چگونه به یادگیری کودکان در خانه کمک کنیم؟

این روزها در بسیاری از نقاط جهان یادگیری از طریق فضای مجازی دنبال می‌شود و این فضا و این نوع از آموزش برای دانش‌آموزان تا حد زیادی جدید است.

چگونه به یادگیری کودکان در خانه کمک کنیم؟

این روزها در بسیاری از نقاط جهان یادگیری از طریق فضای مجازی دنبال می‌شود و این فضا و این نوع از آموزش برای دانش‌آموزان تا حد زیادی جدید است. بنابراین اولیا که نزدیک‌ترین راهنمایان کودکان هستند، نقش پررنگی در تکمیل یادگیری آن‌ها ایفا می‌کنند. در ادامه، راهکارهایی آورده‌ایم که نقش خود را بهتر ایفا کنید و در پایان سال تحصیلی بتوانید تا حد زیادی از رشد تحصیلی فرزند خود اطمینان داشته باشید.

با مدرسه‌ی فرزند خود در تماس باشید. بسیاری از مدارس، از طریق فایل‌های متنی، صوتی و ویدئویی آموزش می‌دهند. در این فضای جدید در کنار بچه‌ها باشید و بر تکالیف و سرعت‌عمل آن‌ها نظارت کنید. شاید لازم باشد مدتی در کارکردن با وسایل الکترونیکی، تولید فایل صوتی، ویدئویی یا متنی برای ارسال تکالیف به معلم یا تایپ‌کردن تکالیف در کنار فرزندتان باشید. اگر با مشکلات فناوری و ارتباطی مواجه هستید یا مشکلی در ارسال تکالیف برای معلم یا دریافت آموزش‌ها دارید، حتماً در اولین فرصت، با مدرسه در میان بگذارید تا فرزندتان از آموزش‌های مجازی بی‌بهره نماند. نقش نظارتی شما در سال تحصیلی جاری بسیار حائز اهمیت است.

برنامه‌ای انعطاف‌پذیر برای یادگیری در خانه داشته باشید. همراه با فرزندتان ساعت خواب ثابتی داشته باشید و از شنبه تا چهارشنبه، شما هم مثل زمانی که فرزندتان را به مدرسه می‌فرستادید، همراه با او از خواب بیدار شوید و شب‌ها در ساعت مناسبی بخوابید. از ساعات روز برای یادگیری، اوقات فراغت، وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های سالم و فعالیت بدنی استفاده کنید. این نوع از حمایت و تنظیم برنامه‌ی زندگی خانواده منطبق بر برنامه‌ی مدرسه‌ی دانش‌آموز در جدیت او برای شرکت در کلاس‌های مجازی و انجام به‌موقع تکالیفش اهمیت زیادی دارد.

نیازهای فرزند خود را برای بیشترین سازگاری با وضعیت جدید در نظر بگیرید. فرزند شما در گروه سنی خاصی قرار دارد و نیاز دارد ساعاتی از روز را در کنار هم‌سالانش بگذراند و اکنون به‌دلیل وضعیت کرونایی از این موهبت بزرگ بی‌بهره مانده است. وظیفه‌ی مهم اولیا در روزهای کرونایی این است که منطبق بر گروه سنی فرزندشان، امکانی را برای ارتباط مؤثر و سالم و ایمن با دوستانش برایش فراهم کنند. مثلاً تماس تصویری با دوستان یا ایجاد فعالیت گروهی مجازی به‌صورت بازی مفید خواهد بود. روش‌هایی را در نظر بگیرید که فرزندتان می‌تواند به‌کمک آن‌ها بدون نیاز به حضور فیزیکی در جمع دوستانش، با آن‌ها ارتباط برقرار کند. مثلاً می‌توانید برنامه‌ی ساخت کاردستی یا کتاب‌خوانی گروهی را به‌همراه سایر اولیا برای بچه‌ها ترتیب دهید.

به دنبال راه‌هایی برای لذت‌بخش‌ترکردن یادگیری بگردید. در روز برای فرزندتان فرصتی برای بازی‌کردن، ساخت پازل یا کاردستی و نقاشی‌کشیدن در نظر بگیرید. کودکان را تشویق کنید که با مقوا قلعه‌ای بسازند یا با چیدن بلوک‌ها شمارش را تمرین کنند. در کنار فرزندتان با نوشتن نامه به اعضای خانواده، دست‌خط و دستورزبان را تمرین کنید. این روشی عالی برای ارتباط با دیگران همراه با کم‌کردن تماس رودررو است. می‌توانید از آموخته‌های فرزندتان با کمک هم هر ماه مجله‌ای تولید کنید و فایل آن را در اختیار معلم یا سایر دوستانش قرار دهید. این‌جور کارها یادگیری را برای او جذاب‌تر می‌کند. در اوقات استراحت از کتاب‌های صوتی استفاده کنید. شاید کتابخانه‌ی محله‌ی شما رویدادهای کتاب‌خوانی مجازی یا پخش مستقیم داشته باشد. دراین‌باره تحقیق کنید. شرکت در این برنامه‌ها برای فرزندتان هیجان‌انگیز و آموزنده خواهد بود.

فضایی رسمی برای امتحانات در خانه ایجاد کنید. وقتی امتحانی به‌صورت مجازی برگزار می‌شود، ممکن است کودکان به دلایل مختلف و از روی ناآگاهی تصور کنند گرفتن نمره‌ی کامل حتی با کمک کتاب و دفتر نکاتی که در اختیار دارند، باارزش است. با فرزندتان دراین‌باره گفت‌وگو کنید. به او یادآوری کنید که باید با کمک اطلاعات خودش و بدون کمک منابع دیگر، در امتحانات شرکت کند. برایش ارزش تلاش را مشخص کنید و به‌طور شفاف این اطمینان را به او بدهید که گرفتن نمره بازخوردی است که به او برای برنامه‌ریزی بهتر برای آینده کمک می‌کند. خودتان هم بر نحوه‌ی شرکت‌کردن فرزندتان در امتحانات نظارت داشته باشید. علاوه بر این مراقب باشید که در زمان تعیین‌شده به تمام سؤالات پاسخ دهد. مدیریت زمان الگوی بسیار مهمی در یادگیری دانش‌آموزان است.

دوران کرونایی وضعیت ویژه‌ای ایجاد کرده است و بر تمام جنبه‌های زندگی انسان‌ها اثرگذار بوده است. بهتر است به آموزش و پرورش کودکان فکر کنیم و راه‌حل‌هایی را که برای سپری‌کردن بهتر سال تحصیلی به ذهنمان می‌رسد، با سایر اولیا در میان بگذاریم. می‌توانیم با کمک یکدیگر به‌کمک معلمان بشتابیم و بهترین‌ اتفاقات را در کنار هم رقم بزنیم.

منبع: www.cdc.gov

Menu