قرون وسطا همراه با 5 سوال از کتاب جامع ـ تاریخ ـ حبیبه محبی

نکات مهم قرون وسطا همراه با 5 سوال از کتاب جامع ـ تاریخ یازدهم ـ حبیبه محبی

قرون وسطا همراه با 5 سوال از کتاب جامع ـ تاریخ ـ حبیبه محبی

قرون وسطا همراه با 5 سوال از کتاب جامع ـ تاریخ یازدهم ـ حبیبه محبی

1- کدام گزینه دربارة تحولات سیاسی و اجتماعی اروپا در قرون وسطا صحیح است؟                                (سؤال 1022 کتاب جامع)

1) در قرن 4 م. بیزانس از اقتصاد و ارتش نسبتاً نیرومندی برخوردار بود و با وجود از دست دادن سرزمین‌های آفریقایی و بخش‌های وسیعی از اروپا همچنان دوام آورد.

2) قسطنطنیه، به سبب برخورداری از موقعیت جغرافیایی و ارتباطی ویژه و داشتن باروهای دفاعی مستحکم، پایگاه مهمی برای تسلط آن امپراتوری بر ولایات تابع و حفاظت از راه‌های مهم تجارتی به‌شمار می‌رفت.

3) امپراتوری بیزانس، تا سده‌های 5 و 6 م در برابر سیل تهاجم دسته‌های ژرمن ایستادگی کرد و سرانجام  در سدة هفتم فروپاشید.

4) قسطنطنیه سرانجام توسط امپراتوری روم شرقی متلاشی شد و قلمرو آنان به چندین سرزمین جدا از هم تجزیه شد.

1- گزینة «2»

تشریح گزینه‌های دیگر:

گزینة «1»: در قرن 4 م. امپراتوری روم بر اثر مشکلات اداری و اقتصادی به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. بیزانس با وجود از دست دادن سرزمین‌های آفریقایی و بخش وسیعی از قلمرو آسیایی خود، همچنان دوام آورد.

گزینة «3»: برخلاف امپراتوری بیزانس، امپراتوری روم غربی نتوانست در برابر سیل تهاجم دسته‌های ژرمن در سده‌های 5 و 6 م ایستادگی کند و فروپاشید.

گزینة «4»: قلمرو امپراتوری روم غربی پس از فروپاشی، به چندین سرزمین جدا از هم تجزیه شد.                          (صفحة 160 و 161 کتاب درسی)

نکته:

تحولات سیاسی و اجتماعی قرون وسطا و شناخت ویژگی‌های امپراتوری روم شرقی و غربی بعد از تقسیم شدن آن از نکات مهم این سؤال است.


برای دیدن مطلب روی فایل ضمیمه کلیک کنید.


نویسنده: حبیبه محبی



Menu