پاسخ به سؤالات شما دبستانی‌ها (2)

کتاب خودآموزی تصویری از عملکرد و نقاط قوت و ضعف شماست. هر چه‌قدر کامل‌تر و با دقت تکمیل شود به همان اندازه، استفاده‌ی بهتری از آن خواهید داشت.

پاسخ به سؤالات شما دبستانی‌ها (2)

چه زمانی از کتاب خودآموزی استفاده کنم؟

مینا عیسی‌زاده:

کتاب خودآموزی تصویری از عملکرد و نقاط قوت و ضعف شماست. هر چه‌قدر کامل‌تر و با دقت تکمیل شود به همان اندازه، استفاده‌ی بهتری از آن خواهید داشت. پس از ارزیابی آزمون باید آن را دقیق تکمیل کنید. کتاب خودآموزی منبع کاملی برای مرور قبل از آزمون و امتحانات است که با استفاده از آن یادگیری ناقص خود را کامل می‌کنید. بهتر است کتاب خودآموزی را یک بار بین دو هفته و یک بار قبل از آزمون و امتحان مرور کنید تا مطالب بهتر در ذهنتان ثبت شود.

دخترم کلاس دوم است و در درس ریاضی بی‌دقتی زیادی دارد. چگونه می‌توانم به او کمک کنم تا بی‌دقتی‌هایش کم‌تر شود؟

لیلا خداوردیان:

اشتباهات دانش‌آموزان در درس ریاضی یا مربوط به محاسبات است یا درک درستی از صورت سؤال ندارند یا مبحث را خوب یاد نگرفته‌اند یا در انتخاب گزینه دقت نمی‌کنند. باید نوع اشتباه او را پیدا کنید. اگر بی‌دقتی مربوط به محاسبات باشد به او پیشنهاد کنید که بعد از حل سؤال، یک ‌بار محاسبات را مرور کند. اگر در انتخاب گزینه باشد باید مهارت ادراک بینایی‌اش را افزایش دهد؛ یعنی تمرین‌هایی را که مربوط به هماهنگی دست و چشم است با او انجام دهید. برخی از بی‌دقتی‌ها نیز با تکرار و تمرین برطرف می‌شوند.

چگونه به سؤالات دام‌دار پاسخ بدهم که مطمئن باشم درست زده‌ام؟

گلناز محمدی:

برای پاسخ دادن به سؤالات دام‌دار، باید در انتخاب گزینه‌ها دقت کنید. در این گونه سؤالات، دو گزینه به هم نزدیک‌اند و شما شک می‌کنید که کدام‌یک را باید انتخاب کنید. وقتی به این دو گزینه رسیدید، کمی مکث کنید و دوباره صورت سؤال را بخوانید. زیر خواسته‌ی سؤال خط بکشید و بین دو گزینه، صحیح‌ترین را انتخاب کنید.

فرزند من خیلی درشت می‌نویسد. چه راهکاری پیشنهاد می‌کنید تا بتوانیم این مشکل را رفع کنیم؟

فاطمه میرزایی:

درشت‌نویسی و نارسانویسی علت‌های مختلفی می‌تواند داشته باشد. ضعف عضلات بازو و مچ دست یکی از این دلایل است که می‌توانید با تمرینات حرکتی و عضلانی آن را رفع کنید. گاهی نیز منشأ روانی دارد که کودک به طور ناخودآگاه به علت احساس کوچکی برای نشان دادن خود شروع به درشت نوشتن کلمات می‌کند یا این‌که هماهنگی بین چشم و دست وجود ندارد. پیشنهاد می‌کنم حتماً بینایی فرزند خود را آزمایش کنید و در صورت وجود مشکل به دنبال درمان آن باشید.

من کلاس ششم هستم و به برنامه‌ی آزمون‌ها نمی‌رسم؛ چون مدرسه‌ی ما از برنامه‌ی ‌آزمون‌ها عقب‌تر است.

مریم موسی‌زادگان:

برنامه­ی آزمون­های کانون از برنامه و بودجه­بندی آموزش و پرورش عقب است. در هر آزمون یک‌هشتم سؤالات از مبحث جدید هستند و تقریباً دوهشتم مباحث از آزمون­های قبل است؛ یعنی با ارزیابی مناسب آزمون قبل شما می­توانید به بیش از 60 درصد سؤالات به‌درستی پاسخ دهید.

اگر در درسی به دلایل مختلف (تعطیلی به دلیل بارندگی و آلودگی هوا و...) پیشروی کُند داشتید و به مباحث آزمون نرسیدید نگران نباشید؛ زیرا تا پایان سال چند ایستگاه جبرانی وجود دارد. برای این­که بتوانید با همین شرایط تراز خود را بهبود دهید توصیه می­کنم از فیلم­های 3 دقیقه­ای سایت کانون، آزمون­های غیر حضوری و آزمونک آن­لاین در سایت کانون کمک بگیرید. کتاب­های پرتکرار به دلیل درس­نامه‌ی کامل و تنوع سؤالات می­توانند در یادگیری و کمک به مهارت تست­زنی شما مفید باشند.

Menu