گفت‌وگو با فرنود شهبازی، کلاس هشتم از تبریز

در سال‌هایی که آزمون نمی‌دادم، از طرف مدرسه مجبور بودم در آزمون‌های مؤسسات دیگر شرکت کنم.

گفت‌وگو با فرنود شهبازی، کلاس هشتم از تبریز

کتاب اشتباهات متداول: جلوگیری از اشتباهات احتمالی در آزمون


فرنود شهبازی در یک نگاه

شهر: تبریز (استان آذربایجان شرقی)

مدرسه: مشکات

سال‌های حضور در کانون: دوم، چهارم، هفتم و هشتم به‌مدت 4 سال

میانگین‌تراز: 7181

تحصیلات و شغل پدر: دکترای خاک‌شناسی و نقشه‌برداری خاک، استاد دانشگاه

تحصیلات و شغل مادر: مهندسی صنایع غذایی، خانه‌دار

چرا حضورت در آزمون‌های کانون ناپیوسته است؟

در سال‌هایی که آزمون نمی‌دادم، از طرف مدرسه مجبور بودم در آزمون‌های مؤسسات دیگر شرکت کنم. خودم همیشه دوست داشتم در آزمون‌های کانون شرکت کنم؛ اما شرکت در دو آزمون به‌طور هم‌زمان برایم دشوار بود. در پایه‌ی ششم برای فرصت مطالعاتی پدرم به کشور استرالیا رفتیم و در آزمون‌دادنم وقفه افتاد. الان دو سال است که به‌طور پیوسته در آزمون‌های کانون شرکت می‌کنم. قبل از من هم در فامیل افراد زیادی در آزمون‌ها شرکت می‌کردند و در کنکور موفقیت‌های خوبی کسب کردند. پسر‌خاله‌ام در رشته‌ی پزشکی دانشگاه آزاد تهران، دختر‌خاله‌ام در رشته‌ی علوم تغذیه دانشگاه شهیدبهشتی و دو تا از پسرخاله‌ها و دخترخاله‌هایم در تیزهوشان دوره‌ی دوم پذیرفته شدند که همگی در آزمون‌های کانون شرکت می‌کردند و این موضوع انگیزه‌ام را برای پیوستگی در آزمون‌ها بیشتر می‌کند.

آزمون‌دادن برایت چه نتیجه‌ی داشته که به آن اشتیاق داری؟

سؤالات آزمون‌های کانون بسیار استاندارد و عالی است و من را به چالش می‌کشد. این باعث می‌شود دقتم در مطالعه‌ی سطربه‌سطر کتاب درسی بیشتر شود. در واقع، با آزمون‌دادن آن هم هر دوهفته‌یک‌بار، خودم را به چالش می‌کشم و مطالعاتم را ارزیابی می‌کنم. این باعث شده تسلطم روی مطالب درسی بیشتر شود. سرعت‌عمل و دقتم هم در حل تست‌ها بیشتر شده است. در اولین آزمون کانون، وقت کم آوردم؛ اما الان حدود چهل دقیقه زمان اضافه می‌آورم. قبلاً خیلی اهل رقابت بودم؛ اما با کمک آزمون‌ها یاد گرفتم باید با خودم رقابت کنم و نسبت به گذشته‌ی خودم رشد کنم.


در کدام درس‌ها در آزمون‌ها نتیجه‌ی بهتری می‌گیری؟

درس‌های ریاضی و علوم و زبان انگلیسی، نقاط قوت من در آزمون‌ها هستند. زبان را همیشه 10 از 10 می‌گیرم و در ریاضی و علوم نمره‌هایم 9 یا 10 از 10 است.

با چه روشی نقاط قوتت را مطالعه می‌کنی؟

در درس ریاضی پس از تدریس معلم، جزوه‌ی ایشان را به‌خوبی مطالعه می‌کنم. معلم بسیار خوب و باسوادی دارم و جزوه‌ی ایشان برایم باارزش است. بعد از آن، تمرینات کتاب درسی را حل می‌کنم. برای حل تست، به سراغ کتاب سه‌سطحی می‌روم. وقتی این کتاب را کامل کار کردم، برای اینکه از اشتباهات احتمالی در آزمون جلوگیری کنم از کتاب اشتباهات متداول استفاده می‌کنم. معلم علوم ما هم معلم بسیار خوبی هستند. این درس را قبل از دبیر پیش‌خوانی می‌کنم. پس از تدریس هم خودم سطربه‌سطر کتاب درسی را می‌خوانم. برای این درس، از کتاب درسی و جزوه‌ی معلم خلاصه‌برداری می‌کنم. بعد از رسیدن به تسلط، از کتاب سه‌سطحی تست کار می‌کنم.

دلیل  اینکه در درس زبان انگلیسی قوی هستی، چیست؟

همیشه خارج از مدرسه، به کلاس زبان رفته‌ام. در پایه‌ی ششم هم حضورم در کشور استرالیا باعث شد در زبان انگلیسی پیشرفت کنم.

دوست داری در پایه‌ی نهم، در آزمون تیزهوشان شرکت کنی؟

اصلی‌ترین هدفم در پایان متوسطه‌ی اول، قبولی در آزمون تیزهوشان است. برای موفقیت در این آزمون ابتدا کتاب‌های درسی‌ و جزوه‌های معلمانم را با دقت می‌خوانم و سپس انواع سؤالات تستی را حل می‌کنم. دوست دارم در مدرسه‌ی شهیدمدنی پذیرفته شوم. کتاب‌های سه‌سطحی پاسخ‌نامه‌های بسیار خوبی دارد که در این مسیر کمک زیادی به من می‌کند. پاسخ‌نامه‌ی کتاب‌های سه‌سطحی، منبع جامع و کاملی است.

در زمان‌های استراحت چه کارهایی می‌کنی؟

فیلم‌های به زبان انگلیسی نگاه می‌کنم. به کلاس‌های زبان و والیبال هم می‌روم. تا حدودی هم مطالعه‌ی غیردرسی دارم و داستان می‌خوانم.

نحوه‌ی مطالعه‌ات برای امتحانات مدرسه چگونه است؟

کتاب درسی را مطالعه می‌کنم. مادرم در دوره‌ی امتحانات مشوق اصلی من هستند و درس‌ها را از من می‌پرسند. سؤال حل می‌کنم و اگر سؤالی را بلد نباشم، از پاسخ‌نامه کمک می‌گیرم. اگر باز هم متوجه نشوم، از مادرم می‌خواهم رفع اشکال کنند. از نمونه‌سؤالات سایت کانون هم استفاده می‌کنم. در سایت کانون هر روز مخصوص یک درس است و از مطالب درسی سایت هم استفاده می‌کنم.

مجله‌ی آزمون را هم مطالعه می‌کنی؟

مصاحبه با دانش‌آموزان برتر را همیشه می‌خوانم تا دلایل موفقیت یا موفق‌نشدن دانش‌آموزان را بفهمم. گفت‌وگو با دانش‌آموزانی را که در آزمون تیزهوشان پذیرفته شده‌اند، دنبال می‌کنم تا بتوانم از تجربه‌های آن‌ها استفاده کنم.


نوشتن دفتر برنامه‌ریزی چه کمکی به تو می‌کند؟

وقتی دفتر برنامه‌ریزی را تکمیل می‌کنم، مشتاق می‌شوم که بیشتر تلاش کنم. با کمک دفتر برنامه‌ریزی مطالعاتم متعادل می‌شود و به همه‌ی درس‌ها به اندازه‌ای که لازم است، اهمیت می‌دهم و برایشان وقت می‌گذارم.

آزمون‌ها را تحلیل می‌کنی؟

با کمک مادرم آزمون‌ها را تحلیل می‌کنم. قبلاً در درس فارسی ضعف‌هایی داشتم. تمام سؤالات آزمون‌های غیرحضوری و آزمون‌های کانون را تجزیه و ترکیب می‌کردیم و با هم قرابت معنایی و آرایه و نقش کلمات را بررسی می‌کردیم. این باعث شد که چهار آزمون پشت‌سرهم نمره‌ام در درس فارسی 10 از 10 بشود. تحلیل سایر درس‌ها را خودم به‌تنهایی انجام می‌دهم.

پدر و مادرت در درس‌خواندن چه کمکی به تو می‌کنند؟

پدرم اغلب دانشگاه هستند؛ اما همیشه حتی با زمان کمی که دارند، تشویقم می‌کنند. پدر و مادرم وقتی اراده و علاقه‌‌ام به درس و مطالعه را می‌بینند، مشوق و راهنمای خوبی برایم هستند. پدرم نکات خوبی درباره‌ی نحوه‌ی مطالعه و مدیریت زمان در حل تست‌ها به من یاد می‌دهند. از دوران مهدکودک علاقه‌ی زیادی به یادگیری داشتم. دوست داشتم بیشتر بخوانم و بیشتر بدانم.

آیا تابه‌حال پیش آمده که احساس کنی لازم است روشت را در درس‌خواندن اصلاح کنی؟

اوایل مشکلاتی در آزمون‌دادن داشتم. کمی عجله و بی‌دقتی می‌کردم و با وجود آنکه جواب‌های درست را می‌دانستم، پاسخ نادرست را انتخاب می‌کردم. سؤالاتی را که با «است و نیست» یا با «همانند و مخالف» همراه بود، اشتباه می‌زدم. بعد از تمرین کسب آرامش و تسلط بیشتر، دیگر این اشتباهات را تکرار نمی‌کنم. پیشرفت و رتبه‌های خوبم در آزمون، اثر مثبتی روی برادر کوچکم که کلاس پنجم است، می‌گذارد و اصرار دارد از سال بعد او هم در آزمون‌های کانون شرکت کند.

از مدرسه و معلمانت راضی هستی؟

معلم‌ها و مشاور مدرسه‌ام خیلی خوب و پرانرژی هستند و همیشه ما را تشویق می‌کنند و به‌خصوص مدیر مدرسه پیگیر نتایج تک‌تک دانش‌آموزان هستند.


منبع :

Menu