معرفی رشته زبان و ادبیات انگلیسی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

معرفی رشته زبان و ادبیات انگلیسی از طریق گفت‌و‌گو با دانشجویان

یکی از مهم ترین عوامل برای موفقیت در هر رشته علاقه مندی به آن رشته است. برای این منظور باید رشته‌ی مورد علاقه خود را به طور کامل بشناسید. در این مطلب از طریق مصاحبه با دانشجویان دانشگاه‌های برتر در هر رشته سعی کرده ایم شما را به شناخت کافی در مورد آن رشته برسانیم.

مصاحبه با آقای علی حسن پور فارغ التحصیل کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه علامه طباطبایی و آقای امیرحسین نعمتی زیارتی، دانشجوی فارغ التحصیل رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران



🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته


همچنین می توانید برای مشاهده ی معرفی سایر رشته های دانشگاهی به لینک زیر مراجعه کنید.

معرفی رشته های دانشگاهی (لیست رشته ها)


بخش اول:


علی حسن پور دانشجوی کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه علامه طباطبایی


1. رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی را در چند سطر معرفی کنید.

این رشته یکی از پرطرفدارترین رشته‌های زبان خارجی در ایران است. در این رشته هم به مسائل مقدماتی آموزش زبان و مترجمی پرداخته می‌شود و هم آشنایی کافی با ادبیات انگلیسی را میسر می‌سازد. بنابراین، این رشته ابعاد مختلفی دارد که هر دانشجو بسته به علایقش برای کارشناسی ارشد آن را انتخاب می‌کند. معمولا دروس این رشته بیشتر از دروس ادبیات و آموزش تشکیل شده است. 


2-برای موفقیت در این رشته، علاقه‌مندی به کدام یک از دروس دبیرستان لازم است؟

فردی که این رشته را انتخاب می‌کند، عملا‌‌ باید به دروس زبان انگلیسی و شاید ادبیات فارسی علاقه‌مند باشد. با این‌وجود، به نظرم لازم است که دانش‌آموز به دروس دبیرستان اکتفا نکرده و از طریق مؤسسات، زبان انگلیسی خود را تقویت کند؛ این نکته بسیار مهم است چرا که در دانشگاه اساتید زمانی را به آموزش زبان انگلیسی اختصاص نمی‌دهند و انتظار دارند دانشجو از قبل سطح بالایی داشته باشد.


3-آیا موفقیت در این رشته نیاز به روحیه و توانمندی‌های خاصی هم دارد؟

بله، دانشجو باید از اطمینان و توانایی کافی برای انتقال مفاهیم به زبان انگلیسی برخوردار باشد و در عین حال به بحث و گفتمان‌های ادبی و زبان‌شناسی علاقه‌ی کافی داشته باشد. به عبارت دیگر، باید کاملا فراتر از آموزش زبان انگلیسی رفته و با مسائل نظری درگیر شود. 


4-واحدهای درسی این رشته در دانشگاه چیست؟

این رشته از 140 واحد درسی تشکیل شده است که 120 واحد آن دروس اختصاصی هستند. واحدهای درسی این رشته عبارتند از درک مطلب، گرامر، گفت و شنود، آواشناسی، درآمدی بر ادبیات انگلیسی، ترجمه، زبان دوم (فرانسه یا آلمانی)، مقاله نویسی، آشنایی با شعر، صناعات ادبی، زبان شناسی، اسطوره شناسی، ترجمه ادبی، تاریخ ادبیات، روش تدریس، مکتب‌های ادبی، نمایشنامه، نقد ادبی، ادبیات انگلستان از قرن 17 تا عصر مدرن، ادبیات جهان و آمریکا.


5-گرایشهای این رشته در دوره‌ی کارشناسی چیست؟

رشته‌های مربوط به زبان در مقطع کارشناسی دو گرایش زبان و ادبیات انگلیسی و مترجمی است. بااین وجود، برخی دانشگاه‌ها همانند برخی شعب دانشگاه آزاد از مقطع لیسانس در گرایش آموزش زبان انگلیسی دانشجو می‌پذیرند. 


6-  آیا امکان ادامه‌ی تحصیل در این رشته در خارج از کشور وجود دارد؟ چگونه؟

این امکان بیشتر برای تحصیلات تکمیلی وجود دارد. شرایط پذیرش در گرایش‌های مختلف متفاوت است. در آموزش این امکان وجود دارد که افراد در دانشگاه‌های مختلفی پذیرفته شده و بتوانند به طور تخصصی پس از فارغ التحصیلی به نحوه‌ی آموزش زبان انگلیسی و آموزش زبان بپردازند. این فرصت در کشورهای شرق آسیا و هم چنین کشورهای ترکیه، روسیه و سایر کشورهای غیر انگلیسی زبان بیشتر است. در گرایش ادبیات انگلیسی در صورتی که دانشجو برای پذیرش در دانشگاه‌های معتبر آمریکا، انگلیس، کانادا اقدام کند باید رزومه‌ای قوی داشته باشد. 


 بخش دوم:


امیرحسین نعمتی زیارتی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته‌ی زبان و ادبیات انگلیسی دانشگاه تهران


1. گرایش‌های ارشد رشته ی زبان انگلیسی چیست؟ 

مجموعه زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی ارشد شامل رشته‌های زبان و ادبیات انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی است. 


2. مهارت‌ها و توانایی‌های کسب شده پس از فراغت از تحصیل در این رشته چیست؟

این مهارت‌ها شامل فراگیری تکنیک‌های تدریس زبان انگلیسی، آزمون سازی، ترجمه متون انگلیسی به فارسی و بالعکس و همچنین خوانش و نقد متون برگزیده ادبی است.


3. وظایف فارغ التحصیلان این رشته در محیط کار چیست؟

تدریس، ترجمه، طراحی و تدوین آزمون‌های استاندارد زبان انگلیسی، نوشتن متون انتقادی برروی آثار مختلف فرهنگی، هنری، ادبی و اجتماعی در روزنامه‌ها و مجلات حوزه های مربوطه از جمله وظایف فارغ‌التحصیلان این رشته است.


4. بازار کار و شرایط شغلی این رشته در ایران چگونه است؟

بیشتر محدود به حوزه‌های تدریس و ترجمه زبان انگلیسی می شود و در زمینه‌های ادبی چون نقد و نویسندگی رونق کمتری دارد.


5. آیا امکان اشتغال در این رشته برای خانم ها نسبت به آقایان کمتر است؟

خیر، تفاوت چندانی ندارد. شاید حتی در بعضی حیطه‌ها چون تدریس زبان انگلیسی به کودکان و نوجوانان و همچنین ترجمه و نویسندگی در حیطه ادبیات کودک، فضای اشتغال برای خانم‌ها بیشتر باشد.


6. آیا امکان ایجاد کارآفرینی در این رشته وجود دارد؟

بله، تاسیس موسسات آموزشی زبان انگلیسی، راه اندازی دفتر رسمی دارالترجمه و... از جمله کارهایی است که در این زمینه می‌توان انجام داد.




🔴🔵برای درخواست انتخاب رشته با مشاوران برتر کانون وارد لینک زیر شوید و فرم را پر کنید.🔴🔵

فرم انتخاب رشته



برای مشاهده چند از ده قبولی در این رشته به لینک زیر مراجعه کنید.

چند از ده قبولی رشته ی زبان و ادبیات انگلیسی



Menu