معرفی رشته زبان روسی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

معرفی رشته زبان روسی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

مصاحبه با خانم زهرا یعقوبیان، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان روسی دانشگاه تهران و خانم فائزه جالو، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی زبان روسی گرایش آموزش زبان روسی دانشگاه تهران 


🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


همچنین میتوانید برای مشاهده معرفی سایر رشته ها به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی رشته‌های دانشگاهی (لیست رشته ها)


بخش اول:


زهرا یعقوبیان، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان روسی دانشگاه تهران


1. رشته ی زبان روسی را در چند سطر معرفی کنید.

رشته‌ی زبان روسی از آموزش الفبا و قواعد مقدماتی زبان روسی آغاز می‌شود و در ادامه به آموزش قواعد پیچیده‌تر و پیشرفته‌تر می‌پردازد و دانشجویان با ادبیات و تاریخ و فرهنگ این کشور آشنا می‌شوند.


2. آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی دارد؟

علاقه‌مندی به جستجو در منابع روسی و ادبیات جهان بالاخص آثار ادبی نویسندگان و شاعران روس و مطالعه‌ی خودجوش در زمینه زبان و ادبیات روسی می‌تواند برای موفقیت دانشجو در این رشته موثر باشد؛ چرا که بسنده کردن به واحدهای درسی نمی تواند دانشجو را برای کار در آینده چندان آماده کند. توانایی فن بیان، قدرت انتقال مفاهیم و توانایی برقراری ارتباط موثر برای فعالیت در حوزه‌ی تدریس نیز لازم است.


3. واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

دروس مشترک هر دو گرایش شامل دستور زبان مقدماتی، کاربرد عدد و ضمیر، صفات فعلی، افعال حرکتی، صرف و نحو، فن بیان، جمله نویسی و نگارش، تاریخ روسیه، آشنایی با کشور روسیه، آشنایی با آثار ادبی دوره‌های مختلف، بررسی مکاتب ادبی، نامه نگاری، سخنرانی و مناظره، ترجمه متون ساده و پیشرفته، آشنایی با اصطلاحات، دروس تخصصی گرایش زبان و ادبیات روسی شامل جمله‌نویسی و مقدمات انشاء، خواندن و تفسیر متون، درآمدی بر ادبیات، ساختمان و نمونه نمایشنامه، سخنرانی و مناظره، مکتب‌های ادبی و دروس تخصصی مترجمی زبان روسی شامل خواندن مفاهیم، فنون یادگیری زبان، مقاله‌نویسی، ترجمه شفاهی، ‌ترجمه مکاتبات و اسناد است.


4. گرایش‌های این رشته در دوره‌ی کارشناسی چیست؟

 در دوره کارشناسی گرایش‌های این رشته زبان روسی و مترجمی زبان روسی است.


5. آیا امکان ادامه تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟ 

 امکان ادامه تحصیل در کشور روسیه یا کشورهای شوروی سابق بیشتر وجود دارد؛ بنابراین نیازمند تسلط کافی به این زبان و علاقه به فرهنگ و آب و هوای این کشور‌هاست.


6. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

فارغ‌التحصیلان این رشته چنانچه از مهارت و توانمندی لازم برخوردار باشند می‌توانند حتی با مدرک کارشناسی، به عنوان مدرس یا مترجم کتبی و شفاهی در شرکت‌ها و موسسات مختلف به صورت پاره وقت یا تمام وقت یا پروژه ای مشغول به کار شوند.


بخش دوم:


فائزه جالو، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی زبان روسی گرایش آموزش زبان روسی دانشگاه تهران


1. گرایش‌های ارشد رشته ی زبان روسی چیست؟

آموزش زبان روسی، زبان و ادبیات روسی، مترجمی زبان روسی و مطالعات روسیه گرایش‌های ارشد این رشته هستند.


2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

توانایی ترجمه و تدریس زبان روسی مهارت‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل از این رشته است.


3. زمینه‌های شغلی این رشته چیست؟

فعالیت در شرکت‌های بازرگانی، وزارت امور خارجه، حضور در سفارت و کنسول‌گری‌های ایران در روسیه، وزارت‌خانه‌های علوم و شرکت‌های هواپیمایی به عنوان مترجم شفاهی و کتبی، تدریس در موسسات آموزش زبان و دانشگاه‌ها، فعالیت در مطبوعات به عنوان مترجم، ترجمه کتب و بازاریابی برای شرکت‌های صادر کننده به کشورهای روس زبان زمینه‌های شغلی این رشته هستند.


4. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

در حال حاضر شرایط کار برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم است؛ چرا که ایران و روسیه در زمینه‌های تجاری، فرهنگی، آموزشی و ... از روابط خوبی برخوردارند.  


5. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

بله، فارغ التحصیلان می‌توانند با داشتن سرمایه کافی به راه‌اندازی موسسات آموزش زبان روسی اقدام کنند.


6. آیا از درآمد این رشته اطلاع دارید؟

درآمد این رشته در حوزه‌های مختلف متفاوت است؛ یعنی درآمد ترجمه شفاهی معمولا بیشتر از ترجمه‌های کتبی و حتی تدریس است، ضمن اینکه دشوارتر است.


🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


برای مشاهده چند از ده قبولی در این رشته به لینک زیر مراجعه کنید.

چند از ده قبولی رشته‌ی زبان روسی

Menu