گفت‌وگو با الهه قرآنی، دهم ریاضی از تبریز

در ابتدای سال نهم، ذهنم کمی پراکنده بود و بین انتخاب رشته‌های ریاضی و تجربی دودل بودم.

گفت‌وگو با الهه قرآنی، دهم ریاضی از تبریز

مهم‌ترین هدفم این است که از زمان، بهتر استفاده کنم


الهه قرآنی در یک نگاه

شهر: تبریز (استان آذربایجان شرقی)

مدرسه: فرزانگان

سال‌های حضور در کانون: از پنجم دبستان تا دهم ریاضی به‌مدت 6 سال

میانگین‌تراز: 7021

تحصیلات و شغل پدر: کارشناسی دبیری فیزیک، دبیر فیزیک

تحصیلات و شغل مادر: کارشناسی دبیری زبان، خانه‌دار

چه شد که تصمیم گرفتی رشته‌ی ریاضی را برای ادامه‌‌تحصیل انتخاب کنی؟

در ابتدای سال نهم، ذهنم کمی پراکنده بود و بین انتخاب رشته‌های ریاضی و تجربی دودل بودم. با پدر و مادرم مشورت کردم. نظر خانواده‌ام این بود که رشته‌ی ریاضی را انتخاب کنم. به شغل‌های مرتبط با رشته‌ی ریاضی، به‌خصوص برنامه‌نویسی کامپیوتر، علاقه‌ی زیادی دارم. دلم نمی‌خواست در فضای رقابتی سنگینی که در رشته‌ی تجربی حاکم است، قرار بگیرم و دوست داشتم درس‌خواندنم توأم با آرامش باشد؛ به همین دلیل رشته‌ی ریاضی برایم بهترین انتخاب بود.

الان که تقریباً یک سال تحصیلی را سپری کرده‌ایم تا چه حد به انتخابت مطمئن هستی؟

از انتخابم بسیار راضی‌‌ام و درس‌های رشته‌ی ریاضی را خیلی دوست دارم و قوی هستم.

در کدام درس‌ها نمره‌ی بهتری کسب می‌کنی؟

نمی‌توانم نظر قطعی بدهم. در برخی درس‌ها نوسان جزئی دارم؛ اما در درس شیمی قوی‌‌ترم و ثبات بیشتری دارم. نمره‌ام در شیمی 8 از 10 است.


روش تو برای مطالعه‌ی درس شیمی چگونه است؟

در کلاس، همه‌ی ما به درسی که دبیر تدریس می‌کند، کامل گوش می‌دهیم. همیشه نکاتی در حین تدریس بیان می‌شود که لازم است آن‌ها را یادداشت کنیم. بعد از تدریس دبیر، کتاب درسی‌ام را کامل مطالعه می‌کنم. به تمام جزئیات کتاب توجه می‌کنم و حتی اگر لازم باشد، دو بار متن کتاب را می‌خوانم. وقتی مطالعه‌ام تمام شد، تمرین‌ تست می‌کنم و با استفاده از پاسخ‌نامه‌ی آن، نکات جدید را می‌خوانم و یادداشت‌برداری می‌کنم. نکات جدید را در حاشیه‌ی کتاب می‌نویسم تا در مطالعات بعدی، آن‌ها را مرور کنم.

حل تمرین‌های تستی را تا چه زمانی ادامه می‌دهی؟

در بازه‌های زمانی متعدد برای هر درس، تمرین تست می‌کنم. آن‌قدر تست حل می‌کنم تا تمام سؤالات کتاب برای آن مبحث تمام شود. در دفعات بعد به سراغ تست‌های مهم‌تر و اصطلاحاً نشان‌دار فصل‌های قبلی می‌روم و دوباره آن‌ها را مرور می‌کنم.

اصلاح روش مطالعه موجب پیشرفت تو در چه درسی شده است؟

در درس هندسه پیشرفت خوبی کرده‌ام. در ابتدای سال تحصیلی، نمره‌ام در این درس 2 یا 3 از 10 بود. برای کسب تراز 7000 به نمره‌ی 6 از 10 نیاز داشتم. به‌مرور زمان، با تغییر روش مطالعه‌ام، نمره‌ام را افزایش دادم و به 9 از 10 رساندم. سال دهم را قدرتمند شروع نکردم و وقت تلف‌شده‌ی زیادی داشتم. اشتباهم این بود که مطالعه‌ی درس هندسه را به هفته‌ی دوم موکول می‌کردم و نزدیک به آزمون، این درس را می‌خواندم و باعث می‌شد برای مطالعه‌ی کامل این درس وقت کمی داشته باشم و نتیجه‌ی مطلوبی نگیرم. بعد از آن تصمیم گرفتم برنامه‌‌ام را اصلاح کنم. در طول دو هفته، با استفاده از کتاب آبی، تست‌های هندسه را تمرین می‌کنم تا به نتیجه‌ی دلخواهم برسم.

برای موفقیت در امتحانات میان‌ترم چگونه برنامه‌ریزی می‌کنی؟

به مطالعه‌ی کتاب درسی اهمیت زیادی می‌دهم و همیشه اول کتاب درسی را کامل می‌خوانم و تمریناتش را کار می‌کنم. در درس‌های عمومی ممکن است حتی دو بار کتاب درسی را بخوانم؛ اما برای درس‌های اختصاصی به سراغ حل تمرین و تست می‌روم. این روش مطالعه به من کمک می‌کند در امتحانات نتیجه‌ی خوبی بگیرم.

پدر و مادرت چگونه به تو کمک می‌کنند؟

پدر و مادرم خیلی حمایتم می‌کنند. ویژگی‌ام این است که حتی اگر برای امتحانی تلاش زیادی نکنم، توقع نتیجه‌ی عالی دارم و اگر نتیجه‌ام خوب نشود، خیلی ناراحت می‌شوم. پدر و مادرم در این وضعیت، همیشه به من انگیزه می‌دهند و برای ادامه‌ی مسیر روحیه‌ام را تقویت می‌کنند. هیچ‌وقت نگران قضاوت‌های پدر و مادرم نیستم و از آن‌ها آرامش می‌گیرم. بیشتر خودم به خودم سخت می‌گیرم و با خودم رقابت می‌کنم. از نظر درسی هم به من کمک زیادی می‌کنند. اشتباهات خاصی دارم و وقتم را گاهی تلف می‌کنم که پدر و مادرم در این زمینه کمکم می‌کنند. اشکالاتم را در درس فیزیک با کمک پدرم رفع می‌کنم و در این درس به من راهنمایی بسیار خوبی می‌کند.

کدام بخش‌های سایت کانون و مجله‌ی آزمون را بیشتر دنبال می‌کنی؟

کارنامه‌هایم را در سایت کانون بررسی می‌کنم. گفت‌وگو با دانش‌آموزان برتر را دنبال می‌کنم و مجله را کامل می‌خوانم.

در کنار درس‌خواندن، چه کارهای دیگری انجام می‌دهی یا چه مهارت‌هایی را پیگیری می‌کنی؟

دو یا سه سال است که به‌طور پیوسته به کلاس زبان انگلیسی می‌روم. هنگام استراحت موسیقی گوش می‌دهم. به کتاب‌خواندن هم علاقه دارم. قبلاً به کلاس کامپیوتر می‌رفتم. به‌جز کتاب‌های تاریخی، به موضوعات دیگر هم علاقه دارم. الان در حال مطالعه‌ی کتاب آرزوهای تحقق‌یافته نوشته‌ی وین دایر هستم.


تحلیل آزمون تا چه حد برایت اهمیت دارد؟

تحلیل آزمون بسیار مهم است و باید در آزمون‌های باقی‌مانده توجهم را به این موضوع، بیشتر کنم. سال گذشته که می‌خواستم در آزمون تیزهوشان شرکت کنم، همیشه تحلیل آزمون را به‌دقت انجام می‌دادم و خیلی برایم تأثیرگذار بود.

برای شروع سال جدید، چه هدف‌گذاری‌هایی کرده‌ای؟

مهم‌ترین هدفم این است که از زمان، بهتر استفاده کنم. وقتی بتوانم زمان را مدیریت کنم و ساعت مطالعه‌ام را افزایش دهم، به دنبال آن، مطالعه‌ی باکیفیتی هم خواهم داشت و می‌توانم در آزمون‌ها نتیجه‌ی بهتری بگیرم.


منبع :

Menu