گفت‌وگوهای پرستو عسکری: ام‌البنین دوستی با میانگین تراز 6991

من در خانواده‌ای کانونی بزرگ شده‌ام. خواهر و برادر بزرگ‌ترم هم هر دو قبلاً کانونی بودند.

گفت‌وگوهای پرستو عسکری: ام‌البنین دوستی با میانگین تراز 6991

گفت‌وگو با ام‌البنین دوستی از لنده

از سوم دبستان تا کلاس هشتم


کتاب‌های سه‌سطحی مهارتم را در حل تست افزایش می‌دهند


ام‌البنین دوستی در یک نگاه

شهر: لنده (استان کهگیلویه و بویراحمد)

مدرسه: خدیجه کبری(س)

سال‌های حضور در کانون: از سوم دبستان تا کلاس هشتم به‌مدت 6 سال

میانگین‌تراز: 6991

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی‌ارشد علوم تربیتی، معلم

تحصیلات و شغل مادر: دیپلم، خانه‌دار

به‌نظرت آزمون‌دادن از سوم دبستان زود نبود؟

من در خانواده‌ای کانونی بزرگ شده‌ام. خواهر و برادر بزرگ‌ترم هم هر دو قبلاً کانونی بودند. خواهرم 5 سال کانونی بود و رتبه‌ی 90 تجربی کنکور سال 95 را کسب کرد و الان دانشجوی سال پنجم رشته‌ی پزشکی است. برادرم هم مهندسی شیمی می‌خواند و بعد مسیرش را تغییر داد و پلیس شد. وقتی آن‌ها را می‌دیدم که در آزمون‌ها شرکت می‌کنند و ترازهای خوبی کسب می‌کنند، اشتیاق داشتم هرچه زودتر در آزمون‌ها شرکت کنم. به اصرار خودم آزمون‌ها را از سوم دبستان شروع کردم.

در این سال‌ها از آزمون‌دادن چه دستاوردهایی داشتی؟

آزمون‌دادن توانایی‌ام را به خودم ثابت کرد. اگر آزمون نمی‌دادم، نمی‌دانستم در چه سطح درسی هستم و باید هر درس را با چه شیوه‌ای بخوانم. حتی در دوره‌ی متوسطه‌ی اول هنوز دوستانی دارم که به سطح مدرسه بسنده می‌کنند و فقط برای کسب نمره‌ی خوب در مدرسه درس می‌خوانند؛ اما من هر بار که آزمون می‌دهم، با سؤالات زیادی آشنا می‌شوم و متوجه می‌شوم که در هر مبحث باید روی چه نکاتی تمرکز بیشتری داشته باشم. ضمناً زیاد آزمون‌دادن در کانون من را با شیوه‌ی درست برنامه‌ریزی هم آشنا کرد.

تا چه حد توانسته‌ای خودت را با شرایط آموزش غیرحضوری هماهنگ کنی؟

آموزش حضوری را بیشتر دوست داشتم؛ چون می‌توانستم همان موقعی که دبیرها تدریس می‌کردند، هر سؤالی داشتم بپرسم. در کلاس‌ها فعال‌تر بودیم و پرسش‌وپاسخ‌های کلاسی در یادگیری ما تأثیر خوبی داشت. آموزش غیرحضوری برای من حس‌وحال کلاس‌های حضوری را ندارد. به‌هرحال با این وضعیت کنار آمده‌ام و در کنار تدریس دبیر، خودم هم به‌نوعی دبیر خودم هستم و سعی می‌کنم خودآموزی داشته باشم.

کدام درس‌ها نقاط قوت تو هستند؟

در ریاضی و فارسی قوی هستم. فارسی را 9 یا 10 از 10 می‌گیرم. نمره‌ام در ریاضی هم بالاتر از 8 از 10 است.

روش خاصی در مطالعه‌ی درس‌هایت داری؟

بهترین استراتژی من در درس‌خواندن این است که هر سال تابستان درس‌های سال بعد را پیش‌خوانی می‌کنم. درواقع تابستان برایم زمانی طلایی است که در آن درس‌های ریاضی و فارسی و علوم را حداقل تا نیم‌سال اول پیش‌مطالعه می‌کنم و به کلاس زبان هم می‌روم. در نیم‌سال اول هم در کنار برنامه‌ی آزمون‌ها، درس‌های نیم‌سال دوم را پیش‌مطالعه می‌کنم. پیش‌خوانی به من کمک می‌کند که اگر تدریس معلم با برنامه‌ی راهبردی هم‌خوانی نداشت، دقیقاً مطابق با برنامه‌ی راهبردی تست تمرین کنم و در مدرسه هم آمادگی کامل داشته باشم. همیشه مطالعه را از کتاب درسی شروع می‌کنم. برای درسی مثل ریاضی یا حتی درس‌های دیگر خیلی مهم است که تست‌ها را به‌ترتیب از آسان به دشوار حل کنیم و آن‌قدر تست کار کنیم تا به مهارت برسیم.

ام‌البنین دوستی با میانگین تراز 6991


روش مطالعه‌ات برای درس فارسی چگونه است؟

کتاب درسی را با دقت و با لحن مناسب مطالعه می‌کنم. معنی اشعار را می‌خوانم. آرایه‌هایشان را مشخص می‌کنم و نکات دستوری را بررسی می‌کنم. کلمات مهم متون درسی را پیدا می‌کنم و بعد به سراغ کتاب‌های کمک‌درسی می‌روم. تمرین زیاد تست برایم خیلی مهم است. به سؤالات تشریحی هم اهمیت می‌دهم. به‌نظرم در ابتدا باید توضیح کامل هر نکته را یاد بگیرم و بعد آن‌ها را در حل تست به کار بگیرم. معمولاً کتاب‌های شعر مثل دیوان حافظ را هم می‌خوانم که کمک زیادی به دانش ادبی‌ام می‌کند. کتاب‌های سه‌سطحی هم مهارتم را در حل تست افزایش می‌دهند.

از چه منابع مطالعاتی استفاده می‌کنی؟

برای تمام درس‌هایم از کتاب‌های پرتکرار، اشتباهات متداول، کتاب‌های آبی و سه‌سطحی استفاده می‌کنم. کتاب‌های کانون دید خیلی خوبی به نکات کتاب درسی دارند و نکات ریزی را از هر درس به من می‌آموزند. سؤالات این کتاب‌ها استاندارد است؛ به‌گونه‌ای که هر دانش‌آموزی با هر سطح درسی می‌تواند از این کتاب‌ها بهره ببرد.

در کدام درس‌ توانستی با تغییر روش مطالعه پیشرفت کنی؟

عربی درسی بود که قبلاً در آن کمی ایراد داشتم. به‌هرحال این درس در متوسطه‌ی اول درس جدیدی برای ما بود. توانستم نمره‌ام را در این درس از 7 به 10 از 10 برسانم. مشکلم این بود که قبلاً به کتاب درسی چندان توجه نمی‌کردم و بعد از مطالعه‌ی درس‌نامه، به سراغ تست‌های دشوار می‌رفتم و طبیعتاً در حل آن‌ها چندان موفق نبودم. الان مطالعه را از کتاب درسی شروع می‌کنم. بعد درس‌نامه را می‌خوانم و در آخر، تست‌ها را از آسان به دشوار کار می‌کنم.

آزمون‌هایت را تحلیل می‌کنی؟

تحلیل آزمون از نظر من مرحله‌ی بسیار مهمی در فرایند آزمون‌دادن است. بعد از آزمون به سراغ ایراداتم می‌روم و نکته‌ی مهم سؤال‌ها را پیدا می‌کنم. درواقع بعد از آزمون به دنبال دلایل اشتباهاتم می‌گردم. درنهایت هم مابقی سؤالاتی را که به آن‌ها پاسخ درست داده‌ام، بررسی می‌کنم تا اگر طراح سؤال از راه بهتری به پاسخ درست رسیده بود، آن را هم یاد بگیرم.

دفتر برنامه‌ریزی چه کمکی به تو می‌کند؟

دفتر برنامه‌ریزی ابزاری است که کمک می‌کند بتوانم با خودم رقابت کنم. تکمیل دفتر برنامه‌ریزی وضعیت درسی و میزان تلاشم در هر هفته را به من نشان می‌دهد و باعث می‌شود بتوانم برای روزهای پیش رو با توجه به عملکردی که تاکنون داشته‌ام، برنامه‌ریزی بهتری داشته باشم.

عادت خاصی در زندگی تحصیلی‌ات داری که باعث موفقیتت شده باشد؟

یکی از عادت‌ها و برنامه‌‌های خوب من در درس‌خواندن این است که دو درس ریاضی و علوم را هر روز می‌خوانم. سعی می‌کنم هر روز 150 تست از این دو درس کار کنم که این روش کمک زیادی به پیشرفتم در این دو درس کرده است. جدا از بحث یادگیری و رفع ایراد در مباحث این دو درس، توجه همیشگی به این دو درس کمک می‌کند مفاهیم در ذهنم تثبیت شوند. ضمناً دفتری دارم که در آن، تمام فرمول‌های ریاضی را که از ابتدا تا الان آموخته‌ام، یادداشت می‌کنم. علوم را هم با تصویرسازی و تجسم تمرین می‌کنم.

به‌جز درس‌خواندن چه مهارت‌های دیگری را دنبال کرده‌ای؟

حافظ دو جزء از قرآن هستم. در مسابقات مختلف قرآنی و فرهنگی و علمی شرکت کرده‌ام و تاکنون چندین مقام اول را کسب کرده‌ام. از کلاس پنجم هم زبان را دنبال می‌کنم.

در آزمون‌ هدف‌گذاری هم شرکت می‌کنی؟

پنج‌شنبه‌ی گذشته برای اولین بار در آزمون هدف‌گذاری شرکت کردم. به‌نظرم این آزمون ایده‌ی بسیار خوبی بود. تمام نکات مهمی که از درس‌های ریاضی و علوم و فارسی خوانده بودم، برایم مرور شد و نقاط قوت و ضعفم را به‌موقع پیدا کردم تا بتوانم در هفته‌ی دوم خودم را بهتر برای آزمون اصلی آماده کنم.


سایر گفت‌وگوهای پرستو عسکری را در لینک زیر بخوانید:

گفت‌وگوهای پرستو عسکری

Menu