با پارسا محمدی نژاد - رتبه 11 سهمیه25درصد - کنکور تجربی

مشاهده صفحه شخصی پارسا محمدی نژاد

نام و نام خانوادگی : پارسا محمدی نژاد
رشته تحصیلی : تجربی
نام شهر : سقز
میانگین تراز : 6803
مدرسه ابتدائی : دبستان وحدت
متوسط یک : نمونه دولتی ادب
متوسطه دوم : استعداد درخشان شهید بهشتی
رتبه تجربی در منطقه : 11
رتبه زبان در منطقه : 7
تعداد آزمون : 48
سابقه در کانون : 1 سال
نام پشتیبان : هادی احمدیان
نام مدرسه : متوسطه 2 پسرانه استعداد هاي درخشان شهيد بهشتى



قبل از هر چیز بر خود لازم می­دانم از زحمات و حمایت های همیشگی اولیا گرانقدرم، برادر عزیزم، مسئولین کانون شهرستان سقز و نیز از تلاش های بی دریغ اساتید و مدرسان بزرگوارم در تمامی دوران تحصیل تا این لحظه، تشکر کنم.


 شرکت در آزمون های کانون 


  از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟ آیا خودتان به این نتیجه رسیده بودید از این سال در آزمون ها شرکت کنید؟ 

بنده به پیشنهاد دبیران و مدرسان دبیرستان محل تحصیلم و به منظور آمادگی هر چه بیشتر برای آزمون سراسری و شبیه­ سازی دقیق­ تر فضای آزمون­ها از پایه دوازدهم به کانون پیوستم و به مدت یک سال عضو کانون بودم.

 

نحوه حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی برای شما داشت؟ در سال دوازدهم چند غیبت داشتید؟ اگر در آزمون‌ها هیچ غیبتی نداشتید، دلیل عدم غیبت شما چه بود؟

در یک سالی که در آزمون های کانون شرکت کردم، به هیچ وجه غیبتی نداشته و حتی­ المقدور آزمون­های هدیه و مشابه پارسال را نیز شرکت می­کردم. بنده به هیچ وجه موافق غیبت کردن در آزمون ها نیستم؛ حتی در صورت عقب ماندن از برنامه راهبردی، به دانش آموزان توصیه می­کنم که از غیبت در آزمون ها پرهیز کنند؛ چون غیبت کردن در آزمون تنها پاک کردن صورت مسئله است و هیچ کمکی به بهبود اوضاع و حل مشکل نخواهد کرد. چه­ بسا به عقب افتادگی بیشتر دانش آموز از برنامه راهبردی هم منجر شود.

 

شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟  شما چگونه در آزمون شرکت می کردید و خود را مدیریت می کردید؟ آیا در پردازش اول قرار می گرفتید؟ 

در ایام کرونا سعی کردم که کلاس های مجازی مدرسه را به صورت کامل شرکت کرده و غیبتی نداشته باشم. تلاشم بر این بود که کرونا و مجازی شدن مدارس بر عملکردم تأثیر منفی نگذارند. هرچند که با غیر حضوری شدن مدارس مدیریت زمان و برنامه ریزی درسی برای داوطلبان بهتر و بهینه­ تر صورت می گرفت، ولی قابل انکار نیست که کرونا و محدودیت های ناشی از آن تأثیرات منفی خود را بر سیستم آموزشی و سبک مطالعه داوطلبان بر جای گذاشت .

اما در رابطه با آزمون ها، همواره تلاش می­کردم که در رأس ساعت مشخص شده ( 8 صبح ) در آزمون­ها شرکت کرده و در پردازش اول باشم. قابل ذکر است که چند آزمون نیز به صورت حضوری برگزار شد که بسیار در شبیه سازی فضای آزمون سراسری مؤثر واقع گشت.

 

چقدر تراز و رتبه و درصد دیگران برای شما مهم بود؟ با توجه به آنلاین بودن آزمون آیا نگران تقلب برخی دانش آموزان بودید و چقدر این موضوع برایتان مهم بود؟

من به هیچ عنوان رتبه و تراز دیگران را ملاک مقایسه و رقابت خودم قرار نمی­دادم و در تلاش بودم که بهترین خودم باشم؛ به همین خاطر، نگرانی ­ای از بابت تقلب و مسائل مربوط به آن نداشتم.


در زمان هایی که خسته و یا نا امید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید، آیا در آزمون ها حاضر می شدید؟ چگونه خود را مدیریت می کردید؟ آیا از اینکه ترازتان کم شود نگران نبودید؟ 

در سخت ترین شرایط هم در آزمون ها غیبت نداشتم؛ همچنین از آنجا که بر این باور هستم که در یک برنامه بلند مدت، نتایج آزمون­ها قطعاً شامل فراز و نشیب­ هایی خواهد شد؛ بنابراین کوشیده ­ام که کاهش یا حتی افزایش تراز و رتبه، من را تحت تأثیر قرار ندهد بلکه با آرامش، صبر و توکل هرگونه استرس و اضطراب را از خود دور کرده، از ضعف و کاستی ها درس گرفته و از آنها برای بهبود نتایج بهره گرفته ­ام.

 

 در دوران جمع بندی پیوستگی شما به برنامه ی آزمون ها نسبت به گذشته چه تغییری کرد؟ آیا در همه ی آزمون های دوران جمع بندی کانون شرکت کردید ؟

سعی کرده ام در دوران جمع بندی پیوستگی خود برای شرکت در آزمون ها را حفظ کنم و با وجود محدودیت های زمانی و همزمانی با امتحانات نهایی در تمامی آزمون های دوران جمع بندی شرکت کردم. گفتوگو با پارسا محمدی نژاد - رتبه 11 سهمیه25درصد - کنکور تجربی

 

 برنامه راهبردی 

آموزش منابع و برنامه راهبردی کتاب و نحوه، تکلیف دادن و تکلیف گرفتن و برگزاری کلاس های رفع اشکال پشتیبان ها بعد از هر آزمون، معرفی صفحه مقطع در سایت کانون تا چه حد با منطق برنامه راهبردی کاملا آشنا بودید؟چگونه آن را اجرا می کردید و برای خودتان شخصی سازی می کردید ؟ مهمترین قسمت برنامه راهبردی برای شما کدام قسمت بود؟ مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی را چه می دانید؟ یک برنامه‌ریزی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟ از چه زمانی برنامه ریزی را به طور جدی شروع کردی؟

 برنامه راهبردی نقش کلیدی را برای هر داوطلب ایفا می­کند و به نظر من می­توان از آن یک دید کلی و جامع به مسیر پیشِ­رو و چشم انداز مطالعاتی کسب کرد. توصیه این است که در حد امکان داوطلبان بر اساس برنامه راهبردی مسیر مطالعاتی خود را جلو ببرند. من نیز شخصاً با توجه به شرایط مطالعاتی و توانایی های خود و زمان بندی ایام کنکور برنامه راهبردی را شخصی سازی کرده و سعی کردم منطبق با آن جلو بروم.

 

 چقدر برنامه مدرسه و برنامه راهبردی برای شما فرق داشت؟ چگونه برنامه مدرسه و برنامه آزمون ها را با هماهنگ کردید؟

من به نحوی تلاش کردم که هماهنگی بین برنامه راهبردی و برنامه مدرسه را برقرار کنم چون نمی خواستم آزمون سراسری را  به صورت تمام و کمال بر مدرسه و نمرات درسی اولویت دهم پس با منطبق سازی دو برنامه راهبردی و برنامه مدرسه سعی کردم از هیچ کدام فاصله نگیرم و هر دو را با هم جلو ببرم.

 

 آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟ چه تفاوتی؟ آیا در باره روش های مطالعاتی خود با دیگران نیز مشورت می کردید؟ چقدر دانستن روش مطالعه دیگران به شما کمک کرد؟

از آنجا که روش های مطالعه از فردی به فردی دیگر و حتی از شرایطی به شرایطی دیگر متفاوت است، به هیچ وجه نمی­توان روش واحدی را برای همه توصیه نمود و هر کس باید با شناختی که از توانایی ها و شرایط خود پیدا می­کند، بهینه­ ترین شیوه مطالعاتی را برای خود برگزیند و در اجرای آن مداومت ورزد تا نتایج چشم­گیر حاصل شود. 

لازم به ذکر است که روش مطالعاتی من تقریباً مشابه با سال های پیشین بود که آن هم حاصل تجربه من در انتخاب بهترین­ سبک مطالعاتی متناسب با شرایط و توانایی­ هایم بود؛ اما با توجه به اینکه در سال دوازدهم نیاز بود که علاوه بر مطالعه مباحث جدید به مرور و جمع بندی مطالب پایه پرداخته شود بنابراین سبک مطالعاتی ­ام به تَبَعِ آن دچار تغییر و تحولاتی شد که از جمله آن تقویت مهارت­های تست زنی و تسریع در فرایند مطالعه مباحث بود.

 

 آیا از کتاب آبی ، سه سطحی ،تابستان ،نوروز و زرد و.... استفاده کردید؟ مهم ترين ويژگي هاي اين كتاب هايي كه استفاده كرديد را توضيح دهيد؟

 از کتاب های زرد 20 مجموعه سوال کنکور عمومی  و زرد 12 کنکور رشته تجربی در ایام جمع بندی استفاده کردم که مفید واقع شد.

 

 کارنامه و سایت 

 چگونه از کارنامه آزمون های اصلی و ازمون های هدف گذاری در جهت کشف نقاط قوت و ضعف خود استفاده می کردید؟ کارنامه ها چه کمکی به پیشرفت و برنامه ریزی شما کرد؟مهمترین قسمت هر کارنامه (اصلی و هدف گذاری) برای شما کدام قسمت بود؟

یقیناً کارنامه آزمون نقش اساسی و مهمی را در تحلیل نتایج، برای داوطلب ایفا می­کند. من نیز مثل سایر داوطلبان بعد از هر آزمون کارنامه آزمون را بررسی و نقاط ضعف و قوت خود را در حد امکان شناسایی می کردم؛ اما در مورد کارنامه های صفحه شخصی هم، کارنامه اصلی آزمون و کارنامه هدف­گذاری دو موردی بودند که بیشترین کاربرد را برایم داشتند.

 

 بعد از برگزاري آزمون ،آزمون‌ها راچگونه تحلیل می‌کردی؟

بعد از هر آزمون به تحلیل و بازبینی نتایج خود پرداخته و حتی­الامکان تمامی سوالات را مجدداً بررسی و پاسخنامه را مورد ارزیابی قرار می­دادم و نقاط ضعف و مواردی که احساس می­کردم در آنها نیاز به تلاش بیشتر برای تقویت و تسلط بر مفاهیم دارم را بر روی دفترچه سوالات و پاسخنامه علامت گذاری و هایلایت نموده و در فرصت­های مقتضی به آنها مراجعه و در جهت رفع کاستی ­ها از آنها بهره می­بردم.

 

 چه قسمت‌هایی از سایت کانون را مطالعه می‌کردید؟ (صفحه‌ی شخصی، جعبه ابزار کارنامه، صفحه‌ی مقطع، صفحه‌ی شهر، گفت‌وگو با رتبه‌ها و دانش‌آموزان برتر، مقالات آقای قلم‌چی ، مقالات مشاوره‌ای، کلکسیون روش‌ها، اخبار و...) لطفاً به صورت کامل بنویسید.

بیشترین مراجعات من در سایت کانون به صفحه شخصی خودم بود و همچنین درکنار کارنامه و نتایج آزمون ­هایم به مطالعه مقالات و مصاحبه­ های رتبه­ های برتر که در سایت بارگذاری میگشت به منظور کسب تجربه از گفته های افراد برتر آزمون سراسری می­پرادختم.

 

 دفتر برنامه ریزی و روش مطالعه 

 چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟ ( از نظر ساعت مطالعه، تعادل در مطالعه عمومی و احتصاصی، تعادل در تست زدن و..)

حقیقتاً روش خاصی را برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی که قابل تعمیم به همه داوطلبان باشد نمی­توانم پیشنهاد دهم؛ ولی یک نکته را در اینجا لازم است که ذکر کنم و آن اینکه نباید در حق دروس عمومی کم کاری صورت بگیرد و داوطلب بخش بسیاری از وقت خود را به مطالعه دروس تخصصی اختصاص دهد؛ بلکه باید یک تناسب منطقی بین ساعات مطالعه عمومی و اختصاصی وجود داشته باشد که داوطلب در هر دو به تسلط لازم دست یابد.

همچنین خالی از لطف نیست که این مطلب را نیز ذکر کنم که مطالعه کتاب درسی، اساس و اصل یادگیری است و هیچ گاه نباید آن را با مطالعه جزوات متفرقه و یا درسنامه سایر منابع جایگزین کرد و سبک مطالعه فرد باید به گونه ای باشد که مطالب را کاملا به صورت عمیق درک نماید و بتواند از آن در مواجه با سبک و تیپ جدید سوالات بهره گرفته و از دانسته­های پیشین خود، پاسخ پرسش­ها و سوالات جدید و غیر قابل پیش بینی را استنباط نماید. شخصاً در دستیابی به این سبک و نگرش مطالعاتی، خود را مدیون سوالات مفهومی و چالشی دبیران گرانقدرم می دانم.

 

 برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود؟ در روز چند درس را می خواندید؟ مباحث پایه و دوازدهم را چگونه در برنامه تان قرار می دادید؟ 

در دو هفته منتهی به هر آزمون سعی من بر این بود که منطبق بر برنامه راهبری شخصی سازی شده خود پیش بروم و سبک مطالعاتی­ ام این گونه بود که هفته اول را به مطالعه دروس پایه و هفته دوم را به مطالعه مباحث جدید و نیز روز های پایانی هفته دوم را به جمع بندی مباحث اختصاص می دادم

 

 مهارت های خود تنظیمی : فراشناخت و هوش هیجانی 

 بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟ کدام درس‌ها در آزمون‌های کانون نقطه‌ قوت شما بودند؟ دلیل این‌که این درس‌ها نقطه‌قوت شما بودند چه بود؟ روش‌تان را در مطالعه‌ شما در این درس‌ها بنویسید.

شخصاً همواره سعی کرده ام در میان دروس مختلف هماهنگی مطالعاتی ام را حفظ کنم و نمره ترازم را برای تمامی درس ها در یک سطح نگه دارم؛ هر چند درس هایی نیز بوده اند که رغبت بیشتری نسبت به آنها داشتم و از مطالعه آنها لذت می­بردم ولی هیچ­گاه این رغبت منجر به اولویت دادن این دروس بر سایر درس­ها نشد و بنابراین درس خاصی را به عنوان نقطه قوت ذکر نکرده و تناسب دروس در کنار هم را نقطه قوت خود می­دانم.

 

 پدر و مادرتان درسال آخر چه كمك هاي آموزشی به شما كردند؟  

شخصاً همواره سعی کرده ام که در رفع مشکلات آموزشی­ ام کاملا به خود متکی باشم؛ ولی توصیه برادرانه­ ای که به داوطلبان عزیز دارم این است که هیچ­گاه گمان نبرند که اگر از نعمت پدر و مادر بی ­بهره بودند و یا اولیاشان تحصیلات آکادمیک نداشتند، نمی­توانند به موفقیت های مورد نظرشان دست یابند و از مسیر موفقیت باز می­مانند؛ به هیچ وجه چنین نیست و درهای موفقیت بر روی همه باز است. 

شخصاً به رأی ­العین موفقیت افرادی را شاهد بوده­ ام که از نعمت پدر و مادر بی بهره بوده ­­اند و یا اولیاشان تحصیلات خاصی نداشته­ اند و در عین حال این افراد به بالاترین مدارج علمی هم دست یافته­ اند و باید باور داشت که می­توان با وجود تمامی کاستی ­ها و محدودیت­ ها موفق بود و موفق ماند.

 

 از اشتباهات خودتان در آزمون ها چگونه کمک می گرفتید ؟ تبدیل یادگیری ناقص به یادگیری های کامل را چگونه انجام می دادید؟

به قول معروف: " شکست مقدمه پیروزی است " برای من نیز هر آزمون تجربه­ای برای آزمون های بعدی و رفع اشکال و اشتباهات در آنها بود. سبک کار من هم به این شیوه بود که بعد از هر آزمون در فرصت مناسبی مجدداً همان آزمون را تحلیل و تک تک سوالات را با استفاده از دفترچه پاسخنامه تشریحی مورد بررسی قرار می­دادم و نقاط ضعف و یا اشتباهاتی که ناشی از یادگیری ناقص بودند را برطرف می ­نمودم.

 

 روش های مدیریت زمان 

برا ی مدیریت زمان سر جلسه کنکور چکار کردید؟ از کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟ (ضربدر و منفي ، زمان هاي نقصاني ، استراتژي بازگشت) آیا در طول سال نیز از این روش ها استفاده می کردید؟ آیا وقت کم آوردید یا خیر؟ استراتژی شما چه بود؟

مدیریت زمان در کنکور مسئله ای نیست که به راحتی به دست آید و نیاز به این دارد که از قبل و در آزمون های برنامه­ای مهارت مدیریت زمان توسط داوطلب به صورت فردی کسب شود، بنابراین مهم­ترین عامل در تمرین مدیریت زمان شبیه سازی حاصل از تمرینات قبلی فرد است. ولی به طور کلی می­توان روش­هایی مانند زمان­های نقصانی و استراتژی بازگشت را نام برد که شخصاً در طول سال تحصیلی از آنها برای آزمون­های برنامه­ ای استفاده می­کردم که موجب شد در دروس عمومی چند دقیقه نسبت به تایم استاندارد به سوالات زودتر پاسخ دهم و در دروس اختصاصی نیز موثر واقع گشت.

 

چگونه آرامش خود را درروز كنكورحفظ کردید؟ آیا در روز کنکور با سوالات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید؟  چگونه احساسات و زمان خود را مدیریت کردید؟ کدام درس اینگونه بود ؟

شخصاً همواره با توکل بر خدا و آرامش قلبی حاصل از این توکل در جلسه آزمون­ها حاضر می­شوم و به همه داوطلبان هم توصیه می­کنم که تأثیر معنویت در کنترل استرس و حفظ آرامش در جلسه کنکور بسیار زیاد و اثربخش است و آن را نادیده نگیرند.

سوالات درس ریاضی کنکور تجربی 1400 به راستی که چالشی، جدید و زمان­بر بودند و شخصاً با توجه به بررسی سوالات کنکور رشته ریاضی که در روز قبل­تر (10 تیرماه 1400) برگزار شده بود، تصمیم گرفتم که درس ریاضی را به عنوان آخرین درس دفترچه اختصاصی پاسخ دهم و ازقضا، تصمیم درست و به جایی هم بود چون اگر سوالات ریاضی را مطابق ترتیب دفترچه سوالات پاسخ می­دادم استرس ناشی از دشواری سوالات و عدم پاسخگویی به تعدادی از آ­نها بر سایر دروس نیز اثر گذاشته و منجر به پایین آمدن درصد­های سایر دروس می­گشت.

 

 اما سخن آخر اینکه شخصاً هیچ­گاه یک بعدی زندگی کردن را نپسندیده­ ام و همواره در تلاش بوده ­ام که چند هدف و مسیر را همزمان دنبال کنم، هر چند که بالتبع یکی از اهداف همواره بر سایر اهداف اولویت پیدا می کند، ولی نباید اهداف دیگر را کاملا فدای هدف اصلی کرد و می توان با داشتن جنبه­ های دیگری در کنار جنبه­ ی اصلی که در این برهه زمانی کنکور می­باشد از خستگی­ ها و دشواری­ های این ایام کاست.

من سابقه فعالیت در زمینه های علمی، فرهنگی، هنری و ورزشی را داشته و موفق به کسب عناوین مختلفی ( استانی، کشوری و حتی بین­ المللی ) در این زمینه ­ها گشته­ ام و به داوطلبان پیشنهاد می­کنم که از فعالیت در زمینه­ های مختلف در کنار فعالیت درسی شان غافل نشوند.

 

Menu