گفتگو با هاجر سلیمانی - رتبه 6 ایثارگران - کنکور تجربی 1400

در این مطلب به مصاحبه با رتبه برتر تجربی ، خانم هاجر سلیمانی می‌پردازیم .

گفتگو با هاجر سلیمانی - رتبه 6 ایثارگران - کنکور تجربی 1400

در این مطلب به مصاحبه با رتبه برتر تجربی ، خانم هاجر سلیمانی می پردازیم

مشاهده صفحه شخصی هاجر سلیمانی


 نام و نام خانوادگی : هاجر سلیمانی 
 گفتگو با هاجر سلیمانی - رتبه 6 ایثارگران - کنکور تجربی 1400
 رشته تحصیلی : تجربی 
 میانگین تراز : 7256
 منطقه کنکور : 2
 نام شهر : بناب
 تحصیلات پدر : لیسانس
 شغل پدر : وکیل
 تحصیلات مادر : فوق دیپلم 
 شغل مادر : دبیر
 تعداد سال های حضور در کانون : 8
 تعداد کل آزمون ها : 173
 تعداد آزمون های امسال : 43

                                         رتبه زبان در منطقه: 4




شرکت در آزمون های کانون


از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید ؟ دلیل آن چه بود؟ آیا به پیشنهاد خودتان بود یا دوستان و خانواده؟ 

از پنجم دبستان وارد کانون شدم و از آن زمان در ازمون های کانون شرکت کردم .به دلیل برنامه ای بودن و منظم ازمون ها و تست محور بودن ازمون ها همچنین همیشه میخواستم میزان یادگیری خود را بسنجم. دوستان و آشنایان زیادی در ازمون ها شرکت می کردند و من به پیشنهاد خانواده خود در ازمون ها ثبت نام کردم. خودم تصمیم گرفتم که در ازمون ها شرکت کنم.


نحوه حضور شما در آزمون ها در سال های پایه با سال کنکور چه تفاوتی برای شما داشت؟ دلیل عدم غیبت شما چه بود؟

نزدیک شدن به زمان کنکور تاثیر زیادی در نحوه ازمون دادن من داشت . در سال کنکور بر خلاف سال های قبل تماما با برنامه راهبردی جلو رفتم و برنامه دیگری نداشتم. در سال کنکور نسبت به سال های پایه توجه بیشتری به نتیجه نشان می دادم و نقاط ضعفم برایم مهم تر بود.فکر کنم در سال دوازدهم غیبتی نداشتم آن هم به این دلیل بود که در دو هفته بین ازمون ها با انگیزه پیشرفت و با برنامه راهبردی درس میخواندم و در اخر هر دوهفته نتیجه خود را گاهی بیشتر و گاهی کمتر میگرفتم اما هردفعه سعی میکردم که از نقاط ضعف ازمون قبلی درس بگیرم.

 

آیا در سال‌های حضور خود در کانون در آزمون‌ها غیبت کردید؟ دلیل غیبت شما چه بود؟

بله یک غیبت سال دهم یادم هست دلیلش این بود که شهر خودمون نبودیم و نتونستیم برگردیم.

 

آشنایی شما با کانون و آزمون‌های کانون چگونه بود؟آيا از خانواده و اشنايان و دوستان شما قبلا كسي كانوني بود؟ 

از طریق دوستان و خانواده.بله خواهرم کانونی بود و مهندسی نرم افزار شریف قبول شد.


شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟  

بله اوایل جدی بودن ازمون ها برایم از بین رفت اما رفته رفته به ازمون انلاین دادن عادت کردم بعد ها هم دفترچه کاغذی گرفتم و شرایط آسان تر شد اما سعی پدر و مادرم بر این بود که در ازمون ها شرکت کنم در سال دوازدهم یاد گرفتم در خانه از خود ازمون بگیرم.اکثرا ازمون هایم را در صندلی مخصوص خودم می دادم و وقت می گرفتم.در طول ازمون های انلاین استرسم بیشتر بود چون پیش اومده بود که برق یا اینترنت وقت وارد کردن پاسخ ها قطع می شد برای همین اکثرا بعد زدن هر درس پاسخبرگ را در سایت پر میکردم تا در اخر مشکلی پیش نیاید و در پردازش اول قرار بگیرم.



برنامه راهبردی



آیا روش مطالعه شما در سال کنکور با سال های پایه تفاوتی کرد؟ چه تفاوتی؟ آ

بله خیلی تفاوت داشت.در سال دهم تازه وارد دوران دبیرستان شده بودم و متاسفانه اشنایی دقیقی با نحوه تست زنی و تفهیم مطالب نداشتم به همین دلیل نتایج مطلوبی را در ازمون های سال دهم کسب نکردم.اما در سال یازدهم و دوازدهم شروع به تست زنی کردم و رفته رفته تعداد تست بیشتر شد در سال دوازدهم به این نتیجه رسیدم که کیفیت زدن تست از تعداد تست مهمتر است و سعی کردم تنو سوالاتی که روی آن ها کار میکنم را بیشتر کنم.همچنین در سال دوازدهم دید خود را نسبت به کتاب درسی تغییر دادم و سعی میکردم نکته های تستی را از متن کتاب به دست بیاورم و بیشتر از سال های پایه به متن توجه کنم.درباره روش مطالعاتی خود با خانواده و دوستان خود مشورت میکردم همچنین روش رتبه های برتر را هم بررسی میکردم.

 

شما شخصا به كدام دروس در تابستان اهمیت بیشتری داديد ؟ در تابستان مطالعه و تمرکز شما بر روی دروس پایه و سال دوازدهم به چه میزان بود؟

چون همواره درس فیزیک نقطه ضعفم بود در تابستان چند منبع با دقت و توجه برای این درس کار میکردم همچنین در طول تابستان پایه شیمیم را جلوتر بردم چون قبلا کم کار کرده بودم.روش نتیجه ده زیست رو هم در طول سال یازدهم پیدا کرده بودم و اون رو در طول تابستان ادامه دادم.خیلی زیاد.در تابستان کلا دروس پایه و ریاضی دوازدهم کار کردم و بقیه دوازدهم رو مهرماه شروع کردم.


شما در آزمون تابستان شرکت کردید، در این دوره برنامه ریزی شما چگونه بود؟

در دوران تابستان فقط دروس پایه را کار کردم(طبق برنامه راهبردی).مطالب را دوباره یاد گرفتم چون تابستان زمان کافی در اختیار دانش اموزان هست.برنامه ریزیم طبق برنامه ازمون ها بود تا جمعه ازمون تمام تلاش خود را میکردم که خود را به برنامه برسانم.


برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه


وقتي مدارس غير حضوري شد چگونه برنامه ريزي براي درس خواندن كرديد؟

بعد غیرحضوری شدن مدارس اوایل فیلم های اموزشی مدرسه و موسسات را نگاه میکردم اما چون کار با گوشی برای من وقت گیر و انرژی بر بود بعدا خودم شروع ب یادگیری کردم یعنی برای یادگیری مطلب جدید ابتدا متن کتاب رو میخوندم و بعد درسنامه هارو و بعدا تست های اموزشی کار میکردم و سپس ازمون میدادم که نتایجم بهتر میشد.


ساعت مطالعه تان به طور میانگین در سال های متوسطه دوم و در سال دوازدهم چقدر بود؟

در سال های دهم و یازدهم با وجود مدرسه حداکثرش ۵ یا ۶ ساعت میشد اما در سال دوازدهم اکثرا بین ده تا دوازدهم ساعت متغیر بود.

 

در کدام درس ها روش مطالعه ی خود را تغییر دادید و پیشرفت داشتید ؟

در همه دروس روش مطالعه رفته رفته تغییر میکرد اما برای دو درس زیست و دینی به میزان زیادی تغییر کرد و درصدم بالاتر رفت یک اشتباه من این بود که در تابستان دوزادهم به درس دینی توجه زیادی نکردم و میانگین درصد هایم پایین بود اما با شروع سال دوازدهم طبق برنامه همراه با دینی سال اخر دینی پایه را هم جلو بردم.در این دو درس بیشتر به متن توجه کردم و بیشتر اشتباهاتم رو تحلیل کردم و نقاط ضعف و قوتم رو فهمیدم.


آیا خلاصه نویسی داشتید؟ روش خلاصه نویسی شما چگونه بود؟ 

خلاصه نویسی را در ابتد ای دهم داشتم اما چون نتیجه نمیگرفتم  میزان ان را کمتر کردم نهایتا در اواخر سال دوازدهم نحوه خلاصه نویسی ام را تغییر دادم به این صورت که متن کتاب را که مرور میکردم، نکات جدیدی را که خودم متوجه میشدم مینوشتم تا در اخر مروری کوتاه داشته باشم همچنین ضمن مرور اشکالاتم را هم در همان کاغذ نوشته و با علامت سوال مینوشتم تا بعدا از پشتیبانم بپرسم. در زمان تست زنی سوالات مهم و سوالاتی را که اشتباه میزدم با علامت ستاره نشان دار میکردم.بعدا در زمان جمع بندی گاهی به ان ها مراجعه کردم و مفید بود.

 

چگونه بین مطالعه براي امتحانات نهایی و مطالعه براي کنکور و تعادل ایجاد کردید ؟

هنگام امتحانات نهایی مقدار خواب را کمتر کردم تا عصر روز قبل امتحان به روش کنکوری مطالعه میکردم و بعد هم به مرور کتاب برای امتحانات نهایی میپرداختم.در دروسی مثل سلامت و بهداشت و هویت مجبور شدم زمان زیادی از شب رو بیدار بمونم. اما بنظرم نباید انرژی بیشتری از کنکور روی امتحانات نهایی گذاشت در روز های بعد امتحان هم کلا به روش کنکوری درس میخواندم و تست میزدم یا ازمون های سه روز یکبار کار میکردم.


آيا دفتر برنامه ريزي داشتيد؟ دفتر برنامه ريزي چه كمكي به شما كرد؟

بله از تابستان دوازدهم دفتربرنامه ریزی را به روش خودم کامل میکردم و از نظر روحی به من کمک میکرد.تراز و رتبه ازمون هارو هم در دفتر برنامه ریزی ثبت میکردم.همچنین میتونستم خودم رو با روز های قبلیم مقایسه کنم.



کارنامه و سایت


از سایت کانون در این مدت چه استفاده هايي کردید ؟

از سایت کانون زیاد استفاده میکردم چه از روش های دانش اموزان برتر و مصاحبه های ان ها و چه از مطالب درسی.

 

روز جمعه كارنامه را چه ساعتي مي گرفتید ؟  به كدام قسمت ها بيشتر توجه مي کردید؟

بعد ازمون های جمعه برای گرفتن کارنامه لحظه شماری میکردم و کارنامه اولیه را اکثرا از ساعت ۲ونیم تا ۳ ظهر دریافت میکردم.طبیعتا اول به رتبه و درصد ها توجه میکردم.تعداد غلط هایم را هم هر سری چک و مقایسه میکردم.


از كداميك از كارنامه هاي ديگر استفاده مي كنيد؟

از کارنامه اشتباهات قبل آزمون های جمع بندی استفاده میکردم چون دسترسی به اشتباهات ازمون های قبلی راحت تر بود.


هفته ی اول و دوم برنامه تان چگونه بود؟ آیا در پردازش اول کارنامه می گرفتید؟ چرا؟

در سال دوازدهم هفته اول مطالب جدید را یاد میگرفتم البته همواره در برنامه روتین های روزانه را هم ثبت میکردم مثلا لغات و املای ادبیات یا متن عربی یا زبان.بعد یادگیری مطالب اولیه از کتاب و درسنامه های اموزشی شروع به تست زدن میکردم و اخر هفته اول با ازمون هدف گذاری اکثرا پنج شنبه ها خود را میسنجیدم جمعه راهم با کار کردن اشکالات هفته اول میگذراندم هفته دوم تست های پایه و دوازدهم را با هم دوباره شروع میکردم و دو روز اخر مانده به ازمون متن کتاب را مرور میکردم اکثرا.ازمون رو ساعت هشت صبح شروع میکردم و در پردازش اول کارنامه میگرفتم تا از نظر زمان شروع و اتمام به کنکور شبیه تر باشد.


روش های مدیریت زمان


برای مدیریت زمان سر جلسه کنکور چه کردید؟ 

برای مدیریت زمان کنکور سعی کردم از سوالات سخت بگذرم و بیشتر از وقت هر سوال برایش وقت نگذارم.از روش زمان نقصانی در دروس عمومی استفاده کردم همچنین استراتژی بازگشت. در طول سال هم در ازمون های کانون و هم بقیه ازمون ها اکثرا از این روش ها استفاده میکردم.وقت کم نیاوردم اما همه سوالات را جواب ندادم و از سوالات وقت بر گذشتم.

 

چگونه آرامش خود را در روز كنكورحفظ کردید؟

با توکل به خدا و دادن اعتماد به نفس به خودم حین جلسه سعی کردم ارامش خود را در جلسه حفظ کنم اما گاها کم می اوردم و آن هم به دلیل شرایط جلسه بود. تقریبا در همه دروس بعضی سوالات سخت و چالشی وجود دارد پس سعی کردم از سوالاتی که بلد نیستم بگذرم و برای ان ها در دور اول انرژی نگذارم.درس ریاضی چالش برانگیز ترین درس بودالبته روز قبل سوالات کنکور ریاضی را بررسی کرده بودم و میدانستم ریاضی قرار است سخت باشد اما نمیدانستم چگونه و سر جلسه کنکور واقعا با حل کردن سوالات ریاضی شوکه میشدم و این باعث شد دقتم سر جلسه کمتر شود.

 

روش شما به پاسخگویی به سوالات در روز کنکور چه بود؟ 

طبق ترتیب دفترچه پاسخ دادم همانطور که در خانه هم سوالات کنکور های سال قبل رو به آن صورت جواب میدادم.

 

آیا اتفاق غیرمنتظره‌ای در جلسه ی کنکور برایتان به وجود آمد؟ آیا درسی بود که در جلسه ی کنکور شما را غافلگیر کرده باشد؟ چگونه خودتان را در آن شرایط مدیریت کردید؟

ساختمانی که در ان کنکور میدادیم کولر انچنانی نداشت و هوا بسیار گرم بود سعی کردم تا جایی که میتوانم به ان بی توجه باشم.همچنین در خانه با صندلی چپ دست ازمون میدادم اما روز کنکور به جای صندلی چپ دست دو صندلی راست دست کنارهم قرار داده بودند که خیلی ازار دهنده بود بنابراین ازمون را در طرف راست صندلی ادامه دادم که اصلا اینگونه شرایطی را قبلا پیش بینی نکرده بودم. درس ریاضی خیلی من رو غافلگیر کردم اما  سعی کردم توجه زیادی به درصد بالا گرفتن در ریاضی نشان ندهم و همان وقت ۴۷ دقیقه را برای آن صرف کردم.

Menu