معرفی دانشگاه تهران از زبان دانشجویان

لازمه هر انتخابی شناخته، و یکی از مهم‌ترین انتخاب‌ها برای هر فردی که تحصیل می‌کنه، دانشگاهه.

معرفی دانشگاه تهران از زبان دانشجویان

لازمه هر انتخابی شناخته، و یکی از مهم ترین انتخاب ها برای هر فردی که تحصیل می کنه، دانشگاهه.

احتمالا راجع به بعضی از دانشگاه ها، چیز های مختلفی شنیدید، با این حال هنوز موارد زیادی رو نمی دونید، یا خیلی از دانشگاه ها رو نمی شناسید؛ پیش از الویت بندی برای انتخاب رشته و دانشگاه، حسابی تحقیق کنید و به یک منبع اکتفا نکنید، شما در حال ساختن مسیرتون هستید؛ و این صحبت رو از طرف من به خاطر داشته باشید، که روزی متوجه خواهید شد این انتخاب، از کنکوری که پشت سر گذاشتید چه اندازه حیاتی تر بوده.

ما تلاش کردیم با دانشجو های چندین دانشگاه مصاحبه ای کوتاه و مفید داشته باشیم؛ مطالب رو با دقت بخونید، نکات مهم رو یادداشت کنید و ضمنا خودتون هم درباره ی دانشگاهی که قصد تحصیل در اون رو دارید بخوبی تحقیق کنید.

در این مطلب سراغ دانشگاه تهران رفتیم و با دو نفر از دانشجویان این دانشگاه صحبت کردیم.

مصاحبه با:

نام و نام خانوادگی: محمد سنجری      مقطع: کارشناسی ارشد        رشته: مهندسی صنایع           سال ورودی: 1398

نام و نام خانوادگی: نوید آرمات          مقطع: کارشناسی               رشته: مهندسی عمران           سال ورودی: 1398


آرام آبانگاه: سلام آقای سنجری و آقای آرمات، لطفا از دیدگاه خودتون برامون از دانشگاه تهران (فضای آکادمیک، محیط، خوابگاه، دسترسی و ..) بگین؛ دوست داریم نکات مثبت و منفی که دیدین رو صادقانه با ما در میون بذارین.


نوید آرمات: دانشگاه تهران، دانشگاه جامع و بزرگیه زیرا تمام رشته های دانشگاهی را شامل می شود. دانشگاه تهران واقعا زیباست. فضاهای مختلفی در شعبه مرکزی واقع در خیابان 16 آذر وجود دارد اعم از: ریور ساید(River Side)، کتابخانه مرکزی، باشگاه دانشجویان (رستوران) و باغ معروفی به نام" گل گاردن". اکثر اساتید دانشگاه تهران سطح بالا و دارای تحصیلات عالیه از بهترین دانشگاه های دنیا هستند که این شاید از مهم ترین فاکتور ها برای دانشجویان باشد. پردیس مرکزی دانشگاه تهران در نزدیکی میدان انقلاب تهران قرار دارد که دسترسی به آن از طریق BRT یا مترو با راحتی امکان پذیر است.  و البته بعضی دانشکده های آن جداست و در مکان های دیگری قرار گرفته (از جمله مجموعه دانشکده های فنی، مدیریت، تربیت بدنی، روانشناسی و ...). 


محمد سنجری: به طور کلی باید بگم که دانشگاه تهران یکی از بزرگترین، قدیمی ترین و محبوب ترین مراکز آموزش عالی در ایران محسوب میشه که درسال ۱۳۱۳ تاسیس شد. اگر معیارهایی چون سابقه و قدمت، تدریس استادان سرشناس و برجسته، تحصیل دانشجویان ممتاز، تعداد دانشجویان، ارزش مدارک تحصیلی در داخل و خارج از کشور، پیوند و ارتباط با دستگاه های اجرایی و صنعت، تعدد رشته ها و دانشکده ها و موسسات وابسته، را از معیارهای تعیین اعتبار و اهمیت یک دانشگاه برشماریم، دانشگاه تهران را باید از معتبرترین و مهم ترین دانشگاه های کشور دانست.

دانشگاه تهران شامل ۲۵ دانشکده و ۹ پردیس است:

پردیس دانشکده های فنی: مهندسی برق و کامپیوتر، عمران، مهندسی شیمی، متالوژی و مواد، معدن، مکانیک، صنایع و سیستم ها، نقشه برداری و اطلاعات مکانی، علوم مهندسی، فنی کاسپین و فنی فومن

پردیس علوم: دانشکده ریاضی، آمار و علوم کامپیوتر، دانشکده زمین شناسی، دانشکده زیست شناسی، دانشکده شیمی، دانشکده فیزیک و دانشکده بیوتکنولوژی

پردیس کشاورزی و منابع طبیعی (واقع در کرج): دانشکده اقتصاد و توسعه ی کشاورزی، دانشکده علوم و مهندسی کشاورزی، دانشکده منابع طبیعی، دانشکده مهندسی و فناوری کشاورزی و گروه مستقل بیوتکنولوژی کشاورزی

پردیس ابوریحان (واقع در پاکدشت): گروه فنی کشاورزی، گروه فناوری صنایع غذایی، گروه باغبانی، گروه علوم دام وطیور، گروه مهندسی آبیاری و زهکشی، گروه علوم زراعی و اصلاح نباتات و گروه حشره شناسی و بیماری های گیاهی

پردیس هنر های زیبا: دانشکده معماری، دانشکده شهرسازی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی و دانشکده طراحی صنعتی

پردیس فارابی (واقع در قم): دانشکده ی الهیات، دانشکده حقوق، دانشکده ی مدیریت و حسابداری و دانشکده مهندسی

پردیس های منطقه ای: پردیس البرز ، بین الملل ارس و بین الملل کیش

دانشکده های علوم انسانی: دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشکده ی الهیات و معارف اسلامی، دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی، دانشکده زبان ها و ادبیات خارجی، دانشکده مطالعات جهان و دانشکده معارف و اندیشه اسلامی

دانشکده های علوم اجتماعی و رفتاری: دانشکده اقتصاد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی و دانشکده ی جغرافیا، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشکده کارآفرینی و دانشکده ی مدیریت

دانشکده ی دام پزشکی و دانشکده ی علوم و فنون نوین

پردیس اصلی دانشگاه تهران در خیابان انقلاب که سر در معروف دانشگاه رو داره شامل پردیس علوم، پردیس هنرهای زیبا و برخی دانشکده های علوم انسانی است، پردیس فنی دانشگاه واقع در خیابان کارگرشمالی (امیرآباد) هست که کوی دانشگاه (خوابگاه های دانشجویان ارشد و دکترا) هم کنارشه... البته این رو هم بگم که بین پردیس های واقع در تهران سرویس ایاب و ذهاب دائما در حال گردشه و خیلی راحت میشه به پردیس های مختلف سر زد. این رو هم بگم که دانشگاه علوم پزشکی تهران کاملا مستقل از دانشگاه تهرانه اگرچه دانشکده های علوم پزشکی کنار پردیس های دانشگاه تهران در همون خیابان انقلاب هستن. اما بر اساس تفاهم‌نامه بین دو دانشگاه، اعضای هیئت علمی، دانشجویان و پژوهشگران دو دانشگاه کماکان متعهدند مقالات علمی و پژوهشی خود را در مجلات و کتب و کنفرانس‌های خارجی و بین‌المللی با یک نام به چاپ برسانند.

دانشگاه تهران امکانات خیلی خوبی داره، از جمله این امکانات می‌توان به بزرگ‌ترین کتابخانه دانشگاهی ایران اشاره کنیم. این کتابخانه با مساحتی بیش از ۲۲ هزار متر مربع و ۹ طبقه مجموعه‌ای از کامل‌ترین و برترین منابع و کتاب‌ها را در انواع موضوعات ارائه می‌دهد. وجود جاذبه‌های تاریخی از جمله باغ نگارستان، موزه مقدم و مسجد دانشگاه و همچنین وجود موسسات متنوع پژوهشی مثل موسسه ژئوفیزیک، مرکز تحقیقات بیوشیمی بیوفیزیک، موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی و مرکز همایشات بین‌المللی و علمی نیز بخش‌های دیگری از این دانشگاه هستند.

همچنین 13 فضای ورزشی برای ورزشی‌های مختلف در داخل پردیس اصلی و یا خارج از آن برای دانشجویان فراهم شده. وجود تشکل های دانشجویی مختلف در ابعاد فرهنگی، سیاسی، علمی، هنری، اجتماعی، مذهبی و ... تو این دانشگاه خیلی پررنگه و با توجه به علاقتون میتونید کارهای مختلفی رو دنبال کنید، اگرچه توصیه میکنم خیلی غرق در این فضاها نشید و نذارید به تحصیلتون لطمه ای وارد بشه ولی حتما در حد گذراندن اوقات فراغت و کسب تجربه بسته به علاقتون این برنامه ها رو هم دنبال کنید صرفا محدود به درس نشید.


آرام آبانگاه: محیط و جو دانشگاه رو چطور دیدید؟


نوید آرمات: پس از اینکه وارد دانشگاه شدم در یک ماه اول، به دلیل زندگی خوابگاهی کمی به من سخت گذشت؛ ولی به مرور زمان و یافتن دوستان جدید، به دانشگاه و خوابگاه عادت کردم. دانشگاه تجربه ی جدیدی از زندگی است و ممکنه اول با ذهنیات ما هماهنگ نباشه ولی باید خود را با آن وفق داده که این امر خیلی هم سخت نیست. زندگی در خوابگاه اوایل سخت هست و باید کم کم با شرایط و وضع موجود کنار بیای و با هم اتاقی هات رفیق بشی تا چند سال خوب و مفرح را بگذرونی.


محمد سنجری: به طور کلی با توجه به تجربه ای که از دانشگاه تهران دارم باید عرض کنم که با وجود رشته های مختلف (مهندسی، علوم انسانی، هنر و حتی مجاورت با علوم پزشکی) در دانشگاه تهران با یک جو پویا با انواع سلیقه ها، دیدگاه ها و طرز فکرهای مختلف روبرو خواهید شد، که تجربه بسیار جالبی خواهد بود. یه جورایی میتونید یه آشنایی کلی با خیلی از رشته ها پیدا کنید. اگر خوابگاهی باشید در فضای خوابگاه با خیلی از بچه های سایر رشته ها آشنا خواهید شد ازین رو شناخت خوبی نسبت به خیلی از رشته ها میتونید کسب کنید و با دغدغه امروزی افراد بسیاری آشنا خواهید شد. در واقع این ویژگی از قابلیت های دانشگاه های جامع و به اصطلاح مادره. من خودم به شخصه تو این دانشگاه با خیلی از رشته های تحصیلی، بازار کارشون، موقعیت های شغلیشون و ... آشنا شدم که پیش از این هیچ دیدگاهی نداشتم نسبت بهشون. مثلا تو دانشگاه های صنعتی شما تنها با یه دیدگاه مهندسی روبرو خواهید شد چیزی که من تو دوران کارشناسیم در دانشگاه خواجه نصیر تجربه کردم و اطرافم کلا دانشجوها و دغدغه های مهندسی بود.


آرام آبانگاه: خب بریم سراغ خوابگاه و غذا ...


نوید آرمات: کیفیت غذا خوبه به نظرم، هر دانشکده سلف غذاخوری دارد که تمامی دانشجویان می توانند وعده ی نهار رو در آن میل کنند. برای دانشجویان خوابگاهی شام رو در خوابگاه سرو میکنند. این رو هم بگم زندگی در خوابگاه اوایل یکم سخته و باید کم کم با شرایط و وضع موجود کنار بیای و با هم اتاقی هات رفیق بشی تا چند سال خوب و مفرح را بگذرونی.


محمد سنجری: دانشگاه تهران برای دانشجویان خود که ساکن تهران نباشند، سیزده مرکز خوابگاهی فراهم کرده، که اکثر اون ها فاصله نزدیکی تا دانشکده ها دارن و امکانتشون هم خوبه. غذایی هم که ارائه میشه معمولا سطح کیفی مناسبی داره و تنوع داره در هر وعده غذایی به طوری که معمولا میتونید در هر وعده غذایی از بین دو غذای ارائه شده هر کدوم رو که دوست دارید رزرو کنید.


آرام آبانگاه: نکات بیشتری هست که به بچه ها بگید؟


نوید آرمات: مواردی هست که دونستن آن قبل از ورود به دانشگاه کمک میکنه، مثل: 1- دیدگاه درستی داشته باشیم و با جنس مخالف خودمون به عنوان همکلاسی یا هم دانشگاهی رفتاری عادی و همانند سایرین داشته باشیم. 2- لزومی نداره با همه ی هم رشته ای هامون رفاقت داشته باشیم؛ توصیه من اینه فقط با چند نفر صمیمی باشید و به هم کمک کنید تا در دانشگاه به اهدافتان برسید و با بقیه مثل یک دوست معمولی یا یک هم رشته ای برخورد کنید. 3- سعی کنید از آزادی هایی که خانواده و جامعه در دانشگاه به شما داده به نحو احسن استفاده کنید، در صورت استفاده ی نادرست و نابه جا ممکن است به مسیر های کج کشیده بشید. 4- اگر کسی در حال آسیب زدن به شما است از او دوری کنید و از خود حفاظت کنید. 5- تحت تاثیر تشکل های مختلف دانشگاهی قرار نگیرید چون ممکن است به حاشیه رانده بشید. 6- از درس، مطالعه و تقویت مهارت های خود غافل نشید و به سوی هدفی که برای آن به دانشگاه آمده اید حرکت کنید.


محمد سنجری: از دید مهندسی اگه بخواهم نگاه کنم (در مورد دانشکده فنی)، دانشگاه تهران یک دانشگاه پژوهشی بسیار قویه که دانشجوها به سمت تحقیق سوق داده میشن، اساتید بسیار قوی و سرشناسی داره که بسته به هدف های آیندتون میتونید بسیار ازشون بهره مند بشیم.


آرام آبانگاه: زندگی در تهران چطوره به نظرتون؟


نوید آرمات: تهران، پایتخت ایران و شهر شلوغ و پرجمعیتی است که به تبع آن زندگی در این شهر با شهر های دیگر کمی فرق دارد. باید حسابی حواسمان به خودمان باشد تا به مشکل بر نخوریم.


محمد سنجری: در مورد تهران باید بگم که متنوع ترین شهر ایرانه، به طوری که با انواع آدم ها و دیدگاه ها رو برو خواهید شد. بازار کار در تهران پویایی خوبی دارد. پول در آوردن در تهران در صورت داشتن تخصص راحت‌تره، تهران برای کسانی که می‌خواهند زندگی اجتماعی مدرن تری رو تجربه کنن شهر مناسب تری است ولی این رو هم بدونید که هرچه جمعیت و تنوع آدما بیشتر میشه باید حواستون رو هم بیشتر جمع کنید!! شاید اگر تهرانی نباشید اولش یکم سخت باشه براتون زندگی در تهران ولی زود عادت میکنید و براتون جا میوفته شرایط ... از امکانات و فضاهای تفریحی تهران هم حتما استفاده کنید.


آرام آبانگاه: دوستان، خیلی خیلی ممنون از اطلاعات خوبی که به ما دادین؛ موفق باشین، برای شما دانش آموزان عزیز هم بهترین ها رو آرزو میکنم ...


Menu