سطح دشواری آزمون 10 مرداد : گروه متوسطه 1

ابتدا چند از 10 هر درس در آزمون با چند از 10 آن درس در سطح تعیین شده مقایسه شده و سپس سطح دشواری آن درس در مقایسه با سطح تعین شده با رنگ آبی،‌سبز، سفید و قرمز مشخص شده است.

سطح دشواری آزمون 10 مرداد : گروه متوسطه 1

سطح دشواری هر درس در بخش دروس اجباری در گروه متوسطه 1 در آزمون امروز:

برای تعیین سطح دشواری ابتدا چند از 10  هر درس در آزمون با چند از 10 آن درس در سطح تعیین شده مقایسه شده و سپس سطح دشواری آن  درس در مقایسه با سطح تعین شده  با  رنگ آبی،‌سبز، سفید و قرمز مشخص شده است. 

توضیحات مربوط به سیستم دهدهی و نحوه رنگ دهی و تعیین سطح دشواری را  در انتهای گزارش بخوانید. 

مقطع هفتم:

مثال در مقطع هفتم طبق جدول زیر دانش اموزان بازه ترازی 6250 تا 7000  در  درس ریاضی و علوم به 9 سوال از هر 10 سوال پاسخ صحیح داده اند و  سطح دشواری دو درس ریاضی و علوم برای این بازه ترازی هم سطح با سطح تعیین شده برای پاسخ دهی به سوالات بوده(خانه های سفید ردیف اول).  دانش آموزان این بازه در درس فارسی به 8 سوال از هر 10 سوال پاسخ  صحیح داده اندو یک واحد کمتر از سطح تعیین شده به از هر 10 سوال پاسخ داده اند  و سطح دشواری برای آن ها  نسبت به سطح تعیین شده کمی دشوار تر بوده( خانه زرد ردیف اول). 

به همین ترتیب می توانید بقیه بازه های ترازی را نیز بررسی نمایید و وضعیت خود را ارزیابی نمایید و برای آزمون بعد هدف گذاری نمایید.

مقطع هشتم:

مثال : در مقطع هشتم طبق جدول زیر دانش اموزان بازه ترازی 6250 تا 7000  سطح دروس ریاضی و علوم و فارسی نسبت به سطح تعیین شده کمی دشوار بوده(خانه های زرد و قرمرز ردیف اول)  .در  درس ریاضی و فارسی به 8 سوال از 10 سوال پاسخ داده که نسبت به سطح تعیین شده(9) یک واحد کمتر پاسخ داده و لذا درس ریاضی نسبت به سطح تعیین شده برای انی بازه ترازی کمی دشوار بود(خانه های زرد ردیف اول)، درس علوم نسبت به سطح تعیین شده دشوار بوده (خانه قرمز ردیف اول) یعنی به جای 9 تا به 7 تا از 10 تا پاسخ صحیح داده اند .

مقطع نهم:

مثال : در مقطع نهم طبق جدول زیر   دانش اموزان بازه ترازی 6250 تا 7000  سطح دروس ریاضی و علوم و فارسی نسبت به سطح تعیین شده کمی دشوار بوده(خانه های زرد و قرمرز ردیف اول) .  در  درس ریاضی و علوم به 8سوال از هر 10 سوال پاسخ صحیح داده اند(سطح تعیین شده برای تراز 7000 برای ریاضی و علوم 9 تا پاسخ صحیح از هر 10 سوال بوده) و لذا سطح دشواری دو درس ریاضی و علوم برای این بازه ترازی کمی دشوار تر از سطح تعیین شده بوده(خانه های زرد ردیف اول).  دانش آموزان این بازه در درس فارسی به 7 سوال از هر 10 سوال پاسخ  صحیح داده اندو دو واحد کمتر از سطح تعیین شده از هر 10 سوال پاسخ داده اند  و سطح دشواری برای آن ها  نسبت به سطح تعیین شده کمی دشوار بوده( خانه قرمز ردیف اول). 

ماهيت سيستم چند از ده:

1-براي ارزيابي دشواري يا آساني سؤال‌هاي آزمون از سيستم دهدهي استفاده مي‌شود. در اين سيستم مشخص شده است که دانش‌آموزان هر بازه‌ي تراز در هر درس به چند سؤال از 10 تا بايد پاسخ دهند.

2- هر کس با توجه به بازه‌ی ترازی خود، از هر 10 سوال، به 1 تا چند سوال می تواند پاسخ دهد و با در نظر گرفتن این چند از 10 می‌تواند ترازش را حفظ یا ارتقا بخشد. اگر هدف‌گذاری 4 از 10 دارید یعنی باید از هر 10 سؤال فقط به 4 سؤالی که از صحت پاسخ آن‌ها اطمینان دارید ، پاسخ دهید و از تعداد پاسخ های اشتباهتان کم می کند. هدف گذاری چند از 10 یک سیستم واقع بینانه برای پیشرفت تراز و تثبیت جایگاه است.

سطح تعیین شده چگونه مشخص شده است؟

نتایج دانش آموزان شرکت کننده در آزمون های برنامه ای کانون در سال های گذشته نشان مي‌دهد که معيار پاسخ دهی در هر بازه ترازی چگونه است وهر دانش اموز برای رسیدن به یک بازه ترازی باید به چند سوال از 10 تا پاسخ صحیح بدهد . لذا سطح تعیین شده دهدهی در هر درس بر این اساس مشخص می گردد. سپس نتایج حاصل از هر آزمون با این سطح سنجیده می شود و سطح دشواری هر درس سنجیده می شود.

معنای رنگ ها در سیستم دهدهی ( چند از 10)

آبي:سطح سوالات آزمون دو واحد ساده تراز سطح دهدهی تعیین شده براي تمامي بازه‌هاي ترازي است.

سبز:سطح سوالات آزمون یک واحد ساده تراز سطح دهدهی تعیین شده براي تمامي بازه‌هاي ترازي است.

سفید: سطح سوالات آزمون منطبق یا هم سطح با سطح دهدهی تعیین شده براي تمامي بازه‌هاي ترازي است.

زرد: سطح سوالات آزمون یک واحد دشوار تراز سطح دهدهی تعیین شده براي تمامي بازه‌هاي ترازي است.

قرمز: سطح سوالات آزمون دو واحد دشوار تراز سطح دهدهی تعیین شده براي تمامي بازه‌هاي ترازي است.


تهیه کننده:فاطمه رسولی نسب

Menu