آموزش برای فرزندانمان ادامه دارد

وقتی امتحانات پایان می‌یابند و مدارس تعطیل می‌شوند، یکی از نگرانی‌های والدین این است که وضعیت آموزش فرزندان در روزهای تعطیل چگونه خواهد شد.

آموزش برای فرزندانمان ادامه دارد

وقتی امتحانات پایان می‌یابند و مدارس تعطیل می‌شوند، یکی از نگرانی‌های والدین این است که وضعیت آموزش فرزندان در روزهای تعطیل چگونه خواهد شد. قطعاً ما پدرها و مادرها وظیفه داریم برای روزهای تعطیل فرزندانمان برنامه‌ریزی کنیم؛ چون حتی اگر مدرسه تعطیل باشد، آموزش و یادگیری هرگز تعطیل نمی‌شود.

روزهای تعطیل نظم و ثبات خوبی دارند و فرصت خوبی ایجاد می‌کنند که تعامل بهتری از نظر عاطفی با کودکان برقرار کنید؛ اما نباید از اهمیت برنامه‌ریزی غافل شد. لازم است مانند برنامه‌ی روزانه‌ی مدرسه، برای روزهای هفته نیز برنامه‌ای در کنار هم تنظیم کنید. مثلاً شنبه‌ها نوبت نقاشی است و یک‌شنبه‌ها مخصوص یادگیری زبان و توپ‌بازی است و به‌ همین ترتیب برای روزهای بعدی کاری اختصاص دهید. سپری‌کردن دوره‌ی طولانی تعطیلات زمانی که برنامه‌ی مشخصی داشته باشید، برایتان ساده‌تر می‌شود. فقط کافی است درس‌ها و مواردی را که دوست دارید فرزندتان در طول تابستان مطالعه کند و انجام دهد، در طول هفته تقسیم کنید.

مراقب باشید که برنامه‌ی خواب و بیداری خانواده به هم نریزد. خیلی مهم است که تعادل را در آموزش و استراحت و تفریح برقرار کنید. برای ساعت‌هایی که یادگیری یا بازی در برنامه است، اهمیت قائل شوید و حواستان به زمان باشد. صرف زمان کم یا بیش‌ازحد، تعادل را بر هم می‌زند. به تصمیماتی که از قبل گرفته‌اید، پایبند باشید.

آزمون را از یاد نبرید. اگر قرار است فرزندتان در تعطیلات مطالبی را یاد بگیرد، زبان انگلیسی بخواند، در نقاشی پیشرفت کند، درس‌های سال قبل را دوره کند و درس‌های سال جدید را کمی پیش‌خوانی کند، لازم است از او بازخورد بگیرید؛ یعنی یک‌ بار در هفته با پرسیدن چند سؤال، میزان یادگیری‌اش را بسنجید و در صدد رفع ایراداتش برآیید. در این زمینه می‌توانید از جزوه‌ها و فیلم‌هایی که در اینترنت موجود است، کمک بگیرید.

یکی از پیشنهاد‌های خوب برای شب‌های تعطیلات این است که کتابی را انتخاب کنید و در کنار خانواده، هر شب بخشی از آن را بخوانید. مطالعه‌ی جمعی و بحث درباره‌ی موضوعِ خوانده‌شده، تأثیر مثبتی بر کودکان خواهد گذاشت.

منبع: www.nytimes.com

Menu