دام‌های آموزشی درس زیست‌شناسی- آزمون 9اسفند مقطع دهم تجربی

به سوالاتی که درصد بالایی از پاسخ دهندگان (بیش از 15درصد)، به جای گزینه صحیح به طور مشترک یک گزینه اشتباه را به عنوان پاسخ انتخاب می‌کنند، سوالات دام‌دار گفته می‌شود.

دام‌های آموزشی درس زیست‌شناسی- آزمون 9اسفند مقطع دهم تجربی

به سوالاتی که درصد بالایی از پاسخ دهندگان (بیش از 15درصد)، به جای گزینه صحیح به طور مشترک یک گزینه اشتباه را به عنوان پاسخ انتخاب می‌کنند، سوالات دام‌دار و به گزینه انتخاب شده، گزینه دام سوال گفته می‌شود.

بررسی سوالات دام‌دار و دلیل به دام افتادن دانش آموزان در این سوالات به شما کمک می کند از انجام یا تکرار چنین اشتباهاتی جلوگیری کنید.

در اینجا دو سوال از سوالات دام‌دار درس زیست‌شناسی در مقطع دهم تجربی در آزمون9 اسفند و گزینه دام آن‌ها را بررسی و تحلیل می‌کنیم.

پاسخ صحیح این سوال گزینه "2" است که 61 درصد از پاسخ‌دهندگان به این سوال به درستی آن را انتخاب کرده‌اند.

این در حالی است که 31 درصد دیگر از پاسخ‌دهندگان گزینه "3" را به عنوان پاسخ این سوال انتخاب کرده‌اند.

یکی از دلایل انتخاب گزینه "3" در این سوال، تحلیل نادرست مورد الف بوده است. دانش‌آموزان با توجه به عبارت "رشته‌های پروتئینی" در این مورد تنها فیبرین را رشته پروتئینی در نظر گرفته‌اند و این طور تصور کرده‌اند که ماده‌ای مانند فیبرینوژن فاقد ساختار رشته‌ای است.

همان‌طور که در علوم هفتم خواندید، پروتئین‌ها رشته‌های طویلی هستند که از به دنبال هم قرار گرفتن تعداد زیادی آمینواسید شکل می‌گیرند و بنابراین پروتئین‌ها ظاهر رشته‌ای شکل دارند.

گروهی از دانش‌آموزان نیز با توجه به اینکه 3 مورد در این سوال درست بوده، به دلیل اضطراب و استرس جلسه آزمون و محدودیت زمان به سرعت گزینه "3" را انتخاب کرده‌اند و به اعدادی که در جلوی گزینه‌های 2 و 3 نوشته شده توجه نکرده‌اند. در واقع این گروه از دانش‌آموزان به دلیل بی‌دقتی این به این سوال پاسخ اشتباه داده‌اند نه به دلیل نقص در یادگیری.

پاسخ درست این سوال گزینه "2" است که 59درصد از پاسخ‌دهندگان به درستی آن را انتخاب کرده‌اند.

در میان پاسخ دهندگان به این سوال، 26درصد افراد نیز گزینه "4" را انتخاب کرده‌اند.

علت اصلی انتخاب اشتباه این گروه از دانش‌آموزان، عدم توجه به مویرگ‌ها و بافت تشکیل دهنده آن‌ها است.

با توجه به اینکه با اطلاعات و داده‌های صورت سوال، باید مویرگ‌ها را نیز در فضای نمونه‌ای در نظر بگیریم، به راحتی می‌توانیم تشخیص دهیم که این دسته‌ از رگ‌های خونی فاقد بافت پیوندی در لایه خارجی دیواره خود هستند، چراکه دیواره مویرگ‌ها تنها از یک ردیف یاخته پوششی سنگفرشی ساخته شده است.

Menu