گفتگو با باربد محمدی - رتبه 7 کشوری - کنکور تجربی 1400

گفتگو با باربد محمدی - رتبه 7 کشوری - کنکور تجربی 1400 قهرمان پیوستگی در آزمون‌های کانون قلمچی

گفتگو با باربد محمدی - رتبه 7 کشوری - کنکور تجربی 1400


نام و نام خانوادگی : باربد محمدی
شهر : سقز
رشته تحصیلی : تجربی
میانگین تراز کانون : 7324
منطقه یا سهمیه‌ی کنکور: منطقه 3
تعداد سال حضور در کانون : 7 سال
(ششم دبستان - هفتم - هشتم - نهم - دهم - یازدهم و دوازدهم )
تعداد کل آزمون ها : 150 آزمون

تعداد آزمون های دوازدهم : 44 آزمون

تحصیلات پدر : لیسانس
شغل پدر: مهندس کامپیوتر شاغل در شرکت ایران ارقام
تحصیلات مادر : لیسانس
شغل مادر : دبیر دینی و عربی
نام پشتیبان : سوران عبدخدا
نام مدرسه : متوسطه 2 پسرانه استعداد هاي درخشان شهيد بهشتى


مشاهده صفحه شخصی باربد محمدی




  شرکت در آزمون های کانون  


  از چه زمانی وارد کانون شدید و در چه پایه‌هایی در آزمون‌های کانون شرکت کردید و چند سال؟ دلیل آن چه بود؟  

از پایه ششم تا دوازدهم با پیشنهاد دبیران مجرب و نبودن رقیب آموزشی مناسب دیگری در شهرم به کانون قلم چی پیوستم .

 

 در سال دوازدهم چند غیبت داشتید؟

همیشه بدون غیبت ( مگر در آزمونهای هدیه ) با پیوستگی مداوم 

 

  شرایط کرونا و آنلاین بودن آزمون ها، تاثیری در نحوه شرکت و آزمون دادن شما گذاشته بود؟

کرونا باعث شد بتوانم برنامه ریزی درسی خودم را با فراغ خاطر انجام دهم و از روش مدیریت آزمون رباتیک استفاده کردم . همواره درپردازش اول قرار می گرفتم و محدویت های زمانی آزمون را در نظر داشتم.

همیشه خودم رابرای رقابت بیشتر اول باخودم و بعد  با رتبه های برتر می سنجیدم و اشراف کامل داشتم که چگونه با وجود متقلبین در آزمونها وضعیت خودم را بسنجم . اذعان دارم که هدف نهایی آمادگی لازم برای موفقیت در کنکور است و شناخت نقاط قوت و ضعف و تبدیل یادگیری ناقص به کامل از هدف گذاری های من بود و در این راستا به هیچ وجه نگران وجود متقلبین در آزمون ها نبودم.

 

 آیا در تابستان در آزمون ها شرکت می کردید؟

در تابستان هم نباید از آزمون دور ماند لذا برای حفظ انرژی و انگیزه در آزمونهای تابستان حتما شرکت می کردم . در پایه های یازدهم و دوازدهم در آزمون های تابستان نیز با جدیت شرکت می کردم. در این آزمون ها هم به سوالات نگاه به گذشته و هم به سوالات نگاه به آینده پاسخ می دادم.

 

 در زمان هایی که خسته و یا نا امید بودید و یا اینکه به برنامه آزمون نرسیده بودید، آیا در آزمون ها حاضر می شدید؟ 

حتی اگر دانش آموز آماده نباشد و انگیزه اش پایین باشد شرکت در آزمون می تواند شور و نشاط را به وی بدهد و هیچ توجیهی برای غیبت وجود ندارد . تراز هر تغییری می کرد تحلیل می شد و برای آزمونهای بعد نقاط ضعف اصلاح می شد لذا افت یا پیشرفت مانعی برای ادامه ی کار نبود و من خودم را بر اساس میانگین تراز نمی سنجیدم .

 

در دوران جمع بندی پیوستگی شما به برنامه ی آزمون ها نسبت به گذشته چه تغییری کرد؟

بسته به برنامه جمع بندی که دانش آموز اتخاذ می کند و شخصی سازی انجام شده روی برنامه راهبردی می توان تا حدودی از این برنامه پیش فرض فاصله گرفت  اما به هیچ وجه نباید نسبت به آزمونها کم توجه بود .

 

چه خاطره‌ی خوبی از شركت درآزمون‌های کانون دارید؟

خاطره بدی که نتیجه ی خوبی به بار آورد. پایه ی نهم در یکی از آزمونها رتبه اول کشور شدم و این من را نسبت به نتیجه مغرور کرد و تلاشم برای آزمون بعدی کم شد و در آزمون بعدی رتبه 2 کشوری شدم . این بار یقین پیدا کردم که به ثبات رسیده ام و تلاشم کمتر شد ، آزمون بعدی به نوعی افتضاح شد و تا آخر سال برای جبران آن دویدم . این تجربه ای بود که در پایه دوازدهم باعث شد نسبت به فراز و نشیب هایم احساس ثبات نکنم و پیوستگی مطالعه را هرگز قطع نکنم .

 

 آیا در آزمون های تیزهوشان نیز شرکت کردید؟ دلیل اینکه بعد از قبولی در آزمون تیزهوشان باز هم در آزمون‌ها شرکت کردید، چه بود؟ 

من در پایه های ششم و نهم هم به سوالات دفترچه های عادی و هم دفترچه های تبزهوشان پاسخ می دادم. بعد از قبولی در آزمون تیز هوشان ارتباطم با کانون و شرکت در ازمون ها را به دلیل ارزیابی کارم برای یادگیری بیشتر و کسب مهارت های تست زنی و مدیریت زمان حفظ کردم.



برنامه راهبردی


   تا چه حد با منطق برنامه راهبردی آشنا بودید؟مهم ترین ویژگی برنامه راهبردی را چه می دانید؟ 

برنامه راهبردی کانون اصلی ترین برنامه ریزی بلند مدت است و دانش آموز باید برنامه ی کوتاه مدت خود را بر اساس آن بچیند . شخصی سازی برنامه بسیار ضروری است . می توان پیش خوانی ها را کمتر یا بیشتر کرد و سریعتر از برنامه جلو رفت یا تغییراتی از این قبیل را روی آن پیاده کرد، اما توصیه می شود این تغییرات روی برنامه کانون ایجاد شود تا برنامه های دیگر. مهمترین ویژگی برنامه راهبردی توزیع مناسب حجم مباحث برای هر آزمون بر اساس سطح دشواری و اهمیت آنهاست. در یک برنامه کوتاه مدت خوب هم حجم مباحث و هم روزاجرای آن در دو هفته بر حسب توانایی دانش آموز مشخص می شود . من اولین برنامه ریزی ام را پایه ی هشتم انجام دادم و مهارت برنامه ریزی را با تجربه طی سالها شرکت در آزمونهای دو هفته ای تقویت کردم .

 

 آیا در باره روش های مطالعاتی خود با دیگران نیز مشورت می کردید؟ 

سالها آزمون دادن و تحلیل آنها با پدرم و آزمایش و خطا تجربه زیادی به من آموخت اما در سال دوازدهم با آقای امیرحسین زارع رتبه 7 کنکور 97  آشنا شدم که توانست تغییر زیادی را در مطالعه من ایجاد کند و مسیر پیچ در پیچ دوازدهم را روشن سازد . دانش مشاوره ای که ایشان از دیگران و تجربه خود آموخته بود کیفیت مطالعه من را مضاعف کرد .

 

 از کدام کتاب ها و به چه دلیل استفاده کردید؟  

سه سطحی ریاضی و فیزیک به دلیل داشتن سوالات چالشی. سطح سوم کتابهای سه سطحی آخرین سوالاتی بود که به سراغشان می رفتم و سنجش درستی از توانایی من در حل سوالات سختی مباحث ارائه می کرد .

 


 کارنامه و سایت 


چگونه از کارنامه آزمون های اصلی و ازمون های هدف گذاری در جهت کشف نقاط قوت و ضعف خود استفاده می کردید؟

قسمت رنگی کارنامه اصلی که دانش آموز را با رقیبان هم سطح خود می سنجد ویژگی منحصر به فرد کارنامه کانون نسبت به سایر موسسات است. من برای سنجش مسیر پیشرفت خود از یادداشت هایی که بعد از تحلیل آزمون ها تهیه کردم استفاده می کردم. آنها معیار مناسب تری نسبت به تحلیل های رایج کامپیوتری می باشند.

 

 بعد از برگزاري آزمون ،آزمون‌ ها راچگونه تحلیل می‌کردید؟

الف) نقطه ضعف هایی که در آزمون داشتم را شناسایی می کردم و برای تعدادی از آنها راه حل عملی پیدا می کردم .

ب) در طی دو هفته بعد تعدادی از این راه حل ها را اجرا می کردم .

ج) در آزمون بعدی سنجش و بررسی می کردم که روش ها چقدر مفید بوده اند. آنهایی که درست بودند را به عادت تبدیل می کردم و راه حل های غلط  را یادداشت می کردم تا در آینده راه حل های مشابه آنها را تکرار نکنم . 

با اجرای این مراحل در هر آزمون و پیاپی فیدبک گرفتن مسیر پیشرفت هموار می شد و انگیزه بالا نگه داشته می شد . مهمترین فایده این کار این است که اگر پیشرفت نکنی افت هم نمی کنی .

 

 چه قسمت‌هایی از سایت کانون را مطالعه می‌کردید؟

گفت وگو با رتبه های برتر و شوخی های کامنتی


 برنامه ریزی شخصی و روش مطالعه 


چه برنامه ای برای مطالعه دروس عمومی و اختصاصی خود داشتید؟ 

اولین کار بعد از هر آزمون و دریافت کارنامه ، ارزیابی و تحلیل آن بود. ساعات مطالعاتی من درپایه دوازدهم به طور متوسط 10 ساعت در روز بود. یک پنجم این زمان صرف مطالعه دروس عمومی و مابقی صرف دروس اختصاصی می شد. تعادل مطالعاتی تستی و تشریحی ، عمومی و اختصاصی و همچنین پایه و دوازدهم در برنامه کاری من قرار داشت. سه روز قبل از آزمون را به جمع بندی اختصاص می دادم.

 

برنامه ریزی شما در طول دو هفته چگونه بود؟ 

از سیزده روز ده روزش مطالعه و تست بود و سه روز آخر آزمون و جمع بندی ، روز آخر هم که شرکت در آزمون . تنوع را در طی روز حفظ می کردم (صرفا یک ترجیح شخصی) و دروس پایه و دوازدهم را در طی دو هفته جدا نمی کردم و با هم می خواندم . 


 

 مهارت های خود تنظیمی : فرا شناخت و هوش هیجانی


آيا هدف گذاري چند از 10را انجام مي داديد؟ 

من به جای هدف گذاری چند از ده ، هدف گذاری اصلاح نقاط ضعف را داشتم که روش آن توضیح داده شد .

 

بهترین تراز شما در کدام درس ها بود ؟ روش مطالعه شما در این درس ها چه بود ؟

در همه ی درس ها تقریبا به یک سطح تسلط یکسان رسیده بودم اما همیشه با درس ریاضی میانه ی بهتری داشتم. به نظرم نکته ی مهمی که خیلی ها در رابطه با این درس اشتباه می کنند این باشد بار اولی که یک مبحث ریاضی را می خواهید یاد بگیرید خیلی مهم است که سعی کنید یادگیری ناقص را به حداقل برسانید . به علت به هم پیوستگی زیاد فصول ریاضی این یادگیری ناقص می تواند بسیار مشکل آفرین باشد، به خصوص زمانی که یافتن این یادگیری های ناقص دشوار باشد . توصیه ای که من به دانش آموزان دارم این است که قبل از استفاده از درسنامه ، فیلم آموزشی یا حتی تدریس دبیر ، ابتدا خود کتاب درسی و تمریناتش را مطالعه کنند . از میان کتب درسی ، ریاضی به بهترین شیوه تألیف شده است . این مطالعه را با حوصله ، فکر باز ، تفکر خلاقانه و با لذت بردن از آن انجام دهید . هر جا لازم است برگردید دوباره بخوانید یا راه حل تمرین را دوباره بررسی کنید . با این شیوه مطمئن می شوید که در آن مباحث پایه گذاری مناسبی داشته اید . این پایه گذاری برای حل تست های سخت و خلاقانه ای که قبلا نمونه ی آن را ندیده اید ضروری است .

 

پدر و مادرتان درسال آخر چه كمك هاي آموزشی به شما كردند؟  

زمینه سازی برای ایجاد ارتباط با رتبه های برتر کنکور

 

از اشتباهات خودتان در آزمون ها چگونه کمک می گرفتید ؟ 

من از اشتباهات خود هراسی نداشتم و آنها را دوست داشتم چون از آنها برای یادگیری بیشتر و برنامه ریزی بهتر استفاده می کردم و تلاش می کردم از اشتباهات شبیه آن در مطالعات و آزمون های بعد پرهیز کنم. 


 بهترين پشتيبان هاي شما دركانون چه اشخاصي بودند، لطفا نام ايشان را بگوييد؟ و بگوييد چه كمك هايي به شما كردند؟

مهمترین مشاورین من در سال کنکور جناب زارع ، پدرم و جناب آقای علیرضا زکریایی( پشتیبان ویژه کانون) بود که آقای زکریایی بارها به من کمک کردند تا از تکرار اشتباهات رایج جلوگیری کنم . ضمنا پشتیبان مستقیم خودم هم جناب آقای سوران عبدخدا بود که حقیقتا بهترین پشتیبان شهرم می باشد .

 


 روش های مدیریت زمان  


 برای مدیریت زمان سر جلسه کنکورز کدام یک از روش هاي مدیریت زمان استفاده کردید؟

روش مدیریت آزمون رباتیک را استفاده می کردم که یک گام از روش ضربدر منفی مفیدتر اما صدبرابر سخت تر بود، که روش اجرای آن برای مخاطبین خاص مفید است و توضیح آن در این مقال نمی گنجد .

 

آیا در روز کنکور با سوالات سخت چالشی و طراحی جدید مواجه شدید؟  چگونه احساسات و زمان خود را مدیریت کردید؟ 

درس ریاضی اولین درس من بود و علی رغم آمادگی بالا و انتظار داشتن این سطح دشواری باز هم جا خوردم و اگر به خاطر همین مدیریت آزمون رباتیک نبود قطعا آسیب بزرگی وارد می شد و بر سایر درس ها هم تاثیر می گذاشت. اما با این مدیریت آزمون توانستم در دور اول از 22 سوال ریاضی به راحتی بگذرم و درگیرشان نشوم و آن را برای آخرکار بگذارم . چیزی که در ترمینولوژی کانون استراتژی بازگشت نامیده می شود.

 

Menu