گفت‌وگو با مرتضی ملکی‌نژادشوشتری، یازدهم ریاضی از تهران

معدلم در پایه‌ی نهم 86/19 بود. از کلاس هفتم که در آزمون تیزهوشان قبول شدم و وارد مدرسه‌ی علامه حلی شدم، در کلاس‌های برنامه‌نویسی مدرسه شرکت کردم و باعث شد به کامپیوتر و برنامه‌نویسی علاقه پیدا کنم.

گفت‌وگو با مرتضی ملکی‌نژادشوشتری، یازدهم ریاضی از تهران

تنها برنامه‌ی منظم در تعطیلات، برنامه‌ی راهبردی کانون است


مرتضی ملکی‌نژادشوشتری

شهر: تهران

مدرسه: علامه حلی 3

سال‌های حضور در کانون: از هشتم تا یازدهم ریاضی به‌مدت 4 سال

میانگین‌تراز: 7202

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی مدیریت بانکداری، کارمند بانک صادرات

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی عربی، دبیر بازنشسته

چرا تصمیم گرفتی رشته‌ی ریاضی را برای ادامه‌تحصیل انتخاب کنی؟

معدلم در پایه‌ی نهم ۸۶/۱۹ بود. از کلاس هفتم که در آزمون تیزهوشان قبول شدم و وارد مدرسه‌ی علامه‌ حلی شدم، در کلاس‌های برنامه‌نویسی مدرسه شرکت ‌کردم و باعث شد به کامپیوتر و برنامه‌نویسی علاقه پیدا کنم. کارم هم در زمینه‌ی برنامه‌نویسی خوب بود. کلاً روحیه‌ام با رشته‌ی ریاضی سازگارتر است و الان که دو سال است در این رشته درس می‌خوانم، نسبت به انتخابم مطمئن‌تر هستم. کسی برای انتخاب‌رشته با من مخالفت نکرد؛ ولی از مشورت اطرافیان و خانواده‌ام استفاده کردم.

برنامه‌نویسی به چه زبان‌هایی را یاد گرفتی؟

پایتون، C، C++

به‌جز برنامه‌نویسی چه مهارت‌های دیگری را دنبال می‌کنی؟

قبلاً به کلاس زبان می‌رفتم که دوره‌اش را کامل کردم و مدرک زبانم را گرفتم. کمی هم خط تمرین می‌کنم؛ اما خیلی حرفه‌ای نیستم.

در تعطیلات طولانی مدارس نحوه‌ی درس‌خواندنت چه تغییری کرد؟

در تعطیلات سعی کردم میزان حل سؤال و تست‌ را خیلی بیشتر کنم. شروع کردم از منابعی که در خانه داشتم، تست کار کردم و سعی کردم منابعی را که دارم به پایان برسانم. تمام تلاشم این بود از زمان به‌خوبی استفاده کنم. وقتی مدرسه تعطیل شد، تنها برنامه‌ی منظمی که برایمان باقی ماند، همین برنامه‌ی راهبردی آزمون‌های کانون بود که پیوستگی‌ام را به آن حفظ کردم. البته مدرسه هم کلاس‌های آنلاین دارد که در آن‌ها هم شرکت می‌کنم.

نقاط قوتت در آزمون‌های کانون چه درس‌هایی است؟

فیزیک و حسابان نقاط قوتم است که در این درس‌ها معمولاً نمره‌ام بالاتر از 8 از 10 می‌شود.


حسابان و فیزیک درس‌های اصلی رشته‌ی ریاضی است. روشت برای مطالعه‌ی این درس‌ها چگونه است؟

ابتدا در کلاس از تدریس دبیر، جزوه‌ی کاملی تهیه می‌کنم. سپس همین جزوه را در خانه مرور می‌کنم و از همان مبحث 10 سؤال حل می‌کنم. برای این سؤالات، زمان در نظر نمی‌گیرم و سؤالات دشوار را انتخاب نمی‌کنم. هدفم این است که یادگیری‌ام را بسنجم. بعد از آن، تست‌های زمان‌دار زیادی حل می‌کنم تا مطلب برایم جا بیفتد. این مراحل طی می‌شود تا بتوانم در جلسه‌ی آزمون نمره‌ی مطلوبم را بگیرم.

تحلیل آزمون چه اندازه برایت اهمیت دارد؟

از زمانی که آزمون تمام می‌شود تا زمانی که کارنامه‌ی آزمون صادر شود، سؤالاتی را که به آن‌ها پاسخ ندادم یا غلط حل کردم، در کتاب خودآموزی‌ام می‌نویسم و نکات مهم را بررسی می‌کنم. تحلیل آزمون مرحله‌ی بسیار مهمی است که باید انجام شود.

برای حل تست و یادگیری بهتر، از کدام منابع کانون استفاده می‌کنی؟

بیشتر از کتاب‌های آبی تست کار می‌کنم؛ اما زمانی که بخواهم تست‌های دشوارتر، اما کمتری حل کنم، به سراغ کتاب‌های سه‌سطحی هم می‌روم. کتاب‌های آبی و سه‌سطحی درس‌های حسابان، هندسه، فیزیک و شیمی را دارم و از آن‌ها استفاده می‌کنم. درس‌نامه‌ی کتاب‌های آبی قوی است و سؤالات شناسنامه‌دار دارد. این کتاب‌ها برای استفاده‌ی مداوم در طول سال تحصیلی مناسب است. کتاب‌های سه‌سطحی هم سؤالات سطح بالاتری دارد که برای جمع‌بندی هر مبحث مناسب است. با کتاب‌های سه‌سطحی می‌توانیم در مدت‌زمان کم، بیشترین بازده را داشته باشیم.

در کدام درس‌ با تغییر روش مطالعه‌ات به پیشرفت رسیدی؟

در تمام درس‌ها رشد کردم. روش‌هایم را تغییر ندادم؛ اما وقتی با دقت میزان تلاشم را برای هر درس یادداشت می‌کنم، متوجه می‌شوم که باید برای پیشرفت در هر درس به چه میزان تلاشم را افزایش دهم. برای رسیدن به این پیشرفت، دفتر برنامه‌ریزی‌ام را تکمیل می‌کنم و بعد از هر آزمون، آن را با دقت بررسی می‌کنم. گاهی وقت‌ها که در درسی نمره‌ی مطلوبم را در آزمون نمی‌گیرم، تعجب می‌کنم که با وجود اینکه به‌اندازه‌ی کافی مطالعه کرده‌ام، نتیجه‌ی دلخواهم را نگرفته‌ام؛ اما این فقط تصور من است. وقتی دفتر برنامه‌ریزی را بررسی می‌کنم و میزان تلاشم را با هفته‌های قبل که نمره‌ی بهتری در آزمون گرفته‌ بودم، مقایسه می‌کنم، متوجه می‌شوم که باید برایش زمان بیشتری صرف می‌کردم. البته زمانی هم که میزان مطالعه‌ام زیاد باشد، اما نتیجه‌ی دلخواهم را نگیرم، می‌فهمم که روشم برای مطالعه اشتباه بوده که باید آن را تصحیح کنم.


پدر و مادرت در پیشرفت و موفقیت تو چه نقشی دارند؟

مادرم بعد از هر آزمون، کارنامه‌ام را با دقت بررسی می‌کنند و توصیه‌هایی که لازم است به من می‌گویند. هیچ‌ وقت خانواده‌ام سرزنشم نمی‌کنند. دلیل می‌پرسند و راهکار می‌دهند. در کارهای درسی‌ام مادرم پیگیرتر هستند. با پدرم هم همیشه مشورت می‌کنم. همیشه از دوران تحصیل خودشان و تجربه‌هایی که دارند، برایم صحبت می‌کنند.

ساعت‌های استراحت خود را چطور مدیریت می‌کنی؟

معمولاً در ساعت‌های استراحتم کتاب می‌خوانم؛ اما گاهی هم کتاب‌های تخصصی‌تر و در زمینه‌ی درس مطالعه می‌کنم. به کتاب‌های رمان و تاریخی علاقه دارم.

با توجه به اینکه سال بعد باید کنکور بدهی، به این فکر کرده‌ای که در تابستان چه برنامه‌ای برای درس‌خواندنت داشته باشی؟

تصمیم گرفته‌ام در تابستان پرونده‌ی درس‌های دهم و یازدهم را از نظر رسیدن به تسلط کافی، ببندم و مقداری از درس‌های دوازدهم را پیش‌خوانی کنم. در تابستان هم در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنم.

در سایت کانون و مجله‌ی آزمون کدام قسمت برایت جذابیت بیشتری دارد؟

مصاحبه‌ با نفرات برتر کنکور و دانش‌آموزان برتر را دنبال می‌کنم. دوست دارم از تجربیاتشان استفاده کنم. البته کارنامه‌های جعبه‌ابزار کارنامه هم کاربرد زیادی برایم دارد. بیشتر از کارنامه‌ی اصلی و کارنامه‌ی اشتباهات استفاده می‌کنم.


منبع :

Menu