معرفی کتاب: قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب؛ مرزبان‌نامه

قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب مجموعه‌‌کتابی است نوشته‌ی مهدی آذریزدی که در آن، داستان‌های کهن را برای کودکان و به‌زبان کودکانه بازنویسی کرده است.

معرفی کتاب: قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب؛ مرزبان‌نامه

نویسنده: مهدی آذری‌یزدی

تصویرگر: علی خدایی

ناشر: امیرکبیر


قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب مجموعه‌‌کتابی است نوشته‌ی مهدی آذریزدی که در آن، داستان‌های کهن را برای کودکان و به‌زبان کودکانه بازنویسی کرده ‌است. او اولین نویسنده‌ای است که در ایران به فکر نوشتن داستان برای کودکان و نوجوانان افتاد. به همین دلیل است که لقب «پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران» را به او داده‌اند. وی اولین کتاب از مجموعه‌ی هشت‌جلدی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب را در سال ۱۳۳۵ توسط مؤسسه‌ی انتشاراتی امیرکبیر منتشر کرد. او برای این اثر در سال ۱۳۴۲ (۱۹۶۷م)، برنده‌ی جایزه‌ی یونسکو شد و سال ۱۳۴۵ جایزه‌ی سلطنتی کتاب سال را از آن خود کرد. برخی از کتاب‌های این مجموعه از سوی شورای کتاب کودک، کتاب برگزیده‌ی سال شده‌اند. این اثر به‌زبان اسپانیایی، ارمنی، چینی و روسی نیز ترجمه شده ‌است.

جلد دوم این مجموعه‌ی هشت‌جلدی، 21 داستان از مرزبان‌نامه است. مرزبان‌نامه عنوان کتابی است در اصل به زبان مازندرانی، نوشته‌ی سعدالدین وراوینی. اصل کتاب به‌زبان طبری بوده است و به زبان فارسی دری برگردانده شده است.

نویسنده‌ی این کتاب از طریق داستان‌ها و از زبان حیوانات پندواندرزهای خود را غیرمستقیم به پادشاه زمان خود می‌گوید.

منبع :

Menu