گفت‌وگو با رتبه 6 منطقه 1 کنکور انسانی 99 : مهلا یاسینی

گفت‌وگو با مهلا یاسینی رتبه 6 منطقه 1 کنکور انسانی 99 با میانگین تراز 7530 از شهر شیراز

گفت‌وگو با رتبه 6 منطقه 1 کنکور انسانی 99 : مهلا یاسینی

امیرحسین عبرت بین: گفت‌وگو با مهلا یاسینی رتبه 6 منطقه 1 کنکور انسانی 99 با میانگین تراز 7530 از شهر شیراز


حضور در کانون، آزمون‌های برنامه‌ای و برنامه‌ی راهبردی

من دوران متوسطه دوم خود را در مدرسه نمونه دولتی مسیح محیط زاده(فرهنگ) گذراندم.

برنامه راهبردی مناسب کانون و جامعه آماری بالایی که داشت موجب شد از جانب اساتید و مشاوران تشویق بشوم و برای حضور در کانون و ثبت نام اقدام کنم تا بتوانم بهتر و در فضای مناسب تری خودم را بسنجم .

من سال دوازدهم به کانون امد و یکسال کانونی بودم.

به نظرم برنامه راهبردی آزمون ها یکی از نقاط قوت آزمون های کانون محسوب میشود چرا که علاوه بر برنامه ریزی مناسب برای هر آزمون ایستگاه های جبرانی و مرور های زیادی دارد و حتی اگر بعضی دروس را در محدوده مشخص دو هفته ای یک آزمون به پایان نرسانید میتوانیم در ایستگاه های جبرانی این عقب ماندگی را جبران کنیم . علاوه بر این کارنامه های آزمون ها نیز بسیار دقیق بوده و تنوع آنها و نیز سرعت عمل در ارائه آنها که همان روز آزمون در اختیار دانش آموز قرار میگیرد باعث میشود بهتر از عملکرد خود آگاهی پیدا کنیم وبرای آزمون بعدی سریعتر برنامه ریزی کنیم.

من در طول ازمون ها غیبت نداشتم. تلاشش در این سال مهم و حساس این بود که حتی از یک آزمون هم عقب نباشم و غیبت نکنم تا بتوانم به طور دقیق عملکرد خود را در طول دو هفته بررسی کنم چرا که حتی یک غیبت هم موجب می شد سردرگم شوم اما حضور مداوم در آزمون ها باعث میشد به نوعی خط فکری و برنامه ای برای ادامه راه داشته باشم .

من برای اینکه بین برنامه راهبردی و دروس مدرسه هماهنگی ایجاد کنم ابتدا دروس دوازدهم برنامه راهبردی را مطالعه میکردم تا بتوانم با یک تیر دو نشان بزنم و علاوه بر اینکه برای ازمون آماده میشوم برای امتحانات مدرسه نیز آماده شوم و در وقت اضافه روزم به سراغ دروس پایه میرفتم چرا که بالاخره آمادگیم به علت مطالعات تابستان در دروس پایه به نسبت دروس دوازدهم بیشتر بود ولی تلاش میکردم هیچ گاه مطالعه دروس پایه را قطع نکنم اما در روزهایی که مدرسه میرفتم تقریبا سه چهارم برنامه ام مربوط به دوازدهم بود اما در روز های تعطیل تقریبا مانند تابستان بهای بیشتری به پایه میدادم و تقریبا نیمی از برنامه دوازدهم و نیمی به دروس پایه اختصاص داشت.

                                                                       

کلکسیون روش مطالعه


نقاط قوت

دینی

من حفظیات قوی ای دارم و همین باعث شده بود که در دروس عمومی در دینی وضعیت بهتری داشته باشد ولی با این حال بعضی هفته ها هر روز و بعضی هفته ها یک روز در میان به طور دقیق دینی را مطالعه میکردم و نکات آیات و روایات و اشعار را در کنارشان یادداشت میکردم و حتی بعضی روز ها به خصوص روزهای پایانی بیشتر وقت خودم را برای مطالعه آیات قرار دادم. البته حل سوالات کنکور چند سال اخیر نیز کمک زیادی به من کرد تا بتواند با دیدگاه طراح کنکور آشنا شوم .لازم به ذکر است که تلاش های دبیرم برای تدریس نکته ای و عمیق این کتاب نیز نقش زیادی در یادگیری خوب این درس داشت.

اقتصاد

 از آنجایی که اقتصاد تک  کتاب بود از سال دهم آن را جدی گرفتم و روی مسائل وقت زیادی گذاشتم و تمرین های زیادی کردم تا بتوانم در کنکور عملکرد خوبی داشته باشم علاوه بر این منابع مختلفی را برای این کتاب بررسی کردم تا با سوالات گوناگون آن آشنا شوم. البته دبیرم که خود نیز از اساتید کنکور بودند نقش زیادی در یادگیری من  ایفا کردند.


درس های چالشی

فلسفه و منطق

 فلسفه و منطق چالشی ترین درس در طول سه سال تحصیل ام بود و پایین ترین عملکرد در آزمون هایم نیز معمولا مربوط به همین درس بود به همین خاطر تصمیم گرفتم که دفترچه ای تهیه کنم و نکات تست ها و خلاصه نویسی منطق را در آن یادداشت کنم تا بتوانم در زمان مرور از آن استفاده کنم همین موضوع موجب شد در آخرین آزمون ۲۰ درصد نسبت به سایر آزمون ها پیشرفت داشته باشم.

فارسی

 با وجود علاقه ای که به این درس داشتم متاسفانه در ابتدا عملکرد نسبتا خوبی در این درس نداشتم به همین دلیل علاوه بر مطالعه دقیق کتاب شروع کردم به مطالعه موضوعی این کتاب به صورت روزانه و تقریبا هر روز به مدت یک ساعت یا بیشتر ادبیات مطالعه میکردم به طوری که در آخرین آزمون موفق شدم این درس را صد بزنم و پیشرفت چشمگیری داشتم‌.


اطلاع‌رسانی و جعبه ابزار کارنامه

من تقریبا هر روز به سایت کانون مراجعه می‌کردم تا بتوانم اخبار ها رو پیگیری کنم.

 جذاب ترین قسمت سایت کانون برایم صفحه شخصی و کارنامه ها بود  و هنگام خستگی مصاحبه رتبه برتر ها را بررسی میکردم تا انگیزه بیشتری پیدا کنم.

من از کارنامه اصلی و ۵ نوع درس  بیشتر استفاده میکردم از این طریق میتوانستم با نقاط ضعف و قوتم آشنا بشوم و درصد های آزمون های مختلف را بررسی کنم تا بتوانم برای هفته های آینده بهتر برنامه ریزی کنم.

از زمانی که آزمون ها آنلاین و غیر حضوری شد من  برای رفع مشکلات آزمون کامنت هایی میگذاشتم تا مشکلم رفع شود تقریبا سه یا چهار تا کامنت در طول امسال گذاشتم.

گفت و گو با نفرات و دانش آموزان برتر قسمت مورد علاقه ام در مجله سرای دانش بود. چرا که باعث میشد متوجه شوم که آنها نیز با مشکلات و فراز و فرود هایی مانند من مواجهه شده اند و میتوانستم از راهکار های آنها استفاده کنم و از این طریق انگیزه زیادی برای ادامه راه پیدا میکردم.


خانواده

تحصیلات پدرم فوق دیپلم  است و شغل آزاد دارند.تحصیلات مادرم هم دیپلم است و ایشان  خانه دار اند.من همچنین یک برادر ۱۴ ساله پایه هشتم هم دارم.

در مدرسه ام  تعداد زیادی از دانش آموزان جدی و با پشتکار در آزمون های کانون شرکت میکردند‌ و بعضی از تلاش میکردند آزمون ها را با یکدیگر تحلیل کنند یا به سوالات یکدیگر درباره آزمون ها جواب دهند حتی گاهی با هم برای درس خواندن برنامه ریزی میکردند تا بتوانند به برنامه راهبردی برسند.

مهلا درباره نقش پدر و مادرش در موفقیت‌های تحصیلی اش گفت:

بعد از خدا مهمترین پشتیبان های من مادر و پدرم بودند که از همان شروع کار و کلاس اول دبستان تا سال کنکور همواره پشتیبان من بودند و محیط خانه را برای درس خواندن من در شرایط مناسبی قرار داده بودند و از کتاب تا کلاس های مختلف را برای من فراهم کرده و همواره به من آرامش و اطمینان و انگیزه میدادند و اجازه نمیدادند بی انگیزه شوم.


یک خاطره‌ی آموزشی از آزمون‌های برنامه‌ای کانون

در آبان ماه در یکی از آزمون هایم نسبت به آزمون های گذشته افت شدیدی داشتم و تمام روز حال بدی داشتم اما بعد از آن با صحبت هایی که با والدینم داشتم و مطالعه مصاحبه نفرات برتر برنامه بهتری برای خودم نوشتم و اشتباهاتم را اصلاح کردم و بعد از آن ترازهایم به سمت پیشرفت حرکت کرد گرچه بعضی اوقات پسرفت هایی داشتم اما پیشرفت هایم چشمگیر تر بود و باعث میشد پسرفت هایم کمتر به نظر بیاد.

مهم‌ترین ویژگی آموزشی شخصیت آموزشیم ؛با پشتکار بودن است . اصولا وقتی هدفی را برای خودم انتخاب میکنم با تمام توانم برای آن وقت میگذارم تا هیچ وقت افسوس گذشته را نخورم و تا به هدفم دست نیابم دست از تلاش بر نمیدارم و حاضر نیستم یک قدم هم عقب بگذارم که نمونه بارز آن سختی هایی بود که امسال تمام کنکوری ها به علت شرایط خاص پیش آمده با ان دست و پنجه نرم کردند و تلاش کرد از این شرایط سخت به طور صحیح استفاده کند و با راهنمایی های اطرافیانم حتی محکم تر از همیشه با یاری خداوند به راهش ادامه دهم.


روز کنکور

به علت کنکور های آزمایشی مکرر و خواندن مصاحبه نفرات برتر درباره روز کنکور و صحبت های مشاورم آمادگی هر اتفاق غیر منتظره ای را در جلسه کنکور داشتم و اصلا نگران نبودم و تنها کمی استرس آزمون را داشتم که به نظرم عادی بود فقط کمی تاخیر یک ساعته شروع کنکور برایم نگران کننده بود اما خداروشکر توانستم خودم را با شرایط تطبیق بدهم و اتفاق خاص و عجیبی رخ نداد که مانع تمرکزم شود.

بهترین روشی که همیشه آن را دنبال میکردم استفاده از روش زمان های نقصانی بود که باعث میشد هیچ گاه در آزمون ها وقت کم نیاورم و در نهایت در کنکور هم نه تنها وقت کم نیاوردم بلکه زودتر از زمان مشخص به سوالات جواب دادم و همین موضوع استرس و نگرانیم را کم کرده بود چرا که میدانستم به علت تمرین زیاد بر روی این روش در دوران آزمون های آزمایشی امکانش بسیار کم است که در جلسه کنکور وقت کم بیاورم و اعتماد به نفسم بالا رفته بود.

در دروس عمومی تقریبا پنج یا ده دقیقه اضافه اوردم چرا که ادبیات واقعا غیر منتظره و وقت گیر بود ولی در اختصاصی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه وقت اضافه آوردم  شاید کمی به علت شرایط پر از استرس لحظات آخر کنکور که دانش آموزان در حال تحویل اوراق خود بودند کمی در اجرای استراتژی بازگشت دچار اشتباه شدم و میتوانستم بهتر عمل کنم...برای ترتیب شروع دروس تلاش کردم از درسی شروع کنم که به آن تسلط بیشتری دارم و میتواند آرامشم را بیشتر کند بنابراین در دروس عمومی از دینی و در دروس اختصاصی از روانشناسی شروع کردم چون اگر از دروس دشوار شروع میکردم تمرکزم بهم میریخت اما شروع کردن از این دروس اطمینان خاطر در من  ایجاد کرد علاوه بر این برای شروع هر درس از قسمتی شروع میکردم که تسلط بیشتری داشتم برای مثال در ادبیات از لغت شروع کردم و سپس به سراغ قرابت معنایی رفتم در عربی از قواعد و در زبان از لغت و گرامر شروع کردم ولی در دروس اختصاصی در هر درس به جز اقتصاد که ابتدا تشریحی های آن را جواب دادم ترتیب سوالات هر درس را رعایت میکردم.


*** جهت مشاهده مطالب تخصصی رشته انسانی می توانید به طور روزانه به صفحه اینستاگرام رتبه های برتر رشته انسانی و کانال تخصصی کنکور انسانی در تلگرام مراجعه کنید ***

Menu